פרויקט 365 – יום הולדתו של קופרניקוס

תמי פלוטנר וג’ף ברבר, Universe Today

קופרניקוס מתוך ויקיפדיה

היום יום ההולדת של ניקולס קופרניקוס. קופרניקוס, שנולד ב-1473 היה זה שגילה את הדגם של מערכת השמש המסביר את נסיגותיהם לכאורה של כוכבי הלכת החיצוניים במסלוליהם. תארו לעצמכם כי כל זה התרחש לפני למעלה מ-530 שנים בתקופה לא נאורה. בתנאים הללו המחשבה הזו היתה מרשימה. אם תצאו החוצה מאוחר יותר, ניתן לצפות במכתש על שמו על פני הירח, כמעט במרכז, מערבית לקו הלילה.

ואולם לפני שהירח יעלה הלילה, נפנה את הטלסקופ לעבר שבתאי – אחד מהגופים במערכת השמש שתנועתיהם בשמים מדגימים את מה שקופרניקוס קיווה שהתפיסה שלו תוכל להסביר. בין שבעת כוכבי הלכת הקלאסיים, שבתאי נע במהירות האיטית ביותר ולוקח לו כמעט שנתיים וחצי לעבור את שלושים המעלות לכל אחד מ-12 “התחנות” במסלולם במישור המילקה.

בשל הקצב האיטי שלו, מזוהה שבתאי עם כרונוס – אל הזמן, הקוצר בחרמש את התבואה לאחר שלושים שנות החיים של אדם.

את הרקע למקומו הנוכחי של שבתאי מייצרים כוכבי הקבוצה האסטרולוגית סרטן (הם כמובן אינם קבוצה במציאות), כלומר אחת מהקבוצת על גלגל המזלות או גלגל החיות, שעל מישור המילקה. הסרטן מקדים את הקבוצה השכנה – תאומים, ובא לאחר ליאו – האריה הבודד.

באמצעות הצבת השמש במרכז כל המערכת, במקום כדור הארץ, שיחרר קופרניקוס את המחשבה האנושית מהמערכת התלמאית העתיקה ואיפשר לאריה השמימי לעמוד במרכז היקום במקום זאת.

כדאי לצפות בשבתאי ובחגורה בעלת הניגודים המעטים מדרום לקו המשווה שלו, בצבע הכחלחל המנומר של איזור הקוטב הדרומי,והמערכת העדינה של ארבעת הלווינים שניתן לראות אותם נעים הרבה יותר מהר סביב שבתאי מאשר כוכב הלכת עצמו מקיף את השמש. מן הסתם קופרניקוס מאוד היה אוהב את המראה הזה, אלמלא ביצע את כל תגליותיו לפני המצאת הטלסקופים.

אתר UNIVERSE TODAY