פרויקט 365 – קופצים על העגלה הגדולה ולוכדים גלקסיות

תמי פלוטנר וג'ף ברבר, Universe Today

הלילה הוא זמן מצוין לצפות בגלקסיות בודה (Bode’s Galaxies) הנמצאות כעת גבוה בשמים, בחלק הצפון מזרחי של העגלה הגדולה. תחילה נסתכל על הכוכב פקטדה (בטא) ו-2 דובה-אלפא). ציירו קו בין הזוג הבהיר הזה והאריכו את הקו לעבר צפון מערב, מעבר לאלפא. שתי גלקסיות אלה נראות אפילו במשקפת. התבוננו בכוכב החיוור 24 אורסה מאג'וריס וזוז מרחק של רוחב אצבע דרום מזרחית.
הגלקסיות הללו התגלו בדצמבר 1774 ע”י ג'.א. בודה. שתיים אלה, גלקסיות חביבות על חוקרי החלל העמוק, נושאות סוד ביניהן. בצילום שנעשה במרס 1899, הזוג ממורכז לקבוצת גלקסיות המקיפה את הקוטב הצפוני – העגלה הגדולה. בטלסקופים קטנים או בהגדלה נמוכה, מופיעות שתי הגלקסיות כ”עיני חתול” הזוהרות בלילה. הגדלה בינונית חושפת את הטבע הספירלי של הבהירה והדרומית יותר M81, בעוד כתמים נראים בגלקסיה הלא סדורה – גלקסית הפלך M82.

התמקדו ב-M81 וזוז פחות ממעלה לכיוון דרום מזרח. יתגלו לעיניכם שני כוכבים בעלי בהירות בעוצמה 8 היוצרים משולש ביחד עם גלקסיה ספירלית המפנה את פניה אלינו בעוצמה 10 – NGC 3077. קשה יותר לאיתור וגדולה אך בהירה יותר היא NGC 2976. הסיבה היא הבהירות הנמוכה של פניה והעדר גרעין מאיר. כדי לאתרה, חזרו ל-M81 ופנו כמעלה וחצי לכיוום דרום מערב. כל ארבע הגלקסיות שייכות לקבוצה המקומית של M81 – צביר גלקסיות קטן הממוקם כ-12 מיליון שנות אור מאיתנו. M81 ו-M82 קשורים ביניהם בקשר גרוויטציוני חזק. רק לפני כמה מיליוני שנים השיים נפגשו במפגש קשה במיוחד – שפגע במיוחד בפחות מאסיבית מבין השתיים, M82. ואולם את הכבדה מהן היא השיארה ללא שינוי עם מבנה שאין שני לו של ספירלה סימטרית יפה.

פרויקט 365