מדינה רדופת שדים כ"ב – הצדק ניצח – גבי אביטל פוטר

מנכ"ל משרד החינוך הודיע לד"ר גבי אביטל על פיטוריו מתפקיד המדען הראשי של המשרד. כזכור במספר ראיונות לתקשורת הכחיש אביטל את התחממות כדור הארץ ואת תורת האבולוציה

פסל הקרח של דוב הקוטב שהציב ארגון WWFבכיכר המרכזית בקופנהגן בטרם נמס
פסל הקרח של דוב הקוטב שהציב ארגון WWFבכיכר המרכזית בקופנהגן בטרם נמס

מנכ"ל משרד החינוך ד"ר שמשון שושני הודיע אתמול (ב') למדען הראשי במשרד החינוך, ד"ר גבי אביטל, על סיום תפקידו.  ד"ר אביטל, חבר סגל הפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה בטכניון, מונה לתפקיד בדצמבר 2009 והועסק במסגרת תקופת ניסיון.

הודעת מנכ"ל המשרד נעשתה על דעת שר החינוך ולאחר שהמנכ"ל קיים שתי פגישות עם אביטל במהלך החודש האחרון.

בפברואר 2010, חשף עיתון הארץ לראשונה את דעותיו החשוכות של אביטל בנושאים מדעיים שאינם שנויים במחלוקת אמיתית בין מדענים, אך הוא אינו מוכן לחקבל אותם. הוא דרש לשנות את ספרי הלימוד כך שישקפו דעות שונות: "אם ימשיכו לכתוב בספרי הלימוד שכדור הארץ מתחמם בגלל פליטת פחמן דו חמצני – אני אתעקש על כך שזה לא המצב".  עוד אמר, כי "אם בספרי הלימוד יכתבו באופן מפורש שמוצא האדם מהקוף – ארצה שהתלמידים ייחשפו לדעות אחרות ויתמודדו אתן. יש הרבה אנשים שלא חושבים שתורת האבולוציה היא נכונה". ב"הארץ" ציינו כי בתוקף תפקידו, משפיע אביטל על פעולות משרד החינוך ובתי הספר בנושא איכות הסביבה. בעקבות כמה מאמרים שכתב על התחממות כדור הארץ, קראו פעילים בארגונים ירוקים להתפטרותו.
בראיון שהעניק אביטל לעיתון מעריב לקראת החגים, הוא שוב הטיל ספק בתורת האבולוציה ואמר כי "אלוהים ברא את האדם, אין מצב אחר". עוד אמר כי אם תורת האבולוציה נכונה, אז "השאלה המרכזית היא איפה כל המאובנים שאמורים לייצג את חוליות הביניים בהתפתחות הזו? הביולוגים אומרים שהם יימצאו אבל בינתיים אין. שנית, אם כל כך טוב להיות אדם, למה יש עדיין קופים?", שאל. מאוחר יותר הוסיף ". דארווין היה מדען גדול, אבל לקחו את התורה שלו לכיוונים מאוד מסוכנים. צריך ללמד את תוכנית ההתפתחות על יתרונותיה, אבל גם על חסרונותיה. גם את הפגמים. זו לא תורת האבולוציה, זו השערת האבולוציה בסך הכל".

גם העובדות וההוכחות החד משמעיות בדבר התחממות כדור הארץ  כתוצאה מפעילות האדם. ומה אמר על כך אביטל: "שטויות. אין שום הוכחה להתאמה בין ריכוז הפחמן הדו-חמצני ועליית הטמפרטורה. להפך, בסרט של אל גור רואים איך עליית הטמפרטורה קדמה לעליית הפחמן הדו-חמצני. מעבר לזה, עליית הטמפרטורה המשמעותית התרחשה בין 1940-1905, אז נרשמו רוב שיאי הטמפרטורה".

במאמר שפורסם בשבועון הדתי-לאומי "בשבע",   כתב אביטל: "בשנים האחרונות מתרחש ברחבי העולם 'מסע הצלב הירוק', כחלק ממהלך יותר עמוק, ואפשר לכנותו בהחלט דת ירוקה. מה מניע את הירוקים ותומכיהם המגוונים לצאת במסע הפחדות שקצו של העולם ממש על פתחנו? מדוע ארגוני הירוקים לוחצים על ממשלות לעבור לאנרגיה חלופית שאינה זמינה ובטח יקרה מאוד? משאלות אלה לא ניתן להתחמק. התשובות עלולות להפתיע ואולי לאכזב. אולם ברגע שהמדע מגויס לפוליטיקה, כלומר לאידיאולוגיה, יש לברר מהו הבסיס המדעי של ארגוני הירוקים. ולמי שבקי קצת בפרטים זה מזכיר משהו מדת האבולוציה".

