דרגון 2, חללית מאוישת שספייס אקס מפתחת בימים אלו, לא תוכל לנחות באמצעות המנועים הרקטיים שלה, כפי שהחברה תכננה בעבר, כך מסר מנכ”ל החברה ואיל ההון אילון מאסק. הוא מסר גם שבקרוב יעדכן את התוכנית שלו לאיוש מאדים, אותה חשף בשנה שעברה, ובמסגרתה החברה מתכוונת לבנות משגר וספינת חלל עצומי ממדים. לפי מאסק, העדכון יעסוק בדרכי מימון ריאליים יותר של התוכנית השאפתנית.
אילון מאסק, מייסד ומנכ”ל חברת החלל ספייס אקס, הודיע כי חללית הדרגון 2 של החברה, אותה היא מפתחת כדי לשגר אסטרונאוטים של נאס”א לתחנת החלל הבינלאומית החל מהשנה הבאה, לא תוכל לנחות באופן ממונע על מנחת קרקעי, כפי שתוכנן עד כה. במקום זאת, היא תנחת כמו קפסולות חלל מסורתיות על ידי מצנחים בלב ים. היזם ואיל ההון חשף את ההחלטה ביום רביעי בשבוע שעבר, בכנס שעסק במחקר ופיתוח בתחנת החלל הבינלאומית ושנערך בוושינגטון די. סי.
חללית הדרגון 2 היא שדרוג של חללית הדרגון הנוכחית של החברה, שאינה מסוגלת לשאת בני אדם ומשמשת להבאת אספקה לתחנת החלל. החללית החדשה תוכל לשאת עד 7 אסטרונאטים, והמשימה המאוישת הראשונה שלה מתוכננת, נכון להיום, להתבצע במאי 2018.
בניגוד לחללית הדרגון הנוכחית, לדרגון 2 יתווספו 8 מנועי “סופר-דראקו” שמיוצרים על ידי ספייס אקס בהדפסת תלת-מימד. החברה ייעדה למנועים אלו מטרה כפולה. היעד הראשון והמרכזי הוא לאפשר את ניתוק החללית מהמשגר ולהציל את חיי האסטרונאוטים במקרה של תקלה בשיגור. המטרה השנייה, שכעת בוטלה, הייתה לאפשר נחיתה ממונעת על מנחת קרקעי בחזרה ארצה.
“זו הייתה החלטה קשה”, אמר מאסק. “טכנית, עדיין יש לה [את היכולת לנחות באופן ממונע], אולם היא תצטרך לנחות על מנחת רך למדי, בגלל שהסרנו את הרגליים הקטנות שצצות ממגן החום”.
כפי שמשתמע מדבריו, מנועי הסופר-דראקו ישארו בחללית, אך הם ישמשו רק לניתוקה מהמשגר במקרי חירום, ולא עבור הנחיתה. במקום זאת, החללית תנחת בלב ים באמצעות מצנחים, בדומה לחלליות ההיסטוריות של ארצות הברית כגון חלליות האפולו שהביאו אדם לירח. החללית הרוסית סויוז, אגב, נוחתת על הקרקע באמצעות מצנחים ומנועי בזק שמופעלים מטר אחד לפני הנחיתה.
יש לציין כי מלכתחילה ספייס אקס התכוונה להנחית את החללית באמצעות מצנחים. החברה לא קיבלה אישור מנאס”א להשתמש בטיסות מאוישות בשיטת הנחיתה הממונעת, שמעולם לא נוסתה בעבר במשימה מאוישת. עד כה, אבל, החברה התכוונה לעבור במשימות מתקדמות יותר לנחיתה הממונעת.
לפי מאסק, ההחלטה התקבלה בעיקר עקב המשאבים הרבים שהיו נדרשים כדי להכשיר את המערכת למשימות מאוישות. “היה נדרש מאמץ עצום כדי להכשיר את זה כבטוח, במיוחד עבור הסעת צוותים”, אמר מאסק. “זה לא נראה כמו הדרך הנכונה להקציב משאבים כרגע”, הוא הוסיף.
