ברית המילה: הניתוח המיותר שלא ייפסק

הגנטיקאי ד"ר ערן אלחייק טוען לקשר סטטיסטי בין מילה למוות בעריסה של תינוקות זכרים, העודפת על אותה תופעה אצל בנות

מילת יצחק על ידי אברהם, ספר תורה מרגנסבורג, שנת 1300 לערך
מילת יצחק על ידי אברהם, ספר תורה מרגנסבורג, שנת 1300 לערך

ברית המילה היא נושא מרתק בן אלפי שנים המכיל את כל המרכיבים של רומן מוצלח: כסף, מין, דת, כוח והבטחה לנעורים – נושאים שאף פעם לא הופכים נדושים אם כי בעידן הקורונה נראים רחוקים קצת יותר. והנה למרות שהוירוס הצליח לזרוע אימה ולהכניס לבידוד 93% מאוכלוסיית העולם, דבר אחד הוא לא הצליח לנצח – את הניתוח העתיק בעולם – ברית המילה. והנה גם בימים אלה שיש מחסור ברופאים ובתי חולים בלתי נגישים המוח היהודי ממשיך לחפש דרכים איך לקיים ברית מילה, קורונה או לא קורונה, לצהלות התקשורת. ואולי משום כך זה זמן טוב להזכיר במה בדיוק מדובר. נתחיל בהיסטוריה קצרה על הניתוח עצמו.

המילה אינה המצאה יהודית או ישראלית. היא קיימת בצורות שונות כל היבשות, להוציא אמריקה, כחלק מטקס התבגרות בו הופך הנער ללוחם או כהגנה מפני שדים ושטנים, אך הטקס שונה ממקום למקום במאפייניו. בפפואה ניו גינאה, למשל, מסתפקים לרוב בשריטת איבר המין. המאמצים האנתרופולוגיים לעגן את כל המנהגים האלו במסורת יהודית כלשהי הוכרזו ככשלון באמצע המאה ה20 ולבסוף הוסכם שהם התפתחו עצמאית והשתנו עם השנים בהתאם למנהג ולמקום. גם המילה היהודית השתנתה עם השנים. מאחר ומדובר ברקמה שאינה מותירה עדויות, קשה לקבוע כמה חתכו, מהיכן חתכו או אפילו איך חתכו אבל ידוע שהמנהג לא היה נפוץ בציבור לפחות עד לסוף התקופה הפרסית אז נכתבו הסיפורים התנ"כיים שקידמו אותו וכן ידוע שהחיתוך לא היה מסיבי ולא כלל את כל העורלה, שכן בתקופה ההלניסטית האתלטיים היהודים יכלו למשוך את העורלה על איבר מינם ולקשור אותה בחוט משל היו לא נימולים. מהרגע שבו הבינו הפרושים (הרבנים של אותם ימים) שאדם יכול ללבוש ולהפשיל את יהדותו בקלות, הפכה המילה למאבק ביניהם לבין ה"מתייוונים" או בין השמרנים לליברלים שנמשך עד היום.

במאמץ לבדל את השורות, קבעו הפרושים כי מה שהיה אולי שריטה קטנה באיבר יהיה מעתה הסרה מלאה ובלתי הפיכה של העורלה. כדי לספק את יצריהם כמו גם את אמונתם בחיי נצח (כי הנפש שוכנת בדם) נוספה גם מציצת הדם ואיבר המין. מאותו רגע ושלא במפתיע הפכה היהדות לבזויה, נרדפת ומוקצית מחמת המיאוס בקרב כל העמים אליהם הגיעה התרבות ההלנית או שהיו בעלי היגיון בריא. פאולוס היה בין הראשונים שהבינו שלגברים אכפת הרבה יותר מאיבר המין שלהם מאשר ממלכות השמיים. ברגע שיצא נגד ברית המילה, מאמצי ההתנצרות שלו החלו לשאת פרי. מלכות השמיים נשמעה פתאום הגיונית יותר כשהיא יצאה מהתחתונים. מוחמד גילה תבונה כשאימץ גישה מתפשרת, הוא אימץ את המילה כדי למשוך את היהודים לאיסלאם אולם הותיר לדחותה לגילאים מבוגרים יותר, בהם הילד חסון יותר, מתי שהיא נערכה בפועל במשך זמן רב אצל המוסלמים. ככל שגברה ההתנגדות למילה כך גברה ההתבצרות היהודית בה ולצידה – האפולוגטיקה, ספרות ענפה שעיקרה התנצלות על המילה ובפירוט "יתרונותיה"). למעשה, שום סוגייה יהודית לא עוררה התנגדות רבה כמו המילה בקרב הערלים עד שהפכה לסימן ההיכר שלהם. קל להאשים את האחרים בשנאת יהודים, אלא שבאותו הזמן יש להזכיר שהם קיבלו את השבת כיום מנוחה כמו גם תפיסות יהודיות רבות אחרות. אם כן מה נורא כל כך במילה? הרי בסך הכל מדובר בניתוח קטן, לא?

