סיקור מקיף

מדינה רדופת שדים מ”ז: הלמ”ס מדווחת על ירידה עקבית מאז שנת 2000 במספר המורים ובשעות הלימוד למדעים – בעיקר כימיה

מספר המורים ושעות ההוראה במדעים ירד אבסולוטית במשך 15 השנים האחרונות. במתמטיקה נרשמה עליה, אך גם זו אינה מדביקה את הגידול במספר התלמידים * רבים מהמורים למתמטיקה לקראת פרישה והמורים החדשים באים ממקצועות שאינם מדעיים

מעבדת כימיה בבית ספר, התדרדרות דרמטית במספר שעות הלימוד, המורים והתלמידים ב-15 שנה. צילום:  shutterstock
מעבדת כימיה בבית ספר, התדרדרות דרמטית במספר שעות הלימוד, המורים והתלמידים ב-15 שנה. צילום: shutterstock

לימודי המדעים במגזר היהודי התדרדרו מאז שנת 2000. כך עולה מדו”ח שפרסמה אתמול הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. ב15 השנים האחרונות (2000-2014) ירד מספר המורים למדעים בתיכונים ב-0.3% בכל שנה (בממוצע) ומספר שעות ההוראה ב-0.4% בכל שנה. כלומר ירידה מצטברת של למעלה מ-4% אבסולוטית.

במתמטיקה המצב מעט יותר טוב, אך לא מזהיר, גידול של 4.6% במספר המורים ו-4.9% בשעות ההוראה במגזר היהודי. זאת כאשר הביקוש למדענים ומהנדסים רק עולה.

במגזר הערבי המצב טוב, לפחות מהבחינה היחסית, שם נרשמו גידול של כ-13% במספר המורים ובשעות ההוראה במתמטיקה וכ-6% ונרשמה גם כניסה של בנות ללימודים אלה.

התפתחות לימודי המתמטיקה והמדעים 2000-2014. מתוך דוח של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהתפרסם ב-11/5/14

ירידה בהיקף לימוד המדעים – עיקרי הממצאים

  • במהלך השנים 2014-2000 היקף הוראת מתמטיקה בחטיבה העליונה גדל בחינוך הערבי בקצב שנתי ממוצע של כ-13% לעומת קצב שנתי ממוצע של כ-5% בלבד בחינוך העברי. במדעים, היקף ההוראה גדל בקצב שנתי ממוצע של כ-6% בחינוך הערבי לעומת מגמת ירידה בחינוך העברי.
  • בחינוך העברי, מספר התלמידים לכל מורה במתמטיקה קטן ואילו במדעים המספר גדל. בחינוך הערבי, מספר התלמידים לכל מורה במתמטיקה קטן ואילו במדעים המספר יציב.
  • בחינוך העברי והערבי, ממוצע השעות לתלמיד במתמטיקה גדל ואילו במדעים המספר קטן.
  • בחמש השנים האחרונות (2014-2010), היקף שעות ההוראה בכימיה גדל ב-25% בחינוך הערבי, לעומת גידול של כ-6% בלבד בחינוך הממלכתי-עברי וירידה של כ-20% בחינוך הממלכתי-דתי. היקף שעות ההוראה במתמטיקה גדל ב-30% בחינוך הממלכתי-עברי, ב-31% בחינוך הממלכתי-דתי וב-43% בחינוך הערבי.
  • שיעור בתי-הספר המלמדים כימיה, נמצא במגמת ירידה בכל מערכת החינוך ובאופן בולט בחינוך הממלכתי-דתי. בחינוך הערבי נמצאה מגמת ירידה בולטת בשיעור בתי הספר המלמדים פיזיקה.
  • בחינוך הערבי שיעור הנשים בהוראת מתמטיקה ומדעים במגמת עלייה בולטת.
  • השכר החודשי (ברוטו) הממוצע בקרב מורים לפיזיקה גבוה בכ-20% משכרם של יתר המורים בחטיבה העליונה, והגיע בשנת 2012 ל-13,186 ש”ח לחודש.
  • בחינוך העברי, שיעור המורים למתמטיקה ולמדעים הנמצאים בגיל פרישה ומעלה נמצא במגמת עלייה בשנים האחרונות.
  • מרבית המורים החדשים למתמטיקה ולמדעים מגיעים מתוך מערכת החינוך.
  • כ-30% מהמורים החדשים במתמטיקה שהגיעו מתוך מערכת החינוך, הגיעו ממקצועות שאינם מדעיים.

פרשנות: רוצים להיות סלב

אין כמעט במה שאנשי הייטק אקדמיה ואחרים מתריעים בפני הסכנה של אובדן היתרון היחסי של ישראל בדורות הבאים, פרופ’ דן שכטמן אפילו רץ עם הסוגיה הזו לתפקיד נשיא המדינה. העובדה שקיבל רק קול אחד מעידה עד כמה הנושא חשוב לקברניטי המדינה.
אלישע ינאי, מראשי תעשיית ההייטק מעריך שהגידול השלילי במספר מסיימי בגרות במתמטיקה ומדעים עולה למשק מיליארדי דולרים, שתעשיית ההייטק יכלה למכור יותר לו היו לה מספיק מהנדסים. גם מרצים באוניברסיטאות מרבים להתלונן על ירידה ברמת המתקבלים לתואר ראשון, וכי הם נאלצים להשלים בשנה הראשונה חומרים שהיו אמורים ללמוד בתיכון.

כיום, כשמודל החיקוי הוא האנורקסים בבית האח הגדול, לא פלא שזה מה שהילדים רוצים להיות כשיהיו גדולים.

סיכון קיומי

לפני כשנתיים פרסמה הלמ”ס דוח לפיו החינוך הממלכתי יהפוך למיעוט בתוך כמה שנים, בהינתן מאזן הלידות כיום במגזרים השונים (חרדי, ממלכתי דתי, ממלכתי וערבי).

 

פרופ’ דן בן-דוד, מאקרו כלכלן ומומחה למדיניות ציבורית באוניברסיטת תל אביב וראש מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל אמר אז בראיון לאתר הידען, כי יש לבעיה שלושה היבטים:

  1. מה אנחנו בכלל מלמדים את הילדים
  2. מי מלמד את הילדים – איך מכשירים את המורים ואיך מתגמלים אותם
  3. איך מנוהל התקציב השני בגודלו של מדינת ישראל אחרי משרד הבטחון.

“בהינתן רמת החינוך שמקבלים אוכלוסיות מאוד גדולות בישראל, אני מאוד מודאג מהיכולת שלנו כמדינה להחזיק משק מודרני, תחרותי, משק ברמת העולם הראשון, בעוד דור או שניים. הדבר עלול להוביל לסיכון קיומי כי ללא משק עולם ראשון לא נוכל להחזיק צבא של עולם ראשון ומה שמתפתח כאן בשכונה לא מבשר טובות למדינה שלא תוכל להגן על עצמה, בלי אפילו לנקוט בעמדה ימנית או שמאלית.”

למרבה הצער, התראות אלה לא הגיעו לאוזניהם של שופטי בג”ץ. בדצמבר 2014 קיבל בג”ץ החלטה אומללה שלא לחייב תלמידי ישיבות חרדיים בלימודי ליבה. הטענה שבגינה נדחתה העתירה היתה פטרנליזם. לצערנו המדינה מחליטה להשאיר אנשים בורים ועניים, בלי להבין שזה יוצא מהכיס שלה עצמה ולא מדובר רק בעלויות הישירות של הקצבאות וההנחות אלא באובדן התוצר העצום של כמעט מיליון איש.

 

 

הדרת המדע מהתקשורת

 

הח”מ מעריך שיש קשר הדוק בין התדרדרות הכיסוי המדעי בתקשורת, לבין חוסר הרצון של תלמידים ללמוד מקצועות מדעיים ולפתוח בקריירה מדעית או הנדסית. בשנות השישים והשבעים היה ביקוש עצום למקצועות המדעיים וההנדסיים בעקבות מבצע אפולו, דבר שהוביל לחשיפה עצומה של המדע בתקשורת.

מה עשו המוסדות האקדמיים, הנפגעים מהמגמה בנידון? שום דבר, הם מסתכלים על העיתונות כגורם חיצוני. ירצה יאכל, לא ירצה לא יאכל והעיתונים/פורטלים אוכלים פחות ופחות. עוד לא נתקלתי באחד שמבין את הקשר הזה.

