2017: השנה המדהימה של SpaceX

רצף מוצלח של 18 שיגורים, שיגור ראשון של משגר פאלקון 9 משומש, טיסה ראשונה של חללית דרגון משומשת, ואפילו חללית משומשת ששוגרה על גבי משגר משומש – 2017 הייתה אחת השנים המוצלחות ביותר של SpaceX מאז הקמתה לפני 15 שנים.

השובל המואר שהשאיר מאוחריו משגר הפאלקון 9, אשר דהים את תושבי קליפורניה ביום שישי האחרון. צילום: Kevin Gill.
השובל המואר שהשאיר מאוחריו משגר הפאלקון 9, אשר הדהים את תושבי קליפורניה ביום שישי האחרון. סיום מרשים וראוי לשנה מרשימה ומוצלחת של ספייס אקס. צילום: Kevin Gill.

השיגור המוצלח של עשרה לווייני תקשורת של חברת אירידיום, על ידי משגר פאלקון 9 משומש של ספייס אקס (SpaceX) ביום שישי, הדהים את תושבי קליפורניה בשובל המואר והיפיפה שהותיר מאחוריו, וחלקם אף חשב כי מדובר היה בעב"ם. היה זה סיום ראוי למדי לשנה הראויה לציון של ספייס אקס בחלל.

2017 הייתה אחת השנים המוצלחות ביותר של ספייס אקס, מאז הקמתה בשנת 2002, אם לא המוצלחת ביותר שלה עד כה. לאחר שנתיים קשות למדי, עם פיצוץ הפאלקון 9 בשיגור ביוני 2015, ופיצוץ נוסף של המשגר (ועימו הלוויין הישראלי עמוס 6) לפני ניסוי בעירה סטטי בספטמבר 2016, השנה החולפת הייתה בראש ובראשונה אחת ללא תקלות עבור החברה. קצב השיגורים הגבוה, שעמד בממוצע על 1.5 לחודש, הראה שהחברה יודעת ללמוד מטעויות העבר ולהגביר את בטיחות הפעילות שלה.

השיגור המוצלח ביום שישי היה האחרון של החברה לשנה, וה-18 במספר מאז תחילתה. מדובר בגידול של 125% מ-8 השיגורים שביצעה ב-2016. ספייס אקס שברה לפיכך את שיא השיגורים של חברה פרטית. עד כה החזיקה בו חברת ULA, הנמצאת בבעלות משותפת של בואינג ולוקהיד מרטין, שב-2009 ביצעה 16 שיגורים. ULA, שצי המשגרים שלה כולל את הרכבים אטלס 5 ודלתא 4, הייתה עד לאחרונה מונופול בשוק שיגורי החלל בארה"ב, אך ספייס אקס הוכיחה כי חדשנותה משתלמת.

ההצלחה של ספייס אקס התבטאה גם בשיגור ראשון של מטענים בטחוניים עבור משרד ההגנה האמריקאי. עד עתה, ULA הייתה החברה היחידה שאפשרה שיגור מטענים כאלו עבור ממשלת ארה"ב, שלא יכלה לפנות לחברות זרות לצורך כך. ספייס אקס שיגרה השנה את לוויין הריגול NROL-76 של "משרד הסיור הלאומי" (NRO), ומטוס החלל הרובוטי והסודי של חיל האוויר האמריקאי, X-37B, שבארבע טיסותיו הקודמות שוגר באמצעות המשגר אטלס 5 של ULA.

שיגור הפאלקון 9 האחרון של החברה ב-22 בדצמבר 2017, ביום שישי האחרון, שהיה האחרון שלה לשנה החולפת. השיגור בוצע מבסיס חיל האוויר ונדנברג בקליפורניה, והביא בהצלחה למסלול נמוך-ארץ 10 לוייני תקשורת של חברת Iridium. צילום: SpaceX.
שיגור הפאלקון 9 ב-22 בדצמבר 2017, שהיה האחרון של ספייס אקס לשנה החולפת. השיגור בוצע מבסיס חיל האוויר ונדנברג בקליפורניה, והביא בהצלחה למסלול נמוך-ארץ 10 לווייני תקשורת של חברת Iridium. צילום: SpaceX.

ספייס אקס לא נגסה רק בנתח השוק של מתחרותיה האמריקאיות, אלא גם בתעשיית שיגורי החלל העולמית. הפאלקון 9 של החברה שוגר השנה יותר מכל רכב שיגור אחר בעולם. ב-2017 בוצעו 82 שיגורים מוצלחים בסך הכל (אם כי מתוכננים עוד מספר שיגורים לימים האחרונים של השנה), ו-18 שיגורי החברה מהווים נתח שוק משמעותי של 22%.

