SpaceX שיגרה חללית דרגון משומשת, על גבי משגר פאלקון 9 משומש

השיגור המוצלח אתמול של חללית דרגון משומשת, להבאת אספקה וציוד מדעי לתחנת החלל הבינלאומית, על גבי משגר פאלקון 9 עם שלב ראשון משומש, מהווה גושפנקא חשובה עבור SpaceX מנאס”א לגבי בטיחות השימוש במשגרים המשומשים שלה. לאחר השיגור המוצלח, השלב הראשון המשומש נחת, שוב, על כן הנחיתה היבשתי בקייפ קנוורל, הנחיתה המוצלחת ה-20 במספר של החברה.

צילום תקריב של משגר הפאלקון 9 המשומש במהלך השיגור אתמול. צילום מסך מערוץ היטיוב של NASA.

חברת SpaceX שיגרה אתמול, בשעה 17:36 (שעון ישראל), חללית דרגון משומשת לעבר תחנת החלל הבינלאומית, על גבי משגר פאלקון 9 שגם הוא היה משומש. השיגור התבצע מבסיס חיל האוויר קייפ קנוורל בפלורידה, והינו ה-13 במספר במסגרת חוזה שיגורי האספקה המסחריים (Commercial Resupply Services, או CRS בקיצור) של החברה עם נאס”א.

חללית הדרגון ששוגרה הייתה עמוסה ב-2,205 ק”ג של אספקה וציוד מדעי. החללית נכנסה למסלול נמוך-ארץ ראשוני מוצלח, פרסה את הלוחות הסולאריים שלה, והחלה בשיוט איטי לעבר תחנת החלל הבינלאומית. היא צפויה להגיע לתחנה מחר, אז תתפוס אותה הזרוע הרובוטית של התחנה ותחבר אותה אליה.

החללית הינה משומשת, וביצעה את הטיסה הראשונה שלה לתחנת החלל באפריל 2015 (משימת CRS-6), עם נחיתה מוצנחת באוקיינוס השקט חודש מאוחר יותר. מדובר בפעם השנייה ש-SpaceX משגרת חללית דרגון משומשת לתחנת החלל, כשהפעם הראשונה ארעה ביוני 2017.

כמו החללית, גם הרקטה שהביאה אותה לחלל הייתה משומשת. השלב הראשון של הפאלקון 9 ביצע את הטיסה הראשונה שלו ביוני 2017, גם אז במשימה לשיגור חללית דרגון לתחנת החלל (משימת CRS-11ׂׂ). כמו אז, המשגר ביצע לאחר השיגור אתמול נחיתה מדויקת, מוצלחת ומרשימה על כן הנחיתה בקייפ קנוורל. מדובר בנחיתה המוצלחת ה-20 במספר של שלב ראשון של פאלקון 9, מאז הנחיתה המוצלחת הראשונה לפני כשנתיים.

השלב הראשון המשומש של הפאלקון 9 מבצע נחיתה על כן הנחיתה בקייפ קנוורל, הנחיתה המוצלחת השנייה שלו, וה-20 במספר של החברה. מקור: צילום מסך מתוך ערוץ היוטיוב של NASA.

השיגור אתמול היווה צעד חשוב במהפכת הרב-שימושיות שאילון מאסק וחברת החלל שלו מנסים לחולל, על מנת להוזיל באופן משמעותי את עלויות השיגור לחלל. אמנם מדובר בשיגור הרביעי במספר של פאלקון 9 עם שלב ראשון שטס בעבר (השיגור המשומש הראשון התבצע במרץ השנה), אך זוהי הפעם הראשונה של שימוש במשגר משומש במשימה של נאס”א.

ההחלטה של נאס”א לאשר שימוש במשגר פאלקון 9 משומש מהווה סוג של גושפנקא לחברת SpaceX לגבי בטיחות השימוש במשגרים כאלו, ועשויה לעודד חברות מסחריות וארגונים ממשלתיים אחרים (כמו צבא ארה”ב) להסכים להשתמש במשגרים משומשים.