הקשר בין מילה למוות בעריסה

מוות בעריסה (sudden infant death syndrome) מוגדר כמוות של תינוק בן פחות משנה שנותר בלתי מוסבר גם לאחר נתיחה פתולוגית והוא גם הסיוט הגדול ביותר של כל הורה. ובכל זאת אנחנו לא חסרי אונים לחלוטין אל מול התופעה. לרשותנו ארבעה סימנים שיכולים לתת לנו רמז על הגורמים למוות ואלה הם: בנים מתים יותר מבנות, היספנים פחות מלבנים (למרות שמצבם הסוציואקונומי נמוך), רוב המיתות מתרחשות בין 2-4 חודשים לחיי התינוק ורובן חלות בעונת החורף. מכיוון שהמילה היא ניתוח לכל דבר שעל פי רוב נערך על ידי מי שאינם מוכשרים לכך, אובדן הדם, זיהומים וסיבוכים שונים נפוצים מאוד. כל אלה לצד הכאב הנורא שבקריעת רקמת העצבים מעלים את הסיכון למוות במיוחד אצל תינוקות ברמת סיכון גבוהה. שההסבר תואם למאפיינים העיקריים של מוות בעריסה, היינו ההטייה לבנים, השכיחות הנמוכה בהיספנים (צאצאי ספרדים וילידי אמריקה שאינם נימולים) כמו גם תקופת החודשים הראשונים לחיים בהם ההגנה האימונולוגית שמעניקה האם לתינוק מתחילה להעלם והעולל צריך להפנות משאבים למלחמה בזיהומים שונים שמתרבים בתקופת החורף עד כי אינו מסוגל עוד לווסות את המערכות שלו.

מוות בעריסה (sudden infant death syndrome) מוגדר כמוות של תינוק בן פחות משנה שנותר בלתי מוסבר גם לאחר נתיחה פתולוגית והוא גם הסיוט הגדול ביותר של כל הורה. ובכל זאת אנחנו לא חסרי אונים לחלוטין אל מול התופעה. לרשותנו ארבעה סימנים שיכולים לתת לנו רמז על הגורמים למוות ואלה הם: בנים מתים יותר מבנות, היספנים פחות מלבנים (למרות שמצבם הסוציואקונומי נמוך), רוב המיתות מתרחשות בין 2-4 חודשים לחיי התינוק ורובן חלות בעונת החורף. מכיוון שהמילה היא ניתוח לכל דבר שעל פי רוב נערך על ידי מי שאינם מוכשרים לכך, אובדן הדם, זיהומים וסיבוכים שונים נפוצים מאוד. כל אלה לצד הכאב הנורא שבקריעת רקמת העצבים מעלים את הסיכון למוות במיוחד אצל תינוקות ברמת סיכון גבוהה. במאמר שפורסם בכתב העת  Frontiers in Neurology   שיערתי שהמילה היא גורם סיכון למוות בעריסה. קל גם לראות שההסבר תואם למאפיינים העיקריים של מוות בעריסה, היינו ההטייה לבנים, השכיחות הנמוכה בהיספנים (צאצי ספרדים וילידי אמריקאה שאינם נימולים) כמו גם תקופת החודשים הראשונים לחיים בהם ההגנה האימונולוגית שמעניקה האם לתינוק מתחילה להעלם והעולל צריך להפנות משאבים למלחמה בזיהומים שונים שמתרבים בתקופת החורף עד כי אינו מסוגל עוד לווסות את המערכות שלו.