 

29 תגובות

  1. אסף,
    ממש עצוב לי לשמוע שבגלל זה נתקע הפרוייקט. התארים שלי דוקא לא בכימיה, אם כי אני עוסקת עכשיו בכימיה ויצא לי בירוקרטית להיות משוייכת למחלקות לכימיה ולכן ללמד כימיה. אני גם נמצאת בארה”ב…. אז אני לא יודעת כמה אוכל לעזור אבל אשמח לנסות. בכל מקרה, כמה מחברי הטובים ביותר הם דוקטורים לכימיה, אז אני יכולה לשאול. איך אתה מציע לעשות זאת?

  2. אבי,
    קראתי מספר דוחות כאלו בחודשיים האחרונים, המצב מזעזע. זיהיתי את המצב הזה לפני שנתיים כאשר התחלתי לעבוד על פרוייקט הטבלה המחזורית (www.ptproject.org) שנולד לאור הסקרנות של בני, ואז גיליתי שכבר בשנת 2000 מצבנו היה בכי רע, וזה אומר שהמצב החל לפחות בשנת 1995. הפרוייקט שבניתי כבר מוכן אך לצערי הרב, כבר חודשים שאני מחפש מישהו בעל תואר שני/שלישי בכימיה כדי שיקרא את החומרים שכתבתי, יוודא שאין תקלות ויוכל לשמש מעין יועץ מדעי, אבל מתברר שחוסר מודעות לחינוך מדעי הוא לא רק ממשלתי. אולי כאן יש מישהו?

  3. ראשית,
    נראה לי שאתר מכובד כמו הידען,
    חייב לשים סוף לנוהג כותבים כאן, להשמיץ כותבים אחרים, בתיאורים:
    שקרן, מטומטם, אידיוט, דביל, ועוד כינויים מעליבים.

    אומנם המשתמשים בהעלבות מוכיחים את אפסותם ואת ריקנותם,
    אבל זה מוריד את הרמה של האתר…

    לעניין המורים,
    הופתעתי לקרוא מהכתבה על העליה המשמעותית בשכר המורים.

    עליה זו, מצדיקה את הקטנת מספרם, במיוחד לאור הגברת השימוש
    במחשבים בהוראה.

    היה רצוי שמספר המורים למקצועות נוספים ירד גם הוא,
    תוך הגדלת השימוש במחשבים.

  4. כמהנדס ומתכנת נדהמתי מרמת הלימודים בשווייץ. ביתי לומדת במגמת שפות, למרות זאת לומדת מתמטיקה, פיסיקה וכימיה ברמה גבוהה ממה שלמדתי בישראל בשנות ה 70, וזאת למרות שלמדתי מתמטיקה ופיסיקה מוגבר.
    האנגלית העילגת שלמדתי בושה לעומת רמת האוקספורד שלה. כנ”ל צרפתית, ספרדית, היסטוריה וכו’.
    כך למעשה באנגליה, צרפת, גרמניה, בנלוקס, סקנדינביה… המצב גרוע בהרבה ממה שאבי חושב.

  5. רפאל
    בחזרה.

    קובי
    איזה חברה ישראלית מחפשת עובדים בעולם? למה אתה משמיץ את אלה שמספקים עבודה לכל כך הרבה ישראלים ומשלמים מיסים? יש כמה גנבים, נכןן, אבל אל תזלזל באלה שמחזיקים בינתיים את המדינה.

  6. איכן שריק נכנס דת ובורות
    זה לא שהחרדים כול כל טובים בהחדרת הדת והבורות שלהם לאוכלוסיה
    זה תאוות כסף של החברות הגדולות במשק שלא תורמות ומשקיעות בחזרה באוכלוסיה
    ובמקום זה מנצלות את כוחם כדי לא לשלם מיסים, ולחפש את העובדים שלהם בכול העולם.
    אם הם היו תורמים אחוז מסויים בחזרה לאוכלוסיה לקידום המדע והידע, המצב היה נראה אחרת.

  7. ברוך הבא. גם לי יש בן לוחם. יהי רצון שהשם ישמור את כולם ויחזרו לביתם לשלום.

