סיקור מקיף

שוב כשלון לחללית סטארשיפ של ספייס אקס

במהלך השיגור הוצתו בהצלחה כל 33 מנועי הרפטור, והחללית ניתקה ממשגר הסופר האבי כמתוכנן אלא שאז התפוצץ המשגר, ובספייס אקס החליטו לפוצץ גם את החללית עצמה

 

רגע פיצוץ משגר סופר האבי ב-18.11.2023 מתוך השידור של SPACEX
רגע פיצוץ משגר סופר האבי ב-18.11.2023 מתוך השידור של SPACEX

חללית הנוסעים ליעדים רחוקים סטארשיפ של ספייס-איקס שוגרה היום  (שבת) בשעה שמונה בבוקר שעון מרכז ארה”ב, ארבע אחר הצהרים בארץ לטיסת הניסוי השנייה שלו, אשר הסתיימה בפיצוץ ו”פירוק בלתי מתוכנן” תחילה של משגר הסופר האבי,  ולאחר מכן, בהוראה מרחוק, גם של החללית עצמה. החללית לא היתה מאוישת.

המשגר הגדול ביותר שנבנה אי פעם, המריא ממתקן סטארבייס של ספייס-איקס בטקסס. כ-400 צופים התאספו לצפות בשיגור המרשים. הטיל, המורכב משני שלבים – משגר סופר כבד וחללית עליונה סטארשיפ – מגיע לגובה 122 מטר וניתן לראותו ממרחק רב. זוהי טיסת הניסוי השנייה של הטיל המשולב, לאחר כישלון באפריל אשתקד שהסתיים בפיצוץ והרס הטיל. הפעם, ההפרדה בין השלבים הצליחה, אך זמן קצר לאחר מכן התפוצץ המשגר הראשי וגם החללית פוצצה לפני שהגיעה למסלול.

ספייס-איקס מכנה זאת הצלחה ואומרת שהנתונים שנאספו ישמשו לשיפור הטיל לקראת הטיסה הבאה. רשות התעופה האזרחית בארה”ב, FAA תפקח על חקירת התקלה בהובלת ספייס-איקס כדי להבטיח שספייס-איקס תציית לתוכנית החקירה המאושרת על ידי ה-FAA ודרישות רגולטוריות אחרות”, צייצה הסוכנות בטוויטר-X. לא היו דיווחים על פציעות או נזק לרכוש ציבורי כתוצאה מהטיסה, הוסיפה ה-FAA בפוסט נוסף.

ה-FAA גם פיקחה על החקירה שבאה לאחר משימת הניסוי הראשונה של סטארשיפ, ששוגרה מסטארבייס ב-20 באפריל 2022. הרכב חווה מספר בעיות באותה טיסה; כמה ממנועי הראפטור 33 בשלב הראשון, לדוגמה, כבו מוקדם, ושני השלבים שלו – משגר סופר כבד ושלב עליון סטארשיפ – נכשלו בהפרדה כמתוכנן. כתוצאה מכך, ספייס-איקס פקדה על פיצוץ הרכב המתהפך, שהתרחש ארבע דקות לאחר ההמראה. באותו שיגור גם נפגעו חלק מהתשתיות של סטארבייס התפוצץ מתחת למשגר המסלולי של המתקן ושלח גשם של חתיכות בטון ופסולת אחרת על כן השיגור וסביבתו..   ה-FAA סגרה את חקירת התקלה ההיא ב-8 בספטמבר, אבל עדיין היו צריכים להתמלא תיבות רגולטוריות אחרות לפני שסטארשיפ יכלה לטוס שוב. הסוכנות לבסוף העניקה רישיון שיגור ב-15 בנובמבר, לאחר שסיימה ביקורת בטיחות והערכת סביבה.

