סיקור מקיף

מדינה רדופת שדים כ”ט: במקום שבו שורפים ממצאים ארכיאולוגיים …

הרס קשה לארכיאולוגיה ליד עפולה. ברשות העתיקות מעריכים: הונדליזם נעשה בידי גורמים חרדיים * רק השבוע שרפו מוסלמים קיצנוים בקהיר את המוזיאון לעתיקות מצרים. האם אליהם היינו רוצים להידמות?

מתקן כלי העבודה של רשות העתיקות שנשרף בידי חרדים ליד עפולה, דצמבר 2011
מתקן כלי העבודה של רשות העתיקות שנשרף בידי חרדים ליד עפולה, דצמבר 2011

היום תסלחו לי אבל החלטתי שלא לחדש ולמעשה להשבית את האתר ליום אחד פרט לידיעה החשובה הזו. אי אפשר להמשיך להתנהג כרגיל כאשר שורות שלמות נמחקות מדפי ההסטוריה כי הן לא היו מתאימות למישהו. מדע תחת טרור איננו מדע טוב, ואת המחיר נשלם כולנו.

להלן נוסח הודעה לעיתונות שהוציאה רשות העתיקות.
פעולת ונדליזם קשה הלילה בחפירה ארכיאולוגית של רשות העתיקות באתר העתיקות ח’ טבת לפני סלילת כביש עוקף לעפולה ע”י החברה הלאומית לדרכים.

החבלות כללו שריפה של מכולה עמוסה בממצאים עתיקים, כלי עבודה, חממות עבודה, ומיכלי מים ענקיים.

ברשות העתיקות מציינים שאתמול התרחש עימות בחפירה אחרת בצפון, ליד היישוב חוקוק, הנעשית לפני הרחבת כביש 65. לאחר שהובהר לאנשי אתרא קדישא כי הם אינם רשאים להסתובב בשטחים בהם מתנהלות חפירות ארכיאולוגיות, התפתחה במקום התפרעות שהפריעה להמשך החפירה.

לדברי דרור ברשד, ארכיאולוג מרחב צפון ברשות העתיקות, “זהו ליל פרעות נגד הארכיאולוגיה, נגד רשות העתיקות ומדינת ישראל. לא מדובר בפעולה נקודתית, אלא במתקפה מתמשכת. רק לפני חודש וחצי שרפו מכולה עם ממצאים ארכיאולוגים באתר מגדל על שפת הכנרת, ואיומים נשמעים נגד ארכיאולוגים ברשות. ההרס שנעשה הלילה מחק שורות מספרי ההסטוריה של כולנו. מעבר לנזק הכספי שנאמד בעשרות אלפי שקלים, יש כאן פגיעה בלי הפיכה בארכיאולוגיה ונזק שימנע את השלמת פאזל הרצף ההתישבותי במקום”.

במכולת החפירה נשרפו ממצאים רבים וכלי חרס שמעידים על התקופות ועל צורת החיים ביישוב בתקופות הישראלית (1000 לפני הספירה) ועד התקופה הפרסית (מאה 6 לפני הספירה).

הבוקר הגישה רשות העתיקות תלונה למשטרה, וזו פתחה בחקירה.

שריפת מוזיאון מצרים העתיקה

המכולה השרופה ובה ממצאים ארכיאולוגים שהושחתו על ידי חרדים, דצמבר 2011. צילום: רשות העתיקות
המכולה השרופה ובה ממצאים ארכיאולוגים שהושחתו על ידי חרדים, דצמבר 2011. צילום: רשות העתיקות

רק אתמול קיבלתי מד”ר אסף רוזנטל, הכותב הותיק באתר הידען כי אירוע דומה התרחש לפני כשבוע בקהיר.
ב-1798 הקים נפוליון את “המכון המצרי” (Institut d’Égypte) שהוקדש ל”התפתחות המחקר המדעי”. המכון כלל מוזיאון/ספריה שמוקמו במרכז קהיר, מבנה שהכיל מכלול של כ-200 אלף כתבים עתיקים חלקם בני 1,500 שנים.

ספרים אחרים היו מחקרים, ציורים ושרטוטים שנכתבו וצוירו ע’י צוותי החוקרים והאמנים שליוו את נפוליון כמו גם ספרי חוקרים וציורים שהתפרסמו מאוחר יותר.

הספריה הכילה קטלוג מפורט של ממצאי החוקרים מתקופת נפוליון ועד לימינו. המבנה המפואר אבל מיושן תואר ע’י אג’יפטולוגים כ “היכל הידע”, כתבי-העת שבו היוו מקור מידע ולימוד כתבי ההיסטוריה המצרית ולפענוח כתבים עתיקים.

למרות גילו המופלג של המבנה וחוסר האמצעים המודרנים רבים החוקרים שהעדיפו לקיים בו כנסים בגלל “הרוח ששרתה במבנה”. ביום שני ה-19/12 במסגרת וב”אדיבות” ה”אביב הערבי” הועלה באש אגף הספריה, אלפי ספרים נשרפו, הושמדו ואבדו. אלפי ספרים נוספים יזדקקו ל”תיקונים ושיפוצים”. מתנדבים מהאקדמיה ואזרחים מהשורה עוסקים בנסיונות הצלה וסינון כתבי-עת שניתן להציל.
למזלם של האג’יפטולוגים חלק גדול מקטלוג הממצאים כמו גם חלק (קטן) מהכתבים נסרקו והועלו כ”מדיה דיגטלית”, את אובדן המקורות לא ניתן להאריך או להחזיר וחבל.

בפרק על שריפת הספריה הגדולה באלכסנדריה בויקיפדיה נכתב כי משערים כי שריפה אחת של הספרייה נגרמה כשיוליוס קיסר שרף את אוניותיו בנמל אלכסנדריה על מנת לחבל במאמצי האויב לכבוש את העיר. “עשרות אלפי ספרים אבדו בשריפה. שריפה נוספת התרחשה כאשר תקף המון מוסת של נוצרים את הספרייה בשנת 391, כיוון שראו במדע ובפילוסופיה משום איום על קודשי הנצרות.”