  8. נסים מתי אתה חוזר מה- relocation ?
    אחרי שבועז יגמור את הקולג’ ?
    נ.ב. לא בא לי לשחק איתך במי יודע לנבל את הפה יותר טוב. זה לא לרמה שלי.

  9. רפאל
    אתה כזה דביל ….. אמרתי שעליה מ-0.1% ל-0.2% זה עליה של 100%. לא דיברתי על כמה עובדים או כמה מתגייסים. לא למדתם בכולל על משל ונמשל?

  10. ניסים,
    אני עושה טעות גמורה בכך שאני מתערב כי אז אני נוטה להיסחף יותר מדי לתוך הויכוח וזה גוזל זממממממן יקר אבל קשה לי להתאפק. אני מתערב בגלל משהו שכתבת.

    לי דווקא יש משהו עקרוני נגד חרדים. אורך חייהם מאיים באופן עקרוני על אורך חיי ולמעשה על כל עתידו של המין האנושי. ראינו מה הם עשו כשהם היו בשלטון (אלפי שנים של עבדות, מעמדות, אפליית נשים, אמונות תפלות, הקרבת קורבנות) כך שאנחנו לא צריכים לנחש מה יקרה אם הם שוב יהיו בשלטון, חמושים הפעם בנשק גרעיני.
    אין זה כמובן אומר שאין חרדים טובים, יש, והרבה מהם עושים הרבה יותר מעשים טובים ממני, אבל במהות, בבסיס, אין להם שום עניין עם ליברליזם, הומניזם ודמוקרטיה. אלה הם רק כלים שבהם הם משתמשים בכדי לחזור לשלטון ולבטל את כל מה שהושג מאז ימי ההארה וההשכלה.

    אתה כבר יכול לראות את החוקים שהם רוצים להעביר, את התקציבים הייחודיים לנושאי ״חינוך״ הדתי, התורני אבל אף פעם לא לביצור החילוניות.
    אתה גם יכול לראות מה קורה כשחרדי הוא יו״ר ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת
    http://www.haaretz.co.il/news/politi/.premium-1.2634747
    מתוך הכתבה:
    ״”גפני הוא אדם נבון, מיומן וחלק מדיוני הועדה הוא ניהל בצורה יפה מאד, כמו הדיונים על רווחי הגז. אבל היו גם הזדמנויות שבהן הוא ניצל את הועדה לדברים מחפירים לטובת המפלגה , כמו הדיון על לימודי האבולוציה”, טוען ח”כ לשעבר ניצן הורוביץ שהיה חבר בוועדה. “הוא הביא לדיון אנשים שהשמיעו דעות בלתי מדעיות בעליל וזה היה מביך. זה קצת בעייתי שבראש ועדה כזו נמצא אדם שגישתו הבסיסית היא חשוכה ואנטי מדעית. בביקור שערכה הוועדה בתעשיית החלל הסבירו לנו על הפיתוחים החדישים והטלסקופים. גפני אמר באותו ביקרו שהוא לא מבין למה משקיעים כל כך הרבה כסף כדי לצפות בכוכבים מלפני חמשת אלפים שנה – זה היה מביך. אבל בשורה התחתונה זה לא מנותק מדברים אחרים והיא רק ביטוי של תמונה גדולה יותר. זה קורה כי יש לדברים האלה גיבוי בזמן שההנהגה והעומד בראשה מאמצים זרם חינוך שלם ולכן אין להתפלא שבראש ועדת המדע עומד מישהו עם תפיסות מבישות. אז שמביאים מדען לדיון בוועדה ומשמיעים לו את הדברים הוא צוחק ולא מתרשם אבל ילד, שזה מה שמלמדים אותו, זה מאד טראגי”, אומר הורוביץ.״

    אתה מבין? כשגפני שואל מדוע לבזבז כל כך הרבה כסף בכדי לצפות בכוכבים מלפני 5000 שנה, הוא מבטל במחי יד את כל הישגי המין האנושי במאתיים שנים האחרונות. ברור שלו הוא היה בשלטון, שקל המדע הבסיסי שנוגד את תפיסת עולמו לא היה רואה. זו בושה וחרפה שלשם אנחנו מדרדרים.

  11. רפאל
    תבין אין לאף חילוני משהו נגד חרדים שעושים צבא ועובדים. להיפך. אנחנו מבינים שמאד קשה להם. הבעיה שלנו זה עם הפרזיטים שלא תורמים ורק לוקחים ולוקחים ולוקחים.

    אני יודע שיש חילוניים שהם זבל, מתחמקים מהצבא וממיסים. הם נבלות, אבל לפחות הם לא מצדיקים את שפלותם ב”עול התורה”.

    זה הכל.

    ותגיד, כל מי שנמצא ב relocation הוא יורד בעינייך?

  12. ניסים מה קרה? הראיתי שאתה משקר אז אתה מתחיל להתפרע ולקלל כמו ערס מצוי? נפולת…

  13. רפאל
    היית, ותמיד תשאר אידיוט. גם בשהותי בחו”ל אני תורם לישראל יותר מאשר חלק גדול מהחרדים. אני גם עושה יותר מילואים מרובם. אבל אתה בשלך – ממשיך לדבר שטויות בלי להבין בהם.

    כשאחוז החרדים בבתי העלמין הצבאי יהיה שווה לאחוז שלהם באוכלוסיה החיה – אז אשנה את דעתי על הנבלות האלה.

    ואם תעצבן אותי אדבר ממש לא יפה.

  14. העם היהודי התמיין באופן ספונטני: מתי-מעט בחרו ללמד פילוסופיה בסורבון (או לחקור פיסיקה בפרינסטון). אחדים מספקים תשתיות-יצור לאופנת עילית (רו ד’אבוקיר, פאריס ו-ויה די קורסה, רומא). אחרים, ציונים הזויים, התעקשו לבוא הנה ולפתח צורות-ישוב יחודיות.
    ואז הגיעו הנה כל אלה שלא. לשם מה? גם אחד העם שאל, ולא זכה לתשובה ראויה.

  15. עוד ציטוט מחדשות וואלה היום:

    שנת שיא לחרדים בצה”ל: מספר המתגייסים עלה ב-20%

    בשנת הגיוס 2015-2014 התגייסו 2,400 צעירים חרדים, לעומת 2,000 בשנה הקודמת, מתוך כ-8,000 חרדים המועמדים לגיוס בכל שנה. גורם ביטחוני בכיר: “הניסיונות לכפות גיוס בכוח פגעו בתהליך שצה”ל מקדם”

  16. לנוחות הקוראים אני מצטט מהמאמר ב- YNET שציינתי:
    “המגזר החרדי הצטרף בשנים האחרונות באופן מסיבי לשוק העבודה. החרדים, ובעיקר החרדיות, בהחלט עובדים (ובמקומות רבים גם מרוצים מהם ככוח אדם איכותי). מספר הגברים החרדים העובדים עלה באופן דרמטי לשיעור של 58% ב- 2014, לעומת 32% ב- 2004. בקרב נשים חרדיות העלייה היא נחשונית – שיעור של 71% – וזאת, יש לציין, אפילו מעל הממוצע של ההשתתפות הכללית בכוח העבודה במשק, העומדת על 65%.”

  17. נראה לי שהמשכורת שלי בתור ביולוג וכימאי מספיקה על מנת להרתיע גם את מי שכן ירצה ללמוד את המקצועות הנ”ל. בטח שבמדינת ישראל שבה עם משכורת כזו תוכלו לקנות בית קצת אחרי שתקנו חלקת קבר…

  18. רפאל
    כשראתה עולה מ-0.1% ל-0.2% זה עליה של 100% !!! לכן, נראה שהעליה מאד גדולה. היתרון של החרדים שהם לא עושים מילואים ברובם … אני אישית מעדיף עובדים עם ביצים ולב.

  19. החרדים לא בורים.ההפך הוא הנכון. לגבי עניות זה יותר ענין של השקפה. יש הרבה עשירים שהם עניים ויש עניים עשירים וכבר אמרו חז”ל אין עניות אלא מדעת. לגבי התפפות בשוק העבודה כל הסקרים האחרונים מראים שיש עליה גדולה אצל החרדים ו במקרים מסויימים אף עולים על הממוצע הכללי. למשל אצלנו בחברה שהיא חברת הייטק יש הרבה עובדים ו עובדות חרדיים שלא למדו ליבה והשלימו את הנחוץ להם לצורך עבודה אחר כך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.