פרויקט 365 – כוכב נולד

תמי פלוטנר וג'ף ברבר, Universe Today

מכיוון שאנו חוקרים מותם של כוכבים מדוע שלא נצפה היום בלידתו של כוכב? המסע שלנו יתחיל בזיהוי אלדבאראן (אלפא טאורי) ותזוזה צפון מערבה לאפסילון הבהיר. קיפצו 1.8 מעלות מערבה ומעט צפונה ותגלו את הכוכב המשתנה המדהים T Tauri.

T Tauri הגתלה בידי ג.ר. הינד באוקטובר 1852. ביחד עם הערפילית המלווה אותו NGC 1555, היוו את הבסיס לתגלית של הכוכב המשתנה באורח מחזורי. הינד דיווח על גילוי הערפילית אך גם העיר כי אין קטלוג שיכול לתאר עצם במצב כזה. הוא צפה בכוכב ללא שם בבהירות 10 וסיכם כי יתכן שמדובר בכוכב משתנה. הינד צדק בכל קביעותיו וזכה גם לאישור של אסטרונומים נוספים עד ששני העצמים החלו לדעוך בשנת 1861. בשנת 1868 לא היה ניתן לראות את שניהם. ורק בשנות התשעים של אותה מאה התגלה שוב הזוג בידי ברנארד ובורנהאם. כעבור חמש שנים הם נעלמו שוב.
T Tauri הוא אב הטיפוס של סוג מיוחד של כוכבים משתנים ובעצמו בלתי ניתן לחיזוי. בתקופה של שבועות אחדים הוא יכול לנוע בין בהירות 9 לבהירות 13 לבזמנים אחרים הוא נשאר במשך חודשים באחד הקצוות. הוא דומה בגודלו לשמש שלנו בטמפרטורה ובמסה והחתימה הספקטרלית שלו דומה לזו של הכרומוספירה של סול אך כאן מסתיים הדמיון. T Tauri הוא כוכב בשלבים הראשונים של הולדתו – T Tauri הוא בשלב של לפני כניסתו לסדרה הראשית ולפיכך הוא נחשב לפרוטו-כוכב. במילים אחרות הם ממשיכים להתכווץ ולהתרחב, להסיר חלק ממעטפת הגז והאבק.
גז ואובק זה נלכד בידי הדיסקה המקיפה את הכוכב, שהיא האב של ככוכבי הלכת של מערכת זו. עד כה, הסילונים סיימו לפלוט והחומרים נמשכים חזרה לכוכב בידי כוח המשיכה שלו. הפרוטו-כוכב יתקרר מספיק ויגיע לסדרה הראשית והלחץ יאפשר לאבות כוכבי הלכת להיווצר מהחומר שיאספו לתוכם בתאוצה.
ידען אסטרופיסיקה 6 – כוכב נולד