סיקור מקיף

שיר השרירים פרק טז' – הפעילות הגופנית בתקופה החשמונאית

הספרות המקבית בכללותה (מקבים א' עד מקבים ד') מסתייגת, אם בהתנסחות מתונה אם בחריפה ממהלכו של יסון בירושלים, מה שמעיד, אגב, בבחינת אין עשן בלי אש, כי אכן הגימנסיון הוקם בירושלים והיה פעיל תקופה ממושכת

שרידי בית מרחץ באחד מארמונות בית חשמונאי ביריחו. מתוך ויקיפדיה
שרידי בית מרחץ באחד מארמונות בית חשמונאי ביריחו. מתוך ויקיפדיה

הערת המערכת: בשל תקלה הפרק לא פורסם בסדר הנכון.

הספרות המקבית בכללותה (מקבים א' עד מקבים ד') מסתייגת, אם בהתנסחות מתונה אם בחריפה ממהלכו של יסון בירושלים, מה שמעיד, אגב, בבחינת אין עשן בלי אש, כי אכן הגימנסיון הוקם בירושלים והיה פעיל תקופה ממושכת.

ניתן להבין את השצף-קצף של הספרות המקבית נוכח מפעליו של יסון מאחר שראו בו יורה אבן-הפינה להלניזציה ביהודה, אם כי זו החלה שנים רבות לפניו. מאידך ספרות זו מלאה דברי שבח והלל למלכים החשמונאים, יורשי המקבים המורדים. נכון, אף לא אחד מהם הקים גמנסיון או אפביון, אלא שבדיקה בספרות המקבית מעלה כי הפעילות הגופנית, בנוסחה ההלניסטי, לא היתה רחוקה כלל ועיקר מן היהודים שחיו תחת השלטון החשמונאי (67-140 לפנה"ס) בואכה ימי השלטון הרומי.

יתירה מזו, חפירות ארכיאולוגיות ביריחו העלו מימצאים מעניינים המוכיחים כי בית חשמונאי לא היה רחוק כלל מעולם ההדוניזם וחיי החצר של נסיכים הלניסטיים. במקום נחשפה בריכת שחיה, כחלק אינטגרלי מן הארמון החשמונאי, כזו שלא היתה מביישת ארמון הלניסטי קלאסי. כמו כן נתגלה בסמוך לה חצר הגובלת בשדירת עמודים, שאולי שימשה מרחב למישחקי כדור.

זאת ועוד, ההשפעה ההלניסטית על בית חשמונאי אינה בבחינת השערה אלא עובדה מוצקה: הצבא החשמונאי היה בנוי במתכונת הלניסטית, חיי החצר אף הם היו לפי הדוגמה של חיי החצר בממלכות ההלניסטיות, שמות המלכים החשמונאים היו כפולים, כלומר, נוסף לשם העברי היה גם שם יווני. אף הצבא החשמונאי היה בנוי במתכונת הלניסטית, ומתוך כך אין תימא איפוא להיווכח שזיקתם לתרבות הגופנית מתבקשת מאליה.

פועל יוצא ממפעלי יסון ובית חשמונאי גלום בשפע העדויות אודות הפעילות הגופנית היהודית המשוקעות בספרות החיצונית שנכתבה בתקופה הנידונה. מתוך מבחר המטאפורות הרלוונטיות בולט תיאור דמותו של אלעזר, אשר מאבקו הנפשי נגד מעניו מתואר בסצינה הלקוחה מעולם ההיאבקות, ולשם משל: "אבל הוא (אלעזר) נשא את הייסורים ומאס בלחץ וסבל את ההתעללות, וכאתלט משובח הנאבק התגבר הזקן על מעניו" (מקבים ד' ו' 10-9). הזדקרות הדימויים השאובים מהווי ההיאבקות תואמת היטב את מעמד הבכורה שנשא ענף זה בגימנסטיקה ובאגוניסטיקה הקלסיות.