חבל רק ששר החינוך גדעון סער, שמיהר להתנער מדברי המדען הראשי לא ביצע את הצעד הזה כבר לאחר ההתבטאות הראשונה שלו. אביטל אינו סתם פקיד שאמור לחמם כסא, אלא אדם שצריך להשגיח שבספרי הלימוד יינתן ידע מדעי. אני כבר לא מדבר על דעותיו בעניינים פוליטיים שזה באמת עניין של טעם אישי, אך ספרי הלימוד צריכים להיות נקיים לא רק מפוליטיקה אלא גם משקרים פשוטים.

צריך רק להצטער עך כל שבמדינה שאמורה להיות מדינה מערבית נאורה, אפשר לגמור בגרות 5 יחידות בבביולוגיה בלי לקחת קורס אחד אפילו באבולוציה, תלוי בבחירה של בית הספר. בכיתות הנמוכות מלמדים אותם שבעלי החיים מתאימים לסביבתם, אבל לא מסבירים כיצד התרחש הפלא הזה. "זה נושא קשה ללימוד" הסבירה אחת המורות של בתי בבית הספר היסודי. תשובה תמוהה, יחסית לכך שכל אדם, שרק אינו שטוף מוח, יכול להבין את האבולוציה בחמש דקות. שטופי המוח ממציאים דברים שלא היו ולא נבראו כגון האבולוציה האקראית (בשעה שרק שלב אחד שלה אקראי ושלבים אחרים ממתנים מאוד את האקראיות) או "מורכבות בלתי פריקה".

אגב, באשר לסביבה, בניגוד לאבולוציה, היא מהווה חלק חשוב בתוכנית הלימודים הישראלית. לדוגמה השבוע אני אמור להשתתף, יחד עם כיתתה של בתי (כיתה ו') באירוע לכבוד תחילת פרויקט מיחזור גדול בשכונה.

באשר להתחממות כדור הארץ, מעניין שאביטל מוצא את עצמו לצד קפיטליסטים חניכי איאן ראנד שסבורים שהתעשיה לא צריכה לקחת אחריות על מעשיה, ולמעשה מעדיפים לטמון את הראש בחול ולטעון שאין התחממות, העיקר לא לשלם את מחירה (דוגמה טריה). הם רק לא יודעים שהמנעות מפעולה עכשיו תעלה הרבה יותר ביוקר, ותגרום גם לנזקים בלתי הפיכים למינים שיכחדו ולבני אדם שיצטרכו לעזוב את ביתם עקב רעב, מחלות, וכו' שינבעו מהבצורות שיילכו ויתרבו ומהמדבור שיתפשט. כל עוד זה לא הם עצמם, מה זה חשוב. העיקר לא לעבור לאנרגיה נקייה.

את ההתבטאויות הללו היו כבר מי שהשוו לטיעון שצריך להראות את שני הצדדים בויכוח האם כדור הארץ עגול או שטוח. ההתנגדויות לתורת האבולוציה אינן באות מקרב המדענים העוסקים בתחום, וגם שיעורים של מכחישי האקלים מבין המדענים הרלוונטיים הוא זעום, למרות הפיתוי העצום, כפי שגילתה לאחרונה גרינפיס, ליטול מענקי מחקר מחברות נפט. אמנם לא הרוב קובע, והפרכה אחת של תיאוריה בניסוי יכולה להפוך דעה מדעית על פיה, אך כפי שזה נראה כעת, למכחישים אין טיעונים חזקים, הם נעזרים בגורמים חיצוניים כגון השמש או הקרינה הקוסמית, ובמקרים מסוימים מתעלמים מעובדות, כך למשל שהשמש לא התחממה מאז שנות השמונים, התקופה בה ניתק הגרף של התחממות והתקררות השמש, מאלו של כדור הארץ".

מדינה רדופת שדים יט – תשובה לגבי אביטל – מדע איננו תוכנית כבקשתך

המכחישים

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

113 תגובות

  1. מאקס פאואר:
    אם מגיב 111 לא יודע שבמדע אין הוכחות אז הוא לא סתם אחד אלא סתם אפס

  2. למגיב 111 סתם אחד ,אתה באמת סתם אחד,אולי תחיל את החוקים של הוכחה מדעית גם על הסיפורים ההזויים בספר התנ"ך הברית החדשה והקוראן.

