פרויקט 365 – 76 שנה לגילוי פלוטו

תמי פלוטנר וג'ף ברבר, Universe Today

היום בשנת 1930 גילה צעיר בשם קלייד טומבו את פלוטו כאשר השווה פלטות צילום מטלסקופ 13 אינטש במצפה הכוכבים לוול. קלייד גילה את פלוטו על סדרת לוחות צילום שהתמקדו בכוכב דלתא ג'מינרום (הכוכב הרביעי בעוצמתו בקבוצת תאומים) הידוע גם בשם וואסאט (Wasat), שנמצא במקרה באיזור מישור המילקה – כלומר המסלול שהשמש חוצה מנקודת הראות שלנו. את פלוטו לא ניתן לראות הלילה אך ניתן לצפות בכוכב וואסאט שעוצמתו 3.5 וכן את מלוויהו השונה לחלוטין.

בעוד אתם חוקרים את וואסטאט ניתן גם להבחין בשבתאי המרהיב בשמי הערב המוקדמות וניתן לצפות בטבעותיו המרהיבות וב-4-5 מירחיו הבהירים. הדבר מביא למחשבות על מרחקים וגדלים בחלל. אילו היו המרחקים במערכת השמש נמדדים לפי מרחקו של מסלול שבתאי ולא לפי המרחק של כדור הארץ מהשמש, אפילו אז היה פלוטו מרוחק 3.4 יחידות אסטרונומיות. קוטרו של פלוטו – 2,274 ק”מ כמחצית מקוטרו של הירח השבתאי הגדול ביותר – טיטאן.

בחלל העמוק נצפה הערב בצביר הפתוח העשיר NGC 2129. הוא ממוקם מעט מערבית ל-M35. בעוצמה נמוכה ניתן גם לראות את הצביר יחד עם פרופוס-1 מקבוצת תאומים. בטלסקופים עשירי שדה או משקפת ניתן לצפות ב-M35 וב-NGC 2129 יחדיו.