אך ההצלחה החשובה ביותר של ספייס אקס השנה היא ללא ספק ההתקדמות העצומה שהספיקה לעשות, בשנה אחת, במהפכת המשגרים הרב-שימושיים. אילון מאסק, מייסד ומנכ"ל החברה, מנסה כבר זמן רב להפוך משגרים לרב-שימושיים, ובכך להפחית באופן משמעותי את עלויות השיגור לחלל (מאסק נוהג להשוות את מחירי השיגור הקיימים למחירי כרטיסי טיסה, אם כל מטוס היה יכול לבצע רק טיסה אחת בלבד לפני שיושבת).

מהפכת הרב-שימושיות התחילה לפני שנתיים, כשהחברה הצליחה להנחית לראשונה את השלב הראשון של הפאלקון 9, שהוא החלק המרכזי והיקר ביותר של הרכב. מאז, החברה ביצעה 20 נחיתות מוצלחות כאלו, על מנחת יבשתי או אסדה ניידת באוקיינוס. השנה, היא ביצעה לראשונה שימוש חוזר באותם שלבים ראשונים, עם שיגור מוצלח של לוויין התקשורת SES-10 בחודש מרץ, כשלאחר מכן השלב הראשון המשומש חזר ארצה וביצע נחיתה מוצלחת בפעם השנייה.

החברה שיגרה השנה בסך הכל חמישה רכבי פאלקון 9 בעלי שלב ראשון משומש. מדובר בהישג מדהים שבוצע במהירות רבה, במיוחד עבור תעשייה שדורשת בדיקות בטיחות קפדניות, כדי להימנע מכשלונות צורבים ולעיתים אף קטלניים מבחינה כלכלית.

נחיתת השלב הראשון של פאלקון 9 על מנחת יבשתי, ספטמבר 2017. צילום: SpaceX.
נחיתת השלב הראשון של פאלקון 9 על מנחת יבשתי, ספטמבר 2017. צילום: SpaceX.

שאיפות החברה זכו אף לגושפנקא מסוכנות החלל נאס"א, שאישרה לה להשתמש במשגר פאלקון 9 משומש עבור משימת CRS-13 ב-16 בדצמבר, במסגרתה נשלחה חללית דרגון לא-מאוישת להבאת אספקה וציוד מדעי לתחנת החלל הבינלאומית. ההחלטה של הסוכנות, שידועה בזהירותה וקפדנותה, התקבלה לאחר בדיקה יסודית של בטיחות השימוש במשגר המשומש, ועשויה לחזק את הביטחון של לקוחות אחרים, כמו חברות מסחריות ומשרד ההגנה האמריקאי, להסכים להשתמש במשגרים משומשים.

חזון הרב-שימושיות של מאסק לא מתבטא רק במשגר – ספייס אקס שיגרה גם  שתי חלליות דרגון משומשות לעבר תחנת החלל. ראוי לציין אבל, שלפחות בנוגע לחללית המשומשת הראשונה ששוגרה בחודש יוני, מאסק ציין שהכנתה לשיגור מחודש עלתה כמעט כמו זו של בניית חללית דרגון חדשה.

2018 – אתגרים רבים, הבטחות גדולות

למרות כל ההצלחות וההישגים המרשימים של ספייס אקס בשנה החולפת, השנה הבאה עשויה להתעלות עליה עם מספר משימות חדשות ומרתקות, אך כאלה שיציבו בפני החברה אתגרים קשים למדי.

הדמייה של משגר פאלקון כבד. מקור: ספייס אקס.
הדמייה של משגר פאלקון כבד. מקור: SpaceX.

כבר בחודש ינואר, לפחות לפי התכנון הנוכחי, אנו צפויים לראות את שיגור הרכב החדש של החברה, המשגר פאלקון כבד (Falcon Heavy). עיצובו הבסיסי הוא פאלקון 9 דו-שלבי רגיל, עם שני שלבים ראשונים שמשמשים כמאיצי צד, ומחזקים באופן משמעותי את יכולות השיגור שלו.

אם טיסת המבחן תעבור בהצלחה, הפאלקון הכבד יהפוך, 7 שנים לערך לאחר שהוכרז לראשונה, למשגר הפעיל החזק ביותר בעולם. אולם אילון מאסק הזהיר מספר פעמים שהטיסה עשויה להיגמר בכישלון, עקב הקושי לחזות את אופן התגובה של הטיל הענק לתנודות והעומסים הרבים שיחווה בהמראה.

הטיסה הקרובה צפויה לתפוס כותרות ראשיות ברחבי העולם, במיוחד עקב המטען המוזר והמפליא אותו תשגר לחלל – מכונית הטסלה רודסטר הפרטית של אילון מאסק, שתשוגר למסלול אליפטי סביב השמש, שיביא אותה למרחק של מאדים מהשמש.