“לפי אגדה אחת, חורבנה הסופי של הספרייה התרחש עם הכיבוש המוסלמי בראשות הח’ליף עומר בן אל-ח’טאב, לו מיוחסת האימרה: “אם מה שכתוב סותר את הקוראן, אז דינו להישרף, ואם הכתוב מתאים לכתוב בקוראן, אז הוא מיותר, וראוי להישרף”. אמיתות הסיפור בקשר לספריית אלכסנדריה איננה מקובלת היום על ידי רוב החוקרים.”

במחזהו האלגורי “אלמנסור” (1820) כתב היינריך היינה: “מקום שבו שורפים ספרים, שם ישרפו בסוף גם בני אדם”. המחזה אמנם מתרחש בספרד של המאה ה-16 שם נשרפו ספרי קוראן, אך הוא כוון לשריפה שאירעה שלוש שנים לפני כתיבתו של המחזה בעיירה וארטבורג של ספרים ‘אנטי גרמניים’. במהלך השואה נערכו בערי גרמניה טקסי שריפת ספרים הקשורים ליהדות ולתרבות היהודית, ושנים ספורות לאחר מכן הם בנו את המשרפות לשריפת בני אדם. הבעיה היא שבראיון ל-YNET פעיל אתרא קדישא אפילו לא מביע חרטה ומעודד את המעשה. האם גם הפעם נראה גמגומים מאנשי הממסד הדתי ה’מתון’ כמוש היה במקרה של שירת נשים ואחר כך הדרת נשים מהאוטובוסים? או שאולי המדע אינה מטרה ראויה לאנשים הנאורים כדי להלחם עליה. מי שחושב שאפשר לעבור על זה לסדר היום, צריך לזכור לאן הובילה בפעם הקודמת שריפה של פריטי מידע. ואני אומר זאת בכאב, כבן לניצולת שואה.

האם זה הקש שישבור את גב הגמל ויובן סוף סוף גם בציבור הרחב שיש להפריד את הדת מהמדינה ולמגר את התופעה בכוח. אחת הבעיות היא שמדינת ההלכה נוסח ימי הביניים שאנו נמצאים בפתחה, ולו רק בשל השילוב של ילודה גבוהה והכחדת המדע בבתי הספר החרדים ביחד עם שאר מקצועות הליבה שהותירו פה דור מוסת שאינו מבין דבר מלבד מה שאומרים לו רועיו הרוחניים.
ככל שהמדע מתקדם יותר הריאקציה גדולה יותר אבל אילו היה מדובר בפלח שולי של העם מילא, אבל כאן מדובר ב-20% מהציבור במדינת ישראל המגוייס להפיכתה למדינה חומניסטית. היום מדובר בהדרת נשים בתחבורה הציבורית ובהקצאת צד אחד של המדרכה, קודם היה מדובר על כת השאלים ועל משמרות הצניעות שהם משטרה לכל דבר ואפילו יעילה יותר מהמשטרה השלומיאלית שלנו שבאה לאנשים שפרצו אליהם הביתה ואיימו עליהם בנשק אחרי שמונה שעות.
אבל זה לא מהיום, מדובר בחמישים שנה של התקדמות צעד אחר צעד למדינת הלכה. החל מהנושא של תחבורה ציבורית בשבת, סגירת רחובות, השתלטות עקבית על שכונות חילוניות, מניעת חינוך מילדיהם, הסתגרות מצד אחד אך תוך כדי מחיה על חשבון כספי משלם המסים מצד שני.
אז נכון פה ושם יש קבוצות בתוכם שהולכים לעבוד, במיוחד נשים שעובדות במרכזים מיוחדים בריכוזים חרדיים, אך ברובם אלו עולים מארה”ב, שיודעים אנגלית מהבית. בכתבה שפורסמה בהארץ בשבוע שעבר ציינה אחת המרואיינות כי חרדי ממוצע לא יודע אנגלית יותר מאשר לקרוא את התווית קוקה קולה.
ואיפה חוק החמץ, והטרור של הכשרות שגם מעלה את מחירי המזון בישראל וגם גורם לבזבוז עצום (שפיכת חלב שהפרה מעיזה לספק בשבת), סחיטת בתי המלון (ודיברתי עם מנכ”ל של רשת גדולה) והשתלטות של משפחות ברוכות ילדים על אחוז ניכר מהחדרים במלון כאשר אבי המשפחה עובד….

ואיפה הצנזורה של מערכת החינוך הממלכתית – בישראל לא שומעים את המילה אבולוציה בכלל במערכת החינוך אלא אם כן לומדים ביולוגיה וגם אז זה לא חובה. לאחר שויתרו להם בתחום האבולוציה, השלב הטבעי הבא היה לחסל את מדע הארכיאולוגיה.

לבשנו שטריימל ואין שלום

הבעיה איננה רק של ממשלות הימין כמו הממשלה הנוכחית שפשוט נמרחת בפני כל גחמה חרדית (אותו שר התחבורה ישראל כץ שהזמין אליו את טניה רוזנבליט, הנוסעת שהוטרדה בקו האוטובוס מאשדוד לירושלים) והבטיח שהחוק יקויים הציע לפני שנתיים תיקון לחוק שאמור היה להביא להכשרת אותם קווי מהדרין. גם ממשלות שמאל אחראיות להפיכתנו למדינת הלכה. יוסי ביילין שהיה יו”ר מרצ התעמת לא מכבר בתוכנית ערב חדש עם שחר אילן מעמותת חדו”ש כאשר לא הביע חרטה על דבריו: “בשביל השלום אני מוכן ללבוש שטריימל.” כן מר ביילין, אנחנו בגללך חובשים שטריימל מעל שטריימל – אולי כבר 20 כובעים, מתבשלים מחום, מזיעים, כורעים תחת הנטל ושלום אין.

חבל שויכוחים פרסונליים חיסלו את שינוי. הקולות של מצביעי שינוי עברו לקדימה, שבה הנושא של הצלת מדינת ישראל מפני הפיכתה למדינת הלכה לא בוער. גם את יו”ר מפלגת העבודה שהתראיינה אתמול (ד’) בתוכנית של בן כספית בחינוכית 2, וסייגה את הביקורת שיש לה על מתקפות החרדים כנגד נשים ואמרה שצריך לטפל בבעיה אך “אינני זוללת חרדים” כלומר, היא מוכנה לטפל בבעיה הנקודתית אבל לא מבינה שזה לא מספיק כנגד ציבור מוסת שמזה שני דורות לא יודע כלום על החיים שמסביבו ומשמש כלי בידי מנהיגיו. במדינת הלכה כפי שהם רואים, למדע אין מקום, וכמו שהסלפים רוצים להשמיד את העבר הפרה-איסלאמי של מצרים, כך רוצים חברי אתרא קדישא לחסל את כל הממצאים שלא תואמים את התנך.