צפו: בעירת מבחן של מנועי הסופר-דראקו של הדרגון 2:
משמעות ההחלטה: תבוטל התוכנית להנחית חללית דרגון 2 על מאדים
משמעות ההחלטה היא, שככל הנראה, ספייס אקס תבטל את התוכנית עליה הכריזה בשנה שעברה, לשגר חללית דרגון לא מאוישת לנחיתה על מאדים. רק לפני מספר חודשים החברה הודיעה על דחיית המשימה משנת 2018 לשנת 2020, על מנת שתוכל להתמקד במשימות דחופות יותר, במיוחד התוכנית לשיגור שני תיירי חלל מסביב לירח, בסיפונה של חללית דרגון 2 בסוף השנה הבאה.
מאסק ציין שהחברה בוחנת דרך אחרת לנחות על מאדים: “הייתה תקופה בה חשבתי ששיטת הדרגון לנחיתה על מאדים, בה יש לך מגן חום בבסיס ומנועים רקטיים בצדדים, היא הדרך הנכונה לנחות על מאדים. היום אני די בטוח שזו לא הדרך הנכונה ושיש דרך הרבה יותר טובה”.
מאסק לא הסביר לאיזו דרך אלטרנטיבית בדיוק הוא מתכוון, אך מאוחר יותר הוא צייץ בדף הטוויטר שלו: “בוודאי שהתוכנית היא לעשות נחיתות ממונעות על מאדים, אך עם ספינה גדולה בהרבה”. מאסק התכוון כנראה לחללית ומשגר הענק עליהם הכריז בספטמבר בשנה שעברה כחלק מהתוכנית השאפתנית שלו להקמת מושבה על מאדים.
מאסק מנסה להפוך את תוכנית איוש המאדים שלו לריאלית
כאמור, מאסק חשף בשנה שעברה את התוכנית שלו לאיוש מאדים, אשר מתבססת על בניית מערכת שיגור ענקית, המכונה “מערכת התחבורה הבין-פלנטרית” (Interplanetary Transport System). המערכת תכלול משגר ענק בגובה של 122 מטר, שיהיה מסוגל לשגר עד 300 טון למסלול נמוך-ארץ, ולאחר מכן לנחות בחזרה כדי לבצע שיגורים חוזרים.
המטען אותו המשגר הענק ישגר למסלול תהייה ספינת חלל ענקית שתוכל לשאת עד 100 איש. לפני היציאה למסע למאדים יהיה צורך לתדלק את החללית מספר פעמים במסלול סביב כדור הארץ, ועם ההגעה לכוכב הלכת האדום היא תנחת עליו באמצעות המנועים הרקטיים שלה ומגן חום שיותקן בבטנה. במהלך השהייה על מאדים, הצוות העתידי (יש יאמרו עתידני), ישתמש בפחמן הדו-חמצני באטמוספירה ובקרח שבקרקע, על מנת להפיק את הדלק למסע חזרה לכדור הארץ.
מאסק מסר בכנס בשבוע שעבר כי בכוונתו להציג עדכון לתוכנית הזו, שיתמקד במציאת דרכים להפוך אותה לריאלית יותר מבחינה תקציבית. “[התוכנית] התפתחה די הרבה מאז ההרצאה האחרונה. הדבר המשמעותי ביותר שפענחתי הוא איך לשלם על כל המערכת הזאת להגיע למאדים. זה סופר יקר”, אמר מאסק.
צפו: סרטון הדמייה המציג את התוכנית (הלא מעודכנת) של מאסק לאיוש מאדים:
לפי מאסק, כדי להפוך את המערכת למשתלמת יותר, החברה תקטין את גודלו העצום של המשגר, על מנת שתוכל להשתמש בו גם לשיגור מטענים מסחריים למסלול סביב כדור הארץ. “אתה משנה אותו כך שהוא יהיה מסוגל לעשות פעילות מסלולית סביב כדור הארץ, בנוסף לפעילות במאדים”, אמר מאסק.
מאסק מסר שאת העדכון הוא יציג ככל הנראה בכנס החלל הבינלאומי הבא, שיערך בספטמבר השנה בעיר דלייד באוסטרליה.
מאסק: הפאלקון הכבד עשוי להתפוצץ בטיסת המבחן הראשונה שלו
מאסק הנמיך גם ציפיות בכל הנוגע להצלחת טיסת המבחן הראשונה של המשגר החדש של החברה, פאלקון כבד (Falcon Heavy). לאחר מספר שנים של דחיות, החברה מתכוננת לשיגור הראשון של המשגר בסוף השנה הנוכחית.
הפאלקון הכבד מורכב משלושה שלבים ראשונים של פאלקון 9, המשגר המוכר והנוכחי של החברה, כשעל הליבה המרכזית מורכב השלב הרקטי העליון, ושני השלבים האחרים משמשים כמאיצי צד. במידה וטיסת המבחן תעבור בהצלחה, הפאלקון הכבד יהפוך למשגר החלל הפעיל העוצמתי ביותר בעולם, תואר בו מחזיק כיום המשגר דלתא 4 כבד. אך מאסק כלל לא נשמע בטוח שהשיגור יעבור בהצלחה: “יש הרבה סיכון שמתלווה לפאלקון הכבד. יש סיכוי גדול מאד שהוא לא יגיע למסלול. אני רוצה להיות בטוח ולהציב את הציפיות בהתאם”.
“אני מקווה שהוא יגיע מספיק רחוק מכן השיגור כדי שהוא לא יעשה נזק לכן. אני אראה בזה כניצחון, אם להיות כנה”. ספייס אקס, יש להזכיר, מתמודדת כיום עם השלכות הפיצוץ של משגר פאלקון 9 בנמל החלל קייפ קנוורל בשנה שעברה, בו הושמד הלוויין הישראלי עמוס 6. בפיצוץ נגרם נזק כבד לכן השיגור של החברה, והיא עומלת עד היום על שיקומו.
מאסק הסביר שאחת הבעיות הקשות שהתלוו לפיתוח המשגר הכבד הייתה חיבור שלושת השלבים הראשונים. “תחילה, זה נשמע מאד קל: פשוט תדביק שני שלבים ראשונים [של פאלקון 9] כמאיצי צד. כמה קשה זה יהיה?”, אמר מאסק. “אבל אז הכל משתנה. כל העומסים משתנים, האווירודינמיקה משתנה לגמרי, ושילשת את הוויברציות והאקוסטיקה”.
מאסק אמר שמסיבה זו היה צורך לעצב מחדש את השלב הראשון המרכזי של המשגר. “כמות העומס שאתה מטיל על הליבה המרכזית היא משוגעת, בגלל שיש לך שתי מאיצים סופר עוצמתיים שדוחפים גם הם את הליבה המרכזית”, אמר מאסק. “לכן נאלצנו לעצב מחדש את כל השלדה של הליבה המרכזית. זה לא כמו הפאלקון 9, בגלל שיש עליו כל כך הרבה עומס”.
למרות הסיכוי שהמשגר יתפוצץ, מאסק קרא לציבור לבוא ולצפות בשיגור מקרוב, “מובטח שזה יהיה מרגש”, הוא אמר.
ראו עוד בנושא באתר הידען:
- האם אילון מאסק וספייס-אקס SpaceX יקימו את המושבה האנושית הראשונה על המאדים?
