סיקור מקיף

מדינה רדופת שדים ל”ז: אוקלידס זה לא שם של תרופה

כרוז של מפלגת יהדות התורה מזהיר את מצביעי המפלגה מפני החשש שילדיהם ילמדו על אוקלידס. והעולם שותק. מה השלב הבא? פסק הלכה שקובע שסכום הזוויות במשולש הוא 200 מעלות? טור דעה.

כרוז של מפלג יהדות התורה בבחירות 2013 מזהיר מאסון: ילדיכם ילמדו על אולקידס במקום תורה
כרוז של מפלגת יהדות התורה בבחירות 2013 מזהיר מאסון: ילדיכם ילמדו על אולקידס במקום תורה

כשחתן פרס נובל פרופ’ דן שכטמן מזהיר כי האיום הגדול ביותר הוא הכחדת לימודי הליבה מבתי הספר החרדים, מתעלמים ממנו. כשאני אומר את זה, ובמיוחד לאחר שהצטרפתי למפלגת אור לועגים לי ושואלים “זו הבעיה הכי גדולה במדינה?”

מסתבר שהפלורליזם, כלומר לתת לכל אחד לעשות מה שבראש שלו וללמוד את מה שבראש שלו- נהיה בון טון. עכשיו לא אני הוא שאומר זאת, אלא הם לא רוצים שילדיהם ילמדו מתמטיקה ואנגלית, זה הם בעצמם.
התגלגל לידינו כרוז של מפלגת יהדות התורה שבו נכתבו המילים הבאות: “אוקלידס. לא, זה לא שם של תרופה. זה מתמטיקאי יווני שהילד ילמד עליו במקום ללמוד משניות. הרי מה באמת חשוב לנו כשאנחנו שולחים אותם בכל יום לחיידר?” ובהמשך: “חינוך לערכים, מידות טובות, יראת שמיים, להשריש בהם משחר ילדותם את “והגית בו יומם ולילה”. ממשלה בלי יהדות תחייב את בנך ללמוד לימודים חיצוניים. אתה חייב לשמור על הדור הבא. כולנו חייבים. כולנו חרדים. תבחר ג’.”

כפי שראינו בפרק ל”ה בסדרה “מדינה רדופת שדים”, את הנתונים המחרידים של מכון טאוב, החינוך החרדי מהווה היום 20% מכלל מערכת החינוך הישראלית. זהו גם המגזר הגדל בקצב המהיר ביותר. בעשור הראשון של המאה ה-21 הוא זינק ב-57% לעומת קפאון של מערכת החינוך הממלכתית. ונתון נוסף לתמונה (כל הפרטים בתוך המאמר המקושר): הסיכויים של בוגר מערכת החינוך החרדית למצוא עבודה כלשהי (גם בשכר מינימום) הם כ-40%, כמו חילוני או ערבי שסיימו אפס עד ארבע שנות לימוד.

הרצון של מנהיגי החרדים להגביר את התלות של צאן מרעיתם בכספי החלוקה שהם מביאים (מהמסים שלנו אגב) ימוטט את כלכלת ישראל. עזבו כרגע את הכפיה הדתית, שגם היא הלכה וגדלה בעשור האחרון לממדים מפחידים, ונחשוב על ההיבט הכלכלי של מיליון אנשים שמחליטים שהם מעמד עליון וששאר שבעת המיליונים צריכים לשרת אותם.המשקולת הזו כבר היום מורידה למטה את כלכלת ישראל. אם הם ימשיכו להתייחס לאוקלידס כקללה, מדובר במתכון ברור לאבדון.

יהדות התורה כבר הודיעה שהתנאי שלה לכניסה לקואליציה הוא המשך העלמת לימודי הליבה ממערכת החינוך שלהם. חבל שהדרישה להאחיד את מערכות החינוך בישראל נשארה נישה למפלגה אחת שמכנים אותה הזויה (וגילוי נאות, אני מתמודד מטעמה, אבל אני עושה זאת לא בשביל הכסא, אלא כי אני מאמין שלימודי הליבה הם הסוגיה הבוערת ביותר). כשנהפוך למדינת עולם שלישי, יהיה אולי מי שיבוא אל אנשי מפלגת “אור” ויגיד “סליחה טעינו” נושא לימודי הליבה צריך להיות הנושא המרכזי של מערכת הבחירות.

ואגב, מה השלב הבא: פסק הלכה הקובע שסכום הזוויות במשולש הוא 200 מעלות?

תודה לאסף רזון שהעלה את התמונה לפייסבוק.

44 תגובות

  1. מעניין מה הגר”א היה אומר על זה.
    הגר”א – הגאון רבי אליהו מוילנה ידוע בזכות חריפותו וגאונותו בתורה.
    הקתדרה למתמטיקה בוילנה קרויה על שמו.