אם רוצים שנמשיך להיות מדינה המתקדמת בתחום המדע צריך לעצור את התופעות הללו, להכניס לבית הכלא את כל האחראים ואילו את ה’חיילים’ שלהם צריך לגייס לצה”ל שיוציאו את המרץ שלהם לפחות להגנה עלינו במקום לתקיפתנו. כמובן בלי לבטל את מוסד הלהקות הצבאיות וחלילה להפוך אותם למקהלת הרבנות 2011.

היהודים נחשבו תמיד לעם חכם, מדוע יש כאלה המתאמצים להוכיח שאיננו שונים מכל עם אחר של קנאים, הרי גם הוואקף משמיד את ההיסטוריה והממצאים הארכיאולוגים המרמזים על שליטה יהודית ארוכת שנים במקום. מה בדיוק רוצים להשיג שורפי הממצאים הארכיאולוגים? הם רק הוכיחו בזאת שהם עושים ברית של קיצונים מכל הדתות, ושימי הביניים לא היו תאונה חד פעמית.

לקריאה נוספת – לקראת קץ העידן המדעי השני – פרופ’ יובל נאמן

מדינה רדופת שדים יב’ – שורפים את המועדון

33 תגובות

  1. אבי, למה החלטת שהחרדים שרפו במטרה להעלים ראיות הנוגדות את התנ”ך(לא ראיתי שום אזכור לכך שהיו שם ממצאים הנוגדים או מעמידים במבחן את התנ”ך) ולא כמו שהם טוענים: כדי למנוע/למחות על חילול קברי יהודים שלטענתם התבצע שם.

  2. אור,
    יש מקום לבדוק ולבחון חלק מדבריך.

    1) אתה מניח “אם שיעור הדתיים הקיצוניים עולה זה אומר שגדל מספר האנשים שמרגישים יותר בטחון לקיומם באותו מגזר”. אתה מסתכל על התופעה מהיבט דרוויניסטי, מה שמקובל גם עלי, אך לא מביא בחשבון גורמים חשובים נוספים. אחד מהם הוא התקציבים הרבים שהממשלה מחלקת למגזר הזה על חשבון המגזר היצרני. גם זה היבט דרוויניסטי, אך הוא מציג את הדברים אחרת.

    2) שאלת “מטרת החיים” הינה לחלוטין לא עניינו של המדע, לפחות בעידן הנוכחי.

    3) אתה “מאמין שלא ניתן לעצור את הגידול של הפלגים הקיצוניים בארץ או בעולם מכוון שתורתם ואמונתם נוגעים בדבר חיוני ובסיסי בחיי היצור אדם והוא יצר הקיום”. ואני סבור כי אפשר לסגור להם את הברזים ולגלות (לתדהמתך, אולי) כי ניתן גם ניתן לעצור את הגידול וכי “תורתם ואמונתם” אינם נוגעים בדבר חיוני ובסיסי בחיי האדם, אלא בנוחות שבחיי הטפילות.

  3. יובל
    היצור בשם אדם נאבק לעצם קיומו והמשכו, אם שיעור הדתיים הקיצוניים עולה
    זה אומר שגדל מספר האנשים שמרגישים יותר בטחון לקיומם באותו מגזר

    המדע באופן פרדוקסלי ככול שהוא יותר אמין מתקדם מפרסם וחוקר ותוהה כך יש
    לו פחות ופחות תשובות פשוטות משכנעות מובנות לגבי מהות החיים מטרת החיים

    בדתות באמונות ככל שהן יותר מקצינות יש פחות תהיות הכל יותר ברור חד מוחלט
    מה צריך יותר הבן אדם מאשר הבטחה לגן העדן דרך לחיי נצח,, כנראה שזה תופס.

    אני מאמין שלא ניתן לעצור את הגידול של הפלגים הקיצוניים בארץ או בעולם
    מכוון שתורתם ואמונתם נוגעים בדבר חיוני ובסיסי בחיי היצור אדם והוא יצר הקיום.

    אתה רוצה לעצור את התופעה, תן לאנשים פתרון אחר, שירגישו בטחון שירגישו שיש מטרה
    ויש עתיד.. יתר הדיבורים והמאבקים נגדם אינם מועילים בכלל.

    תשובות פשוטות ברורות

  4. אור, נאה דרשת.
    הרשימה ארוכה ארוכה וכוללת גם את הפתולוג, את האישה בקדמת האוטובוס, את הילדה בת ה-10 בבית שמש, את הנשים במדרכות הימניות בירושלים ועוד ועוד…
    מאידך, אם נחפש מי מאיים על קהילת המדענים, כמו גם על נשים “בלתי צנועות” ועוד ועוד, נמצא רק דתיים קיצוניים.
    שיעורם של הדתיים הקיצוניים באוכלוסייה גדל כל הזמן. האם יש לך רעיון איך להקטינו או לפחות לבלום אותו?

  5. יובל

    אנחנו הולכים סחור סחור ,
    אני טוען שכל יצור או קבוצה יצורים , יגיבו בדרך כל שהיא ,
    מול איום ממשי, או תחושת איום.
    התגובה יכולה להיות, התקפה, נסיגה, כניעה……

    לדעתי לא ניתן לכבות את אותן התגובות והן לעולם תשארנה.
    למרות שהן הסיבה, למה שאנו בני האדם מכנים, א ל י מ ו ת.

    אני מעריך שזו תהיה התפיסה המקובלת בעתיד ובטח יעלו
    כל מיני רעיונות לפתרון שחלקן יהיה בתחום הגנטי.

    הדתות האמונות הכתות מספקות במידה זו או אחרת
    הרגשה בטחון לעמית, בטחון לעצם קיומו,
    תרופת פלא לאותו יצר קיום אותו פחד מלחדול..
    וככל שהעמית יותר דבק יותר מאמין כך גוברת אצלו אותה תחושה.
    לא משנה במה מאמינים ולמה מאמינים זו רק התפאורה.

