פרויקט 365 – שני צבירים פתוחים – האחד צעיר והאחד מבוגר

תמי פלוטנר וג'ף ברבר, Universe Today

הלילה תהיה קבוצת הסרטן טובה לתצפית. כדאי איפה להשוות את שני צבירי מסיי שנמצאים שם. שניהם ניתנים לצפיה בקלות במשקפת ובטלסקופים. M44 היא אחד מהעצמים הקלים לזיהוי בשמים. כמו הפליאדות והיאדוס בקבוצת שור, פריאספה , האבוס, מגיעה אלינו כתגלית מן העבר. המיתוס מספר על שני השכנים הבהירים – אסלוס אוסטרליס ואסלוס בוראליס. שני כוכבים אלה אמורים היו להיות החמורים שנושאים ארוחות מהאבוס. הראשון שגילה אותם, בצביר הכוורת היה גלילאו שהבחין בטבע הכוכבים שלהם.
גם בטלסקופ הבינוני שלו, הוא חשף כ-40 חברים בהירים. טלסקופים מודרניים גילו לפחות 200 מכ-350 ויותר כוכבים הקשורים לM44 נעים ביחד והם חלק מצביר פתוח בן 700 מיליון שנה.

הצביר הפתוח M67 נמצא פחות מרוחב אגרוף דרום מזרחית ל-M44 או כרוחב אצבע מערבית לכוכב הבהיר אקובנס (אלפא קנסרי). חמש פעמים רחוק יותר מ-M44 ובגיל 3.5 מיליארד שנים, M67 הוא אחד הצבירים הפתוחים העתיקים בגלקסיה שלנו. הכוכבים הבהירים שלו הפכו מזמן לננסים לבנים לאחר שכילו מזמן את הדלק הגרעיני שלהם. צביר זה חיוור ודחוס יחסית לשאר עצמי מסייה. המגלה שלו, ג'ונתן גוטפריד קוהלר, לא הצליח לזהות אפילו כוכב אחד. הטלסקופים של היום חושפים עשרות, אם לא מאות, של חברי הצביר בעוד שבמשקפת האיזור הזה נראה רגוע.
חפשו את אנתרס כאשר הוא והירח יזרחו ביחד. יהיה גם כיסוי של הכוכב על ידי הירח, כדאי לבדוק באתרים המתאימים את הזמנים המקומיים.
פרויקט 365