סיקור מקיף

הפאלקון הכבד התעורר לחיים בניסוי בעירה סטטי ל-27 המנועים שלו

SpaceX השלימה אתמול ציון דרך חשוב לפני טיסת הבכורה של המשגר החזק בעולם – ניסוי בו הוצתו ביחד, לראשונה, 27 מנועיו של הפאלקון הכבד, כשהוא מהודק לכן השיגור במרכז החלל קנדי. אילון מאסק אישר שהניסוי עבר בהצלחה וכתב: “נשגר בעוד שבוע בערך”. בטיסת הבכורה הקרובה תשוגר מכוניתו הפרטית של מאסק לחלל העמוק, ותגיע למרחק של מאדים מהשמש.

נשיאת חברת ספייס אקס (SpaceX) ומנהלת התפעול הראשית שלה, גווין שווטל, אמרה לאחרונה שהפאלקון הכבד הוא “חיה של רכב”. אכן, למשגר החדש של החברה, שמורכב משלב ראשון של פאלקון 9 עם שני שלבים ראשונים נוספים המשמשים כמאיצי צד, יש 27 מנועים רקטיים (9 לכל שלב ראשון) – יותר מנועים מכל משגר אמריקאי אחר בהיסטוריה. לפי ספייס אקס, הדחף המקסימלי שהמנועים הללו יוכלו ליצור ביחד משתווה לזה של 18 מטוסי בואינג 747, והם יהפכו את הפאלקון הכבד למשגר הפעיל החזק ביותר בעולם (אם ישוגר בהצלחה).

אתמול (רביעי), “החיה” התעוררה לחיים בפעם הראשונה: החברה בחנה, בשעה 12:30 שעון מזרח ארה”ב, את פעולתם המשותפת של 27 מנועי המשגר. הניסוי בוצע על כן השיגור 39A במרכז החלל קנדי בפלורידה, היכן שבעבר שוגרו טייסי אפולו לירח ומעבורות החלל, וכיום החברה שוכרת אותו מנאס”א.

אילון מאסק, מייסד ומנכ”ל ספייס אקס, אישר בציוץ בדף הטוויטר שלו כי הניסוי עבר בהצלחה, ואמר שהחברה מתכוונת לבצע את טיסת הבכורה של המשגר בעוד “שבוע בערך”.

ניסוי סטטי קריטי

ניסוי בעירה סטטי הוא נוהל שגרתי שמבצעת ספייס אקס לפני כל שיגור שלה. הניסוי משמש כ”חזרה גנרלית” לפני השיגור האמיתי. הפעם הייתה לו חשיבות גבוהה במיוחד, שכן מדובר היה בפעם הראשונה בה נבחנו ביחד כל 27 המנועים הרקטיים מסוג “מרלין“. החברה אמנם ביצעה בשנה שעברה ניסויי בעירה סטטיים לכל אחד משלושת השלבים הראשונים, אך בנפרד ולא כשלושתם מחוברים אחד לשני.

במסגרת הניסוי, המשגר הובל והורם על כן השיגור באמצעות רכב ה-TEL של החברה (ר”ת של Transporter/Erector/Launcher), תודלק ובסופו של דבר המנועים שלו הופעלו למשך מספר שניות, כשהרכב מהודק היטב לקרקע.

ניסויים כאלו לרוב לא מושכים תשומת לב רבה, במיוחד עבור חברה בעלת קצב שיגורים גבוה כמו ספייס אקס, אך אין זה אומר שהם חסרי סיכון. הדוגמה הטובה ביותר לכך היא, כמובן, פיצוץ הפאלקון 9 במהלך תדלוק לניסוי כזה בספטמבר 2016, שהביא להשמדת לוויין התקשורת הישראלי עמוס 6.

המנועים הודלקו בזוגות בהפרשים של מספר מילי-שניות, כך לפי דיווח באתר NASASpaceFlight. שיטה זו, ששימשה גם את מנועי מעבורות החלל, נועדה למנוע מהכוחות הנוצרים במהלך הבעירה לפגוע במבנה ה”אוקטאווב” של כל שלב ראשון, בו מסודרים שמונה מנועים במעגל סביב מנוע מרכזי אחד.

בניגוד לניסויי בעירה סטטיים רגילים בפאלקון 9, הנמשכים בין 3 ל-6 שניות בדרך כלל, הפעם הניסוי נמשך כמעט 12 שניות – הזמן הארוך ביותר עבור ניסוי בעירה סטטי שביצעה החברה (הסרטון שפרסמה החברה ומוצג במעלה הידיעה, הינו ערוך ולכן הבעירה נראית בו קצרה יותר).

הדרך הארוכה של הפאלקון הכבד לכן השיגור

הדרך לביצוע הניסוי אתמול הייתה ארוכה – החברה עמלה על פיתוח הפאלקון הכבד במשך לפחות שבע שנים, כשאילון מאסק הכריז על פיתוחו בשנת 2011. הרכב הענק אמור היה להיות משוגר לראשונה בשנת 2013, אך ככל שעבר הזמן יעד השיגור נדחה שוב שוב.

הפאלקון הכבד על כן השיגור 39A במרכז החלל קנדי בדצמבר 2017, בבדיקות לקראת ניסוי הבעירה הסטטי הצפוי להתבצע השבוע. מקור: SpaceX.
הפאלקון הכבד על כן השיגור 39A במרכז החלל קנדי בדצמבר 2017, בבדיקות לקראת ניסוי הבעירה הסטטי שלו. מקור: SpaceX.

מאסק ציין בעבר כי פיתוח המשגר היה קשה הרבה יותר משהוא ומהנדסי החברה חשבו בהתחלה: “תחילה, זה נשמע מאד קל: פשוט תדביק שני שלבים ראשונים [של פאלקון 9] כמאיצי צד. כמה קשה זה יהיה?”, אמר מאסק. “אבל אז הכל משתנה. כל העומסים משתנים, האווירודינמיקה משתנה לגמרי, ושילשת את הוויברציות והאקוסטיקה”.

בשנה שעברה החברה החלה סוף סוף להראות התקדמויות משמעותיות בדרך לטיסת הבכורה של המשגר, ובכללן ניסויי הבעירה הסטטיים הנפרדים בשלושת השלבים הראשונים שלו. שני מאיצי הצד, אגב, הם שלבים ראשונים משומשים של פאלקון 9.

החברה עמלה גם במשך השנה שעברה על התאמת כן השיגור 39A במרכז החלל קנדי לצורכי הפאלקון הכבד. היא נאלצה לעשות את עבודות ההתאמה בין שיגור לשיגור, מכיוון שכן השיגור השני שלה בחוף המזרחי בארה”ב, SLC-40 בבסיס חיל האוויר קייפ קנוורל (הסמוך למרכז החלל קנדי), ניזוק באופן קשה בפיצוץ הפאלקון 9 (והלוויין עמוס 6) בספטמבר 2016, ועבר גם הוא שיפוצים במקביל.

27 המנועים של המשגר פאלקון כבד. מקור: דף הטוויטר של אילון מאסק.
27 המנועים של המשגר פאלקון כבד. מקור: דף הטוויטר של אילון מאסק.

לאחר סיום עבודות ההתאמה, הפאלקון 9 הובל לכן השיגור והורם עליו לראשונה בסוף דצמבר האחרון, על מנת לבצע מבחני התאמה ראשוניים. החברה ניסתה במהלך החודש הנוכחי לבצע מספר פעמים את ניסוי הבעירה הסטטי, אך הוא נדחה עקב הצורך לבצע ניסויים נוספים ברכב ולהבטיח שהניסוי יעבור בהצלחה. השבתת הממשל האמריקאי גם כן לא עזרה, ואילו הייתה ממשיכה, הניסוי אתמול ככל הנראה לא היה יכול להתבצע.

השלב הבא: שיגור המכונית הפרטית של מאסק לקרבת מאדים

הניסוי המוצלח אתמול מהווה שלב חשוב בדרך לטיסת המבחן הראשונה של הפאלקון הכבד. במידה והמשגר ימריא מעל כן השיגור ויגיע לחלל הוא ישגר מטען דמה מפליא, יש יאמרו ראוותני, למדי – מכונית הטסלה רודסטר הפרטית של אילון מאסק (שכידוע, הוא גם המייסד והמנכ”ל של חברת המכוניות החשמליות). המכונית צפויה להיות משוגרת למסלול סביב השמש, שיביא אותה למרחק של מאדים מהשמש, אך לא למאדים עצמו.

הרכבת מעטפת המטען של המשגר פאלקון כבד סביב מכונית הטסלה רודסטר של אילון מאסק. צילום: SpaceX.
הרכבת מעטפת המטען של המשגר פאלקון כבד סביב מכונית הטסלה רודסטר של אילון מאסק. צילום: SpaceX.

לא רק המטען יהיה מרתק, אלא גם השיגור עצמו, במהלכו נחזה בבת אחת בשלושה שלבים ראשונים שמבצעים נחיתה לצורך שימוש חוזר – שניים על היבשה ואחד בלב ים.

השיגור יתחיל כאשר 27 המנועים בשלושת השלבים הראשונים ידחפו את המשגר אל על. שני השלבים הצדדיים יתנתקו לפני השלב המרכזי, וינחתו על כני נחיתה יבשתיים בקייפ קנוורל, בעוד השלב הראשון המרכזי ימשיך להאיץ את השלב העליון והמטען לעבר החלל. לאחר שגם השלב הראשון יסיים את תפקידו, הוא יתנתק מהשלב העליון וינחת על אסדה ניידת בלב האוקיינוס האטלנטי. השלב העליון יבצע את הבעירה הסופית, בה המטען, מכונית הטסלה של מאסק, יוכנס למסלול סביב השמש.

ראו עוד בנושא באתר הידען:

2 תגובות

  1. עוזי, אתה כנראה טועה ב 3 סדרי גודל. הדלק שצורך שיגור אחד של פלקון 9 הוא שווה ערך לדלק שצורכות 200 מכוניות בשנה. וזה היה אמנם פלקון כבד, אבל הבעירה היתה של כמה שניות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.