סטארשיפ של SpaceX התפוצצה שוב

בשיגור ב-6 במארס אירעה תקלה כאשר כמה ממנועי המשגר התפוצצו, דבר שגרם לאחר מכן להתפוצצות חללית הסטארשיפ ולשבריה ליפול לאטמוספירה ולסכן נתיבי טיס

רגע התקלה שגרמה להתפרקות החללית סטארשיפ בניסוי השמיני, 6 במארס 2025. צילום מסך, SpaceX
רגע התקלה שגרמה להתפרקות החללית סטארשיפ בניסוי השמיני, 6 במארס 2025. צילום מסך, SpaceX

6 במרץ 2025 – החללית סטארשיפ (Starship) של חברת SpaceX חוותה כשל שני ברציפות במהלך ניסוי שיגור מטקסס, והתפרקה באוויר דקות לאחר ההמראה. מדובר בטיסת הניסוי השמינית (Flight 8) של מערכת השיגור המשולבת סטארשיפ וסופר-הבי (Super Heavy) – הרקטה החזקה ביותר שבנתה SpaceX עד כה.

לדברי חברת SpaceX, המשגר הענק שוגר מבסיס "סטארבייס" בדרום טקסס בשעות הערב. בשלב הראשוני, נפרד בהצלחה מאיץ הסופר-הבי וחזר לנחיתה כשהוא "נתפס" בזרועות הניידות של מגדל השיגור המכונה "Mechazilla" – זהו הפעם השלישית מתוך ארבע משימות בהן הצליחו לצוד את המאיץ באופן הזה. אולם, כעבור פחות מ־10 דקות, חל שיבוש במנועי הסטארשיפ העליון, וכמה מהם כבו בזה אחר זה, מה שגרם לחללית לאבד שליטה ולהתפרק מעל אזור האוקיינוס האטלנטי והים הקאריבי. לצופים מן הקרקע זה נראה כמו מופע מטאורים כאשר השברים חזרו לאטמוספירה, אלא שהיו אלה מטאורים מעשה ידי אדם

חלקי הרקטה (פסולת חלל) נפלו באזורים שונים – כולל מעל הים הקאריבי ומדינות דרום ארה"ב. הדבר הוביל לעיכובים בתנועת המטוסים בערים מרכזיות דוגמת מיאמי ופילדלפיה. מינהל התעופה הפדרלי (FAA) אף הפעיל "אזור תגובה לפסולת" ומנע זמנית כניסת מטוסים לאזורים שבהם זוהתה נפילה של שברים. לאחר השלמת הבדיקות, חזרו נמלי התעופה לתפקוד כמעט מלא, אך נרשמו עיכובים משמעותיים בלוחות הזמנים.

ה-FAA הודיע כי SpaceX תידרש לקיים חקירת תקלה ( mishap investigation) כדי לבחון את סיבות האירוע ולמנוע הישנותו בעתיד. זו הפעם השנייה ברציפות שבה סטארשיפ מתפוצצת בעת טיסת ניסוי – גם בטיסת הניסוי הקודמת (Flight 7) בינואר האחרון, החלה החללית לאבד שליטה דקות ספורות לאחר השיגור וגרמה לפיזור של פסולת מעל איים בקאריביים.

קונספט של תדלוק חללית מדגם סטארשיפ בחלל. איור: SpaceX
קונספט של תדלוק חללית מדגם סטארשיפ בחלל. איור: SpaceX

סטארשיפ נחשבת מרכיב מרכזי בתכניות ארוכות-הטווח של SpaceX, בין היתר בהשקת לווייני הדור הבא של Starlink ובבניית גרסה לירח עבור משימות ארטמיס של נאס"א, שצפויות להנחית אסטרונאוטים על הירח בשנים הקרובות. חרף שני הכשלונות האחרונים, בחברה מדגישים כי כל ניסוי מספק לקחים חיוניים שישפרו את אמינות המשגר בעתיד. FAA ציינה כי "חזרה לשיגור" תתאפשר רק לאחר שיימצאו וייושמו צעדים מתאימים להבטחת בטיחות הציבור והמרחב האווירי.

סטארשיפ (Starship) היא החללית במערכת השיגור הענקית של SpaceX, המורכבת משני שלבים: סופר-האבי (Super Heavy) – מאיץ ראשוני (Booster) המתנשא לכ-71 מטרים (232 רגל) ומונע בכ-33 מנועי ראפטור (Raptor) וסטארשיפ עצמה – השלב העליון, שאורכו כ-50 מטרים וכולל 6 מנועי ראפטור נוספים. יחד, המערכת השלמה מגיעה לגובה כולל של כ-120 מטרים ונחשבת לרקטה החזקה ביותר שפותחה עד כה.

    טיסת הניסוי השמינית (Flight 8) המריאה ב-6 במרס 2025 מבסיס "סטארבייס" בדרום טקסס. בזמן ההמראה המאיץ סופר-הבי נפרד מהחללית העליונה כמתוכנן וחזר לנחיתה מוצלחת כשהוא "נתפס" בזרועות המגדל ("Mechazilla") – זו הפעם השלישית מתוך ארבע משימות בהן הצליחה החברה לבצע את ה"לכידה" הזו.

    בשלב השני, לאחר כ-8–9 דקות של טיסה, החלה סטארשיפ עצמה לאבד מנועים בקצב מהיר בחלקה האחורי, מה שהוביל לאובדן שליטה (attitude control) ולהתפרקות החללית באוויר.

    על פי הודעת SpaceX שפורסמה כמה שעות לאחר האירוע, "לפני סיום שריפת המנועים הראשית אירע אירוע אנרגטי באזור האחורי של סטארשיפ, וכתוצאה מכך הושבתו כמה מנועי ראפטור. הדבר הוביל לאובדן יציבות החללית ולאובדן הקשר עימה כ-9 דקות וחצי לאחר השיגור". בחברה הדגישו כי שרידי הטיל, אם שרדו את החזרה לאטמוספירה, נפלו בתוך השטח שיועד לכך מראש וכי לא צפויות השפעות רעילות משמעותיות לסביבה.

    החברה מסרה כי היא תערוך חקירת תקלה יסודית (מישפה – Mishap Investigation) בשיתוף עם מינהל התעופה הפדרלי (FAA) כדי לאתר את הסיבות המדויקות לכשל ולמנוע את הישנותו. "כמו תמיד, ההצלחה נמדדת במה שלומדים. הטיסה הזו תספק שיעורים נוספים לשיפור אמינות הסטארשיפ," נאמר בהודעה. בנוסף ציינה החברה כי שלל השינויים שבוצעו לאחר הכישלון הקודם בינואר יסייעו לשפר את התכנון, אך יידרשו עוד שיפורים והערכות לקראת הטיסות הבאות.

    למרות שני הכישלונות האחרונים, סטארשיפ מהווה מרכיב מפתח בתוכניות של SpaceX לשיגור לווייני הדור הבא של Starlink, וכן בשירות תוכנית ארטמיס של נאס"א להחזרת אסטרונאוטים אל פני הירח בשנים הקרובות. חידושי העיצוב, לרבות מערכת אוורור חדשה ומנגנון "טיהור" למניעת התלקחות בחלקים האחוריים של החללית, נבדקים במטרה להביא את המשגר לרמת אמינות גבוהה יותר בהמשך הדרך.

    עוד בנושא באתר הידען:

    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.