סיקור מקיף

שיר השרירים כ’: חסרונות ויתרונות

בפרק הנוכחי, כמו גם בפרקים הבאים בסדרה, נאיר כמה נקודות חשובות בנושא הפעילות הגופנית בקרב יהודי יהודה בתקופה שמלאחר חורבן הבית השני (73-70 לספ’) ועד העידן הפוסט-תנאי, התלמודי

דגם בית המקדש השני כפי שצולם במלון הולילנד לפני העברתו למוזיאון ישראל. מתוך ויקיפדיה
דגם בית המקדש השני כפי שצולם במלון הולילנד לפני העברתו למוזיאון ישראל. מתוך ויקיפדיה

בפרק הנוכחי, כמו גם בפרקים הבאים בסדרה, נאיר כמה נקודות חשובות בנושא הפעילות הגופנית בקרב יהודי יהודה בתקופה שמלאחר חורבן הבית השני (73-70 לספ’) ועד העידן הפוסט-תנאי, התלמודי (מאות רביעית-חמישית לספ’).

למרות שיוסף בן מתתיהו נפטר שנים לאחר החורבן, בשנת 100 לספ’ בקירוב, הוא אינו מתייחס כלל וכלל למה שהתחולל ואירע ביהודה לאחר החורבן (ולא נשכח את העובדה כי מאז שנת 69 לספ’ מתגורר יוסף בן מתתיהו ברומא, כבן חסותו של הקיסר),ולאחריו לא נמצא כלל היסטוריון שיתאר את קורות העם ביהודה מאז ואילך.

נותרנו איפוא עם שפע מקורות ספרותיים, קרי ספרות חז”ל (משנה, תוספתא, תלמודים ומדרשים), אלא שאין להתייחס אליהם, עשרות אלפי עמודים ב”סך הכל”, כאל מקורות היסטוריים, אלא יותר כאל מקורות ספרותיים ופדאגוגיים.

עם זאת עולים הללו על כתבי יוסף בן מתתיהו על יסוד העובדה שהם מתארים את חיי היומיום של הציבור היהודי, ומתוך כך ניתן לחלץ מהם מידע מעניין באשר לשגרה היומיומית של הציבור, מה שחסר אצל ההיסטוריון יוסף בן מתתיהו. “אמור מעתה …” שהיה עדיף לשלב בין שני הדיסציפלינות הנ”ל כדי לקבל תמונה ברורה לא רק בנושא ענייננו אלא בכל נושא ועניין הנוגע לעידן הקדום.

בתקופה הנידונה חברו מספר גורמים כדי להבהיר בפנינו מדוע לא פסקה הפעילות הגופנית בקרב היהודים, ויתירה מזו – היא קבלה תפנית מאוד מעניינת וייחודית.

ראשית, התקופה מצטיינת בתנופת עיור חסר תקדים. ערים שהוקמו, ובכללן יישובים בעלי הנהגה עירונית מסויימת, אורגנו בדמות פוליס יוונית, ומתוך כך לא נתפלא כי בהן נמצאו מיתקני ספורט שונים. חכמים – תנאים ואמוראים – עודדו, במישרין ובעקיפין, התיישבות יהודית מקפת באותן ערים, שהיקלטותם במקום חשפה אותם למוקדי הקרנת התרבות הזרה, ובכללה הגימנסטית והאגוניסטית. כך, לשם משל, התירו חז”ל ללמוד “חוכמה יוונית”, קרי שפה ותרבות, בחינת גשר לתרבות היוונית, ליניקה ממעיינות חינוכה בכלל והגימנסיוני בפרט. ומזווית אחרת – ההיתר עשוי להתפרש כמתן לגיטימציה לנטיה קיימת, ובכל מקרה השורה התחתונה מסתכמת כהיחשפות רחבה ועמוקה יותר לתרבות היוונית וההלניסטית.

שנית, בפרובינקיה יהודה מתרבה היסוד הלא-יהודי לאחר החורבן, והוא היה בעל השפעה על החדרת מושגי הספורט היווני-ההלניסטי. אף כאן מתעשתת החוליה המקשרת בדמות מפעלם של חז”ל לעודד, בדרכם המיוחדת, נורמליזציה במערכת היחסים בין שתי התרבויות בכל תחומי החיים.

שלישית, חלה קרבה בין העולם היהודי ליווני-רומי במישורים שונים. אין מדובר, כמובן, מיד לאחר החורבן, אלא בתהליך ממושך שידע עליות ומורדות. הדבר התבטא למשל בתחום העמדה החיובית שגילו כלפי המשפט הרומי, בהשלמה עם מציאות השלטון הרומי בכלל, בתחום חוקי המינהל הרומי ובגילויי הערכה כלפי מפעלים יישוביים-חברתיים מיזמת הקיסרות הרומית.

