פרויקט 365 – דה לא פוסטר, אלו גלקסיות אמיתיות בקבוצת אריה

תמי פלוטנר וג'ף ברבר, Universe Today

הלילה שוב נצפה בגלקסיות בקבוצת אריה – השלישיה של אריה (Leo Trio), קבוצה של שתי גלקיסות מסייה ו-NGC 3628. גלקסית M66 נמצאת במרחק 35 מיליון שנות אור והיא מחזיקה בקבוצת גלקסיות משל עצמה – קבוצת M66 (בדומה לקבוצה המקומית המכילה את שביל החלב, אנדרומדה ועשרות גלקסיות קטנות יותר). כל השלושה נכנסות לאותה המסגרת בעוצמה נמוכה וניתן לאתר אותן באמצעות התמקדות בתטה לאוניס ונטיה דרומה של מעט יותר מרוחב אצבע לעבר 73 לאוניס. משם פונים מערבה פחות ממעלה אחת ואז מגיעים ל-M65 – גלקסיה בעוצמה 9.5. מיד לאחריה נראה גלקסיה בהירה יותר (9) המפנה את פניה לעברנו – M66. שתיהן התגלו בידי שארל מסייה ב-1 במארס 1780. גלקסיה גדולה יותר וחיוורת היא הגלקסיה הלא מסודרת NGC 3628 שניתן לשלבה ביחד עם השתיים האחרות בהגדלה קטנה. אתגר לא קטן.
מקדו שוב את הטלסקופ על 73 לאוניס וזוזו לאט יותר מחצי מעלה לעבר דרום מערב. חפשו את הגלקסיה הבינונית בעלת בהירות 11 NGC 3593. משהו קשה יותר – NGC 3596 בעלת בהירות 12. גם גלקסיה ספירלית זו המפנה פניה אלינו היא בעלת בהירות שטח נמוכה ולכן נדרש טלסקופ גדול כדי לצפות בה. החלו בכוכב הבהיר צ'רטן והזיזו פחות ממעלה לכיוון דרום-דרום מערב כדי לאתרה.
פרויקט 365