במאמר שני שפורסם בכתב העת Journal of Clinical and Translational Research הראיתי שהמילה אכן מסבירה במידה רבה את השונות הגבוהה בתמותות במדינות וציבורים שונים כמו גם את יחס המיתות בין בנים לבנות. אלו המאמרים המדעיים הראשונים שקשרו בין מילה למוות בעריסה. הם פורסמו 15 שנים אחרי שאמיתי משה דימם למוות על שולחן המוהל ובית המשפט באנגליה קבע שאין הוכחה מדעית שברית המילה גרמה למוות, 7 שנים אחרי ששלושה תינוקות נפטרו בניו יורק כתוצאה מנגיף ההרפס לאחר מציצה ממוהל נושא הנגיף ושוב נטען שלא הוכח הגורם הישיר למוות, ושנה לפני שאלכס הארדי התאבד לאחר שאברו הושחת.

מי שלא היו צריכים להתפלא מתוצאות המחקר הם יהודים שכן המוות מעולם היה כרוך בברית מילה במפורש או במובלע. התלמוד העניק פטור ממילת הילד השלישי לאמהות ששני ילדיהם הראשונים נפטרו. החשודים המידיים היו צריכים להיות הרבנים, אך אלו הפנו את האצבע כלפי השדים והרוחות וגבו תשלום כדי לגרש אותם ובכך, כמובן, הרוויחו פעמיים. שדה בבלית עבשה בשם לילית הואשמה ברצח ובמקביל רוממה לדרגת אלוהות. כבר במאה ה13 זווגה לסמאל, מלך השדים, ובהמשך ליהווה, תחת השכינה הגולה. קמעות, צלחות כישוף וכתבי קלף עם קללות ואזהרות היו כלי הנשק העיקריים במלחמה עם השדה הרצחנית, הנסתרת והאלמותית, אך ללא הועיל. בימי הביניים שמו לב יהודים פלסטינים ששכניהם לא גוזזים את שערות בניהם ואף מלבישים אותם בבגדי ילדות. הפלסטינים אמנם לא ידעו מי זו לילית אבל הם הכירו מצויין את קורינה, מקבילתה המוסלמית של לילית. הם הסבירו שהם מחפשים את הילד לילדה כדי לסדר את קורינה (כלומר, שוב יש כאן הטייה ביחס המיתות בין בנים לבנות). היהודים הנדהמים מיהרו לאמץ את החלאקה ("תספורת" בערבית) עוד לפני החומוס וסלט הירקות.

מנהג איסור החיתוך של שערות הילד עד גיל שלוש התפשט במהירות בתפוצות. אלא שהגיור היה כה מהיר ונחפז עד ששמו הערבי נותר. כדי להסתיר את שורשי המנהג הערבי הומצאה "מסורת" שכביכול איסור גזירת השער מקביל לאיסור אכילת בוסר. עובדיה יוסף התנגד למנהג ה"אמורי" אך התעלמו ממנו מפני שהחלאקה עבדה (או שמא הייתה זו הרפואה המודרנית?). גם היום הורים חילוניים רבים לא גוזזים את שערות ילדיהם. אם תשאלו אותם למה הם לא ידעו או שיתביישו לומר שהם מאמינים בעין הרע.

המילה במרכז הוויכוח בין הרפורמים והאורתודוקסים

במהלך המאה ה18, עליית תנועת ההשכלה היהודית הביא משכילים רבים לפקפק בתלמוד ובנחיצות הניתוח והתרבו האשמות המוהלים במקרי המוות. ציבור יהודי גרמניה פנה לשלטונות ובקשם לאסור על הניתוח. הרבנים הודיעו בתגובה שהערלים מוזמנים ללמוד מהבית (ובלי אינטרנט). למרות האיום, רבים מהמשכילים של אותה תקופה, כמו הרצל, נמנעו מלמול את ילדיהם. ויכוח נלהם זה היה בליבת הויכוח הגדול עוד יותר בין הרפורמים לאורותודוכסים, עד שאלה התפצלו מאלה, אם כי לבסוף נכנעו הרפורמים ללחץ ובהמשיכו לקיים את המילה תוך שהם מתמקדים במאבקים אחרים. למרבה החרפה והאירוניה מתגאים היום הרפורמים בהכשרת מוהלים ממין נקבה. אך המיתות כתוצאה ממילה לא נפסקו מעולם ובסטטיסטיקות הרפואיות הן אוחדו יחד עם יתר המיתות הלא מוסברות, היינו מוות בעריסה. מרבית מקרי המוות בעריסה נגרמו כתוצאה מחנק בשל חפצים שהנוחו בעריסה או הסדין, לפיכך קמפיין שקרא להשכבת תינוקות על הגב במקום על הבטן הוריד מעט את מספר מקרי המוות הלא מוסברים בכל מדינה, מלבד מדינה אחת.
בניגוד לכל מדינה אחרת, ההנחייה להשכיב תינוקות על הגב במקום על הבטן לא הפחיתה את מספר המקרי המוות בעריסה בישראל. במילים אחרות, בישראל קיים גורם סיכון מקומי חזק מאוד שאינו קיים במקומות אחרים ושהמשיך להשפיע על התינוק בין אם הוא שוכב על הבטן או על הגב.