רביעית – התקופה הנידונה מאופיינת ברובה בהתפתחות כלכלית בפרובינקיה יהודה, ובכללה אימוץ נורמות זרות ועליית הרבדים האריסטוקרטיים כפועל-יוצא ממנה.

חמישית – מתחזק במיוחד מעמד הנשיאות הרוקם מערכת יחסים רחבה עם השלטון הרומי.

גורמים אלה, שהיה בהם כדי להקל על המשך המפגש בין החברה היהודית לבין נושאי התרבות ההלניסטית-רומית, סייעו, בין במישרין ובין בעקיפין, בין במודע או בין שלא במודע, להיחשפות יהודית למוקדי ההקרנה של התרבות ההלניסטית-רומית, ואשר הביאה עימה, בין השאר, גלי תנופה לתפוצת התרבות הגופנית.

תרבות הגוף קנתה לה בתקופה הנידונה נחלה ושם בקרב שכבות עממיות יותר בקשת החברה היהודית. לפנינו, אם כן, לא רק תולדה למידת ההשפעות ההלניסטיות שחלחלו אל תוך רקמת החברה היהודית במשך 300 שנה ויותר, אלא אף התגלמותה של השלכה חברתית מעניינת הגזורה מן הנושא הנידון. זו שאבה את מקור חיותה ממפעלם המבורך של חכמי הסנהדרין, שהכשירו כאמור לעיל, את מערכת היחסים בין היהודים לבין האוכלוסיה ההלניסטית והרומית.

ומדוע רק מלאחר החורבן? התשובה לכך היא פשוטה: עד לחורבן שלטה בסנהדרין האסכולה האצולתית והכוהנית האריסטוקרטית, ואילו מלאחר החורבן, בעקבות הפסקת הפעילות במקדש נעלמה מנוף ההנהגה הקבוצה הכוהנית ואת מקומה תפסה האסכולה הפרושית, העממית משהו. כמו כן העלמותו של המרכז בירושלים הצמיחה אמנם את המרכז ביבנה, אך בסמוך לו ואף ממרחק ממנו צמחו מרכזים קטנים אך חשובים, כאלה שהונהגו על ידי חברי הסנהדרין. וכתוצאה מכך גברה יכולתם של הפרושים להשפיע יותר על הציבור.

אלא שהפרושים לא העריכו יותר את הפעילות הגופנית מאשר השכבה האריסטוקרטית. ההיפך הוא הנכון. הם יכלו לחוש טוב יותר את עמדת הציבור באשר לאותה פעילות ועל כן בקשו למסדה ולהוביל אותה במידה מסויימת. ולעיתים, אף שלא לשמה באו לשמה, כגון העידוד להגביר את ההתיישבות היהודית בכמה שיותר מחלקי ארץ ישראל המסורתית, ובכללם בערים הלניסטיות. הללו תקנו ונסחו את “מצוות יישוב ארץ ישראל”, וכתוצאה מכך נחשפו יותר יהודים להשפעות הלניסטיות, ובכללן לפעילות הגופנית. כתוצאה מכך לא מיעטו חברי הסנהדרין לפרוש שורה של הקלות הנוגעות למערכות היחסים עם האוכלוסיה העירונית המקומית, כמו למשל ההיתר להתעמל בשבת במיתקן הלניסטי (ועל כך באחד הפרקים הבאים).

7 תגובות

  1. זו שאלה מעניינת. אינני מכיר מחקר כזה. אני ניזון בעיקר מסטטיסטיקות פופוליסטיות כגון שיעור חתני פרס נובל יהודים מול שיעור היהודים באוכלוסייה האנושית הכללית, ולא מן הנמנע שלצורך הדגשת התופעה יחשיבו עורכי הסטטיסטיקות האלה כיהודים גם כאלה שרק סבא-רבא שלהם היה יהודי.

  2. יובל שלום

    בהנחה שהנחת האינטלקט אינה אנחת שווא אולי כדאי לראות זאת כפונקציה ארוכה ומתמשכת של הישרדות מול מציאויות מורכבות ומסובכות. אגב, האם נערכו מחקרים הנוגעים להנחה זו בהקשר לדורות של נישואים מעורבים?

  3. תודה לך יחיעם,
    דבריך מקובלים עלי. מודה ועוזב ירוחם.
    אי לזאת, אצטרך להמשיך לחפש במקום אחר את הגורמים לשיעור הגבוה של אינטלקט היהודי בעולם יחסית לשיעור האוכלוסייה היהודית בקרב האוכלוסייה הכללית.

