החשמונאים

מטבע ועליו תמונתו של המלך אגריפס הראשון. מתוך ויקיפדיה

החשמונאים יד' – מי אתה אגריפס הראשון מלך יהודה ?– עבריין נמלט,מניפולאטור, מגאלומן, מרדן, דמות טראגית פרי הנסיבות?!

ולא השכיל לראות נכוחה את הסכנה הנוראית הטמונה בניסיונות של צאצאי החשמונאים להמריד את יהודה נגד הרומאים. נכון שהוא פעל במרץ להסרת הגזירות שנועדו לנחות

תיאור של קרב בהשתתפות פילי מלחמה הודים, במקדש בתאילנד. צילום: shutterstock

סיפור לחנוכה: מי הפיל את הפיל?

האם אלעזר המקבי, אחיו של יהודה, נמחץ תחת פיל מלחמה שהרג בקרב מול צבא אנטיוכוס בצור? או שמא ספר השתחלה אגדה אורבנית לספר מקבים א'

דמות המלכה שלומציון אלכסנדרה. מתוך ויקיפדיה

החשמונאים – פרק ח': סוף-סוף מלכה. נכלולית? מניפולטיבית? או פשוט מחוסרת חוט שדרה פוליטי?

לאחר נפילתו של אלכסנדר ינאי הצליחה אשתו שלומציון אלכסנדרה לשכנעו למנות אותה למלכה. שלומציון הפגינה יוזמה חקיקתית, חוללה מהפך בסנהדרין וקידמה את מעמדם של הפרושים

מטבעות אלכסנדר ינאי. מתוך ויקיפדיה

החשמונאים פרק ז': ינאי – בליין מזה ותליין מזה

אלכסנדר יהונתן, הנודע כאמור בכינויו "ינאי", התפרסם כמי שהדגיש יותר מקודמיו את המאפיינים ההלניסטיים בו עצמו, בחצרו, בצבאו, בקרב תומכיו ובמעגלים רחוקים יותר וכמדכא מרד

כתר מלכות. איור: shutterstock

החשמונאים פרק ו' – שלום אדוני המלך

אולי אין להניח בוודאות כי מחולל המרידה, מתתיהו, התכון ליסד שושלת מלוכה. עם זאת אין להוציא מכלל אפשרות שהלה ראה לנגד עיניו את האופציה להחזיר

חיילים יוונים. איור: shutterstock

החשמונאים פרק 2: צוואה? לא ידעתי!

פרק שני בסדרת תולדות ממלכת החשמונאים, המדינה היהודית העצמאית האחרונה שהתקיימה בארץ עד למדינת ישראל המודרנית

תמונה של שרידי המבנה החשמונאי. צילום: אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות

נס לא גדול לא היה פה

ד"ר יחיעם שורק אומר בתגובה לטענת חוקרי רשות העתיקות בדבר מבנה חשמונאי בירושלים: הממצאים עדיין לא מוכיחים זאת; המקבים לא בנו בירושלים אלא בערים אחרות

כתובות שנתגלו בחפירות בגן לאומי בית גוברין- מרשה הם המשכה של הכתובת המלכותית שבמוזיאון ישראל

תגלית מרגשת מחפירות רשות העתיקות בגן לאומי בית- גוברין: הכתובות שנתגלו חושפות מידע נוסף על הכתובת המלכותית שהוצגה במוזיאון ישראל * המידע שנחשף קושר את

הכהונה כפי שלא הכרתם – חלק ד': הכהונה במערומיה

בסקירה זו אנו מגיעים לתקופה הסלואקית -תקופת אנטיוכוס וכיצד התנהלו העניינים בבית המקדש במעבר לשלטון החדש לאחר כיבוש יהודה מידי בית תלמי וכיצד גרמו התככים

דילוג לתוכן