הרכבת מעטפת המטען של המשגר פאלקון כבד סביב מכונית הטסלה רודסטר של אילון מאסק. צילום: SpaceX.
הרכבת מעטפת המטען של המשגר פאלקון כבד סביב מכונית הטסלה רודסטר של אילון מאסק. צילום: SpaceX.

אתגר חשוב יותר מהפאלקון הכבד עומד בפני החברה בשנה הבאה – שיגור בני אדם לחלל. החברה נבחרה ב-2014 על ידי נאס"א לשגר אסטרונאוטים אמריקאים לתחנת החלל הבינלאומית, ובכך להחזיר לארה"ב את היכולת לשגר אסטרונאוטים מאדמה אמריקאית, שאבדה למעצמה לאחר קרקוע מעבורות החלל ב-2011. ביחד עם ספייס אקס נבחרה חברה שנייה, בואינג, לביצוע הטיסות המאוישות לחלל. שתי החברות מתכננות, נכון להיום, לבצע את השיגור המאויש הראשון שלהם בשנה הבאה – ספייס אקס באוגוסט, ובואינג בנובמבר.

מבחינת ספייס אקס, שיגור בני אדם לחלל כולל מספר אתגרים. ראשית, החברה מפתחת דגם חדש ומאויש של חללית הדרגון שלה, דרגון 2, ומתכננת לבצע משימת הדגמה לא-מאוישת וראשונה של החללית באפריל הקרוב. לפני שתוכל לשגר בני אדם בחללית החדשה, החברה תצטרך לבצע משימת הדגמה נוספת, בה יבוטל השיגור בכוונה באמצע ההמראה, על מנת לבחון את יכולת ניתוק ומילוט החללית מהמשגר, ולאפשר בכך את הצלת חיי הצוות במקרה של תקלה בשיגור.

שנית, מכיוון שהחברה מתכוונת להכניס לפעילות דגם חדש ואחרון של הפאלקון 9, המכונה "Block 5", נאס"א תדרוש מהחברה לבצע מספר טיסות מוצלחות בדגם החדש, לפני שתאשר לה לשגר בני אדם על גביו.

דגם של החללית דרגון 2, שמתוכננת להטיס לראשונה אטסטרונאוטים אמריקאים בשנה הקרובה. אם לוח הזמנים הנוכחי ישמר, ספייס אקס תהייה החברה הפרטית הראשונה שתשגר בני אדם לחלל. צילום: NASA/Dimitri Gerondidakis.
דגם של החללית דרגון 2, שמתוכננת להטיס לראשונה אסטרונאוטים אמריקאים בשנה הבאה. אם לוח הזמנים הנוכחי ישמר, ספייס אקס תהייה החברה הפרטית הראשונה שתשגר בני אדם לחלל. צילום: NASA/Dimitri Gerondidakis.

ספייס אקס מפתחת את הדגם החדש של הפאלקון 9 כדי להקל על שימוש חוזר ומהיר יותר במשגר, ולאפשר לבצע בו יותר משימוש חוזר אחד, יעד שספייס אקס עדיין לא הצליחה לממש. גוון שוטוול, נשיאת וסמנכ"לית התפעול של החברה, אמרה כי ה"בלוק 5" של הפאלקון 9 יוכל לבצע כ-12 שיגורים חוזרים. הדגם החדש יציג דחף גבוה יותר, ושיפורים נוספים כגון רגלי נחיתה שמסוגלות להתקפל בחזרה. בנוסף להשקת הדגם המשופר של הפאלקון 9, אילון מאסק הצהיר שבכוונת החברה להגדיל עוד יותר את קצב השיגורים שלה, ולבצע כ-30 שיגורים בשנה הבאה.

2018 תהייה השנה שבה ספייס אקס תבחן לראשונה את מערך לווייני האינטרנט שלה, עליו הכריז אילון מאסק בשנת 2015. החברה תשגר בתחילת השנה שני אבי טיפוס של לווייני התקשורת, MicroSat 2a ו-2b. הלוויינים ישוגרו כמטען נלווה בשיגור לוויין המכ"ם הספרדי Paz, שמתוכנן נכון להיום ל-30 בינואר. המערך הלווייני צפוי לכלול 4,425 לוויינים קטנים שיפותחו, יבנו וישוגרו על ידי ספייס אקס, ויפעלו במסלול נמוך-ארץ בגובה של כ-1,100 עד 1,350 ק"מ. הלוויינים יספקו, לפי החברה, תקשורת אינטרנט גלובלית מהירה וזולה, ברוחב פס גבוה של עד 1Gbps פר משתמש. קמפיין השיגור של הרשת המבצעית צפוי להתחיל רק ב-2019.

