גשושית סטארשיפ ששוגרה מטקסס התפרקה דקות ספורות לאחר ההמראה, אך המאיץ "סופר האבי" נחת בהצלחה בזרועות מתכתיות על כן השיגור

חברת SpaceX הודיעה ב-16/1/2025 על כישלון טיסת המבחן השביעית של מערכת השיגור הגדולה בעולם, סטארשיפ. לאחר ההמראה המוצלחת, השלב העליון של הרקטה התפרק בעקבות "אנומליה" טכנית, בעוד המאיץ הכבד "סופר האבי" הצליח לנחות בשלום ולהיתפס בזרועות מתכת ייחודיות.
סטארשיפ, המתנשאת לגובה של כ-120 מטרים, שוגרה מאתר השיגור בבוקה צ'יקה, טקסס, בשעה 17:38 (שעון מקומי). השיגור נועד לבחון את המערכת המשודרגת, שנועדה לשגר 10 לוויינים מדומים ולהחזיר את המאיץ לשימוש חוזר.
השלב הראשון של הטיסה היה מוצלח: המאיץ נפרד בהצלחה מהשלב העליון ונחת בצורה מבוקרת בעזרת זרועות מתכת ענקיות המכונות "צ'ופסטיקס." עם זאת, כ-8.5 דקות לאחר ההמראה, איבדו בקרי הטיסה את הקשר עם השלב העליון, שהחל להתפרק באטמוספירה ונפל לים סמוך לפורטו ריקו.
תגובות וניתוח ראשוני
לדברי דובר SpaceX, דן הוט, הכישלון אינו מהווה הפתעה: "זו טיסת מבחן – כל המטרה היא ללמוד ולהשתפר. נחקור את הסיבות שהובילו לכישלון כדי להבטיח שזה לא יקרה שוב."
נתונים ראשוניים מצביעים על כך ששריפה פרצה באזור האחורי של החללית זמן קצר לפני הפירוק. בעקבות האירוע, נרשמו שיבושים במרחב האווירי של פורטו ריקו, וה-FAA (רשות התעופה הפדרלית) נאלצה להסיט או להאט טיסות אזרחיות.
למרות הכישלון של השלב העליון, SpaceX הצליחה בלכידת המאיץ – הישג חשוב המהווה צעד נוסף לעבר הפיכת מערכת סטארשיפ לאמינה וברת שימוש חוזר. זהו הניסוי השני שבו החברה מצליחה ללכוד את המאיץ בזרועות המתכת הענקיות שעל כן השיגור. אילון מאסק, מנכ"ל החברה, ציין בעבר כי לכידת המאיצים היא מפתח להפחתת עלויות השיגור ולהפיכת משימות לחלל למשתלמות יותר.
SpaceX ממשיכה לדבוק בגישת הניסויים המהירים והלמידה מכישלונות, בניגוד לשיטות הזהירות של סוכנויות כמו נאס"א. "כל טיסת מבחן מספקת שיעורים חשובים," הדגישו בחברה.
סטארשיפ מיועדת למשימות מורכבות, כולל שיגור מטענים כבדים, שיגור אסטרונאוטים לירח במסגרת תוכנית ארטמיס של נאס"א, ואף משימות עתידיות למאדים.
תחרות גוברת בתעשיית החלל
ביום השיגור של סטארשיפ, חברת בלו אוריג'ין של ג'ף בזוס שיגרה את טיל New Glenn החדש שלה. בעוד שהשיגור הגיע למסלול מוצלח, המאיץ של בלו אוריג'ין לא הצליח לנחות כמתוכנן. שני האירועים מדגישים את התחרות האינטנסיבית בתעשיית החלל המסחרית.
בנוסף לנזקי השברים, האירוע גרם לשיבושים בלוחות זמנים של טיסות מסחריות באזור פורטו ריקו ומיאמי. חברת Qantas דיווחה על שינויים בלוחות הזמנים שלה בשל הניסויים של SpaceX.

SpaceX כבר החלה בניתוח הנתונים מהטיסה בשיתוף עם ה-FAA. לדברי החברה, הלקחים מהטיסה ישמשו לשיפור עיצוב הרקטה ולהגדלת אמינותה. "המטרה שלנו היא להפוך את האנושות לבין-כוכבית, והניסוי הזה, כמו קודמיו, מקרב אותנו לשם," אמרו נציגי החברה.
SpaceX Starship: עבר ועתיד
חללית סטארשיפ היא משגר כבד דו-שלבי הניתן לשימוש חוזר ומתחדש, שפותח על ידי חברת SpaceX במטרה להוזיל את עלויות השיגור ולשמש למשימות מגוונות, כולל חקר הירח, מאדים והקולוניזציה של מערכת השמש. גובהה של החללית נע בין 121.3 ל-150 מטרים, בהתאם לדגם, וקוטרה הוא 9 מטרים. היא מתודלקת בכ-5,000 טון חמצן נוזלי ומתאן, עם כושר שיגור למסלול לווייני נמוך (LEO) של עד 200 טון בדגם העתידי Block 3.
הפיתוח של סטארשיפ החל ב-2012, תחת השם Mars Colonial Transporter, עם מטרה ברורה לאפשר שיגורים למאדים. במהלך השנים, SpaceX עברה מפיברגלס לנירוסטה כחומר מבני, מה ששיפר משמעותית את ביצועי החללית. השיגורים הראשונים כללו טיסות נמוכות של Starhopper ב-2019 וטיסות ניסוי של דגמים מוקדמים כמו SN8 ו-SN15 בין 2020 ל-2021. טיסות אלו סייעו לשפר את העיצוב ולהפחית סיכונים במערכת.
מאז 2023, סטארשיפ מבצעת טיסות משולבות הכוללות את שני השלבים. הטיסה הראשונה, שהתקיימה באפריל 2023, נחשבה לפריצת דרך, אך הסתיימה בהתפוצצות. בטיסה השנייה, בנובמבר 2023, נעשה שימוש בטכניקת "Hot Staging" להפרדה בין השלבים, אך השלב העליון נכשל שוב. הטיסה השלישית, במרץ 2024, הצליחה להדגים העברת פרופלנטים במסלול, אך השלב העליון אבד באטמוספירה. ההצלחה הראשונה ללכידת המאיץ באמצעות זרועות "צ'ופסטיקס" התרחשה בטיסה החמישית באוקטובר 2024. בטיסה השביעית, בינואר 2025, המאיץ נחת בהצלחה, אך השלב העליון התפרק.
עוד בנושא באתר הידען: