פרויקט 365 – חגיגת תצפית

תמי פלוטנר וג'ף ברבר, Universe Today

אומגה קנטאורי

הלילה הירח חדש וסוף שבוע ורבים מהצופים בשמים אורזים את טלסקופיהם ומגיעים לאיזור שבו השמים כהים. (כך עשו אגב גם חברי האגודה הישראלית לאסטרונומיה. א.ב.). רבים יהנו מחברתם ומציודם של חובבים אחרים, ציוד שיאפשר אולי לראות מבט שונה וחדש על גרמי השמים החביבים עליהם. בכל אופן, המקום הטוב ביותר לצפות הוא מחוץ לעיר, בגובה רב ככל שניתן, ורצוי שלא באיזור שבו עצים מרובי עלים.
לצופים בקוי הרוחב שמדרום לקו רוחב 40 מעלות צפון, כדיא לראות את כוכב אומגה סנטאורי הייחודי. צריך להסתכל לעבר האופק הדרומי. הוא נמצא דרומית לספיקה מיד כשמתחיל להחשיך. אל תצפו ליותר מדי מחצי הכדור הצפוני. אומגה עשוי להיאראות לא טוב מאשר ערפל לא ברור. ואולם כדאי בכל זאת לנסות לראות.
גם לפני השיא של אומגה, צדק ישלוט בשמי הלילה לכיוון דרום, כך שכדאי להגיע מוקדם, ממש עם שקיעת השמש. בתוך כחצי שעה אפשר יהיה לראות את כוכב הלכת מגיע לשיא בדרום.
לאחר הצפיה החטופה הזו בצדק, כדאי לעבור לצפות בקבוצת תאומים ולהפרד ממאדים ושבתאי. אם הראות מאוד טובה, כדאי להקדיש זמן איכות לצדק במהלך הערב. חפשו את הצללים הברורים של ירחי גלילאו כשהם חולפים מעל האטמוספירה של צדק. לאחר אומגה סנטאורי וכוכבי הלכת, השמים הם הגבול.

* דרושים מתנדבים לתרגום המשך הסדרה על מנת להבטיח רציפותה. לפרטים נא לפנות לעורך האתר