פרויקט 365 חוזרים למכתש על קו האור

הלילה מספק הירח הזדמנות לצפות בתצורה משתנה ובהירה על פניו – פרוקלוס. מכתש בקוטר 28 ק”מ ובעומק של 2400 מטרים מכתש פרוקלוס יופיע על קו האור מערבית לגבןך ההררי של מארה קריסיום

תמי פלוטנר וג'ף ברבר, Universe Today

היום יום ההולדת ה-494 של גרארדוס מראקטור. מרקאטור, שנולד ב-1512 היה משרטט מפות מפורסם שגילה אומץ לב רב. זמנו היה קשה מאוד לאסטרונומיה ולאסטרונומים. למרות מאסר ואיומים בעינויים ואף במוות בשל “אמונותיו”, מרקאטור המשיך בתכנון גלובוס של כדור הארץ ב-1541 ושל השמים עשר שנים מאוחר יותר. ספרה אחת בתוך ספרה גדולה יותר – והכל בלי המורכבויות שראה תלמי בעיני רוחו יותר מאלף שנה לפניו.

הלילה מספק הירח הזדמנות לצפות בתצורה משתנה ובהירה על פניו – פרוקלוס. מכתש בקוטר 28 ק”מ ובעומק של 2400 מטרים מכתש פרוקלוס יופיע על קו האור מערבית לגבןך ההררי של מארק קריסיום. בהתאם לזמן התצפית ניתן יהיה לראות אותו מוצל בכשני שלשים משטחו, אך שארית המכתש תבהק בבהירות. לפרוקלוס יש אלבדו (כושר החזר) חזק של כ-16%. כושר נדיר וחזק יותר מרוב התצורות על הירח. בלילות הקרובים שני הקרנים מהמכתש יתרחבו ויתארכו והם יתמשכו למרחק של 320 ק”מ צפונה ודרומה.

הירח חולף ליד הפליאדות. זו הזדמנות לצפות בצביר הפתוח הדחוס NGC 2301. צביר זה שוכן מרחק של רוחב שתי אצבעות מהכוכב הכפול הנראה דלתא מונוקרוס. הצביר, שבהירותו בדרגה 6 נראה במשקפת קטנה ככתם מטושטש המחולק בקו של כוכבים שבקושי נמצאים על סף הראיה. טלסקופים כבר יחשפו כחצי תריסר כוכבים בהירים ומספר סבכים של כוכבים עמומים יותר.

אתר UNIVERSE TODAY