סיקור מקיף

מדינה רדופת שדים יב’ – שורפים את המועדון

שריפת המעדניה בנתניה לפני כמה שבועות ושריפת מתקן חברת עלי שלכת היום חייבים להיות מחוץ לקונצנזוס

חרדים מעיינים בפשקוויל. מתוך ויקיפדיה
חרדים מעיינים בפשקוויל. מתוך ויקיפדיה

הבהרה כתבה זו הינה בגדר בלוג אישי על נושא אקטואלי, ואינה ידיעה בנושא מדעי כלשהו. לא התכוונתי להפוך את הבלוג מדינה רדופת שדים, שרץ כשלוש שנים על מי מנוחות במסגרת האתר, לבלוג יומי. רק אתמול דנתי בפרק ה-12 על המיסטיקה בטלוויזיה, והנה יש עוד עניינים בוערים.

אנשים המכנים את עצם חרדים אינם מסוגלים לסבול עצם קיומם של “מקדשים” חילוניים – מקומות שאליהם חילוניים יכולים להכנס כדי לקיים את מצוותיהם – או ליתר דיוק, כדי להתאוורר מהמחנק שכופים עליהם הרואים עצמם נציגים של יישות עליונה – למשל מעדניות שמוכרות מוצרים לאו דווקא כשרים – מה הפריע להם שלתושבי נתניה או בית שמש תהיה בחירה ברכישת סל המזון? לא רוצים ? אל תיכנסו ואל תקנו אבל לשרוף? זה מראה על פחד – שאולי אתם טועים.

השיא הגיע לאחר שבשעה זו, קרוב לחצות ניתן לקרוא בכל אתרי החדשות את הידיעות הראשונות על המבנה השרוף של המתקן לשריפת גופות שהקימה חברת עלי שלכת עבור אלו שאינם מעוניינים בטקס דתי ורוצים לתרום במותם להקטנת הצפיפות בבתי העלמין שעוד מעט כבר יתפסו ביחד שטח של עיר גדולה. המתקן במושב חיבת ציון שבשרון נשרף לחלוטין. בנענע נכתב כי המשטרה חוקרת חשד כי חרדים הציתו את המקום. וחות הכיבוי הוזעקו למקום על ידי תושבים שהבחינו באש בקצה היישוב. כשהגיעו הכבאים למקום, גילו כי מדובר במבנה המשמש לשריפת גופות. המבנה ניזוק באופן קשה וכך גם גנרטור גדול שהיה בסמוך אליו. על פי הדיווחים באתר “הארץ”, התגלו במקום סימני פריצה, המעלים את החשד כי מדובר בהצתה מכוונת. המשטרה פתחה בחקירה ושוטרי מג”ב החלו בביצוע סריקות באזור.

מהציטוטים ב-YNET ובנענע מפיו של מנכ”ל זק”א (הקמב”ץ של העדה החרדית) יהודה משי-זהב, עולה כי הוא תומך במבצעים. ככל הנראה הוא זה שחשף את מיקום המתקן שנשמר בסוד בדיוק מחשש להתנכלויות מעין אלה, בעיתון מקומי חרדי בבני ברק.
נוצר מצב אבסורדי, שמצד אחד החרדים מבקשים להתבדל מהחילוניים ודורשים מהמדינה לפטור אותם מכל מיני חוקים – משירות בצה”ל, מהצורך לחנך את בניהם למקצועות שיפרנסו אותם בכבוד, אפילו מתשלום פקדון על בקבוקים (לא תהיתם למה על בקבוקים של ליטר וחצי ומעלה אין פקדון?) – שלושה פטורים שגם לו לא היו קיימים לא היו נוגדים את אמונתם, שכן ניתן להאמין בקיומו של כוח עליון ולכתוב תוכנה למחשבים, אבל הרצון הוא לשלוט באנשיהם. מהשריפות האחרונות עולה הרושם שמה שהם לא מצליחים לקחת באמצעות הכוח הפוליטי שלהם הם לוקחים בכוח הגפרור.
הם יודעים שאף אחד לא יעשה כלום לשורפים ובוודאי לשולחיהם. הם רואים את מה שקורה סביבם ויודעים שהמשטרה רופסת, ואינה מסוגלת להגן על רוכשי דירות מפני בריחת העוקצים שלהם לחו”ל ועל נשים קשישות המתגוררות בגפן ומותקפות על ידי שודדים, לכן ברור להם שבמקרה של אנשים בעלי הגנה פבלובית של פוליקאים מושחתים שחושבים שהם קונים בכך את הקולות לבחירות הבאות, אף אחד לא יעשה להם דבר, ורק חברת הביטוח של עלי שלכת, אם בכלל מצאו חברה כזו שתהיה מוכנה לבטח מתקן כזה, תישא בנזק. ומי הבא בתור להשרף?

ואם חשבתם שיהיה איזשהו קונצנזוס נגד פעולה ברברית זו, טעיתם, מבט מהיר בטוקבקים ב-YNET מגלה כי רבים מאוד התומכים בצעד, גם אם הם בעצמם לא היו מסוגלים לבצעו. דבר זה צריך להדליק נורה אדומה. כולנו יודעים איך עלו משטרים שנענו לרצון העם במקרים דומים לאורך ההסטוריה. החמור הוא שהם השוו את פעולת המשרפה למשרפות הנאצים במחנות ההשמדה. לא כל כך ברורה ההשוואה – הנאצים הכניסו לשם אנשים חיים בניגוד לרצונם ואילו למשרפה מובאים אנשים שביקשו במיוחד, שילמו על כך, וכמובן לאחר מותם הטבעי. אבל מה לעשות, במדינה הנגועה בהכחשת שואה ביחס שהיא מגלה לניצולים שבנו אותה, כנראה הכל מותר.

היועץ המשפטי לממשלה התיר השירות

באתר עלי שלכת נמסר כי בדצמבר 2006 דחה בית המשפט המחוזי בירושלים בקשה למתן צו מניעה כנגד שריפת גופתו של אדם שהלך לעולמו. ראשיתה של הפרשה ימים אחדים קודם לכן, אז הלך לעולמו יהודי תושב ירושלים, שחפץ כי לאחר מותו גופתו תישרף. אלמנתו וילדיו של הנפטר ביקשו למלא אחר משאלתו, אולם אז פנתה קרובת משפחה דתיה לבית משפט השלום בירושלים וביקשה כי ימנע את שריפת הגופה. הבקשה למתן צו מניעה הוגשה כנגד אלמנתו של הנפטר וכנגד בית ההלוויות עלי שלכת, שאמור היה לבצע את השריפה.

בבית משפט השלום טענה חברת עלי שלכת , באמצעות עו”ד איציק פינק, כי בית המשפט חסר סמכות לדון בתביעה. בית המשפט קיבל את עמדת עלי שלכת והתביעה הועברה לבית המשפט המחוזי. בין לבין, הגיש היועץ המשפטי לממשלה את עמדתו בענין, לפי בקשת בית המשפט.

לאחר שהתקיים דיון בפניו, החליט גם בית המשפט המחוזי לדחות על הסף את הבקשה וסלל את הדרך לביצוע השריפה. בית המשפט קיבל את עמדת עלי שלכת , לפיה הודעת היועץ המשפטי לממשלה אינה מעלה כי קיימת בעיניו מניעה חוקית לשריפת גופות. כמו כן קיבל בית המשפט את עמדת עלי שלכת כי חובה לתחום את היקף בני המשפחה הרשאים להתערב ברצונו של הנפטר וברצונה של המשפחה הקרובה.

באתר החברה גם מובאות הפרכות לשתי טענות נפוצות:

* האם שריפת גופות מותרת בישראל? – “חוות הדעת המשפטיות אותן קיבלנו קובעות באופן חד משמעי שאין כל איסור לשריפה, אלא בדיוק להיפך – ישנם מספר רב של חוקים התומכים ברעיון הלכה למעשה, כגון חוק חופש העיסוק, חוק הקבורה האלטרנטיבי, כבוד האדם וחירותו, חוקי איכות הסביבה ועוד.”

* האם שריפת גופות אסורה לפי היהדות? – “לא נכון. בפניה בנושא לאחד הרבנים קיבלנו תשובה חד משמעית שלא זו בלבד שהדבר אינו נוגד את היהדות, אלא שאף היה זה הנוהג בתקופת המלכים. בתנ”ך ניתן למצוא מספר ציטוטים לכך. מהציטוטים מסתבר ששאול המלך היה אחד הבולטים שגופתו נשרפה.”

לאחר השריפה מציעה החברה ארבע אפשרויות בסיסיות להמשך תהליך הפרידה:

  • פיזור האפר בטבע או במקום הקרוב לליבו של המנוח/ה.
  • שמירת כד האפר בבית המשפחה.
  • אחסון כד האפר בקולומבריום, בו קיים בד”כ גם אולם לניהול טקסי זיכרון.
  • הטמנת כד האפר, בד”כ באופן של קבורה בבית עלמין כולל קביעת מצבה.