    למעשה הגאון מווילנה כתב ספר אחד בחייו ושמו איל משולש שבאופן מפתיע עוסק במתמטיקה אוקלידית (אותו אוקלידס מהפירסומת, אוקלידס כן ,כן ) והוא אף מוכיח שם את משפט פיתגורס.

    כל יתר ספריו המדהימים ובהם חידושי תורה רבים נכתבו על ידי תלמידיו.

    מעניין אותי מה היה אומר הגר”א על הפירסומת הזו …

  2. מצד שני,

    אני לא במחנה של אבי, אך דווקא אני מבין מדוע התעמולה הנ”ל פוגמת באמינות הרבנים. הרי עד לפני כמה עשורים יהודים למדו לימודי חול ברמה כזו או אחרת כדי להסתדר בחיים (ואף כדי להבין את התורה עצמה). והיום טוענים:
    1. שלימודי חול (ומדובר בהחשבון והנדסה – לא פילוסופיה או תיאולוגיה איסלאמית) פוגעים באמונה.
    2. לימוד ללא עבודה הוא הנורמה הנכונה על פי היהדות.

    אנו, שזוכרים דבר או שניים, יודעים שזה פשוט לא נכון. אם כך כיצד אתה יכול לסמוך על הרבנים ועל המסורת שהם לכאורה מוסרים לנו?

    ראה נא משהו שכתבתי בבלוג שלי, הערת סיכום מס’ 3:

    http://lamalikra.blogspot.co.il/2012/11/blog-post_24.html

  3. אריק
    אתה טועה מאוד “אף אחד לא אמר(או לפחות לא שמעתי כזה) שלימודי מתמטיקה הם דבר טמא או כפירה כשלעצמם.”

    לימודי מתמטיקה נחשבים ל”התייוונות”. ואוקלידס היה מאוד יווני…………….

  4. אשתדל לסכם כי כבר אין ליבון ענייני
    נסכים כולנו שיש צורך להעלות את הרמה של לימודי החול בציבור החרדי. אני מקבל את האמירה שלימודי חול נצרכים כדי להסתדר בחיים מודרנים.
    המחלוקות אם אבי זה על אמונה וכנגזרת מכך על אמינות רבנים. ערך התרבות התורנית. ועד כמה לאפשר חופש דת למאמינים מול חופש דת הלא מאמינים.
    שי אין בנינו מחלוקות אלא באופתמיות לגבי העתיד, אני חושב שתוכנית ליבה חרדית תתקבל ואתה לא.

    אבי אני מצטער אם פגעתי בך, לא רציתי בכך. (כתגובה לכך שאני מתנסה)

  5. תשובה אחת לטענה על הגר”א והרמב”ם וגם לטענה מנין הם יודעים שזה אוקלידס.
    אף אחד לא אמר(או לפחות לא שמעתי כזה) שלימודי מתמטיקה הם דבר טמא או כפירה כשלעצמם.
    הטענה היא שלימוד התורה יותר חשוב וממילא הם יאמרו מן הסתם שאין בעיה אם אדם לומד מעט מתמטיקה בגיל מבוגר לאחר שלמד הרבה תורה משום צורך כלשהו אבל יש בעיה ללמד את זה ילדים ובפרט את כל הילדים.

    ל”מצד שני” עשיתי בגרות מלאה בבי”ס דתי לאומי ולא נבחנתי על מיתולוגיה יוונית או אופרות קדומות.
    גם את המעט ספרות שנבחנו עליה (וזו הייתה בעיקר או רק יהודית) מי שרצה יכל להחליף במחשבת ישראל כך שקשה לי מאוד להאמין שדווקא בלימודי ליבה המינימליים יחליטו להכניס דווקא תרבות לא יהודית.

    בחיפוש באינטרנט מצאתי שלימודי ליבה הם:
    תנ”ך ומורשת ישראל, אזרחות, עברית, מתמטיקה, מדעים, אנגלית / ערבית
    http://www.bhol.co.il/article.aspx?id=35244

  6. מצד שני
    אתה מתנשא, וגאה בבורותך. צריך ללמוד מתמטיקה כדי להסתדר בחיים המודרניים ולא כמדרגה ללימוד התלמוד. עוד לא ראיתי שמישהו קיבל פרס נובל לתלמוד.

    ובאשר לאי אפליית נשים, נכון, יש עוד המון בעיות למשל אפליה בשכר, אבל לא מבקשים מהם לשבת בנפרד באוטובוסים, לא אוסרים עליהן לשיר, הן יכולות להעיד ואפילו לשמש שופטות בבתי משפט אזרחיים – בניגוד לבתי דין רבניים, ועוד היד נטויה.

  7. אבי
    אני שמח לשמוע שאתה סובל את הנחותים
    (אפילה לנשים היא נושא בפני עצמו ולדעתי אין אפליה בציבור הדתי יותר מבחילוני)
    מדינה יהודית (לאומת כל אזרחיה) כמו שמדינת ישראל היום צריכה לתמוך בלימוד יצירת תרבות שהם שהם התרבות של אנשיה. כמו כן מהפן הדתי יש משמעות נוספת ללימוד תורה והיא תורמת לכלל הציבור.

    שי
    גמרא אני חוזר בי
    אני מצטער שחלק מהדבר שנאמרו כלפך היו בנימה שפנתה לאבי.
    אני לא יודע אם הם יקבלו זה ספקולציות לעתיד אני חושב שיהיה לה סיכוי.
    ולפי מה שאלי ישי אומר הם היו מקבלי אותה

  8. אם אתה מסכים למה כתבתה שצריך לדעת מתמטיקה בשביל ללמוד גמרא?,או שאתה חוזר בך וזה בסדר מותר לחזור ממשהו שאמרת. לגבי 5)אתה עוד פעם משנה את מה שכתבתי התכוונתי שאני לא יודע על מה מדובר וזה לא קשור למה שכתבתי. כתבתי המנהיגים לא הרבנים, מי שכתב את הפוסט שעליו מדובר כאן זה המנהיגים שלהם וכל מי שיש לו קצת שכל ומכיר את העניינים יודע שהם לא מנהלים את המפלגות האלה הם רק משתמשים ברבנים בשביל שהקהל של הרבנים שתקרא להם יקשיבו להם,והאנשים האלה הם מעוניינים במה שכתבתי.חוץ מזה לא ענית למה ששאלתי נראה לך שהם יתנו להם ללמוד מתמטיקה ואנגלית אם יהיה תוכנית לפי הדרישות שלהלם או שזה רק תרוץ לא ללמוד את זה! לשאלה שלך לא דיברתי על חופש דת וזה לא קשור למה שכתבתי,אבל בכל מקרה ברור שצריך חופש , יצא מזה רק טוב איזה ”אסון” יצא מזה חוץ מזה שיפסיקו לכפות על אנשים דברים שהם לא רוצים!

  9. רצוי מאוד שיהיה גם חופש דת (מוגבל – למשל אסור להפלות נשים כמו ביהדות או חלילה לרצוח אותן כמו באיסלם) אבל בעיקר רצוי שיהיה חופש מדת. מי שלא רוצה לקבל על עצמו אמונות הבל שמישהו לפני 2000 שנה הזה מדמיונו, שיהיה חופשי לעשות זאת.

    בנוסף, חופש דת משמעו גם שלא מממנים בכסף ציבורי שום אמונה. זה גם הוגן כי הרי לא תרצה שנממן את הארי קרישנה? אז למה את בבא סאלי כן? זה גם ידרבן את החרדים לצאת לעבודה.

    אין שום ערך ללימוד תורה, אין גם שום ערך ללימוד הברית החדשה, או הקוראן. אפשר לדעת מה כתוב בהן כפולקלור, או כנדבך תרבותי אבל בעידן המודרני יש מספיק אמצעים לחיות טוב בלי המגבלות שלהם. ואם אתה רואה רק את הגיבנות של הדתות האחרות אבל לא את שלך, תתקין מראה טובה יותר.

  10. שי
    1,2,3- אני מסכים בניסוחים אחרים אבל אם העיקרון אני מסכים
    4- חוסר גמישות היא משני הצדדיים. הצד החרדי שרואה בתוכנית וביחס שמתייחסים לאנשיו והוא נינעל. והצד השני המדינה לא מתגמשת מצידה. גם מחשיבות העיניין וגם הרצון לשנות את הציבור החרדי.
    (רצון שלדעתי הוא פסול)

    5- האם תוכנית הליבה החרדית תצליח לחדור למוסדות חרדים? שאלה טובה. בטוח תהייה לה יותר הצלחה ויהיה יותר קל לכפות אותה והיא לא תיצור ריב בין הצדדים.

    “בעיקר המנהיגים שלהם לא מעוניינים שהם ילמדו וכל מה שהם רוצים זה להשאיר אותם בורים שילכו בקנאות אחריהם .”
    זה משפט זהה לשל אבי ואני לא מקבל אותו. הרבנים הם אנשים בעלי ידיאולוגיה דתית שהם מכוונים את הציבור לחיים דתיים. הנגזרות הם לרוב תגובה למציאות חילונית עוינת.

    אבי
    הדעות שלך הם מחוסר אמון בגדולי התורה. וכפירה גורפת ביסודות הדת.
    לי יש כבוד לגדולי תורה לכן אני לא מייחס להם מגלומניה ואני כן מאמין ש” הרבנים רוצים לקדם את אנשיהם לחיים תורניים יותר שיש בהם שמירת מצוות בסטנדרטים הגבוהים ביותר.”
    אני לא כופר ביסודות הדת לכן אני מאמין שהמצוות ניתנו מ”שמים” ומטרתם לא לחזק את שליטת הרב אלא לקרב את האדם לדרכו של הבורא.
    אני כן מבדיל בין יהודים לשאר הדתות וזה בסיס הוויכוח כאן אנו דנים כאילו יש לאדם חופש דת. לכן העיקרון הוא לא אותו עיקרון ו “תפילות (נוצרים) לא עובדות אלא גם נומרולוגיה, אסטרולוגיה וכל ההבלים הלא רציונליים”.
    זו זכותך לא להאמין במה שתחפוץ אבל הדיון הוא תחת חופש הדת לכן האמירות שלך לא מקובלות.