- היסטוריה בחלל: ספייס אקס שיגרה לראשונה משגר פאלקון 9 עם שלב ראשון משומש
- ספייס אקס מתכננת לשגר בשנה הבאה שני תיירי חלל לטיסה סביב הירח
צפו בריאיון של מאסק בכנס שנערך בשבוע שעבר:
https://www.youtube.com/watch?v=XqYPmshyCDU
12 Responses
חברה אל תהיו כאלו פסימים אם הרבה רצון זה יכול להיות מהר,זה לא דבר מופרך,אלא אם כל הפיזיקיים, וכל העשירים, והרבה זמן יתפנו ויתעסקו באיוש המאדים זה ילך מהר,אלא אין את כל זה. אז נחכה קצת יותר וזה בסוף יהיה,עוד תראו.
נ.ב.וכל השאלות,איך, איפה, מתי,כסף,וכו’,תשאירו למהנדסים ”בספייס אקס” ממילא זה לא יגיע עליהם.והם יסתדרו גם ככה.פשוט תצפו מהבית בהתקדמות ותהנו!בכיף!
ניסים
תחושת בטן שלי שימצא לכך פתרון הנדסי. ימצאו מהנדסים עם חשיבה מחוץ לקופסה ויבואו עם פתרון. אולי תפתיע את עצמך ותמצא את הפתרון.
חיים
אני לא רואה איך אפשר לחסוך כך דלק. בסוף צריך להביא את כלי הטייס לגובה ומהירות מסויימים ולכך צריך כמות מסויימת של אנרגיה. האם כנפיים + מנוע נושם אוויר יותר יעילים ממנוע רקטי? אני לא חושב כך, כי כנפיים מייצרות מערבולות שמכילות אנרגיה רבה.
אני מסכים שיש יתרון בכך שניתן להשתמש בחמצן אטמוספרי בשלב הראשון וכך לחסוך משקל, אבל המחיר הוא שהייה ארוכה יותר באותו האטמוספירה.
ניסים
באשר ליציאה מכדור הארץ הועלה לפני שנים רעיון של מנוע היברידי. כלי הטיס ממריא כמטוס סילון ובגובה מסוים מנועי המטוס מתחילים לעבוד כמנועים רקטיים. הרציונל של רעיון זה הוא שאותו מטוס/חללית לא צריך לסחוב כמוית מפלצתיות של חמצן או כל סוג אחר של דלק. את מלאי הדלק שיש לו הוא מפעיל כאשר המנועים מתחילים לעבוד כמנועים רקטיים.כמי שמכיר את עולם התעופה תחשוב על זה. אני מניח שיש על כך ספרות מקצועית ענפה. נסה לשדרג רעיון זה והנה הדוקטורט הבא. בהצלחה.
חיים
אז כבר פתרנו חצי מהבעיה 🙂
כני נסע וכנפיים הן מערכות מורכבות וכבדות, ובמקרה כאן לא חוסכות מערכות אחרות, אז צריך למצוא הצדקה להוספה שלהם.
כנפיים נועדו לספק עילוי באטמוספירה יחסית צפופה, ובטיסה בגובה נמוך ומהירות נמוכה, הן פתרון מעולה. איזה יתרון הן מספקות לכלי שצריך לצאת מהאטמוספירה במהירות מאד גבוהה?
אני יכול לחשוב על הרעיון של כלי מכונף שיעלה חלליות לגובה וישגר אותם משם. אם ברט ראטן לא היה כבר מיישם את זה לפני 13 שנה – אולי באמת היה לי דוקטוראט 🙂
ניסים
ממך לא הייתי מצפה לשאלה כזו. אני מדבר אך ורק על המראה מכדור הארץ. לצורך נחיתה והמראה מהמאדים החללית תצויד גם במנועים רקטיים לבלימה ולהמראה מהמאדים שיהיו בגחון שלה או בצידיה. מכיון שלך יש רקע במדעים ובהנדסה מה דעתך לכתוב דוקטורט נוסף שזה יהיה נושאו.לכשתיוצר חללית זו היא תישא בגאון את שמך . מה דעתך על Nisim 1 ?
אם היית קורא היטב את מה שכתבתי, היית רואה שכוונתי היא ורק להמראה מכדור הארץ. באשר לנחיתה ולהמראה מהמאדים יהיה צורך לצייד את החללית גם במנועים רקטיים שיהיו בגחונה או בצידיה. וישמשו הן כמנועי בלימה והן להמראה מהמאדים. מכיון שלמדת מדעים ויש לך רקע הנדסי מה דעתך על דוקטורט נוסף שנושאו מנועים רקטיים לחללית מאוישת למאדים שישמשו לנחיתה ולהמראה ממנו? תאמין לי זאת תהייה עבודה חלוצית וכ.שתיוצר חללית כזו היא תישא בגאון את שמך.
חיים מזר
איך תנחת על מאדים? העילוי תלוי בצפיפות האוויר וברבוע המהירות. לכן, אם מהירות הנחיתה שלך כאן 200 קשר, תצטרך לנחות 6,000 קשר.
קצת קשה לעצור…
האנשות היתה כבר יכולה להגיע לשם לפני הרבה שנים אבל הבעיה העיקרית היא חוסר רצון ומשאבים
השאלה הם כיום יש שינוי מהותי באותו נושא
אילון מאסק באמת רוצה להביא את האנושות למאדים והוא איש של חזון וגם עם קבלות בישום
אבל התוכנית שלו למאדים מלתחילה היתה די גולמית ולא התיחסה להמון מרכיבים שונים שהוא השאיר לאחרים (מי אמר שמשהוא אחר ירים את הכפפה) גם בלי האדם במשוואה הנתחתת חללית ענק ושליחתה לשם היא משימה אדירה,
החלל זה עסק מאד מסובך וברגע שמוספים את האדם למשוואה רמת הסבוך עולה בצורה משמעותית,
הבעיה בחלל שאפילו חלק הכי קטן שמתקלקל יכול לרסק את כל המשימה, אז מה עושים כדי למנוע את זה עושים בדיקות רבות של כל רכיב מיצרים אותו מהמהרכיבים הכי יקרים כל דבר הוא כפול ומשולש למניעת כשלים וכל זה מייקר את המשימה לרמות מאד גבוהות,
יש המון בעיות בשליחת אנשים למאדים שאולי הקשה מכולם לטווח ארוך הוא הכבידה החלשה
יכול להיות שזה גם פתיר עם מערכת צנטרפוגלית שיוצרת 2/3 כבידה מלאכותית + 1/3 כח המשיכה של מאדים
אבל זה ייקר ויסבך את החיים שם בצורה מאד משמעותית,
גם מעבר לאילון מאסק רעיונות של טרהפורמינג של כוכב לכת יכולות ליצור בעיות אחרות כיום האטמוספירה
במאדים היא אלפית מכדור הארץ נניח שמצליחים ליצר את אטמוספירה בלחץ של אחד אטמוספירה רק לגלות
שעכשיו נוצרות שם סופות בעוצמות אדירות שנמשכות חודשים שיגרמו נזק למבנים על פני הקרקע.
גם בכדור הארץ אנחנו מתקשים לדעת לטווח ארוך מה יהיו המודלים האטמוספירים בעתיד כך האם יש מודל שניתן לבטוח בו של מה יקרה במאדים עם אטמוספירה אחת איזה התנהגות יהיה לה?
הגיע הזמן לשנות את הקונצפט כולו. ללכת לכיוון חדש של חלליות הממריאות ונוחתות בכול שדה תעופה. אני יוצא מכאן בקריאה ליזמים בעלי עניין באסטרונומיה להתחיל לחשוב בכיוון זה.
שיגור משימה מאוישת למאדים לא יהיה אפשרי לפני שנת 2035, יש הרבה דברים שכיום הם אפשריים מבחינה מדעית אך הדרך שלהם למציאות עדיין ארוכה כמו למשל מכשיר שמייצר דלק ממים ומפחמן דו-חמצני על מאדים, יש עוד הרבה מאוד אתגרים להתגבר עליהם כדי להוציא לפועל משימה שתיקח בני אדם למאדים ותחזיר אותם בשלום.