  3. אמי חייב להגיד שגם היום כמו במשך כל ההיסטוריה אנשים מתבלבלים בין אמונה לידיעה כל המדענים החכמים שבטוחים שהמדע כולו יודע שהיתה ויש הוחכה ניצחת לאבולויצה כנראה רוצה להאמין בכך וכשאני אומר להאמין אני אומר בדגש מכיוון שעד כמה שאני יודע אפילו דרויין לא לגמרי עמד בתנאים שהוא הוציב להוכחת התאוריה שלו וכשאני אומר תאוריה אני מתכוון למושג שאומר אמונה שבמוססת על עובדות אך לא ניתן להוכחה חד משמעויתי כרי הוכחה מתטמתי שלא ניתנת לעירור וכמבון שאני יודע שכל מיני הוכחותץ שכב הוכחו בעבר הסתבר שהם פשוט מקרים פרטים אני מציע לכל המדענים לפתוח עינים ואת הראש ולא להיות עדר זה ההבדל האמיתי בין חוקר מדען לסתם שרלטן שחושב שהוא יודע הכל יש דברים שאנחנו לא יודעים ולא בטוחים בהם ולא את הכל אנחנו יודעים אז אל תתימרו לדעת הכל

  4. לכל ' הבריאתנים' ומסורבי ההתחממות/התקררות : כן רבותי 'הנבונים' -ההתחממות
    גורמת להמסת הקרחונים בגרינלנד,אלסקה,סיביר,ובחלק מאנטרקטיקה וכמויות המיים העלה מעלות פני הימים שגורמים לשנוי בהרכב מליחות והיתקררות שכבת המיים העליונה של זרמי המסועים מקוו המשווה לאזורי אירופה הצפוניים ("זרם הגולף") ! כך נוצר הקשר בין היתחממות להתקררות ,החזוייה באירופה בחורף זה. ולחלק (קטן לצערי..) מהמגיבים הנ"ל :תזכרו בציורי ברוייגל הפלמי מהמאה ה-16 ! (תקופת הקרח הקטנה באירופה-כ 100 שנה…)
    ממליץ לקרא כתבותיו של ד"ר א. רוזנטל בנידון!!

  5. כנראה גם המאמינים וגם הלא, לא מבינים שספרי הדת היוו דרך ליצג עם ללא ארץ
    כל ה"גילויים" וה"מדע" וה"חוקים" וה"הסטוריה" של היהודים קודד בספרים
    ע"י ה"מדענים וההסטוריונים היהודים" הטובים ביותר .

    כמובן שנכון להיום חלק מההשערות \ תאוריות שקודדו בספרי הדת כבר לא כל כך נכונות
    והיה צורך לשנותן\להחליפם אבל מכיון שספרי הדת הם גם ספרי הסטוריה
    אז קשה ליהודים למחוק את ההשערות \ התאוריות ההסטוריות
    שקודדו בעבר בספרים,והם עדיין נשמרים ככתבם ע"י זרם השמרנים.

  6. למה דווקא שיעורי תורה, למה לא שיעורי הברית החדשה, הקוראן, הספרים הקדושים של הבודהיסטים, או כל דת אחרת? ולמה לא ללמוד לעומק את המיתולוגיה היוונית, היא הרבה יותר מעניינת לפי הסיפורים של יגאל פתאל.
    אם הדת בבסיסה (כל דת) אינה עומדת אפילו על כרעי תרנגולת ואינה עוברת בחינה של כיתה א' במדעים הבסיסיים ביותר (ניסית להבין פעם את הקוסמולוגיה של התנך?), מה זה משנה כמה זמן לומדים אותה?
    אני במקרה למדתי, וגם מיכאל, אז מה, זה עוד מוכיח לנו כי אנחנו יודעים שמדובר בשטויות.

  7. הקישור שהוסיפו לתגובתי הקודמת הוא פרי בעל האתר שנהנה לסלף את דברי המגיבים פה.
    לא הבנתי מה הקישור מנסה להוכיח חוץ מאת בורותך. כבר כתבתי לך:למד תורה בשיעורי תורה אמיתיים ואל תביא לי גזרי עיתונים של עיתון הארץ.
    משל למה הדבר דומה? לילד בכיתה ו' ששומע שמדען זכה בפרס נובלעל פריצת דרך גנטית וכדי להוכיח כמה זה מגוחך הוא מנפנף בתרשים של די אנ איי ואומר : זה בסה"כ ציור.
    כדי להבין משהו לעומק, אפילו רק כדי לנגח אותו, צריל ללמוד אותו לעומק ולא לקרוא אותו באיזה עיתון…

  8. בדוק את עצמך : האם אתה צבוע?