החברה תחל בשנה הבאה גם בהרחבת פעילותה בנוגע לתוכנית לאיוש מאדים, עליה הכריז מאסק בספטמבר 2016. השנה מאסק הציג עדכון לתוכנית, על מנת לענות על מספר בעיות בתכנון הקודם, כגון הקטנה מסוימת בגודל המשגר הענק BFR (קיצור של Big Falcon Rocket), שתאפשר לו לבצע שיגורים מסחריים למסלול סביב כדור הארץ ולהיות רווחי יותר. מאסק ציין אז שהחברה תחל ברבעון השני של 2018 בבנייה של הדגם הראשון של ה-BFR.

אילון מאסק. הצלחות ספייס אקס בשנה החולפת הראו כי אין לזלזל בחזונו להפיכת שוק השיגור לחלל לזול ונגיש יותר, ומתוך כך לאפשר את הרחבת מין האנושי אל עבר החלל החיצון. צילום: Bret Hartman / TED.
אילון מאסק. הצלחות ספייס אקס בשנה החולפת הראו כי אין לזלזל בחזונו להפיכת שוק השיגור לחלל לזול ונגיש יותר, ומתוך כך לאפשר את הרחבת מין האנושי אל עבר החלל החיצון. צילום: Bret Hartman / TED.

בנוסף, החברה הכריזה על כוונתה לשגר שני תיירי חלל על גבי חללית דרגון למסלול חופשי סביב הירח, בסוף 2018. יכולתה לעמוד בלוח הזמנים הדחוק של המשימה תלוי בהצלחת ההשקה של שני רכיבים מרכזיים הנכללים בה: הפאלקון הכבד, שרק באמצעות יכולת השיגור העוצמתית שלו המשימה תתאפשר, וחללית הדרגון המאוישת. סביר להניח אבל, במיוחד לאור הדגש ששמה החברה על ביצוע המשימה בסוף השנה, שהיא תדחה בסופו של דבר, לכל הפחות ל-2019.

למרות האתגרים הרבים שנכונים לה בהמשך, ההצלחות הרבות של ספייס אקס בשנה החולפת הראו כי אין לזלזל בחזון של מייסד ומנכ"ל החברה, אילון מאסק, להפיכת שוק השיגור לחלל לזול ונגיש יותר, ומתוך כך לאפשר את הרחבת המין האנושי אל עבר החלל החיצון.

ראו עוד בנושא באתר הידען:

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

3 תגובות

  1. הכשלון שלו בפיצוץ לווין התקשורת הישראלי האחרון (כנראה לתמיד) עמוס 6 זה רע לנו הישראלים.
    וגם למייזם שהסתמך על הלויין שלנו בשיתוף עם פייסבוק לספק אינטרנט לוויני לאפריקה וגם להחלפת הלווינים הישראלים הישנים.
    אבוד כנראה לתמיד כי נאלצנו להשכיר לווין סיני בימקום.
    זמני זה קבוע וספייס X הרסה לנו את התעשייה. (לוויני תצפית וריגול זה לא לוויני תקשורת. ושלום ולא להתראות)

  2. לגרין,

    תודה רבה 🙂

    לגבי הלוויינים, אתה צודק והוספתי על זה פסקה, תודה.

    לגבי מחירי הייצור – מאסק אמר במרץ שעלות השלב הראשון היא כ-70% מכלל עלות המשגר, אבל אני לא חושב שזה נכון לחשב את זה מהעלות הכוללת של ה-62 מיליון דולר, כי זה כולל גם את הרווח של החברה. לפי הדיווח הזה, ישנה הערכה שכ-40% מהמחיר הולך לרווח, כלומר כ-37 מיליון דולר לפיתוח המשגר, מה שאומר כ-26 מיליון דולר לשלב ראשון (חדש). כל זה כמובן בהנחה שההערכה הראשונית לגבי הרווח היא נכונה. לגבי השלב העליון, אני לא בטוח, אבל זו התשובה של מאסק 🙂

    לגבי מעטפת המטען, אני לא באמת יודע למה היא כל כך יקרה, אבל ההסברים בקישור הזה נראים לי מספקים.

  3. שלום אליסף, ראשית, אני נהנה כל פעם לקרוא את כתבותיך המרתקות והמפורטות, בהצלחה הלאה.

    א. שכחת להוסיף את מיזם לוויני האינטרנט של ספייס איקס (בתחילת 2018 אמור להיות משוגר לווין מדגים)

    ב. לגבי מחירי הייצור של פאלקון 9, יש לך הערכה כמה עולה ייצור השלב הראשון מתוך המחיר המלא -62
    מיליון דולר? והשלב השני?

    עוד משהו, פורסם בעבר שהחברה הצניחה את חופת המשגר לשימוש חוזר ונאמר אז שעלותו 6 מיליון דולר, אני לא מצליח להבין מה יכול לעלות שם כל כך הרבה, יש לך מושג?

    תודה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן