ראש השנה ומרדנות פוליטית
הגלגולים שעבר החג מסתם חג, למה שאנחנו מכירים היום
הגלגולים שעבר החג מסתם חג, למה שאנחנו מכירים היום
המסורת רואה בהוראה חשובה זו של רבן גמליאל, נשיא הסנהדריןן, את המנוף שעל בסיסו החלה והתנהלה סעודת ערב החג המסורתית, מה שידועה במקומותינו בשם "ארוחת
יוחנן הורקנוס היה מלך חזק והראשון בשושלת מלכי חשמונאים שנשאו שמות כפולים -יהודים ויוונים, בניגוד לרוח המרד החשמונאי ביוונים
הצעד הראשון שביצע שמעון כמנהיג היה גירוש כל תושבי יפו ואיושה ביהודים. היה זה מהלך חסר תקדים, אם כי "רבותיו" (יהודה ויהונתן) בנו הדרגתית את
שלוש גרסאות לאמת. שלושה מקורות הסטוריים מוסרים דיווחים שונים על השתלשלות העניינים שהובילה למרד החשמונאים ולאירועים אותם אנו מציינים בחנוכה
עדויות מדרום טורקיה וצפון סוריה ובהם אזכור לתעי מלך פלשתין ולהדרעזר מלך צובה מוכיחות לפי שני מאמרים של פרופ' גליל כי אכן התקיימה ממלכה ישראלית
רשימת המשך לרשימה "כמה פעמים ניסו היהודים להקים את בית המקדש השלישי" על הנסיון להקים בית מקדש בחסות קיסרי רומא, שכידוע לא צלח ובעקבות זאת
מעין תפילה שנשא יוחנן בן זכאי בבית המקדש לפני עזיבתו את ירושלים המצוטטת בתלמוד הירושלמי שופכת אור על הפוליטיקה של תקופת המרד
בסדרה זו הוכחתי נדבך אחר נדבך, סעיף אחר סעיף בקשתי להוכיח כי יהודי ימי-הביניים והרנסאנס, לא זו בלבד שלא היו רחוקים כלל-ועיקר מתחום הספורט, אלא
אצל יהודי ימי-הביניים לא התקבלה השחיה כענף ספורטיבי כמו משחקי הכדור או הסיוף, עם זאת בשל החרדה ההיגיינית שהטרידה לא אחת את הציבור היהודי, נקשרה
יהודים בצפון איטליה ששיחקו טניס, מוזכרים בספר משנת 1560
בראשית ימי-הביניים מופיעה במקורות תמונה מעניינת ביחס לנושא בזו הלשון: "מנהג בבבל ובעילם. הבחורים עושים צורה בדמות המן ותולין אותה על גגותיהם ארבעה וחמישה ימים,
הרהורים על נסיונות חידוש המקדש
בתקופות חוסר היציבות בימי הביניים נאלצו היהודים להגן על עצמם, ואחת הדרכים היתה לעסוק בספורט הייוני-רומי העתיק בעידוד מנהיגי הדת
כאשר כבשו המוסלמים, בתחילת המאה השמינית את ספרד שימשו היהודים בבחינת יסוד לא מבוטל בצבאם. בזמן כיבוש גרנדה, ולאחר שנלכדה העיר הפקידו המוסלמים את שמירתה
עמנואל הרומי, איש המליצה היהודי המפורסם (1336-1261) שיקע באחת ממחברותיו (חיבוריו) את המסר הבא: "מה דרך העצל? כעבד ישאף לצל / ואשר על גופו יחמול,
בתקופת ימי-הביניים פעלו באירופה רופאים יהודים בעלי שם אשר הטביעו את חותמם אף על הסביבה המוסלמית ובעיקר הנוצרית.
כמה גורמים חברו יחד והביאו לתנופה כלשהי בשדה התרבות הגופנית בקרב יהודי ימי-הביניים והרנסאנס
חכמי המשנה, התנאים, ובעקבותיהם האמוראים, חכמי התלמוד, ניסחו מספר הלכות האוסרות את השימוש, לאחר החורבן כמובן, בסמלי המנורה, מנורת המקדש, בעלת שבעת הקנים,
רשימה זו, על שני חלקיה, מבקשת לבחון את הממדים השונים ששוקעו בסוגיית החינוך הגימנסיוני בקרב תפוצות ישראל בתקופה ההלניסטית והרומית, כתופעה מיוחדת במינה ומאלפת
רבן גמליאל התיר ליהודים בתקופתו לרחוץ בבית המרחץ הרומי בעכו שהוקדש לאלה אפרודיטי, ואפילו בשבת
לדברי פרופ' יוסי גרפינקל מהאוני' העברית, באתר נמצאו העדויות הראשונות בתולדות המחקר הארכיאולוגי לפולחן קדום ביהודה בתקופת דוד המלך * פרופ' ישראל פינקלשטיין מאוני' ת"א:
ברשימה זו אתייחס בקצרה לנושא זירת הגלדיאטורים בזיקה לספרות חז"ל. ענף זה, ההתמודדות בין לוחמי זירה בינם לבין עצמם, בינם לבין חיות טרף ובין חיות
הפרסים באולימפיאדה בחסות מלך יהודה. על תרומתו של הורדוס להמשך קיום המשחקים האולימפי ביוון
ד"ר יחיעם שורק מעלה בסמניריון שהוא מעביר לתלמידיו בימים אלה, לאן נעלמו גופות מתאבדי מצדה, ומאיפה צצו סיקרים שהמרידו את היהודים במצרים ובקריני (לוב של