פרויקט 365 – סינוס אירידיום

תמי פלוטנר וג'ף ברבר, Universe Today

לכל אלו שנמצאים מחוץ לאיזור הסופה ובתקווה שתסתיים עד יום ה' בערב, זה ערב לחובבי הירח, ככל ששכינינו ממשיך להתמלא ולהאיר את שמי הלילה. אין צורך לאפסן את הטלסקופים מתוך מחשבה שאין מה לראות. זהו אחד הערבים הרומנטיים דווקא לצפיה בירח.

סינוס אירידיום הוא אחד מהאיזורים המעניינים והמרשימים על הירח. קוטרו 241 קילומטר. והוא מוקף בטבעת של הרי היורה הירחיים. האיזור גם ידוע כמפרץ הקשת בענן. למרות השם הציורי האיזור נוצר כתוצאה מפעילות אלימה. האסטרונומים מעריכים כי אסטרואיד או שביט בקוטר 200 קילומטרים פגע בירח שזה עתה נוצר פגיעה חזקה. הפגיעה גרמה לגלי חומרים שהתחממו לטמרטפורות גבוהות לשטוף את “קווי החוף” היוצרים את התצור הירחית דמוית האות C.

האפקט של צפיה במפרץ מהמם כאשר הגלים הרכים של החולות החלקים הפנימיים נקראים בכינוי יובלים, והם נשברים רק בידי מכתשי פגיעה קטנים מעטים. משלימה את התמונה צפיה בהרים הרקלידס ולאפלאס מתנשאים מעל פני השטח (1,800 ו-3,000 מטרים בהתאמה) נראים מרחוק כמגדלורים העומדים בפתח המפרץ.

לפני שהירח יעלה עוד יותר גבוה, זו הזדמנות לראות כפול – למשל לצפות ב-41 אוריגה. הזוג – כוכב אחד בבהירות 5 והשני בבהירות 7 מופרדים ביניהם במרחק של 8 שניות קשת. התוצאה נראית כשני כוכבים הנעים זה לצד זה לרוחב שדה הרעיה. 41 אוריגה ומלוויהו הם חברים בקבוצת ההיאדות. כדי לצפות ב-41 צריך להתחיל בבטא אוריגה. להצביע על מרכז הפיי, קצת יותר ממעלה צפונה. 41 הוא כוכב חיוור במרחק 5 מעלות צפונית מזרחית לפיי. זה אתגר לאתרו, אך זו תהיה סיבה לגאווה כאשר תמצאו אותו. תהנו מהתצפית.

אתר UNIVERSE TODAY