    אם שוכנעו עמיתים בכת כל שהיא, שישנה מפלצת שמאיימת
    על עצם קיומם , הם באופן אוטומטי ירצו להשמידה , וכך באמת זה קורה,
    אותה מפלצת תמיד מסוכנת ביותר,שמה יכול להיות עמלק, יהודי, מכשפה, מדע,
    חילוני, המו, המן, כושי, זונה, ימני, גוי, שמאלני, ארכאולוג ועוד ועוד ועוד

    .

    .

    ,

  6. אור,
    האם התכוונת להגיד שאלה שעושים יותר, הם אלה שמרגישים יותר מאוימים?
    אם כן, אז אני מתנצל. הייתי צריך להבין זאת למרות שגיאות הכתיב.
    וגם אם לא זה מה שהתכוונת לומר, אני סבור שאיומים הינם תמריץ יעיל.
    האם יש לך הצעה לפתרון?

  7. אבי

    אתה מתייחס לאותן התופעות, שהן אכן שליליות , כנובעות מתרבות מסוימת, ואכן אמרתה “א ל ו א ו ת ם א נ ש י ם ש א ל י מ י ם כ ל פ י נ ש י ם” , נכון אבי, הרבה יותר נוח ואופטימי להאמין שבעזרת חינוך וחוק הן תעבורנה או תיחלשנה

    כתיבתך דומה להפליא למאמין באל בנסים ובנסתר , דומה, מכוון שאתה וחלק מהכותבים מנמסים לשכנע שאכן ישנן עובדות התומכות בדעתן, במקום לנסות לשכנע בעזרת עובדות ונתונים קיימים, את תקפות דעתם.

    אם אתם באמת מאמינים שאלימות הקיימת בכל התרבויות והעמים משחר האנושות ועד היום (ממליץ לכם לקרוא מחקרים) תיפתר בעזרת חינוך וחוקים, אז אתם אכן אנשי אמונה.

    יובל, אלא שעושים יותר, הם אלו שמרגישים יותר מאוימים, תבדוק בטבע, גם של האדם.

  8. רובי,
    ליהודים החרדים אין מונופול על נבערות מדעת. זכיינים כאלה יש גם בצד המוסלמי. כל תגלית ארכיאולוגית המחזקת בעיני יהודים את “זכותנו על הארץ” ממילא אינה מקובלת על המוסלמים, כי אלה מסתמכים על מקורות משלהם. בכל מקרה, האסלאם מכיר בזה שהארץ הייתה פעם מקום מושבם של שבטי ישראל (אשר פסו מן העולם בגלל חטאיהם) אך הוא אינו מכיר ביהודים כיורשיהם. מה שיכול להועיל ליהודים לחזק, בעיני המוסלמים, את אחיזתם בארץ הוא הצגת היהדות ככת אסלאמית. אלימות החרדים, המזכירה את אחד מסמלי האסלאם (החרב), עשויה לחזק אמונה כזאת.

  9. ולכן חשוב מאוד לשמור על הממצאים במיוחד החרדים צריכים את הממצאים כראיות לחילוניים.
    למשל המגילה הקטנה מנייר כסף של בירכת הכוהנים ולאחרונה נמצא החותם של הכוהנים לביכורים כשרים שהגיעו לאתר.
    גם למדינה עצמה כלפי העולם כולו, חשוב למצא ממצאים המוכיחים את הקשר ההסטורי של היהודים למדינה.

  10. אבי כהן,
    מה זה צריך להיות המשפט הזה: “אני לגמרי לא מסכים איתך לגבי הקביעה שיש אנשים שנולדו עם סקרנות ויכולת ללמוד ויש אנשים שלא”. בבקשה אל תכניס לי לפה דברים שלא אמרתי. “יש” זה דבר אחד, ו”נולדו” זה דבר אחר.

    כותרת סדרת המאמרים היא “מדינה רדופת שדים”. ההסתכלות על המדינה כ”רדופת שדים”, שזה מונח פטאליסטי, מציגה אותה כצועדת בביטחון אל עבר האבדון, ואני תמים דעים עם ההצגה הזאת. מדינת ישראל הוקמה במטרה מוצהרת להיות “בית לאומי לעם היהודי”; ולפיכך כל היהודים קדושים בעיניה, כולל המחבלים שבהם. ההידבקות העיוורת לכל סעיפי נוסח ההכרזה על הקמת מדינת ישראל, “מגילת העצמאות”, היא זו שתביא על המדינה את אבדנה.
    העם היהודי אינו רק עם של ממלמלי תפילות הדבקים בקביעות שזמנן עבר. תרומת היהודים למדע העולמי היא עצומה, ואנו יודעים עליה לא רק ממה שקורה במדינת ישראל. היהודים ברחבי העולם יכולים להמשיך לתרום למדע ולקידמה גם ללא צורך במדינה הזאת. זו מדינה מיותרת המקוללת בחוסר מים ומלחמות דמים בלתי פוסקות. הבה נשאיר אותה לחרדים או לכל גורם אחר המוצא בה איזשהו ערך, ונתרכז בייעוד האמיתי שלנו.

  11. טוב שאתה לא טוען שאין קשר בין שריפת ממצאים ארכיאולוגים לבין המדע….
    אלו אותם אנשים שאלימים כלפי נשים וכלפי כל דבר שונה מהם או כל דבר שמאיים לפתוח את העולם עבורם. אלימות צריך לדכא בכוח. אם הם יבינו שהיא גורמת לתוצאות הפוכות אולי הם ילמדו לקח.

  12. יופי! אז בסוף הצלחת להגיע לקשר בין אתר שאמור להתעסק במדע לבין הדרת נשים
    כל הכבוד על המאמץ

  13. אור,
    בבקשה אל תתקמצן על סימני פיסוק.
    אינני בטוח שהבנתי את פנייתך אלי.
    לא הבנתי מדוע בחרת להשוות את הדתיים לאסונות טבע דווקא.
    גם לא הבנתי מדוע הגדרת את הההתחרדות כנזק.
    החברה האנושית היא יצור חי ותוסס, מלאה מאבקים פנימיים, בחלקם אלימים ואף נפשעים. הארכיאולוגים רוצים לחפור, בשם חשיפת האמת ההיסטורית, הפתולוגים רוצים לנתח בשם חשיפת האמת הרפואית, וממולם החרדים רוצים לשמור על שלימות מה שהם מאמינים כי הוא האמת.
    המאבק אינו בין בני אדם כי אם בין אמונות, מאבק בו המדענים והחרדים הם רק כלי משחק בידי רעיונות נשגבים. אם תחליט מדינת ישראל להתחרד, הרי אין זו בהכרח הבעייה הפרטית שלך או שלי. אנחנו יכולים לקחת את זה באופן אישי, להתערב בתהליך ולנסות לכוון אותו, אך לבני המזל שבתוכנו נתונה גם האפשרות לעזוב. למשל, יש בעולם ביקוש גדול למדענים ישראליים. אני לא דואג להם.

  14. יובל,
    לרגע לא חשבתי שהרעיון שלי יתקבל מיידית בברכת כולם.אני מודע לכך שלאנשים אשר המדע קרוב לליבם, הרעיון שהמדע זקוק ליחסי ציבור יכול לצרום. אבל מצד שני, אנשים אלו לא חושבים כנראה שיש כאן בעיה מהותית בתדמית המדע בציבור הרחב. התקריות האחרונות, והעובדה שאבי ראה לנכון לפרסם מאמרים בנושא, גורמות לי להרגיש שאכן יש כאן בעיה מהותית.יש כאן מצב חדש שלא נתקלנו בו בעבר, למרות שהוא לא נפל מהשמיים ביום בהיר, וניתן היה לראות אותו בהתהוותו.
    אם נחזור לשימוש במושגים של אבולוציה,אורגניזם שלא מסתגל לשינויים בסביבתו,לא שורד.גם המדע צריך להסתגל לסביבתו המשתנה, ולפתח מנגנונים חדשים שיאפשרו לו להתמודד עם השינויים. אפשר להתייחס ליחסי הציבור כמעין מנגנון כזה.הרי אורגניזמים אחרים כבר פתחו מנגנון זה(כגון מפלגות פוליטיות,חברות כלכליות,תעשיית הבידור ולאחרונה גם דתות) ומשתמשים בו בהצלחה. מדוע לא ניתן להשתמש בכלי שכבר הוכיח את עצמו לטובת המדע?

    חוץ מזה,יתכן שהמושג שהשתמשתי בו “יחסי ציבור” הוא לא מדוייק.יתכן שמושג זה מעורר בעיני רוחם של האנשים מראות של עסקנים שמסתובבים בין הבתים ואוכלים מופלטות למען המדע…אבל במושג יחסי ציבור רציתי להתייחס יותר לקשר בין המדע לציבור הרחב,שהוא תחום פעילויות רחב יותר,וכולל גם חינוך למדעים בבתי הספר,תוכניות טלויזיה מדעיות,ואפילו אתרים באינטרנט שמנסים להביא את המדע לציבור הרחב כגון אתר זה…

    אני לגמרי לא מסכים איתך לגבי הקביעה שיש אנשים שנולדו עם סקרנות ויכולת ללמוד ויש אנשים שלא.כל ילד שנולד לעולם מגיע עם סקרנות חסרת גבולות שרק מדוכאת יותר מאוחר ע”י הסביבה מסיבות שונות. למעשה גישתך היא בדיוק אותה גישה שגורמת לריחוק בין המדע לציבור הרחב.אותה גישה שמשייכת את המדע רק למדענים,או רק למיעוטי יכולת מיוחסים ולא לשאר הציבור.אמנם יש הבדלים בין יכולות אינטלקטואליות מסויימות בין האנשים, אך המדע לא שייך לקבוצה זו או אחרת, הוא שייך לכלל האנושות, ללא הבדלי לאום,מין,פוליטיקה או דת.

    בנוסף, אני לא מסכים עם הקביעה שמדינת ישראל יכולה לשרוד עם קומץ מדענים ושאר בערים.אתה שוכח שמי שמקצה בסופו של דבר את התקציבים הם הפוליטיקאים ובעלי הממון,ואם אותם אנשים יהיו בערים,הם לא יקציבו תקציבים למדע, אלא לתחומים שיותר קרובים ללבם,או לדוקטורינות שלא חושבות שהם “בערים”.
    אתה גם שוכח שזוכי פרס הנובל הם תוצר של מדינת ישראל משנות ה-60/70/80 שהיא מדינה אחרת מישראל של שנות ה2000 . היא מדינה שבה תוכנית טלויזיה בשם “תצפית” (תוכנית מדע פופולרית) זכתה לאחוזי צפיה גבוהים,ובערוץ הטלויזיה היחיד שהיה היו תוכניות “האוניברסיטה הפתוחה” בשעות הצהריים, ולא תוכניות ראליטי או “האח הגדול”, לדוגמה…

    גם הקביעה שיש “מספיק מדענים בארץ” לא ברורה לי.האם נפתרו כל הבעיות המדעיות בעולם או במדינת ישראל? האם המדענים שעובדים במחקר מוצאים שיש להם עודף זמן פנוי,שיש להם זמן לעסוק בכל הכיוונים שהם חפצים בם? ישראל לא עוסקת ב”ייצוא” של מדענים-יש “בריחה” של מדענים, והסיבות לכך היא שאין הקצאה של תקציבים לאותם מדענים לעסוק בתחומם,או שבמדינות אחרות הם יקבלו הערכה גדולה יותר לתרומתם, אם היא כלכלית או חברתית. וכל זה שורש יוצא של מה שהזכרתי לעיל…

  15. חברים יקרים

    ממליץ שננסה להוסיף לאותו וויכוח על המאבק בין השכל המדע ההיגיון לבין אותן התכונות הנובעות מייצר או מהצורך הקיומי , נתון חשוב, נתונים כמותיים במהלך כמה עשרות שנים ,
    במידה ואכן ישנה התפחות במה שמכנים האנושיות האדם וכמובן עליה ברמת המודעות והשכל
    נמצא או לא נמצא עדויות של ירידה באחד או יותר מתחומים כגון :פשע טרור אלימות ומלחמות.

    ללא סטטיסטיקה וכמויות נשאר ברמה הפילוסופית עם רגש ואמונה ולא עם כמות ומדידה

    יובל אולי זה רעיון לנסות לקשור את העליה בכמות של הדתיים מנהיגיהם ומוסדותיהם
    אין טעם לפי דעתי לכעוס כי הם והרי הגעש ובצורות ושיטפונות תמיד היו ,כמו באסונות טבע,
    אם נצליח להבין ולקבל את התופעה כמובן מאליו, אולי גם נמצא דרך להקטין את הנזק

  16. אבי כהן,
    טעויות כתיב קטנות עלי. אבל את הגישה שלך בכללותה לא אהבתי.
    יתכן שאני בדעת מיעוט בזה שאני לא סבור שהמדע זקוק ליחסי ציבור. הסקרנות המדעית איננה עניין לשכנוע. או שיש לאדם הרצון לחקור והכוח ללמוד או שהוא מעדיף את הכניעה וההתמכרות לטעמם המתוק של סמי ההזיה. מדינה, למשל ישראל, יכולה לשרוד לאורך דורות רבים אפילו אם רק אחוז מצומצם באוכלוסייתה מקדיש את עצמו למדע בעוד הרוב המכריע שוקע בבערות. ראה נא את הדוגמה האקטואלית בדמות הקידמה המדעית והטכנולוגית הגדלה והולכת של מדינת ישראל (ופרסי הנובל הם רק הקצה היוקרתי הבולט) לעומת הנחשלות הדתית הנוגסת בחלקים גדולים יותר ויותר של האוכלוסייה.
    קומץ המדענים שבקרבנו עושים עבודה טובה ומספיקה עבור מדינה שלימה ואף יותר מזה. כבר כעת מייצרת מדינת ישראל עודף של מדענים הנאלצים לחפש את לחמם בארצות רחוקות. איננו צריכים לעשות יחסי ציבור למדע. אבל אנחנו כן חייבים לעמוד על המשמר ולא לאפשר לחמומימוחומיניסטים להשתולל. לפעמים, כמו הפעם, אנחנו נרדמים בשמירה. אני מקווה שזו הפעם האחרונה. אבל מכאן ועד להשקעת משאבים והון עתק על אוכלוסייה שממילא אין לה היכולת והמוטיבציה ללכת בדרך שלנו המרחק גדול.

  17. אתכם הסליחה על טעויות הכתיב למעלה 🙂
    נכשל ולא נחשל וינהר ולא ינער בפסקה השלישית… שנים בנכר נותנות את אותותן…

  18. שלום לכולם,

    הטעונים שכולכם העלתם כאן מעניינים ומעוררי מחשבה משני הצדדים. אני רוצה לחזק את ידיו של אבי במטרתו להעלות למודעות ולסדר היום את התופעות החברתיות שלדעתו, ובצדק, מאיימים על דרך חיינו בישראל.
    אני גם חושב או “מאמין” שדרך המדע צריכה להיות אחד הבסיסים לדרך חיינו בחברה המודרנית, ולו רק מפאתי ההישגים שהאנושות הגיע אליהם תודות למדע. אבל יותר מכל, מה שיפה במדע הוא השיטה המדעית, שלפי דעתי, בסופו של דבר תאפשר לנו להגיע אל האמת. היא ההגיון בפשטות.

    למרות כל ההתקדמות במדע, יש לי הרגשה שהמדע מזניח את יחסי הציבור שלו. קל מאוד להאשים את הציבור הרחב בטפשות כרונית ולהסיר מאתנו את האחראיות, אך עולם המדע צריך לעשות חשבון נפש ולראות איפה הוא נחשל. מדוע הוא לא מצליח לעורר “קהל מאמינים” שינער אחריו כשם שאנשי הדת יכולים, או כשם שזמר ראפ מסוגל? מדוע ילדים בבית ספר חולמים להיות אנשי עסקים וידוענים בתחום התרבות, ולא מדענים מפורסמים? ויותר חשוב, איך הגענו למצב הזה ואיך יוצאים ממנו?

    נדמה לי שכל אחד מאיתנו מכיר לפחות סיבה אחת טובה לכך, אך אם נסתכל על התנהלות המדע, אין שום גורם או גוף מדעי שתפקידו להבין ולנתח את הסיבות האלה,לחשוב על דרכים לנטרל את הסיבות האלה, ולהביא לשינוי בגישה למדע.

    מאוד יתכן שהבעיה היא באופי האנשים שנמשכים למדע, או אפילו לכך שבעיות אלו שייכות לתחום הפסיכולוגיה והסוציולוגיה, שהם אינם מדע מדוייק, ולכן אין להם את הכלים להתמודד עם בעיות אלו.
    אינני פסיכולוג או סוציולוג, אך לעניות דעתי אני חושב שלא נעשו נסיונות לפתור את ה”בעיות של המדע” באופן מדעי… בכל אופן, לא בצורה מספקת.

    אולי הגיע הזמן שמישהו יתן את הדעת לכך… מה דעתכם?

  19. אור וקמילה האחרונה,
    האמת, מן הסתם, ממוקמת היכנשהו בין שתי העמדות שאתם מציגים. יש בנו יכולת ליישם התנהגות תבונית, אך אנחנו גם פועלים אינסטינקטיבית.
    התבונה היא ראיית המציאות “מלמעלה” והאינסטינקט הוא ראיית הדברים “מתוך השטח”. השימוש בתבונה מצריך שנים רבות של לימוד ופיתוח, בעוד שהאינסטינקט מגיע מוכן. היות שהתבונה מנתחת מצבים רבים, גם כאלה שאינם נראים, היא מעצם טבעה איטית יותר מן האינסטינקט. יתר על כן, היות שהתבונה מביאה בחשבון גם את האינסטינקט, בעוד שהאינסטינקט אינו רואה את המציאות דרך עיני התבונה, הרי שבמאבקים ישירים ביניהם, האינסטינקט יפעל להדביר את התבונה מהר ככל האפשר בעוד שהתבונה תנסה לפעול על האינסטינקט ב”דרכי שלום” ותחפש להתפשר. במקרים רבים, התבונה תפסיד. למשל, דת האסלאם, שסמלה הוא החרב והיא מצדיקה אינוס נשים (ר’ סורה 4, פסוק 34) היא דוגמה להתאמת התבונה לאינסטינקט, בעוד ש”הפניית הלחי השנייה” של הנצרות היא דוגמה הפוכה. בהתאסלמות המאסיבית של המערב אפשר אולי לראות אישוש לחולשת התבונה מול האינסטינקט. שריפת מוזיאון מצרים העתיקה, כמו גם שריפת הספרייה העתיקה של אלכסנדריה, גם הן דוגמאות לחולשת התבונה.

  20. אור,
    נראה שאתה ואני חווים מציאויות שונות. היות וכנראה אין יותר ממציאות אחת בעולם המאקרוסקופי והיות והשינויים שחלו באנושות מעבר ל”שיטות וכלים” הם עובדה פשוטה, אני נאלצת לבשר לך שניכר שהמציאות שאתה מציג היא שגוייה.
    בקשר למאמר ולקישור שנתת בסוף תגובתך, איני מבינה את הרלוונטיות למה שכתבתי לך ובנוסף לא התייחסת לשאלה שדווקא כן שאלתי אותך. משתמע מתגובותיך כאילו העובדה שלהתנהגות האנושית יש גם בסיס אבולוציוני אתה סבור שכך נגזר עלינו להיות, מן פאטליזם תבוסתני שכזה (שגם כאמור מנוגד למציאות). זו גישה מצ’עממת ולא מועילה ולכן גם מיותרת בעיני.

  21. שלום קמילה

    גם אני והרבה אחרים היינו רוצים שכך יהיה שזו המציאות, כמסופר בחלק הראשון של כתיבתך
    לצערי המצב אינו כזה, כתבת שבמאות השנים חלו שינויים מרחיקי לכת בפועל זה אך ורק נכון
    בהתפתחות ובשיפור שיטות וכלים, לייזר אטום טילים גזים ביולוגי. בעיקר באותם שנים שאת מזכירה התפתך ממש מרוץ חימוש בין לאומי שלא נדבר על טרור בין לאומי ועל התגברות האיסלם הקיצוני האנטישמיות ועוד.

    . מאז האנושות ולידיעתך (סתם) במאה השנים האחרונות בלבד הושמדו ומושמדים עמים ושבטים.
    תוך חיפוש חומר להוכיח את שאני מאמין מצאתי כתבה ממש במקרה , כי אני את הבנתי קבלתי
    ממה שהעולם מציג בפני ללא בושה.
    הומו סאפיינס

    פסיכולוגיה אבולוציונית, מדע, בני אדם, ספקנות וכל מה שביניהם
    ראי את המאמר השורשים האבולוציוניים לאונס ותקיפה מינית

    מאמר מרגיז מקומם פוגע אבל……………………

    המזל שהטבע גם יוצר צבעים צלילים
    צריך הרי ממש המון המון אופטימיות על מנת לכתוב טיפונת של פסימיות
    http://www.youtube.com/watch?v=LU_QR_FTt3E&feature=BFa&list=PLB4D1137C815F539E&lf=plpp_play_all

    שבת שלום

  22. אור,
    והרי המציאות מראה אחרת. המציאות מראה לנו שבכמה אלפי שנות קיומו המתועדות של האדם המודרני חלו שינויים מרחיקי לכת בהתנהלות של בני האדם כחברה. אפילו אם נסתכל רק על מאות השנים האחרונות ישנם שינויים מדהימים באורח החיים ובתפיסות החברתיות. כל אלה הם שינויים תרבותיים ולא אבולוציוניים, אז נכון שאלימות ואמונה עיוורת עדיין רווחים בקרב מרבית בני האדם אבל אי אפשר להתעלם מכוחה של התרבות על פני העיצוב האבולוציוני האיטי, לדוגמא הן ברתימת אלימות (במלחמה למשל) והן בהתנגדות לאלימות ובחתירה לזכויות אדם. התרבות יכולה לשנות את תפישתם של בני האדם בדיוק באותם מקרים שמפעילים אצלנו התנהגות המושרשת אבולוציונית.
    אבל מעבר לכל זה, גם אם אני מסכימה איתך שההתנהגויות שמציגים בני האדם הם מציאות פשוטה ואפילו די מובנת אם מרכיבים את משקפי האבולוציה, מה אתה רוצה לתרום לדיון? לומר שהמציאות היא המציאות ולהיתקע שם זה לא מעניין במיוחד. הדוגמאות של תופעות הטבע שציינת ממחישות זאת היטב, הרי אינך מתכוון שלאור ההבנה שכל אלה הן בסך הכל תופעות טבע (ולא נניח עונש משמיים) לא נרצה לעשות משהו בנידון תוך שימוש במח וברציונאל שלנו כדי להקטין את הסיכוי שניפגע מאותן תופעות, הלא כן?

  23. שלום אור,
    לא התווכחתי אתך וגם אינני מתווכח כעת.
    בגישתך אתה מחזק את טענתי על חולשתה של החשיבה הרציונאלית-מדעית המביעה סובלנות כלפי אמונות ההבל שרודפות אותה.

  24. יובל שלום

    אני רק טוען ומאמין שלעולם נפעל מתוך אותו מניע בסיסי שמקורו בטבע מזה מליוני שנים או יותר,
    קיום או יצר הקיום , פשוט וגם הגיוני הרצון שלנו להיות להתקיים

    כאשר אדם מאמין או מרגיש או חושב שהוא או בני בריתו לצורך העניין ניצבים, בפני סכנה בכל מה שקשור כגון מעמדו כוחו עושרו הוא יפעל מתוך אותו מנגנון הגנה הקשור לקיום.

    אין כאן בכלל מקום ולו הקטן ביותר להגיון , לאסתטיקה של אמת צדק טוב רע, כאשר מצליחים לצפות בנעשה בעולם מזווית ראיה זו אפשר פתאום להבין את פשרם של מלחמות פשעים השמדות רציחות בין ובתוך כנופיות,לאומים,עמים, קבוצות ומשפחות, מאז ומתמיד.

    פשוט מציאות, מפחיד מאיים אולי מייאש אבל כך גם יתר טבע הרי געש צונמי אסטרואידים רעידות אדמה. כנראה בגלל אותה מציאות מאיימת נולדו אמונות דתות קבוצות עמים. בשביל להתחזק להיות יחד נגד המשהו הזה הבלתי ברור הבלתי מובן נגן הסכנה הקיומית.

    שבת שלום

  25. אמנם השכל הוא תוצר של דרויניזם, אך הוא תכונה חדשה יחסית. נכון לעכשיו, הוא לא הצליח לדחוק את רגליה של תכונה אבולוציונית קדומה יותר, אשר מתבטאת בצורך עיוור לשמור על הקיים. החשיבה הרציונלית-מדעית מאיימת למוטט אמונות שוא (למשל אלה המגולמות בדת), ומושכת אליה אש.
    במאבק בין שתי תכונות אלה, ידו של השכל היא על התחתונה משום שהחשיבה הרציונלית-מדעית אינה מתיימרת לתת הוכחה מושלמת. אמנם הפרכות בדרך המדע הינן מוחלטות, אך היות שהוא אינו “מספק את הסחורה”, דהינו מביא תשובות מוחלטות לבעיות בוערות, הוא נתקל בזלזול ובהתעלמות ממסקנותיו. בניגוד לאמונות ההבל, אשר שוללות את המדע ללא מחשבה יתירה, המדע אינו יכול לשלול את אמונות ההבל ככה סתם “מן המותן”, ובזה חולשתו. להלן דברים שנאמרו מפיו של מי שהיה שר בשתי ממשלות בישראל, אבנר חי שאקי:

    המילה “מדע” לא מרשימה אותי. אני איש מדע בעצמי, ואני יודע שכל מה שהמדענים מציגים זה רק השערות. הם משנים את דעתם כל יום, והם עלובים אפילו בעיני עצמם. גם בכלכלה כל הפרופסורים יודעים לתת עצות, אחר כך הם זוחלים על ארבע כדי להתנצל. ביהדות לעומת זאת, הדברים ברורים. אני יודע בדיוק מה היה בעולם כל יום מאז שהוא נברא. י

    https://www.hayadan.org.il/falk-on-shacki-01019
    אבנר שאקי כבר לא חי, אך המשטמה למדע חיה וכנראה תמשיך לחיות ולבעוט עוד זמן רב

  26. אבי

    התפיסה שלך ושל רבים אחרים שהאדם לרוב אינו פועל מתוך אותו יצר קיומי קדום
    אלא לפי הגיון מסוים.לפי השכל, היא מסוכנת לא פחות מאלה השוללים את האבולוציה
    כי אתה יוצר אופטימיות חסרת בסיס וזאת רק בגלל שאתה ואני ואחרים היינו רוצים שכך יהיה
    אולם בפועל ידידי היקר , אותם דברים מחרידים, רצח אונס כיבוש השמדה מתבצעים ברגעים אלו
    והם קיימים משחר ההיסטוריה כל יום בכל עם בכל מדינה בכל לאום ומלווים את האנושות בכל אשר היא,

    מה שהייתי מצפה בעיקר מצד שוחרי המדע להכיר להבין להגדיר את אותה מציאות
    ולא כל פעם לחפש איזו סיבה חברתית הגיונית תרבותית כשמתבצעת אלימות,
    אני מבטיח לך שאם הייתה מסכם את הפעילות האדירה בעולם לשמירה על החוק הייתה רואה
    שהאלימות והפשע אינם מושפעים וממשיכים ואולי גם גדלים..

    רק על תגיד “אז מה אתה מציע לוותר להרים ידיים לפשע ” כי אני לא מציע להרים ידיים אבל
    אני מציע להתייחס לאלימות גם ובעיקר כפועל יוצא של תכונה של אינסטינקט של הטבע.

    לפני מספר שנים הצעתי כבדיחה לקצין במשטרה שיבנו סוג של בית כלא קטן
    ויכניסו את כל אלא שלא פשעו, הרבה יותר יעיל ובעיקר מתאים.

    שבת שלום

  27. לא הבנתי למה להשאיר מכולה עם כל כך הרבה דברים יקרים בשטח ללא הגנה
    כשידוע שיש אנשים שרוצים לפגוע בה
    למה לא משאירים שומרים בשטח??? בטח תגיד תקציב 🙂
    אני לא מצדיק את המעשה אבל אני בטוח שברשות העתיקות כבר יש להם נסיון רב בנושא
    ועדיין הם לא משקיעים בשמירת האתרים

    דבר שני המוזאון במצריים כל כך חשוב למה אף אחד לא שמר עליו או לחילופין לקחו משם את הדברים
    זה יותר קשה לי להבין

  28. לא הבנתי אתה מסביר את האלימות החרדית באבולוציה?

    הדארווניזם החברתי – הטענה שהאלימות היא חלק מהטבע האנושי וכי זו דרך של קבוצה לשרוד – זו פרשנות שגויה ביותר לאבולוציה. לאדם יש תכונה שאין לבעלי חיים אחרים – השכל והוא צריך להפעיל אותה.

  29. שרש הרע הוא האמונה באמת אחת ויחידה
    המעשים היותר רעים ומרושעים
    נעשים מתוך שכנוע דתי

  30. אבי בליזובסקי שלום

    אנחנו שמחים וצוהלים על תופעות וסימנים המחזקים את התפיסה האבולציונית
    שמספרת על מאבק אין סופי חסר פשרות ואמצעים של הפרט להתקיים ,
    להתאים עצמו לסביבה המשתנה בכל מחיר, על חשבון פרט או פרטים.
    כיבוש ניצחון חיסול שליטה הם תכונות בסיסיות חיוניות ותורשתיות בטבע,
    אין כאן רע או טוב אכזרי או רחמן.

    האדם לפי המדע חלק בלתי נפרד מאותו הטבע מאותה האבולוציה
    ואכן עוד משחר ההיסטוריה שלנו אנו עדים שבכל פעם שאדם או קבוצת או עם חשו איום קיומי
    מיד ישנו מצדם נסיון של כיבוש הכנעה או השמדה או שליטה נגד אותו גורם מאיים,

    הדבר הכי מוזר בעניי הוא, התגובה שלנו של השתוממות ופליאה
    על רצח השמדה כיבוש אונס שוד שמבוצע בידי אחד מתוצרי האבולוציה, האדם,

    נכון זה לא נוח לא נאים זה לא תרבותי אבל זו היא המציאות זו טבעו של עולם החיי.

    .
    .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.