זאת ועוד, ביוצאנו מנקודת-מוצא שהמחברים היהודים השתמשו בדימויים השגורים בתודעה של קהל הקוראים, יש יסוד מוצק למדי להניח, שהקהל היהודי, העירוני בעיקר, הבין את המשל ואת נמשלו – כעדות לנפוצות מסויימת של הספורט ההלניסטי ולמודעות החיובית של הקהל כלפיו.

ביטויים דומים עולים, כך יצויין, ממאבקו של איוב נגד השטן. אלה שאולים מעולם הפאנקרטיון היווני, ומסיום התחרות בזיקה להענקת עטרת הניצחון. אף כאן, כמו בדוגמה הקודמת, איזכורם של מונחים ונהלים מעולם הפעילות הגופנית, לא היה זוכה לשימוש אלמלא היה ודאי כי מונחים אלה משוקעים היטב בנפשו של הקורא.

אם כי, וקשה להוכיח זאת הלכה למעשה, שתרומתם הסגולית של החשמונאים להתפתחות הפעילות הגופנית בקרב היהודים היתה ודאית, הרי ברור הוא שהם הלחימו חוליה חשובה בתחום הנידון בין עידן המקרא וימי הבית השני עד למפעליו של יסון לבין התקופה הרומית, ובמיוחד זו ההירודיאנית ביהודה.

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

6 תגובות

  1. נאמר בתורה יפת אלוקים ליפת וישכון באוהלי שם ועל זה מפרשים ששפתו של יפת תשכון אצל בני ישראל וזה אולי מסביר את זה שהשפנףה היוונית שלטה אז
    מלכות בית חשמוניאי נהגה בקדושה וטהרה כיאה לאנשים שנצחו בכוח אמונתם החזקה בקל דבקותם בתורה וקנאותם על חילול הקדש
    בריכות השחייה אפשר שנבנו על ידי הורדוס ומחליפיו שהיו עבדים וכבשו את השלטון או שנצרך לצרכי טהרה ונבנה בצורה יפ וכראי הבנייה שבאותו הדור
    מה שהרור שאת מלכות בית חשמונאי עמיין רק מכבי פי. מי כמןכה בקלים ה וצורת מלחמתם נעשתה בצורה כמה שיותר טבעית ולהשתדל בהסתרת הנס
    שזה מטרת הבורא שהבריאה תעמוד בצורת טבע ואף שהטבע הוא נס

  2. תמיד הייתה השפעה חזקה של הסביבה והתרבות השלטת על התרבות היהודית/עברית.
    מספר דוגמאות:
    1) החודשים ה"עבריים" שהיום כה מקודשים ע"י החרדים הם למעשה שמות אלים בבליים. לחודשים העבריים המקוריים היו שמות אחרים.
    2) חלק מפרקי התנ"ך נכתבו בארמית
    3) ספר מכבים בכבודו ובעצמו שיוצא בשצף קצף נגד ההלניזציה נכתב ב…? יוונית!
    4) שמות מלכי חשמונאי שכביכול סילקו את ההלניזם הם ברובם יווניים – אלקסנדר, הלנה וכו'
    5) פנדל, המברסק, ניוטראל, המלך קינג ג'ורג הגיעו בתקופת שלטון המנדט.
    6) סופר פארם, אורנג', הוט כולם פאקינג אמריקנזיציה היום.

    אין חדש תחת השמש

  3. שי צודק בהחלט. למעשה היוונים ניצחו, ולא רק ביהודה. כל תרבות המערב, להוציא ריבוי האלים, היא המשך ישיר של התרבות ההלניסטית.

    באמת כל כך רע? הלנה עצמה לא נראתה כל כך רע, כזכור.

  4. יהודה אימצה את ההלניזם- עדות לכך היא הרצון של חלק מהעם להפוך את ירושלים לפוליס, גם הרבה אמונות זרות נכנסות לדת היהודית (כמו אמונה בחיים בעולם הבא, הופעת הפרושים ועוד), אז כל מי שאומר לכם שהדת היהודית כיום היא המשכה של הדת הקדומה- טועה ומטעה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן