סיקור מקיף

נאס”א בחרה בספייס אקס כדי להנחית חללית מאויישת על הירח להוכחת יכולת

הבחירה בספייס אקס היא כספק יחיד. במכרז התחרו גם קבוצה שהכילה את בלו אוריג’ין לוקהיד מרטין וקבוצה נוספת בראשות תאגיד דינטיקס שהיה שותף בפרויקט אפולו. ההערכה: ההצעה של ספייס אקס היתה הזולה ביותר, מכיוון שלאילון מאסק יש תוכניות עתידיות במאדים שזו תהיה הזדמנות לפתח טכנולוגיות עבורן

איור של  נחתת SpaceX Starship  שתישא את האסטרונאוטים הראשונים של נאס"א לירח במסגרת תוכנית ארטמיס. איור: SpaceX
איור של נחתת SpaceX Starship שתישא את האסטרונאוטים הראשונים של נאס”א לירח במסגרת תוכנית ארטמיס. איור: SpaceX

נאס”א מתכוננת כידוע לשגר אסטרונאוטים לחקור את הירח במסגרת תוכנית ארטמיס , אף כי תאריך הייעד  – 2024 נראית לא ריאלי כרגע.

בסוף השבוע נמסר כי נאס”א בחרה בחברת  –  SpaceX  של אילון מאסק להמשיך בפיתוח הנחתת האנושית המסחרית הראשונה שתוביל בבטחה את שני האסטרונאוטים האמריקאים הבאים אל פני הירח ובהם גם האסטרונאוטית הראשונה שתנחת על הירח כזוכה יחידה. במכרז התחרו גם קבוצה שהכילה את בלו אוריג’ין לוקהיד מרטין וקבוצה נוספת בראשות תאגיד דינטיקס שהיה שותף בבניית רכיבים לתוכנית אפולו.

משגר ה-SLS הגדול של נאס”א ישגר חללית מדגם  אוריון ובה ארבעה אסטרונאוטים  שיקיפו את הירח. שם הם יעברו לחללית הנחיתה המאוישת של ספייס אקס המכונה HLS לקטע האחרון במסעם לירח. לאחר שבוע בו יחקרו את הקרקע הם יחזרו לנחתת וייפגשו שוב עם חללית האוריון במסלול סביב הירח ולאחר מכן ישובו לכדור הארץ.

שווי הפרויקט שיתפרש על פני מספר שנים וישולם לפי עמידה של ספייס אקס באבני דרך הוא 2.89 מיליארד דולר. “עם תקציב זה, אנו נאס”א ושותפינו נשלים את משימת ההדגמה הצוותית הראשונה על פני הירח במאה ה -21, כאשר הסוכנות תעשה צעד קדימה בכל הקשור ללשוויון נשים ולחקירה ארוכת טווח של חלל העמוק,” אמרה קתי לודרס, נאס”א. מנהלת שותפה של מינהלת המשימות המאוישות. “צעד קריטי זה מציב את האנושות בדרך לחקר בר קיימא  של הירח, ומתווה את הדרך למשימות רחוקות יותר במערכת השמש, כולל טיסות מאויישות למאדים.”

ספייס אקס היתה אחת משלוש חברות שהודיעו כי יתמודדו על המכרז לפיתוח ולייצור המערכת שתנחית את האדם הראשון על הירח מאז 1972.  שתי הקבוצות המתחרות היו מורכבות מכמה חברות שניגשו ביחד – קבוצה שכללה את  בלו אוריג’ן של ג’ף בזוס, לוקהיד מרטין, דרייפר ונורת’רופ גרומן ובראש הקבוצה השלישית עמד תאגיד דינטיקס  בשיתוף למעלה מ-25 קבלני משנה.

בענף מעריכים כי הזכיה של SpaceX   נבעה מהמחיר הנמוך שהציעה – כמחצית מהמתחרות. סביר להניח שאילון מאסק מוכן לסבסד את בניית נחתת הירח כדי לקדם את הטכנולוגיה לקראת שיגור מאוייש למאדים שהוא מבקש לקיים.

להגיע לירח בשיתוף עם התעשייה

בנאס”א אומרים כי SpaceX  עבדה בשיתוף פעולה הדוק עם מומחי נאס”א במהלך תקופת התכנון של HLS כדי להבטיח שהיא עומדת בדרישות הביצוע של נאס”א ובתקני החלל  הבינלאומיים. תקנים אלה מהווים בסיס לבניית מערכות בטוחות, סטנדרטים מוסכמים אלה נעים בין תחומי הנדסה, בטיחות, בריאות ותנאים טכניים ורפואיים.