הדיונים בין SpaceX לנאס”א בנוגע לשימוש במשגר משומש החלו בינואר השנה, ונאס”א נתנה את האישור הסופי לכך לפני מספר שבועות. ההחלטה התבצעה לאחר בדיקה יסודית של בטיחות השימוש במשגר משומש. הסוכנות אישרה בינתיים רק שימוש בשלב המשומש הספציפי ששוגר אתמול, וזאת מפני שהוא ביצע שיגור בודד אחד בעבר למסלול נמוך-ארץ, כך שהוא לא חווה עומסים כבדים במהלך השיגור והנחיתה.

חללית הדרגון המשומשת ששוגרה אתמול, בצילום מהמשימה הקודמת שלה לתחנת החלל הבינלאומית, באפריל 2015. צילום: NASA.

“אנחנו די בטוחים שרמת הסיכון של הרכב הזה אינה גדולה באופן משמעותי מזו של מאיץ חדש”, אמר קירק שירמן, מנהל תוכנית תחנת החלל הבינלאומית בנאס”א, לפי דיווח של אתר SpaceNews. לפי שירמן, חלק מהסיכונים במשגר משומש הינם דווקא פחותים מאשר משגר חדש, בעוד אחרים גבוהים יותר, כך ש”התוצאה הסופית היא בערך אותו סיכון”, הוא אמר.

ראוי לדייק ולציין שגם הפאלקון 9 וגם חללית הדרגון אינם רב-שימושיים באופן מלא. במקרה של המשגר, השלב הרקטי העליון שלו לא מסוגל לחזור ארצה, ונשרף באטמוספירה. במקרה של החללית, רק קפסולת החלל שלה, שמכילה את תא המטען המדוחס (כלומר, מכיל בתוכו אטמוספירה מוגנת), חוזרת ארצה. תא המטען האחורי והלא-מדוחס, שפתוח לרווחה לחלל החיצון, ובו נמצא  מטען שלא נדרש לשהות בתנאים מוגנים, וכן הפאנלים הסולאריים של החללית, נשרף באטמוספירה בסוף המשימה.

SpaceX הודיעה שכל השיגורים הנותרים שלה, במסגרת החוזה הראשון שלה עם נאס”א לשיגורי אספקה לתחנת החלל, יתבצעו באמצעות חלליות דרגון משומשות. החוזה השני של החברה עם נאס”א, שצפוי להתחיל ב-2019, יבצע שימוש בדגם העתידי של חללית הדרגון, דרגון 2. הדרגון 2 מפותחת אמנם לשיגור אסטרונאוטים לתחנת החלל, אך החברה תעשה בה שימוש גם לשיגורי מטען לא-מאוישים.

צפו ברגעי השיגור והנחיתה של הפאלקון המשומש:

כן השיגור שהתפוצץ ביחד עם עמוס 6 בשנה שעברה חוזר לפעילות

השיגור אתמול התבצע מכן השיגור SLC-40 בבסיס חיל האוויר קייפ קנוורל בפלורידה, הפעם הראשונה ש- SpaceX משתמשת בכן השיגור הספציפי הזה לאחר שניזוק באופן קשה בפיצוץ הפאלקון 9 בספטמבר 2016, שגרם גם להשמדת לוויין התקשורת הישראלי עמוס 6.

החזרה לפעילות בכן השיגור SLC-40 מאפשרת לחברה להעביר אליו את השיגוריים המסחריים העתידיים שלה מהחוף המזרחי של ארה”ב, ולפנות את כן השיגור LC-39A, שנמצא בנמל החלל קנדי, הצמוד לבסיס חיל האוויר קייפ קנוורל.

החברה מתכוונת להשתמש בכן השיגור LC-39A רק לשיגורים מאוישים לתחנת החלל הבינלאומית, שצפויים להתחיל להתבצע בשנה הבאה, וכן עבור טיסות של המשגר החדש שלה, הפאלקון הכבד, שטיסת הבכורה שלו מתוכננת, נכון להיום, להתבצע בינואר 2018 (בטיסה הזו, שהינה טיסת מבחן ולכן לא מכילה מטען בעל ערך כמו לוויין, אילון מאסק הכריז שתשוגר מכונית הטסלה האישית שלו לקרבת מאדים).

רגע ההמראה של משגר הפאלקון 9 המשומש, ובחרטומו חללית הדרגון המשומשת, על כן השיגור SLC-40 בבסיס חיל האוויר קייפ קנוורל בפלורידה, מקור: NASA.

ראוי לציין ולהוסיף שבנוסף לשני אתרי השיגור המצוינים לעיל, ל-SpaceX יש אתר שיגור שלישי בחוף המערבי של ארה”ב, בבסיס חיל האוויר ונדנברג בקליפורניה. החברה בונה גם אתר שיגור רביעי ליד בראונסוויל, טקסס, סמוך לגבול עם מקסיקו.

בין הציוד ששוגר לתחנה: מכשיר לניטור פגיעות פסולת חלל

חללית הדרגון ששוגרה אתמול לתחנת החלל הכילה 2,205 ק”ג של ציוד ואספקה לתחנת החלל. מלבד אספקה ומזון עבור צוות התחנה, החללית נשאה גם מספר ניסויים מעניינים וראויים לציון:

חיישן למדידת קרינת השמשTSIS-1 (קיצור של Total and Spectral Solar Irradiance Sensor), ימדוד את קרינת האור שמגיעה לכדור הארץ מהשמש. נאס”א כבר שנים רבות מנטרת מהחלל את קרינת השמש, כדי לבחון את השפעתה על המערכות האקולוגיות והאקלים בכדור הארץ, אך החיישן החדש יספק רמת דיוק הגבוהה פי 3 מהמדידות כיום.

מכשיר לניטור פגיעות חלקיקי פסולת חלל בתחנת החלל: SDS (קיצור של Space Debris Sensor) ינטר וימדוד פגיעות של חלקיקי פסולת חלל בתחנה, במטרה לשפר את ההבנה של סביבת פסולת החלל סביב כדור הארץ, ובכך לשפר את היכולת להגן על חיי האסטרונאוטים.

תיעוד של פגיעת מיקרומטאוריד באחד מחלונות מודול קופולה של תחנת החלל הבינלאומית. חללית הדרגון ששוגרה היום תביא לתחנה מכשיר שינטר אחד פגיעות חלקיקי פסולת חלל בתחנה כדי ללמוד איך להגן טוב יותר על חיי האסטרונאוטים. מקור: NASA.
תיעוד של פגיעת מיקרומטאורואיד באחד מחלונות מודול קופולה של תחנת החלל הבינלאומית. חללית הדרגון ששוגרה היום תביא לתחנה מכשיר שינטר אחד פגיעות חלקיקי פסולת חלל בתחנה כדי ללמוד איך להגן טוב יותר על חיי האסטרונאוטים. מקור: NASA.

ייצור סיבים אופטיים בתנאי חוסר משקל: ניסוי Made In Space Fiber Optics יבחן האם ייצור סיבים אופטיים בתנאים של חוסר משקל ישפר את יעלותם ביחס לסיבים אופטיים המיוצרים על כדור הארץ. בתנאי כבידה רגילה, סוג הזכוכית ממנה מיוצרים הסיבים, המכונה ZBLAN, יוצרת גבישים ברמה האטומית כאשר היא מתמצקת. חוקרי הניסוי סבורים שבתנאי חוסר משקל הזכוכית תתגבש ברמה פחותה יותר, וכך ניתן יהיה לשפר את היכולות האופטיות של הסיבים.