בשיגור אתמול, כל 33 מנועי סופר האבי  התלקחו עם ההצתה, והמשגר התנתק בהצלחה משלב הסטארשיפ העליון כמתוכנן. מנועי הראפטור 6 של סטארשיפ בערו לפרק זמן ממושך, ולקחו את החללית לגובה מקסימלי של 148 ק”מ, על פי הטלמטריה שספייס-איקס סיפקה במהלך שידור השיגור שלה. במהלך הטיסה מאפריל 2022 הגיעה סטארשיפ רק לגובה של 39 ק”מ מעל הקרקע. קשה להעריך מתי יתקיים השיגור הבא; זה תלוי בתוצאות החקירה, ולכמה התאמות ספייס-איקס עשויות להזדקק לפני שה-FAA תאשר שוב את סטארשיפ להמראה.

עוד בנושא באתר הידען:

3 תגובות

  1. לתזכורת, כאשר תוכניות החלל החלו להתפתח בתחילת שנות ה -60 היו הרבה מאוד כשלונות הן לאחריקאים והן לרוסים. דרוש היה זמן ללמידת לקחים ולהסקת מסקנות הנדסיים מתבקשים. תהליך כזה הוא בלתי נמנע. הכול פרוייקט הנדסי חדשני.

  2. לקרוא לזה כשלון. כנראה שהכותב לא פיתח בחייו פרוייקט מורכב. התקדמות גדולה היה מתאר יותר טוב את הניסוי הזה.
    המראה מושלמת 33 מנועים חדשים בלי הרבה נסיונות קודמים הופעלו בהצלחה.
    מתקן השיגור עמד בהצלחה בלי פגע נראה לעין בשיגור הכי עוצמתי מעולם.
    תהליך ההפרדה שנוסה לראשונה בין השלב הראשון לשני עבד כנראה בהצלחה , פעם ראשונה בעולם שניסו תהליך שכזה.

    השלב השני הותנע בהצלחה מלאה וכמעט הגיע למהירות והגובה הרצויים.

    מנועי השלב השני משני סוגים עבדו.

    מתקני ההשמדה העצמית עבדו הפעם.

    ….

  3. שוב כשלון להבין את עקרונות הפיתוח של ספייס-אקס.

    ספייס-אקס דוגלת בפיתוח מהיר, בניית המון אבות טיפוס, ניסוי ושיפור בלתי פוסקים. אילון מאסק אומר למהנדסים שלו ש”אם לא נכשלתם – לא הלכתם רחוק מספיק”. ואתמול הוא שיגר את החללית הגדולה ביותר אי פעם, שמונעת במנוע הרקטי המתקדם ביותר שנבנה אי פעם, וכבר כמעט הגיע למסלול (השלב השני לא היה מתוכנן להגיע למסלול). בכך הוא (שוב) הביס מתחרים כמו בלו אוריג’ין שעדיין, שום רקטה שלהם לא הגיעה אפילו קרוב להישג הזה.

    אז מה היה לנו שם?
    * הרקטה לא הרסה את כן השיגור.
    * כל המנועים, 33 + 6 נדלקו ופעלו כנדרש.
    * ההיפרדות של השלב השני מהראשון הייתה מוצלחת.
    * היו בעיות, ככל הנראה, בסיבוב השלב הראשון לקראת האטת השלב לפני החזרה לאטמוספרה. ייתכן שלא הגיע דלק לחלק מהמנועים.
    * השלב השני המשיך בפעולה עד כמעט לסיום המתוכנן של הפעלת המנועים (ואולי הגיע אליו? לא ברור).
    * בכל מערכת שיגור אחרת שלא של ספייס אקס (ומלבד האלקטרון של רוקט-לאב) אין שום יכולת לנסות להחזיר את השלב הראשון, ובוודאי שלא את השני, כך שספייס-אקס כבר נמצאת שנות אור הרחק לפני כל המתחרים.
    * עם הצורה שיש כרגע לנאס”א ול-SLS, ספייס-אקס היא כרגע האפשרות היחידה להביס את הסינים במירוץ החדש לחלל.

    והנה סקוט מאנלי מסביר על השיגור, ההצלחות והכשלונות:
    https://www.youtube.com/watch?v=hF2C7xE9Mj4&t=1s

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.