עם ישראל שר

פסל ברונזה של האל אפולו מחזיק בסוג של נבל. צולם במוזיאון המונומנטים של פריז. המחשה: depositphotos.com

עם ישראל שר 37: פרק סיום – השפעה של מנהגים זרים על המוזיקה בעת העתיקה וגישת חז"ל

מהרקדן מקיסריה, שעיצב את המופעים בתיאטרון הרומי בימי האמורא רבי אבהו, ועד לדמויות נוספות מתקופות שונות שניגנו מוזיקה של גויים. ההופעות האמנותיות של יהודים משקפות את השילוב המורכב בין התרבות
בנות שילה מחוללות בכרמים. האיור הוכן באמצעות DALEE ואינו מהווה תמונה מדעית

עם ישראל שר 36: המחוללות שנדחקות עקב השליטה הגברית

בתקופת המשנה והתלמוד, קרי מאות שניה- רביעית/חמישית לספ', נעלמו ריקודי נשים באירועים חברתיים. יתכן שמאחורי היעדר הריקוד הנשי עמדו מנהיגי הדור. קרי - חז"ל
ריקוד נשי קלאסי בסגנון יוון העתיקה עם נשים בלבוש צבעוני. התמונה הוכנה באמצעות DALEE ואינה מהווה תמונה מדעית

עם ישראל שר 35: התקופה הבתר-מקראית, הריקוד 2

ריקודי ניצחון ופולחן בתקופה הבתר-מקראית – מבט על תופעות תרבותיות ודתיות בנוף ההיסטורי
נשים רוקדות בריקוד מסורתי בתקופת בית שני. התמונה הוכנה על ידי DALEE והיא מיועדת להמחשה בלבד, ואיננה תמונה מדעית

עם ישראל שר 34, מצעד המחולות

הריקוד בתנ"ך: ביטוי חיצוני לרגשות ולחוויות הפנימיות, מגילויי פולחן ועד ניצחון בקרב
מוזיקה שמימית. המחשה: depositphotos.com

עם ישראל שר 33: מוזיקה שמימית

המוזיקה בעת העתיקה לא היתה רק אמצעי הנאה כפי שהוא כיום אלא גם בעלת השפעות מיסטיות ושמימיות.
הכהן הגדול, מתקופת בית שני. המחשה: depositphotos.com

עם ישראל שר 32: מעל ומעבר – הכהן הגדול עסק במגיה בבית המקדש

פרק זה חותם למעשה את רובו של המחקר, למעט פרק על הריקוד שיבוא בהמשכו. כמה נימוקים חברו יחדיו לדחוק סוגיה זו אל בין קפלי השוליים שבמחקר הנוכחי
נגן חליל פאן בתקופה ההלניסטית. קרדיט: אתר הידען באמצעות DALEE. אין לראות בה תמונה מדעית

עם ישראל שר 30: כלי הנשיפה

המשך הסקירה על כלי הנגינה השונים ששימשו במקדש בשלהי ימי בית שני, בהשפעה יוונית
נגן נבל מתקופת התנ"ך. קרדיט: אתר הידען, באמצעות DALEE. התמונה להמחשה בלבד ואין לראות בה תמונה מדעית

עם ישראל שר 29: עלי נבל וכינור: כלי הזמר ובחינת התפתחותם

בפרק זה נסקור את התפתחות כלי המיתר
תיאור דמיוני של טקס שבעה במאה הראשונה לספירה כאשר הנשים מקוננות והגברים מקשיבים. בוצע באמצעות DALEE 3. הגדרות: אבי בליזובסקי אין לראות בתמונה זו משום תיאור מדוייק של האירוע.

עם ישראל שר 27: מוזיקת אבל

תרבות יוון העתיקה. המחשה: depositphotos.com

עם ישראל שר 25: המוסיקה היהודית בתפוצות

היהודים במרחב היווני-הלניסטי היו מעורבים יותר בכל הקשור למנהגים יווניים שחדרו ליהדות כמו הגמנסיון ובעיקר המוזיקה
פסל של הפילוסוף היווני אריסטו. המחשה: depositphotos.com

עם ישראל שר 24: גם בעת העתיקה המוזיקה היהודית הושפעה מהמוזיקה היוונית

כבר הוזכר מספר פעמים הקשר האמיץ שנרקם בין הפילוסופיה היוונית וההלניסטית לבין המוזיקה - האסכולה הפיתגוראית שייחסה למוזיקה ערך מוסרי עליון, האסכולה האפלטונית שעמדה על הזיקה בין המוזיקה לבין טבע
האמפיתיאטרון הרומי בבית שאן, אתר כינוס מוזיקלי. המחשה: depositphotos.com

עם ישראל שר 22: שירת החול ונגינתה וההיבטים החברתיים הכרוכים בהן (א')

לעומת אינספור מקורות הנוגעים למוזיקה במקדש, על מוזיקת החול המידע דל ובכל זאת המחקר מעלה דברים מעניינים
שרידי בית הכנסת העתיק בכפר נחום, מהמאה הרביעית או החמישית לספירה. המחשה: depositphotos.com

עם ישראל שר 20: הרבדים המוסיקליים בבית הכנסת בהתפתחותם ההיסטורית

ראשיתו של מוסד בית הכנסת נעוץ בכינוסי העם במקדש בימי עזרא הסופר וקריאת התורה מפיו. תחילה נועדה ההתכנסות לקריאה בתורה ואילו היסוד הליטורגי נוסף מאוחר יותר וכמותו המדרש ולימוד התורה.
זכר יעל בנגב. איור: depositphotos.com

עם ישראל שר 16: מוסיקת המקדש מתארגנת בזיקה לחגים (ג') – השופר

השופר המככב בראש השנה וביום הכיפורים היה כלי מרכזי מבין כלי הנשיפה בבית מקדש. לצד החצוצרות. הוא עבר הסבה מתפקידיו הקודמים כמודיע על אירועים חשובים - הכתרות מלכים ומלחמות והפך
כהן תוקע בחצוצרה. לידו על מדרגות בית המקדש שאר כלי הנגינה. איור: depositphotos.com

עם ישראל שר 15: הזיקה בין המקדש לחגים בראי המוסיקה (ב)

המוזיקה בבית המקדש היוותה מרכיב חשוב בחגיגות שלושת הרגלים, עם עולי הרגל הרבים שהגיעו לירושלים
התבליט המפורסם על שער טיטוס בו מופיעים כלי המקדש שנבזזו מבית המקדש בירושלים. בצד ימין - החצוצרות. איור: depositphotos.com

עם ישראל שר 14 – הזיקה בין מוסיקת המקדש ובין החגים (א)

אחד התחומים הקרדינליים שהבליטו את דמות המקדש השניה היה העליה לרגל שלוש פעמים בשנה. העליות, הן כמסגרת והן כאמצעי, בהן באו התחומים הרבים של זיקת העם למקדשו לידי ביטוי וגילוי.
אוצרות המקדש מונצחים על שער טיטוס ברומא. מתוך ויקישיתוף

עם ישראל שר 12: התוקעים בחצוצרה ובשופר

כבר עמדנו למעלה על חשיבותו של הגוף המכונה "צוערי הלוייה". נצביע כאן על גוף אחר שהתכנה "פרחי הכהונה". פרחי הכהונה תפסו מקום בולט במיוחד בסוגית יום הכיפורים, שהרי בטקס זה
דגם ירושלים מימי בית שני במוזיאון ישראל (לשעבר בהולילנד) - במרכז - מקדש הורדוס. צילום: depositphotos.com