האתר גם מספק נתונים בנוגע לשיעורי השימוש בשריפה בעולם:

  • ארה”ב26%
  • קנדה45%
  • הולנד68%
  • בריטניה70%
  • יפן קרוב ל-100%

8 תגובות

  1. לכותב החילוני הנאור, השריפה של המעדניה לא בוצעה על ידי אדם חרדי אלא על ידי חולה נפש פירומן שכן היא בוצעה בשבת. גם מעדניה שמוכרת חזיר ביום כיפור לא תגרום להדלקת גפרור אחד על ידי אדם ירא שמים.

  2. תיקון היסטורי קטן אך קריטי לענייות דעתי.
    הנאצים לא שרפו אנשים חיים בקרמטוריומים.
    המשרפות הנאציות פעלו במחנות השמדה שבהם ההשמדה עצמה נעשתה בגז ציקלון בי. הנאצים השאירו את המלאכה של שריפת הגופות לאסירים שנקראו זונדרקומנדו והוחלפו לעתים קרובות כדי לשמור את הפעילות בסוד.

    השימוש במשרפות נועד בעיקר כדי לתעש את התהליך וכדי להשמיד את הראיות. השריפה הייתה הרבה יותר מעשית מקבורה בקברים המוניים. מסיבות אלו הנאצים עברו להשתמש בגז ולא ביריות מול בורות שהופעלו בתחילת ההשמדה.

    כל זה כמובן לא קשור בכלל למשרפות מודרניות, כמו שגז הציקלון בי לא קשור לתרסיסים נגד חרקים למרות שזה היה יעודו המקורי.

    לא שמעתם על חרדים שמתנגדים לתרסיסים נגד ג’וקים נכון ?

  3. למרות שאינני תומך בשריפת המשרפה של עלי שלכת, הרי שבאופן עקרוני מוצא חן בעיני מאוד, ואף מעורר הערצה הרעיון הכללי לשרוף דברים שלא מוצאים חן בעיניך, יש בכך משום אמירה ברורה וחד משמעית, מעין הפעלה אמיצה , תוך לקיחת סיכון משמעותי לחירות האישית, של הזכות לחופש ביטוי במובן הטהור של הביטוי. בניגוד לכל אותם טוקבקיסטים עלומי שם או אפילו עיתונאים קטנים ופלצנים, המסתתרים מאחורי המקלדת ומפיצים רפיון ארס ושיטנה באמתלה של חופש ביטוי ובגיבוי מערכת המשפט המושחתת.

  4. כל מילה בסלע.
    חוץ מהמשפט על פיקדון לבקבוקי 1.5 ליטר – אני גם מתנגד לכך, אבל זה לא נושא הכתבה אז לא משנה…

  5. כל הכבוד על הקטע!!!!
    הגיע הזמן להפסיק את הכפייה הדתית….

  6. כמי שמתנגד בדרך כלל לשמאל הכוחני.. חושב שכאן החרדים תקעו לעצמם מקלות בגלגלי הטיעונים מול השמאל בבואם להתנגד לכמה מהחלטותיו נגדם כמו למשל המצעד הפרובוקטיבי בירושלים ועוד !
    במקרה זה אני נגד השורפים בדיוק כפי שרגזתי כאשר שרפו בית בושת ובו נשרפו חיים 4 בנות !! ורוצה שיימצו נגדם את הדין ובכלל אני נגד כל כפייה משמאל ומימין כאשר הדברים נעשים שלא לצורך פרובוקציה אלא בהתחשבות ובסבירות הגיונית כמו במקרה זה !!
    משי זהב יצא אתמול בקושי ברזל חלוד בתמיכה שלו בשורפים ..אני מקווה שיתעשת ויבין כי בכך הוא מרחיק חלק גדול מהתומכים בהם נגד השמאל הכופה את דעותיו בכמה סוגיות והמשמיץ בלי הפסקה !!

  7. יישר כח. הקטע הנ"ל מדבר בזכות החופש הבסיסית של האדם. זכותי וזכות זולתי לעשות בגופנו כרצוננו – איש איש על פי צו מצפונו.

    בחברה החרדית יש גם זרמים קיצוניים ואקטיביסטיים, עמי ארצות שלא מבינים את ההלכה ובפעולותייהם עוברים על חוקי הדת. הברבריות מהסוג הזה לא מאפיינת חרדים כי אם מאפיינת בורים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.