“זו תקופה מרגשת עבור נאס”א ובמיוחד של צוות ארטמיס,” אמרה ליסה ווטסון-מורגן, מנהלת תכנית HLS במרכז טיסות החלל מרשל של נאס”א בהאנטסוויל, אלבמה. “במהלך תוכנית אפולו הוכחנו שאפשר לעשות את הבלתי אפשרי לכאורה: להנחית בני אדם על הירח. כעת אנו עושים זאת באמצעות נקיטת גישה שיתופית בעבודה עם התעשייה תוך ניצול המומחיות והיכולות הטכניות המוכחות של נאס”א, נחזיר שוב אסטרונאוטים אמריקאים אל פני הירח, והפעם לחקור אזורים חדשים לפרקי זמן ארוכים יותר. “

ה- HLS Starship של SpaceX, שמתוכננת לנחות על הירח,  תשתמש במנועי רפטור, ועל הנסיון איתם בטיסות משגרי פלקון וחלליות דראגון וסטארשיפ. החללית תכלול תא מרווח ושני מנעלי אוויר. ארכיטקטורת ה- Starship נועדה להתפתח למערכת שיגור ונחיתה לשימוש חוזר לחלוטין המיועדת לנסיעה לירח, למאדים וליעדים אחרים.

בהודעה שפרסמה SpaceX נכתב: אנו ניגשים בענווה לעזור לנאס”א להיכנס לעידן חדש של חקר החלל האנושי.

יחד, נאס”א ו- SpaceX ביצעו בהצלחה שותפויות נועזות וחדשניות דומות, כולל השבת היכולת של אמריקה לשגר אסטרונאוטים למסלול ולהחזירם בבטחה הביתה. אנו נבנה על ההישגים המשותפים שלנו, וננצל שנים של שיתוף פעולה טכני הדוק כדי לחזור לירח. בכך נניח את התשתית לחקר האדם למאדים ומעבר לו.

קיום נוכחות אנושית על הירח ידרוש הסעה בטוחה ובמחיר סביר של צוות וכמויות מטען משמעותיות. Starship  של SpaceX    היא דוגמה לחלליות ורקטות כבדות במיוחד שיתאפשר לשגר ולהשתמש בהם לשימוש חוזר במלואן. היכולת להביא דלק שיספיק למפגש לנחיתה על הירח ובחזרה למסלול עם יכולות חזקות אחרות ותכונות בטיחות ייחודיות נעדו לספק אבני בניין חיוניים אלה.

“סטארשיפ תוביל את הצוות ואת כל האספקה, הציוד והמטענים המדעיים בטיסה בין מסלול הירח לפני השטח של הירח, הדרושים למחקר נרחב של הירח. כשהיא נבנית על הבטיחות והאמינות של דרקון ופלקון, Starship תכלול אוויוניקה מוכחת, מערכות הדרכה וניווט, מפגש אוטונומי, יכולות עגינה ונחיתה מדויקות, כמו גם הגנה תרמית, ותא מרווח עם תצוגות וממשקים מוכרים המשמשים כיום את האסטרונאוטים בחלליות הדראגון.”

עם זאת בנאס”א מדגישים כי הבחירה היא רק לטיסת ההדגמה, וכי בהמשך היא מתכוונת ליישם רכש תחרותי לשירותי תחבורה צפויים לקרקע ירח שתספק גישה אנושית אל פני הירח על בסיס קבוע מעבר למשימות הצוות שכבר מתוכננות במסגרת תוכנית ארטמיס.

עם רקטת מערכת שיגור החלל של נאס”א , חלליות אוריון , HLS ושער הירח (Gateway ,) יחזרו נאס”א ושותפיה המסחריים והבינלאומיים לירח למחקר מדעימדעי,  להענקת יתרונות כלכליים ומתן השראה לדור חדש של מהנדסים ומדענים.

נאס”א  שתעבוד עם שותפיה לאורך כל תוכנית ארטמיס, תפתח טכנולוגיות נחיתה מדויקות ותפתח יכולות ניידות חדשות כדי לאפשר חקירה באזורים חדשים של הירח. על פני השטח, מציעים בסוכנות לבנות מתקני מגורים וכלי רכב ירחיים, לבדוק מערכות חדשות לייצור חשמל חדשות. חידושים וקידומים אלו ואחרים שנעשו במסגרת תוכנית ארטמיס יבטיחו כי נאס”א ושותפיה יהיו מוכנים לצעד הגדול הבא של חקר האדם – חקר מאדים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.