עם ישראל שר 10 חלק ב' הממונים המוסיקליים בבית המקדש בהשראה יוונית

בעבר הצבענו על היסוד המשפחתי החשוב המצוי במערכת המוסיקלית של המקדש. תופעה זו היתה מקובלת במצרים ובמסופוטמיה השכנות. עד כדי כך זו התגבשה לקראת הקמת גילדות מוסיקליות בעלות יסוד משפחתי.
נבל ממצרים העתיקה. מספר משתנה של מיתרים. המחשה: depositphotos.comהמחשה: depositphotos.com

עם ישראל שר 10 חלק א': הוראות מוסיקליות בנות התקופה

מנבל וכינור, דרך צלצל, חצוצרות וכמובן עד שופרות - לכל כלי היו הוראות מיוחדות בתקופת בית שני
נבל. המחשה: depositphotos.comמשגר סויוז על כן השיגור בבייקונור, קזחסטן. המחשה: depositphotos.com

עם ישראל שר 9: מוסיקת המקדש, משמשיה ואביזריה, עבודת הקרבנות ומשמעותה

במקדש השני בירושלים הוקרבו, פעמיים ביום, קרבנות לשלום הקיסר ולשלומה של רומא, כנוהג שהתפשט מימי הקיסר אוגוסטוס ואילך – תקופה המקבילה לשלטונו של המלך הורדוס) והיה קשור אמיצות במוסיקה, בדרך
דגם בית המקדש השני. המחשה: depositphotos.com

עם ישראל שר 8: ימי הורדוס ואגריפס – המוזיקה מגיעה לשיאה

בתקופת המלכים היהודיים האחרונים השלטון הרומי מיעט להתעסק עם העניינים הפנימיים, ולכן התאפשר המשך סדיר בכל הנוגע לבית המקדש ובתוכו - הניהול המוזיקלי
מוזיקאים ביוון העתיקה. המחשה: depositphotos.com

עם ישראל שר 7: תרומת המקבים למוזיקה בבית המקדש

מנהגי המוזיקה בבית המקדש בימי המקבים והחשמונאים בהשפעה יוונית
המחשה: depositphotos.com

עם ישראל שר 6: מוזיקת המקדש מתארגנת ומתמסדת

בפרק זה אסקור את התפתחות המוזיקה המקדשית משלהי ימי עזרה ונחמיה ועד לפרוץ מרד המקבים
בית המקדש וחומות העיר של ירושלים נבנים מחדש. במהלך בניית יסודות בית המקדש השני, אלוהים זוכה לשבחים באמצעות מוזיקה ושירה (עזרא ג: 10-12). אמן לא ידוע. איור: shutterstock

עם ישראל שר 4: ויקם מקדש מוסיקלי

בית המקדש השני התאפיין בליווי מוזיקלי למזמורי ההלל, ובטקסים מוזיקליים שנועדו לעולי הרגל
שירת מרים, ציור של ג'יימס טיסו. נחלת הכלל. מתוך ויקיפדיה

עם ישראל שר ב': מוזיקה קולית וכלית

המוזיקה הכלית והקולית תפסה מקום חשוב מאד בתקופת המקרא וענינה בהדגשה – העדר קשר בולט ויחיד לפולחן דווקא. השירה שנפוצה היתה חילונית וזו כללה שירי חול, יין, משתאות והוללות. פה
חגיגות שירה ונגינה עם סיום בניית בית המקדש השני. הציור מבוסס על הכתוב בספר עזרה פרק ג' 10-12. צייר לא ידוע.צילום: depositphotos.com

"עם ישראל שר" 1: מבוא ופתח דבר – המוזיקה בתקופה הקדומה

סדרה זו עוסקת במוזיקה וביסודות ההיסטוריים הארוגים יחדיו במארג המוזיקה הכלית והקולית גם יחד משיבת ציון ועד המאה הרביעית לספירה, כשלצד השאלה: מה שרו, מה ניגנו ובאילו כלים, בולטת ההתיחסות