כדי להבין איך הפך הניתוח לנפוץ בקרב החברה האנגלו סקסית הנוצרית (הנצרות, כזכור התפשטה בעיקר בשל שלילת המילה) יש לחזור למאה ה-18 בה החברה הויקטוריאנית ניהלה מלחמת נגף נגד אויבה העתיק והמסוכן ביותר משכבר הימים – אוננות. מיתוס רווח הוא שיהודים (אורתוכוסים) לא מאוננים. הויקטוריאנים החליטו שהירידה בחשק המינית נובעת מהמילה והיא התפשטה בקרב האצולה. במקביל רופא אמריקאי בשם לואיס סייר נתקל במקרה של שיתוק בלתי מוסבר אצל ילד בן 5. עוזרת הבית סיפקה לו את הרמז הקליני הראשון "אל תיגע לו שמה." סייר גילה שהילד סובל מפימוזיס, תסמין נדיר בו העורלה לא נסוגה. כשסייר חתך את העורלה הפלא ופלא הילד התחיל ללכת וסייר הפך לישו המודרני. או ליתר דיוק, לאנטי כריסט, כי ישו התנגד למילה בעוד סייר וחבריו הויקטוריאנים אסרו עליה מלחמת חורמה, הפעם מהצד הרפואי. במאה וחמישים השנים האחרונות פורסמו אלפי מאמרים "מדעיים" בכתבי העת הנחשבים ביותר שהאשימו את העורלה הזכרית ומקבילתה הנשית כגורמים לקרי לילה, סיפיליס, ועצבנות ובעצם כל מה שהדימיון הרפואי יכל להעלות בדעתו. מנגד, הסרת העורלה נחשבה כתרופה לאפילסיה, שיתוק, כאבי בטן, בעיות עיניים, פזילה, חרשות וטמטום. באותו זמן השחורים באמריקה נמולו בכפייה, לא משום שהיה עניין בבריאותם כמובן, אלא כדי למנוע מהגברים לאנוס נשים לבנות ומהנשים השחורות ללדת ילדים. מילת נשים הייתה מקובלת בארה"ב עד שהוצאה אל מחוץ לחוק בסוף שנות ה80 בזכות מאבק הנשים, אלא שאלו באנוכיותן הותירו את ילדיהן מאחור. הרופאים האמריקאים שחקו את המשחק בחוכמה ובחרו להקריב את המלכה.הם בחרו שלא להתעמת לא עם הנשים ולא עם דגדגניהן, מה שהיה זר למסורת הנוצרית בלאו הכי ובאותו זמן קראו למילת זכרים גורפת כלל עולמית והיה להם טיעון מנצח – איידס.

כדי להבין את איך הפכה המילה לחוד החנית במאבק באיידס צריך לזכור את התקופה בה הבהלה מאיידס הייתה בשיאה ותאוריות קונספירציה רדפו זו את זו. השלטונות הואשמו שהנגיף הופץ כדי לחסל את אוכלוסיות המיעוטים ושאינם עושים מספיק כדי לחסל את המגפה (נשמע מוכר, נכון?). הבהלה לחיסון החלה אבל עד היום המיליארדים שהושקעו במחקר נספגו בורידי המערכת האקדמית והתעשייתית ולא ייצרו חיסון זול וזמין לאיידס. על רקע זה קל להבין כיצד חוקרים בחרו לעוות תוצאות. כדי להבין כיצד חוקרים מרמים, הניחו שאנחנו עוקבים אחרי 200 גברים בריאים שמחציתם נימולים במשך שנה. בסוף השנה נבדוק כמה מהם חלו באיידס. נניח שמצאנו ששני גברים לא נימולים חלו באיידס לעומת גבר נימול אחד. האם זוהי הוכחה שמילה מגינה מאיידס? כמובן שלא, זהו הבדל קטן ולא מובהק סטטיסטית במדגם קטן מאוד ומבלי שיש לנו את היכולת לדעת כמה יחסי מין קיים כל גבר ועם מי. חוקר הגון היה צריך להסביר את התוצאות כך, אולם יש דרך אחרת לדווח על אותן תוצאות. אפשר גם לומר שההדבקות בקבוצת הנימולים הייתה נמוכה ב 100% לעומת קבוצת הביקורת, או במילים אחרות – המילה מגינה מאיידס. זה נשמע הרבה יותר טוב מהתוצאה הקודמת, נכון? וזה בדיוק מה שקרה רק עם מספרים קצת שונים (1.18 אחוז לעומת 2.49 אחוז סיפקו "הגנה" כביכול של 60% מאיידס). כך נולד המיתוס שהמילה מגינה מאיידס וממשלות וקרנות החלו להפנות משאבים לניתוחי מילה באפריקה כדי להראות שהן "עושות משהו." נשאלת השאלה מדוע לא לספק בקונדומים שהם פתרון הרבה יותר זול ואפקטיבי (כמעט 100% לעומת 60% של המילה)? ובכן, גם האפריקאים נהנים לחשוב שהמנהג הקדום שלהם מספק הגנה נגד נגיף מודרני. העורלה משמשת להכנת תרופות "מסורתיות" וקונדום משומש, עם כל הכבוד, אי אפשר לשים בסלט. יש לציין שבשנים האחרונות ממשלות אפריקאיות מתחילות להבין ש(שוב פעם) מרחו אותן ומפנות את הכספים לאפיקים אחרים אם כי הבזבוז המשווע של מיליוני דולרים בשם מדע רע נמשך.

בעד ונגד ברית המילה

מן הידוע הוא שלא ניתן לשטות באנשים כל הזמן. לאחר מלחמת העולם השנייה עם עליית הרפואה הציבורית עלה צורך כלכלי דחוף להפריד את המוץ מהתבן. האנגלים לא האמינו למחקרים של עצמם והקשר בין מילה לתמותת ילדים (מוות בעריסה עדיין לא הוגדרה אז) שגילה ד"ר גיירדנר עודד את האנגלים להפסיק לממן את הניתוח מהקופה הציבורית. המדינות האנגלו סקסיות האחרות הלכו בעקבותיהם. אצל האירופאים והמזרח אסייאתים שתמיד דחו את הניתוח לא הייתה שאלה בכלל. המדינה היחידה שהמשיכה לקדם את הניתוח הייתה זו בעלת מערכת הרפואה הפרטית המפותחת ביותר אבל מהסיבות הכלכליות ההפוכות. חישוב מהיר מראה שהמילה מכניסה לעוסקים בה וסביבתם הקרובה בין 8-10 מיליארד דולר בשנה, כמו שווי טבע (תחשבו שבארה"ב נוצרת חברה בגודל טבע כל שנה מהאוויר, בלי שום השקעה). מה האינטרס של רופאים בעלי "מצפון" להפעיל את מטחנת הדם? ובכן, רופאים צעירים בארה"ב מתחילים את חייהם המקצועיים עם חוב של כמה מאות אלפי דולרים וצריכים לייצר הכנסות במהירות. ניתוחים מיותרים הם הדרך לכך. קשר של שתיקה סביב השלכות הניתוח מחבר את אנשי הדת המדע והרפואה. כולם צריכים לאכול וכולם צריכים שקט תעשייתי. תקציבים לא מוקצים לחקר השלכות המילה, נתונים אינם נאספים ומחקרים כמעט שאינם נעשים. מעט הנתונים שנאספו בעבר, לא נאספים עוד מה שמאלץ את החוקרים לעבוד עם נתונים ישנים. מחנה ה"תומכים" תמיד חזק וקולני יותר ממחנה המתנגדים והם כמעט אף פעם לא מציינים שיש להם ניגוד עניינים. אך זה לא היה הכל, כמו העץ הנדיב, גם המילה הוכיחה שהיא ממשיכה לתת ולתת ולמה?