  4. יובל שלום

    האבחנה שלך לצערי מוטעית.

    מעורבות היהודים בפעילות הגופנית בתפוצות בתקופה הקדומה היתה בבחינת עובדה מעניינת על כך התייחסתי בפרשת השמן שיהודים זכו לו באנטיוכיה בתקופה ההלניסטית ועוד אתייחס לנושא בהמשך לגבי מצרים וקיריני.
    מעורבות יהודים בפעילות הגופנית בתקופה היותר מודרנית באירופה, כמו גם בארה”ב היתה מאוד משמעותית, ובהקשר זה ראוי לציין את ההתנדבות היהודית הגדולה באירופה להתגייס לקראת מלחמת העולם הראשונה לכל צבא לאומי, ויצא איפוא שיהודים לעיתים נלחמו זה בזה, כשהם לובשים את מדי הצבא “הלא נכון”, ואף על כך אדבר בהרחבה בהמשך. בעיתות שלום ממעטים יהודים להתערב בענייני ביטחון, נאמר בארה”ב של היום, גם כדי לא לעורר גלי שטנה, גם כדי לא להתבלט יותר מדי כמיעוט סגרגטיבי וגם בשל האופי הנוהלתי המיוחד של חובת הגיוס בארה”ב.

  5. תודה יחיעם,
    התחושה שלי היא שהכינוי “עם הספר” דבק ביהודים בשל אורח חייהם בתפוצות אף על פי שהמקרא, רובו ככולו, נכתב בתחומי ארץ יהודה. פעילות גופנית יהודית בולטת התקיימה רק באזור ארץ ישראל והצורך בה נבע מהיותו של חבל ארץ זה, בכל התקופות, שדה קרב בין מעצמות הדרום והצפון. בתקופה ההלניסטית והרומית לא הטביעה תרבות הגוף על יהדות בבל ואלכסנדריה חותם כה בולט כמו זה שהוטבע על יהדות ארץ ישראל אף על פי שגם קהילות אלה היו תחת השפעה הלניסטית ורומית. גם היום מתבטא האינטלקט היהודי בעיקר בתפוצות בעוד שבתחומי ארץ ישראל תופס נושא הביטחון את הנתח הגדול ביותר של התקציב.

  6. יובל שלום

    אכן בזיקה למרד בן כוסבה מופיעות עדויות, אם כי מרומזות ומופלגות, בספרות התלמודיתלגבי כוחו ועוצמתו הגופנית של בן כוסבה, כמובן בהקשר האידיאליזציה, כמו גם לגבי מי מהמפקדים כגון בן דרומא שהיה משגר אבן בליסטרה למרחק של מיל אחד לפחות, או 200,000 המתנדבים בחילו של בן כוסבה, שהיו עוקרי ארזים תוך כדי רכיבה. מעניין מאוד שבאגרות בן כוסבה, שאין כמותן כעדות היסטורית חותכת ואמינה, במידה מסויימת, אין כל איזכור ולו ברמיזונת אודות נושא הפעילות הגופנית. יתירה מזו, מי שמעיין באגרות בלבד, שעליהן חתום בן כוסבה, לא יידע שפרץ בכלל מרד ושהתנהלו קרבות כלשהם ביהודה. מה שמביא אותי לפחות לגבש עמדות סקפטיות לגבי המרד.

    לגבי שאלתך השניה – איננו מוצאים השפעות הדדיות. הקהילה היהודית-מצרית-האלכסנדרונית נמחקה כמעט כליל בעקבות מרד התפוצות, אי-שם בין 115 ל-117 לספ’. עדויות הנוגעות לפעילות הגופנית אכן שזורות בין דפי התלמוד הבבלי, אלא שקשה מאוד להצביע על איזשהו קשר בין התפוצה המסופוטמית לבין ארץ ישראל בהיבט הגופני-ספורטיבי.

  7. שלום יחיעם,
    אני מניח שבמהלך התקופה הלא קצרה הזו, ידע הישוב היהודי עליות ומורדות רבים ומעברים תרבותיים חדים מסיפא לספרא. לדוגמא, מרד בר כוזיבא בקוטב אחד וכתיבת התלמוד הירושלמי בקוטב אחר. מן הסתם אלה השתקפו גם בתרבות הגוף.
    ושאלה לי בנושא מעט אחר. בבבל התקיימה קהילה יהודית גדולה ועשירה במשך למעלה מאלף שנה. גם במצרים. בהנחה שהיה קשר בין הקהילות האלה לבין ארץ ישראל, האם יש עדות להשפעות הדדיות גם בתחום שיר השרירים?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.