סיקור מקיף

החללית סטארשיפ 8 של SpaceX התרסקה הלילה בנסיון נחיתה בעת ניסוי בטקסס (וידאו)

SN8, אב טיפוס של חללית שאמורה להסיע בני אדם למאדים, המריאה ואפילו הסתובבה באוויר אך לא הצליחה בשלב הנחיתה ככל הנראה בגלל לחץ דלק נמוך במכל המרכזי דבר שגרם לה להגיע לקרקע במהירות גבוהה מדי. הניסויים ימשיכו עם החללית הבאה

מאת יוניברס טודיי, תרגום: אבי בליזובסקי

צילום מסך מרגע ההתרסקות של החללית SN8 בטיסת מבחן בטקסס, 9/12/2020. צילום: SPACEX
צילום מסך מרגע ההתרסקות של החללית SN8 בטיסת מבחן בטקסס, 9/12/2020. צילום: SPACEX

סוף סוף, SpaceX ביצעה את טיסת המבחן הראשונה בגובה רב עם אב הטיפוס של חללית סטארשיפ. במהלך השיגור, הגרסה השמינית של אב הטיפוס המריאה לגובה של 12.5 ק”מ וערכה כמה תמרונים מפוארים לפני שחזרה למנחת שלה. למרבה הצער, הנחיתה הייתה קשה ו-SN8 התפוצה ברגע הנחיתה לעיני מצלמות ששידרו את המבצע בשידור חי.

למרות שלא הצליחה להגיע הביתה בחתיכה אחת (טכנית היא אכן נחתה ורק אז התפוצצה), SpaceX אישרה את תכנון ספינת החלל שלה לטיסה בגובה רב, ניסוי המהווה קרש קפיצה עיקרי בפיתוח של כל חללית. יתרה מכך, הנתונים שהם אספו מהמבחן הזה והנחיתה הכושלת כבר משמשים להכנה למבחן הטיסה הבא בגובה רב הרבה יותר, ולכן ניתן לומר שבכל זאת אפשר ללמוד ממנו לקחים לקראת ביצוע טיסות סדירות לירח ומאדים.

ביום שלישי בוטל ברגע האחרון נסיון שיגור בשל חשש לתקלה במנוע, הליך כיבוי שבוצע באופן אוטומטי. השיגור נדחה לאתמול (ד’ שעה 15:00 שעון מרכז ארה”ב – 23:00 שעון ישראל) אך שוב בוטל השיגור ברגע האחרון כשתי דקות לפני השיגור המתוכנן. הפעם הביטול נעשה בידי אנשי צוות הבקרה בשל מטוס שחדר לאיזור השיגור שאמור היה להיות פנוי. בסופו של דבר לאחר כל העיכובים השיגור התבצע בשעה 16:45 שעון מקומי, 00:45 שעון ישראל הלילה (ה’).

תמונת סטילס מתוך השידור של SpaceX, המציגה את שלוש הזנות הוידאו השונות. קרדיט: SpaceX
תמונת סטילס מתוך השידור של SpaceX, המציגה את שלוש הזנות הוידאו השונות. קרדיט: SpaceX

השיגור היה חלק

השיגור החל ללא תקלות כאשר כל שלושת מנועי ה”ראפטור” הוצתו והחללית המריאה באיטיות מכן השיגור. SpaceX שיתפה את האירוע כולו בשידור חי ברשתות החברתיות שבו נעשה שימוש במצלמה חיצונית, מצלמה הפונה כלפי מטה המותקנת על החלק החיצוני של ספינת החלל, ומצלמה שלישית רכוב בתוך תא המנוע.

שיגור והתרסקות החללית SN8 בעת טיסת מבחן בטקסס, 9/12/2020. סרט רשמי של SPACEX

קרוב ל-4:42 דקות לתוך הטיסה, השיגה ה-SN8 את גובה היעד של 12.5 ק”מ ומנועי הראפטור כבו. ה-SN8 המשיכה לטפס מעט ואז החלה לרדת והטתה את הגוף שלה לכיוון הקרקע. זה היה תמרון “היפוך בטן ” צפוי, שבחן את מדפי התמרון של החללית ואת המשטחים האווירודינמיים..

ה-SN8 מבצע את תמרון “כפכפי הבטן” שלו. קרדיט: SpaceX

החללית גלשה באוויר במשך יותר מדקה ועשתה את רוב הדרך חזרה למנחת. צוותי הקרקע הציתו מחדש את שלושת מנועי הראפטור (6:25 דקות לאחר השיגור) כדי להאט את SN8 כהכנה לנחיתה רכה.

למרבה הצער, SN8 היתה אפופה בלהבות מיד לאחר שנחתה 6:42 דקות לאחר השיגור ולאחר מכן התפוצצה במהירות. למעט המצלמה החיצונית, כל שידורי הוידאו החיים נחתכו בפתאומיות ואחרי כמה שניות, העשן התבהר וחשף ערימה קטנה של פסולת ואת חרטום החללית מפוזרים על פני המשטח. השידור החי הסתיים בהודעה: ניסוי מדהים, מזל טוב ספינת החלל. SN9 הבא בתור!”

“אילון מאסק עלה לטוויטר כ-10 דקות לאחר סיום הטיסה. הוא שיבח את ההצלחות שהשיגה החברה במהלך הניסוי שכלל עליה מוצלחת ובקרת נחיתה מדוייקת.”

תמרון "היפוך הבטן" של החללית SN8. צילום SPACEX
תמרון “היפוך הבטן” של החללית SN8. צילום SPACEX

הוא גם הסביר את הסיבה מדוע SN8 התפוצצה מיד לאחר שהגיע למנחת: “לחץ מיכל הדלק היה נמוך במהלך הנחיתה דבר שגרם למהירות גבוהה ברגע הנגיעה בקרקע דבר שגרם ל-RUD, אבל יש לנו את כל הנתונים שהיינו צריכים! מזל טוב צוות SpaceX”

RUD הוא מונח מקצועי בהנדסת תעופה וחלל שמשמעותו “פירוק מהיר לא מתוכנן”, עם זאת, מאסק בהחלט צודק ויש הרבה סיבות לכך ש-SpaceX מרגישה חגיגית כרגע למעט הגעה מהירה מדי ושריפה על משטח הנחיתה, SN8 הצליחה להשיג את כל מה שהיתה אמורה בטיסת מבחון זו.

היא הגיעה לגובה של 12.5 ק”מ, היא הצליחה לדאות בהצלחה דרך האטמוספרה תוך שימוש בסנפיריה ומשטחיה בלבד, והצליחה להצית מחדש את המנוע שלו בדיוק בזמן כדי להתהפך ולנחות. באשר לחלק הנחיתה, מאסק והמהנדסים שלו צריכים לבחון כעת את הנתונים כדי לוודא שבטיסת המבחן הבאה יהיה יותר זמן להאט.

עוד בנושא באתר הידען:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.