    שאלה לשניכם האם כדאי למדינה שיהיה חופש דת או שזה רק ממיט אסון על החברה?

  11. אני מצטער אבל אני לא מבין את המשפט הבא: “סלח לי אבל אני לא מסכים. הרבנים רוצים לקדם את אנשיהם לחיים תורניים יותר שיש בהם שמירת מצוות בסטנדרטים הגבוהים ביותר.”
    בפועל המשמעות שלו היא – הם רוצים שהם לא יתעסקו בחיי היום יום וישאירו לאחרים את ההבלים כגון פרנסתם, ובאשר לשמירת מצוות, אף אחד לא יכול לקיים את כל המצוות, למשל להרוג את כל זרע עמלק” אם תבחן את המצוות תראה שלמעט בודדות, הרוב נועדו להגביל את המאמין ואת קשריו עם העולם החיצון בדיוק לצורך אותה שליטה.

    אני לא מבדיל בין יהודים, נוצרים, בודהיסטים, או מאמינים מכל מאות או אלפי הדתות שקיימות או שהתקיימו. העקרון הוא אותו עקרון, ולכן התפילה לא עובדת בין אם אומר אותה נוצרי ובין אם יהודי. מה גם שנעשה גם ניסוי באחד מבתי החולים בארץ.
    אגב לא רק תפילות לא עובדות אלא גם נומרולוגיה, אסטרולוגיה וכל ההבלים הלא רציונליים.

  12. ל’ “מצד שני” לא יודע למה התכוונת ”שאתה העורך” אני לא עורך באתר הזה . 1)הטענה שלי לא היתה לגבי מקצועות הליבה כמו שאתם מכנים אותם מקצועות החול רק אמרתי שלא צריך לדעת מתמתיקה בשביל ללמוד גמרא ובגמרא אין מתמתיקה רק חשבון וגם זה רק בכמה מקומות בודדים,זה הכל. 2) זה שאתה אומר שהחרדים שהם לומדים לימודי חול כמו שאתה קורא להם הם לומדים את זה ברמה נמוכה זה גם נכון, אבל לא לזה התכוונתי .3)אצל החרדים לא לומדים בדרך כלל ברמה גבוהה מקצועות חול בגלל שלא מתייחסים אליהם ברצינות ומזלזלים בהם אתה אומר שיש מקומות שלומדים ברצינות אבל זה לא נכון וגם אם כן זה רק כמה מקומות בוא נתייחס לרוב שלומדים ברמה נמוכה ולא מגיעם אפילו ללימודי מתמתיקה. 4)חוץ מזה אתה מדבר על חוסר גמישות אתם אלה שלא גמישים ורוצים כל דבר תוכנית מיוחדת לכם.5)בקשר לתוכנית הליבה אני לא יודע על מה בדיוק היתה הבעיה ועל מה חברי הכנסת שם התווכחו בקשר לתוכנית לימודים ,חוץ מזה שהם לא לומדים אנגלית באף צורה אפילו לא משהו שלפי התוכנית שלכם .תגיד את האמת אם יהיה תוכנית לימודים עם המקצועות של הליבה שאתם תכתבו אותם ותסדרו את תוכנית הלימודים בעצמכם נראה לך שיכניסו את זה למערכת הלימודים שלהם אתה רואה שהם לא מעוניינים ללמוד את זה כל מה שהם רוצים זה רק תרוץ לא ללמוד את מה שצריך, בעיקר המנהיגים שלהם לא מעוניינים שהם ילמדו וכל מה שהם רוצים זה להשאיר אותם בורים שילכו בקנאות אחריהם .
    אני מקווה שאני ברור וסליחה עם חפרתי עם תגובה ארוכה . שוב אני לא העורך.

  13. שי
    אני מעריך שאתה העורך
    אני מחלק את מה שכתבת לשני חלקים
    הצורך של לימוד מטמטיקה כדי להבין גמרא- אני מקבל את עמדתך.

    טענתך שהחינוך בעולם החרדי נותן חוסר העמקה והקניה של מקצועות חול.
    אני מקווה שאתה טועה ואני בטוח שיש מקומות שכן ויש מקומות שלא. העמדה הרבנית היא זו שאני מכוון לדון בה. אותה אני רוצה להראות בדבריו של אלי ישי. ועמדה זו תומכת בלימוד מקצועות חול.
    אני מסכים שיש לעשות הרמת סטנדרטים במקצועות החול בחינוך החרדי וליצור יישור קו לכולם.
    עיקר העמדה שלי הביעה את חוסר הגמישות והרצון לפשרה של מובילי תוכנית הליבה.
    מגמה זו חסמה את האפשרות של מעין “תוכנית ליבה לציבור החרדי”. שהייתה מורכבת ע”י מחנכים חרדים. מגמה זו הובילה אותנו למצב שאנו היום שהם לא מוכנים לקבל את תוכנית הליבה ה”חילונית”.

    אתה מוזמן לפרסם את מה שכתבתי לך אם הדבר עומד באמות המידה

  14. ל’ ”מצד שני” סליחה אם אני מתערב אבל בתור אחד שלמד גמרא אני מניח שגם פי כמה ממך, גמרא לא מצריך ידע במתמתיקה מספיק עם השטויות האלה ,תנסה לצטט לי איפה צריך ידע במתמתיקה המקסימום שצריך בכמה מקומות בודדים זה חישוב בסיסי,תבדיל בין חשבון שכל ילד יודע כמו לוח הכפל למתמתיקה חוץ מזה שגם שהם כבר לומדים את זה אם לא תמיד מבינים את זה הם לא מתעסקים עם זה יותר מדי והרבה פעמים זה מסתיים בחוסר הבנה של הקטע שעובדה שהם לא זוכרים איך עושים את זה עוד פעם אם תשאל אותם. (יש אומנם כמה מפרשים שבכמה מקומות ספציפיים מתעסקים באמת בחישובים רציניים ברמה של מתמתיקה אבל יותר מ99% לא לומדים אותם )

  15. “לא נכון, הסיבה היחידה היא הרצון של הרבנים לשלוט באנשיהם הום לא רוצים שהם ידעו משהו שיאפשר להם להתפתח בחיים – ללמוד מקצוע אקדמי ולעבוד, כדי שימשיכו לסב על שולחנם בכספי המסים שלנו. ”
    סלח לי אבל אני לא מסכים. הרבנים רוצים לקדם את אנשיהם לחיים תורניים יותר שיש בהם שמירת מצוות בסטנדרטים הגבוהים ביותר.
    לדעתי ואני חושב שכך חושבים אותם רבנים – חשוב ללמוד לימודי חול ולעבוד, כמו כל גדולי הדורות (וגם היהודי הפשוט), אך זה לא צריך לפגוע בהלך חיים הדתי. כאשר יש התנגשות בין הרצונות של האדם הוא צריך לבחור. החרדים בחרו לא לפגוע בהלך חיים הדתי, יהיו ההשלכות אשר יהיו.

    אבהיר: האמונה לא הופרכה מעולם. וכמו כן הניסוי על תפילה (אלה שאני מכיר) היו בנצרות לכן אין להם משמעות בדיון.

    קישור ליחס שמקבלת העמדה החרדית בנוסא ליבה
    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000587237

    קישור לעמדות של אלי ישי שעול מילה מפיו כאילו יצאה מהרב עובדיה
    בקיצור – יש לימודי חול בציבור החרדי ויש רצון להשתלב בעבודה.
    http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3416866,00.html

  16. מצד שני
    טענת שתוכנית הליבה היא בעיני הציבור החרדי דרך לפגוע בו ובתרבותו
    לא נכון, הסיבה היחידה היא הרצון של הרבנים לשלוט באנשיהם הום לא רוצים שהם ידעו משהו שיאפשר להם להתפתח בחיים – ללמוד מקצוע אקדמי ולעבוד, כדי שימשיכו לסב על שולחנם בכספי המסים שלנו. לאורך כל הדורות יהודים עבדו ולמדו מקצועות אזרחיים, וברגע שהם התחילו להסגר בישיבות החלה התנוונותם. מה בכל זאת תגבותך על כך שמי שתרגם את אוקלידס לעברית עשה זאת בהוראת הגאון מוילנה?

    ומה בדיוק כוונתך ב’לשיטת החרדים באמונתם (שמעולם לא הופרכה מדעית) הם שומרים על המדינה בעזרת הלימוד. ‘ בכל הניסויים שנעשו, התברר שתפילה אינה עוזרת במאום לשום דבר. לפיכך הטענה שלך לא מבוססת. נושא השפעת התפילה נבדק ונשלל מדעית.

  17. ירון ירון,
    למה לטיפשים מגיעה חסינות רק בגלל שיש להם שטריימל??
    ההגנה מפני הבורות היא אחד התפקידים המרכזיים של האתר.
    מה מפריע לאנשי יהדות התורה שילדים יידעו מה סכום הזוויות במשולש? זה יגרום להם לכפירה?

  18. אבי, אבי – הגזענות האנטישמית שלך מעבירה אותך על דעתך והורסת את האתר הזה!!

  19. שמחתי לקרוא את תגובותיכם
    אשתדל להתייחס לעיקר
    נתחיל לעיקר האמירה שלי – טענתי שתוכנית הליבה בעיני הציבור החרדי היא דרך לפגוע בו ובתרבותית.
    כול תוכנית לימודים שלא תבנה ע”י אמות מידה של הציבור החרדי תהיה כזו, זה מובן מאליו. את תוכנית הליבה הנוכחית, שאליה יש התנגדות, לא בנו אם אנשי חינוך חרדים. בתהליך הבניה של התוכנית לא השתדלו לצמצם את הפער בין התרבויות.
    לכול אדם יש את החופש, לשיטת החרדים באמונתם (שמעולם לא הופרכה מדעית) הם שומרים על המדינה בעזרת הלימוד. הם מתפללים לשלום חיילי צהל (מלבד מיעוטים קיצוניים). פתרונות אמתיים יהיו בסגנון של הצבת מסגרת מינימאלית לתוכנית ליבה ושאנשי חינוך חרדים יבנו את עיקר התוכנית, והם לא יכללו אתימות ודעות קדומות.

    בנ (שהוא לא עיקר הדברים)
    אני מצטער שהדוגמאות שהבאתי לא היו מדויקות רק רציתי להעביר רעיון.
    סליחה למי שסיננתי את דבריו
    דבר אחד חשוב לא הוכחתי שתוכנית הליבה נוטה לצד אחד של המפה התרבותית זו הנחה סמויה שניתנת להוכחה.

  20. אמר ירון לונדון וצדק: ‘צריך לכווץ את החרדיות’, ויפה שעה אחת קודם לפני שיהיה מאוחר מדי..

  21. כאשר ש”ס החלה לצמוח אנשיה הקימו את רשת החינוך שלהם “אל המעיין”, אחד ממוסדות החינוך שלהם היה בשכונת התקווה. בראיון טלווייזיוני נשאל אחד המורים שלהם “מה יצא מתלמידים אלה לאחר שייסיימו את לימודיהם”. תשובתו היה “מוהלים ושוחטים”. ראיון זה שודר במהדורת החדשות. מתוך תשובתו אפשר ללמוד מהם לא רוצים ,זה גדולים בתורה.,

    אני נזכר כאשר בשנות השמונים, בעקבות פטירתו של אחד האדמו”רים של הקהילה החרדית, אחד מבני הקהילה החרדית גם כן בראיון טלוויזיוני, אמר כי לא יהיה מי שיחשוב בשבילם.

    גדולי היהדות היו בעלי השכלה כללית רחבה, הרמב”ם הכיר כתביו של אריסטו. האם זה פגם במשהו מיהדותו?

    הגאון מווילנא ידע מתמטיקה והיה בקי באסטרונומיה. האם זה פגם במשהו מיהדותו?

    הרבי מלובביץ היה מהנדס חשמל..את השכלתו ההנדסית הוא רכש בסורבון. האם זה פגם במשהו מיהדותו?

    חבר הכנסת הרשקוביץ הוא גם רב וגם פרופסור למתמטיקה. האם זה פגם במה שהוא מיהדותו?

    הרב סולובייציק והראי”ה הרב קוק שניהם היו בקיאים בפילוסופיה כללית. האם זה פגם במה שהוא מיהדותםו?

    לישעיהו ליבוביץ היו שבעה דוקטורטים האם זה פגם במשהו מיהדותו?”

    אחד מגדולי הרבנים ביהדות היה הרב סעדיה גאון. קרוב לוודאי שהוא היה נפסל כיהודי על ידי הקהילות החרדיות, מכיון שלשיטתן הוא החה נדרש לעבור גיור כהלכתו ולחומרה
    הרב יוסף בורג ממוביליה של המפד”ל היה בעל תואר ד”ר. האם פגם במה שהוא מיהדותו?

    קרוב לוודאי כשיגיע משיח בן דוד הוא לא יתקבל כיהודי .הוא יצטרך לעבור גיור כהלכתו ולחומרה.

    כל-דרך חשיבתן של הקהילות החרדיות מזכירה את החד -שיח בספרו של ג’ורג’ אורוול “1984” . חברה

    השוללת לימודי ליבה סופה להתנוון.

    בקהילה החרדית בניו-יורק, עם סיום הלימודים בישיבות ,תלמידיה יוצאים לעבוד ובעידודם של הרבנים.

    אם נבדוק את יחסם של תלמידיהן של .ישיבות לתלמידיהן של ישיבות אחרות נראה שהם שונאים אחד את השני יותר מאשר הם שונאים את החילוניים.

    חברי קהילות אלה ורבניהם לא מבינים דבר מאוד בסיסי. שום דת לא נשארת מונוליטית לאורך זמן. תמיד יהיה מי שישאל שאלות, מי שיפקפק באמיתו מקובלות ויציע דרכי התנהגות חדשות. זה מעבר ליכולם להבין זאת, או שאינם רוצים להבין זאת..לפני כ-200 היו מלחמות עולם בין התנועה החסידית שהחלה אז להתפתח לבין מי שלא היו מוכנים לקבל אותם קטגורית, המתנגדים, היום התנועה החסידית היא זרם בתוך היהדות.

    איך נאמר אצל חז”ל? 70 פנים לתורה ועל ויכוח בין שני חכמים (איני זוכר את שמם)? נאמר אלה ואלה דברי אלוהים חיים. הרבה הרבה סובלנות והערכה כלפי בני הפלוגתא.

    בזמן המהומות בבית שמש ,אחד העיתונאים מערוץ 10 ולפי לבושו ראו שהוא אורתודוקסי- בחור מזוקן

    וחובש כיפה שחורה ראיין את אחד ממנהיגי ההקהילה ומה אמר אותו מרואיין לעיתונאי. אותו עיתונאי איננו יהודי מכיון שאינו מקיים מצוות שולחן ערוך. מאיפה הוא יודע זאת? העיתונאי נשאר פעור פה.

    כאשר בא אדם לרבי הלל ושאל אותו מה לעשות כדי להתגייר. תשובתו של רבי הילל היתה: ” מה ששנוא עליך על תעשה לחברך, זה כלל גדול בתורה”. את זאת הם לא רוצים לדעת.

    אז מה יש לנו כאן? טליבאן עם כיפות. אם לא תיעצר ההשתוללות שלהם המדינה, אם תישאר כזו, תנוהל על
    ידי חונטה של שטיירמאלים.

    הדרך לעצור את מצעד הבורות הוא אחד וחד משמעי. כל יהודי שלא ישרת בצבא, אלא אם כן זה נמנע ממנו מסיבות רפואיות, וכל קהילה שלא תכניס את לימודי הליבה למוסדות החינוך שלה, אוטומטית תישלל מהם האזרחות.

    להערכתי יש לחוקק חוק באשר לחברי הכנסת, לפיו לא יבחר לכנסת אדם שאיננו בעל השכלה אקדמית. זה לא לכבודה של הכנסת שלחלק מהבאים ליטול חלק בהוויה הפוליטית אין השכלה כללית.

  22. מצד שני
    תרבות שאומרת -“שאחרים ימותו במלחמה בזמן שאני אקח כסף לא שלי” היא בזויה ומצידי שתעלם מהעולם, וכמה שיותר מהר.
    תבדיל בין ההיסטוריה היהודית המפוארת לחלאות אדם שאמורים לייצג אותה היום.

  23. מצד שני היקר,

    מצטער. אתה חרדי. אחרת היית יודע שרש”י לא ידע חומר של 5 יחידות מתמטיקה (כי הוא הומצא רק במאות ה-17, 18, חדו”א ומספרים מרוכבים…). כמו כן, היית יודע שבמתמטיקה לא לומדים מי כתב את הנוסחה כמעט אף פעם, ושלא היו אופרות בימי הביניים. 🙂

    הבה נכליל מתגובתו של שני על מצביעי יהדות התורה:
    א. הם בורים.
    ב. מותר להם לשקר.
    ג. הם מדברים דברי חלקות שאמורים להישמע טוב לאוזנו של בן תרבות, כגון “לרגע נצא מהקיבעון… (דברי הבל מוחלטים)”.
    ד. הם לא יודעים את ה-א’ ב’ של תרבותם שלהם:

    כתביו של אוקלידס תורגמו לעברית בהוראת הגאון מוילנה מטעמים של יראת שמים. להלן הקדמת המחבר:
    “יש אשר דרכם נסתרה מכל שכל ומדע, על כן מלאם לבם לבזות כל חכמה וידיעה הנעלם מהם יהיה איזה שיהיה בתכלית הבזיון מבלי בושה ויראה כלל, ועוד שמכנים לחכמים טפשים וסכלים ובונים עליהם סוללת האף והחימה לנצל עדיים מעליהם ולרמסם בחלאת המינות והאפיקורסות למען יהיו לזרא ולהבאיש ריחם בעיני ההמונים, כמאמר החכם אין לך שונא מדע כמי שהוא ערום ממנה. והראיה תינוק ממקום ספר בורח, וכל סכל מחשב שהוא חכם ומורה חצי סכלותו נגד החכמים האמיתיים….”

    “והנה בהיותי בק”ק וילנא המעטירה אצל הרב המאור הגאון הגדול … החסיד המפורסם כמוהר”ר אליה נר”ו בחודש טבת תקל”ח שמעתי מפיו קדוש כי כפי מה שיחסר לאדם ידיעה משארי החכמות, לעומת זאת יחסר לו מאה ידות בחכמת התורה, כי התורה והחכמה נצמדים יחד… וצוה לי להעתיק מה שאפשר ללשונינו הקדוש מחכמות כדי להוציא בולעם מפיהם וישוטטו הרבים ותרבה הדעת בין עמנו ישראל. ותוסר …לשון לאומים אשר כשאון מים רבים ישאו לעומתנו איפה חכמתכם ונמצא שם שמים מתחלל…”

    (ותודה לנ.ש, מורי ורבי (מילולית))

  24. את האמת, אני מסכים איתם. תם זמנה של הגיאומטריה האוקלידית המיושנת 😉

  25. איך אתה יכול לשים את לימודי הליבה בשורה אחת עם התרבות הפופולרית שהזכרת (אני לא צורך אותה). לימודי הליבה הם מה שקוראים “דרך ארץ” – התמצאות מינימלית וישרה בעולם. התנגדות ללימודי ליבה מקיימת את מה שחז”ל אמרו: ר’ יהודה אומר: כל שאינו מלמד את בנו אומנות, מלמדו ליסטות. “ליסטות” סלקא דעתך? אלא: כאילו מלמדו ליסטות.

  26. ננסה להבין את הצד השני
    (אני לא חרדי אבל יש לי “עין טובה”)
    הציבור (החרדי) מאופיין בתרבות שונה מתרבות שמדינות המערב ובתוכם ישראל משדרות לאזרחים.
    חדשות, תוכניות פריים טיים, פרסומות וכו וכו וגם קודש הקודשים תוכנית הליבה
    מניסיון אני יכול לומר שכדי ללמוד גמרא צריך ידע בסיסי במטמטיקה (סדרות וחישוב פאי) וכדי להבין רש”י ועוד מעמיקים צריך 5 יחידות.
    אז למה חרדים לא רוצים ללמוד מטמטיקה??
    אולי, לרגע נצא מהקיבעון, זה לא חשוב מי כתב את הנוסחה? אולי לא חייבים ללמוד את האופרות של ימי הביניים שאין להם תוכן ערכי (בעיקר זנות וסיפורים ברמה של מעון)? מה זה חשוב מי היה מלך האלים באולימפוס?
    אולי זה חשוב כי כך מעצבים חשיבה … אולי (לא אתה) מגמה מסוימת היא לא להעשיר את העולם החרדי אלא למחוק אותו תרבותית.

    לא הייתה נלחם על התרבות שלך?

  27. אחד אחר
    ממה אתה מופתע? 🙂 לימודי מדע נחשבים ל”התיוונות” – ובטח כשמדובר במדען יווני…….למה אתה חושב החרדים נגד לימודי ליבה?

  28. לא חשבתי שהם יכולים להפתיע אותי.
    אבל הם הצליחו.
    טירוף. פשוט טירוף.

  29. מעניין מהיכן “הם” מכירים את אוקלידס? נראה ש ל”הם” מותר להכיר ולצאן מרייעתם אסור…

  30. הצלבה, הן מופיעות בדף הפייסבוק של חברת פרסום בראשית שבאתר חרדי כתוב שזכתה במכרז של יהדות התורה. שים לב שגם התשדיר הרשמי של יהדות התורה מופיע שם. גם אני הייתי חושב שמדובר במתיחה, או אפילו יותר מזה, בטריק של מפלגת אור, משום שירון ידען מתריע על הדברים הללו בכל חוג בית מימים ימימה כשהוא מספר על מערכת השיעורים של ילדיו בחיידרים. אבל לא, זה אמיתי. הם באמת מתגאים בבורות שהם מקנים לילדיהם.

  31. כלומר זה חלק מסדרה שמזהירה את החרדים שאם הם לא יצביעו ליהדות התורה הם יגויסו ויחויבו ללמוד לימודי ליבה. דף הפייסבוק ששלחת הוא של משרד פרסום חרדי.

  32. אבי, בחייך, אתה עושה צחוק? אתה מנהל אתר שכל כולו ספקנות, ומביע כזה אמון חסר פשרות? גם אם הקמפיין עקבי להצהרות של יהדות התורה, הוא הרי מטופש ומביך ולא בטוח שיהדות התורה יבחרו בכלל להשתמש בקמפיין כזה. אז איך אפשר יכול לקשר בין השניים?

    כדי להיות בטוח שהכרוז אמיתי אתה צריך *עובדות* שקושרות את הכרוז הזה ליהדות התורה. כרגע יש לך ספקולציות אישיות. בתור מנהל אתר ספקנות, לטעון טענות עובדתיות על סמך ספקולציות אישיות שלך זה לא משהו שיש לך פריבילגיה לעשות.

  33. אבי- שלא תבין אותי לא נכון- אני בהחלט מסכים איתך שהבעיה שאתה מתאר היא משמעותית.

    יש צביעות לא מבוטלת בקמפיין שנעשה על ידי מחשבים ומדפסות ששולל לימוד של מתמטיקה בסיסית.
    אבל אתה בטוח שהכרוז הזה הוא אמיתי? זה נראה גמו סאטירה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.