    כיצד אתה מגיב לידיעה הבאה:פוטר מפקח לימודי התנך במשרד החינוך עקב התבטאויות כופרות בתורת ישראל, בראיון הפרופ' טען: התנ"ך אינו מקור וודאי וכי אני לא מסכים לטענה כי אלוקים ברא את העולם, ברצוני שיילדי ייחשפו לדעות נוספות.

    כועסים, לא? איזו מדינה פנאטית,סתימת פיות…
    בדיוק כמו (שלצערי) אדם כזה יכול ללמד תנ"ך כך אדם שלא מאמין במדע יכול.

    דבר נוסף- הטענה של שמעון כאילו הדת מאובנת.
    פעם העולם היה בארברי ופרימיטיבי והדת היהודית הייתה חדשנית ומהפכנית היא ייסדה משהו חדש בעולם- מוסר.
    והיום העולם התקדם אומנם אך הוא נשאר בארברי ופרימיטיבי. עיין ערך גרמניה הנאצית-שיא הקידמה ומדע!
    תגידו אתם- למי אתם קוראים מתקדם? למי שמצליח לפתח תרופות חדשניות ולעבור את מחסום הקול או למי ששופט בצדק,נאבק למען החלשים,מביא ערכים של מוסר אמיתי ולא תועלתני בעולם? לצד מי מהם הייתם רוצים לחיות.
    ואנא- בואו נשפוט את היהדות ולא את הדתיים.
    כל מי שלא מאמין לי מוזמן לשבת ללמוד את הנושא לעומק בשיעורי תורה אמיתיים ולחזור אליי. אתם יכולים להגיד מה שתרצו אבל הדבר האחרון בעולם שאפשר להגיד היא שהיהדות פרימיטיבית. העולם עוד לא מתחיל לגלות את המוסר.

    ולראיה: המוסר של היהדות – שפטו בעצמכם

  9. פעם היתה הדת היהודית חדשנית ומהפכנית. האמונה באל אחד שאין לו גוף ואין לו דמות הגוף. השנים והצרות וקשיות העורף הפכו את היהדות האורתודוכסית לדת מאובנת ותמוהה . הידע המדעי שמצטבר סותר את האמונה התמימה. המדע מציג רופא לטיפול במחלה ולא ברכה רבנית ומכשפים ומעוננים.
    האתר כאן מציג עמדות מדעיות. מה אתם מחפשים כאן. מי זקוק להבל למשא ולתאניה שלכם.

  10. אוריה, בוא נגיד בפשטות. אני לא כפוף לרשות השידור או לרשות השניה ואינני מחויב לאיזון. אם מישהו תוקף את המדע ויהיה זה מטורף דתי, שרלטן העוסק ברפואה אלטרנטיבית, אסטרולוג, כולם ייזכו אצלי לאותו טיפול.
    אצל אביטל הבעיה היתה שהוא משפיע על החינוך של ילדי, שגם ככה אינו בין המשופרים, ולרן מותר לבקר אותו,, במיוחד כשהוא מביע את דעותיו החשוכות תחת איצטלה של מדען. אתה סבור שפלורליזם משמנעותו מתן ביטוי שווה לכל הדעות, כולל שקרים, אני קורא למה שאתה עושה ניו אייג'.

  11. מדוע אינך מפרסם את תגובתי? אולי כי הציטוט הבא קשה לך מידי: "מה שאני סובר לאחר קריאה איטית וסבלנית של כל המגיבים עד כה, זה שלמעט "מלכה אליה" כל המתלהמים, המגיבים בציניות ובכינויי גנאי, הם דווקא אלו שרוממות המדע בגרונם וסגנון לא אתי בעליל על חרצובות לשונם."?
    או אולי כי את זה אינך אוהב: "לכל דבר יש ערך. וצריך ללמוד מה הערך של כל דברכדי למקם כל דבר בערכו. ואיך לשלב כל הדעות במצב כזה שכל אחת תשלים את החסרון שיש בחברתה, אפילו במקום שהן נראות כחולקות זו על זו…?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן