פרויקט 365 – הצביר הפתוח M93

תמי פלוטנר וג'ף ברבר, Universe Today

הלילה הירח יראה כחצי-סהר דקיק השוקע בקבוצת דגים. מראה זה של הירח נראה מאוד כמו זוג של קרניים בוהקות מקיפות דיסקה חשוכה. סוג כזה של ירח הוא שעשוי היה לתת השראה לסמל העתיק המקושר עם אלת הפוריות, שמוצאו במצרים ובמסופוטמיה. כיום אנו רואים אותו כ”ירח הישן בזרועות הירח החדש.” צפיה בפזה זו של הירח היא אתגר אסטרונומי.
השמיים מחשיכים מוקדם הלילה, ולכן נציץ בצביר פתוח הנראה בקלות במשקפת ומופרד קלות בטלסקופים קטנים. התחילו בזוג הבהיר בתאומים – קאסטור ופולוקס והזיזו את עיניכם, משקפתכם או הפיינדר לכיוון פרוקיון הבהיר אף יותר. עברו את אותו מרחק לכיוון חי (Xi) ירכתי הספינה (Puppis).
ברגע שמצאתם את חי, כוונו את הטלסקופ או המשקפת למרחק אצבע (שתי מעלות) לכיוון צפון מערב. שם, תוכלו לראות כתם מרובע עמום עם כוכבים רבים הניתנים בקושי להפרדה בעין בלתי מזוינת – זהו M93.
הצביר, שקוטלג ע”י שארל מסייה בשנת 1781, מכיל יותר מ-80 כוכבים מסוגים שונים. אפילו במרחק של 3,500 שנות אור, משקפת חושפת את מרכז הכוכבים הבהיר של צביר זה, וטלסקופ אף יפריד אותו. לכיוון המרכז ניתן לראות כוכב כפול קל למדי – עם זוג דומה מערבה לו. הבהירים מבין כוכבים אלה הם צעירים, חם וכחולים. כמה צעירים? רק בני מליון שנים.
תרגום: עמית אורן