פרויקט 365 – המגלה של תכונת הגליות של האור

תמי פלוטנר וג'ף ברבר, Universe Today

היום נחגוג את יום הולדתו של פרנסואה ארגו. הוא נולד ב-1786 והיה אחד התומכים הראשונים הנלהבים של תאורית האור כגלים. השגיו המדעים היו רבים, ובהם המצאת הפולאריסקופ ב-1811. אראגו היה אסטרונום שיצא לשטח וכתב ארבעה כרכים תחת הכותרת “אסטרונומיה פופולרית” באמצע המאה ה-19.
הפולאריסקופ של אראגו חשף כי האור יכול להיות מאורגן כך שהפוטונים מקבלים אורינטציה אלקטרומגנטית דומה. אור מקוטב הנראה דרך הפולריסקופ שלו יכול להיעלם כאשר המכשיר מסתובב. אסטרונומים חובבים רבים משתמשים במסנני קיטוב כדי להפחית את עוצמת האור מהיר, אך האם ידעתם שגם אור כוכבים יכול להיות מקוטב?
כדי לחגוג את יום הולדתו של ארגו בואו נצפה בכוכב אחד כזה – מרופ בקבוצת הפליאדות. כשצופים במרוף צריך לזכור שאורו אינו מקוטב במקור. הוא חולף דרך ערפילית מרופ (Merope ) שם הוא עובר סינון. נסו להשתמש במסנן קיטוב והשוו זאת לתצפית ללא מסנן קיטוב.

היום בשנת 1948, ג'רארד קיפר חגג את גילוי מירנדה, אחד מירחי אורנוס. בבהירות 16, רק מעטים מאיתנו יוכלו לצפות בתגלית זו בעצמם, מכיוון שאורנוס קרוב מאוד לשמש מזוית הראיה שלנו כמובן.

פרויקט 365