ערכת מכשירים המשמשים לברית המילה. מתוך ויקיפדיה
ערכת מכשירים המשמשים לברית המילה. מתוך ויקיפדיה

עם השנים התברר שעלויות האשפוז הרפואיות הן כסף קטן לעומת הרווח האמיתי שיש בעורלה ושעד עכשיו ברווזת הזהב הזאת שמרה את היהלומים האמיתיים בבטן. תגלית ישראלית הראתה שהעורלה מכילה תאי גזע מה שהפך את חתיכת העור הזו ליקרה מפז, מה שכמובן חייב סודיות. התהליך הוא כזה. האמא מגיעה לבית החולים עם צירי לידה ומקבלת תרופות שמטשטשות אותה. לאחר מכן, האמא שסובלת מצירים, מטושטשת מתרופות ומותשת מחוסר שינה מתבקשת לחתום על טופס שבו היא מאשרת את התהליך הסטנדרטי של ברית המילה. באותיות קטנות מאוד כתוב שבית החולים שומר לעצמו את הרקמות. לאחר הלידה הרופא לוקח את הילד לחדר סגור כדי שאף אחד לא ישמע את הצרחות. הילד מופשט, נקשר בחוזקה שלא יזוז והרופא קוצר את העורלה שלו. התינוק נחבש וכשהוא מפסיק לצרוח הוא מוחזר לאם. החלק החשוב יותר, העורלה נלקחת למעבדה שם מאפשרים לתאי העורלה להמשיך להתחלק ומוכרים אותם לתעשיית התרופות והקוסמטיקה. אופרה ווינפרי, אחת הנשים העשירות בעולם שמקדמת את זכויות השחורים (שסבלו כזכור ממילה כפוייה) מקדמת גם קרם פנים שמכיל אברי תינוקות והיא לא הסלבריטאית היחידה שמרוויחה מסחר איברים.

אפשר להבין מדוע הספרות הרפואית בנושא המילה סובלת מפיצול אישיות. האמריקאים ועמיתיהם מייצרים מאמרים בזכות הניתוח (והכסף, הו הכסף) בעוד מקביליהם האירופאים והקנדיים מייצרים את הספרות ההפוכה הן מטעמיים אתיים והן מטעמים רפואיים שכן עד היום לא נמצא ולו סינדרום אחד שהמילה מרפאת להוציא דלקת בדרכי השתן אליה ייחשפו אחוז זעום מהילדים. הלא נימולים חשופים קצת יותר לדלקת לעומת הנימולים אך ההצדקה שצריך בשל כך למול ילדים כדי לפטור אותם מהדלקת זהה לטיעון שצריך לכרות את שדי הילדות כדי לחסוך מהן את סרטן השד. מנגד, הראו חוקרים שנזקי המילה רבים ומרובים וכוללים עלייה בסיכון לאוטיזם, נזקים לאבר המין ועיוותו, קריעת כלי דם, זיהומים וסיכונים רבים אחרים, חלקם בעלי השפעות מרחיקות לכת על הבריאות הנפשית והמינית. אל תטרחו לשאול את הרופאים, מרביתם לא יענו לכם, מחקרים הראו שהרופאים המתנגדים למילה אינם נוטים לשתף את דעתם עם הפציינטים לעומת רופאים המחזיקים בעמדות הפוכות. נסו את ד"ר גוגל. ישראל מתהדרת בשכיחות אוטיזם זהה לזו בארה"ב, אך בארה"ב יש את שיעור האוטיזם הגבוה. גם כאן (כמו במוות בעריסה ו ADHD) בולט היחס הגבוה בין בנים לבנות.

נסכם, אין ויכוח שלברית מילה יש אינספור יתרונות. היא מעניקה שקט פוליטי, כוח, כסף ונעורים לכל – מלבד לקורבנות. אז בפעם הבאה לפני שאתם משלמים למישהו שיתקע סכין באיבר המין של התינוק שלכם וייבצע בו אקט ספק-פדופילי ספק-ערפדי, נסו לפתוח את הלב היהודי שלכם ולחמול על התינוק. הוא צורח כי כואב לו.

נסיים בנימה אופטימית, השבוע האיחוד הבריטי של המוהלים הרפורמים והליברלים שחבריו מכירים את המחקר שלי הודיע שהוא משהה את כל המילות בשל "פיקוח נפש".

* ערן אלחייק הינו מרצה בכיר לגנטיקה רפואית, גנטיקה של אוכלוסיות וגנטיקה אבולוציונית באוניברסיטת לונד, שבדיה.

קישור למאמרים המוזכרים בכתבה:

עוד בנושא באתר הידען:

ברית מילה ומלחמות הזרע
"זכרונות מאפריקה" – מילת נשים (ביהדות?)
אשכנזים על דרך המשי (מאמר של ד"ר אלחייק בתחום הגנטיקה של אוכלוסיות)

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

80 תגובות

  1. איזה שטויות. המאמר סובל מחוסר נכונות היסטורית ואי דיוקים בצורה קשה. היה עדיף שהמחבר ישה שעורי בית כמו שצריך לפני פרסום שטויות בקנה מידה כזה.

  2. לא הייתי אומר שהכותב אנטישמי, אבל הוא בהחלט לא מסתיר את דעתי השלילית על הנושא. בכל מקרה, לקראת אמצע המאמר כבר איבדתי עניין…

  3. זה ידוע שייש סכנת הדבקות מהרפס לכן משרד הבריאות והוועדה לפיקוח על המוהלים ממליץ על ערכת ברית חד פעמית שנותנים למוהל זה מכסה את כל ההידבקיות כולל הרפס וקורונה ,בברית של בני הקטן לא ויתרתי על זה .
    https://tinyurl.com/ybjsz5fw

  4. דווקא בישראל יש יחסית מעט מקרים של מוות בעריסה לעומת מדינות אחרות (רפרנס 1)
    וכשמסתכלים על קבוצות אתניות עם שכיחות גבוהה של מוות בעריסה, דווקא אפרו-אמריקאים ואינדיאנים הם בעלי השכיחות הגבוהה ביותר, והם כאמור לא מבצעים ברית מילה. (רפרנס 2)

    רפרנס 1: https://main.knesset.gov.il/News/PressReleases/pages/press210217h1.aspx
    רפרנס 2: https://www.ncemch.org/suid-sids/statistics/index.php

  5. דווקא בישראל יש יחסית מעט מקרים של מוות בעריסה לעומת מדינות אחרות (רפרנס 1)
    וכשמסתכלים על קבוצות אתניות עם שכיחות גבוהה של מוות בעריסה, דווקא אפרו-אמריקאים ואינדיאנים הם בעלי השכיחות הגבוהה ביותר, והם כאמור לא מבצעים ברית מילה. (רפרנס 2)

    רפרנס 1: https://main.knesset.gov.il/News/PressReleases/pages/press210217h1.aspx
    רפרנס 2: https://www.ncemch.org/suid-sids/statistics/index.php

  6. בתגובות
    מובלעת ההנחה שהתנגדות למילה =אנטישמיות
    אתאיזים פירושו שנאת דת ואו דתיים
    שיש קשר בין התנגדות למילה להתנגדות לחיסונים
    כמובן שכל ההנחות לעיל מופרכות
    ההתנגדות למילה עומדת בפני עצמה בלבד

  7. אבי,

    אני לא מסכים להשוואה עם ההינדים. אין לי שום בעיה עם מאמר ביקורת על ברית המילה, ואולי באמת זו פרוצדורה שמבחינה אובייקטיבית אינה מועילה ואולי אף מזיקה.

    אבל הכותב הנ"ל הוא אדם בעל אג'נדה ברורה, ואולי יש לו את התואר הנכון (ד"ר) אבל הוא נחשב כהזוי ובלתי אמין בעליל במספר תחומים די גדול בעולם המדעי. גם הידע ההיסטורי שלו הוכח כגבב של שטויות – וכאן כבר לא אכפת לי בכלל אם הוא ד"ר לגנטיקה או לא, הבנאדם מעוות את ההיסטוריה איך שבא לו – גם בנושא מוצא יהדות אשכנז וגם בנושא ברית המילה.
    לא סתם ציינתי את הקראים ואת השומרונים – שניהם מבצעים ברית מילה בגיל 8 ימים. הקראים והשומרונים אף נוקשים יותר וכמעט אף פעם לא דוחים ברית מילה – גם אם הילד חולה.
    יותר מכך – השומרונים לרוב משתמשים בשירותיהם של מוהלים יהודים רבניים לביצוע ברית המילה – ככה שהמנהג הוא למעשה זהה.

    כך שכל הנראטיב ההיסטורי מגוחך שמציג ד"ר ערן אלחייק, כרגיל אגב גם בנושאים אחרים, לא מחזיק מים.
    באופן עקבי כמעט בכל כתבה שהידען מעלה מפרי יוצרו של אלחייק, "מזהירים" אותך על אמינותו ורמתו הנמוכה בתחום ההיסטורי אותו הוא מתיימר להעשיר באמצעות גנטיקה או ידע ברפואה – ונוחל נפילה מוחצת.
    ההתעלמות שלך מהערות אלו והמשך מתן במה לאדם הזה מעלה תהיות בקשר לאג'נדה הפוליטית שהאתר מנסה לקדם.
    אין לי בעיה לתת במה בכל נושא – גם כתבות מגזין כפי שניסחת את זה – אבל הבמה שאלחייק מקבל פה היא לדעתי מוגזמת בהתחשב בעובדה שהאדם מציג באופן עקבי תאוריות הזויות, קיצוניות ושאינן מקובלות על ידי רוב המומחים בתחומים.

  8. אבי, אני מתפלא עליך. הרי כבר נפלת עם מאמר הזוי של הכותב הזה. הוא לא מדען, הוא פסבדו מדען. יורה חץ אנטי יהודי ומחפש עיגולים שגויים ושיקריים שיתאימו לקונצפציה.
    האם האתר למדע פופולרי בעברית היחיד ברשת רוצה להפוך לאתר רמאות לקידום אנטי יהדות?

  9. יואל
    א. אני לא דתי
    ב. נראה לי שאני היחיד שהזכיר התנגדות לחיסונים אז אני מניח שאתה מתכוון אלי.
    ג. אתה מעוות את הדברים שלי בצורה מאוד לא יפה.
    לרגע לא השוותי את מי שמתנגד לחיסונים למי שמתנגד למילה.
    לדעתי התגדות למילה היא דבר לגיטימי בעוד התנגדות גורפת לחיסונים לא.
    כן השוותי את צורת הכתיבה והלהט הכמעט דתי של כותב המאמר יחד עם כל הדיבורים על קונספירציות לצורה שבה כותבים מתנגדי חיסונים.
    (כולל אפילו הפחדות לאוטיזים חסרות ביסוס)
    גם אם אתה תומך במילה וגם אם מתנגד ככה לא כותבים באתר מדעי, וגם לא היו נתנים לפרסם על כל נושא אחר.

  10. אולי המאמר ישנה את דעתי אבל שטויות.

    אחוז המוות תינוקות באמריקה הרבה יותר גדול מאשר ביהודים בישראל.

    דבר נוסף: ממה שרפרפתי פעם ראשונה(סביר אחרונה) מדובר ברפש אנטישמי.

    1.לא מלת?יהיה לך יותר קשה להבחין בזמן בזיהום. מה שיכול להוביל לפרימוזיס. לא למדת את הילד שאת העורלה מושכים ולא רק מותחים? גם פרימוזיס.

    פרימוזיס- העורלה נורדית, צרה ובשלב מסויים מודחקת. תוצאה. בעיקר אם הגבר שהתינוק שלך אמור לגדול אליו, הוא עם ארוך טיבה. דלקת, נמק, אלך דם שמתפשט ויכול לחסל לך את התינוק.

    אז ברית. במקור, זה לא היה שריטה. תודה רבה גאון ביבים.
    אלא קיצור העורלה כך שלא היה יותר סיכוי לפרימוזיס, אך התכונות המגנות של העורלה(היא לא סיכון לאיידס, אלא עוזרת להפחית שיפשופים, שהנם מה שמאפשר מעבר הנגיף) עדיין קיימות.

    המציצת דם? יש פחות תינוקות זכרים שמתאים ביהדות בהשוואה לאמריקה. וכן, בהתאמה לגודל אוכלוסייה. כי לנו יש מוהלים. ולהם רק רופאים.

    באשר להרפס. בדיקות. קיימות. חשבון.

  11. המגיבים הדתיים ,מציעים ל"התנצר" זה מוטיב חוזר "לא טוב לך תתנצר"
    ,מעיד רמתם הנמוכה.
    יש המשווים התנגדות למילה להתנגדות לחיסונים! כיביכול הזויים
    כנ"ל מעיד על רמה נמוכה
    נראה שחלק מהמגיבים אינם מקרב קוראי האתר
    יש לחץ גדול בקרב הממסד הדתי מהתנגדות למילה
    קראים מלים ללא פריעה ,גם ללא הפרדה ומציצה,
    שומרונים נימולים עיי מוהלים רבניים.
    יש יתרון למילה בגיל בוגר אחרי היפרדות הערלה
    מעין טקס הצטרפות לחברת הגברים.

    .

  12. אולי המאמר ישנה את דעתי אבל שטויות.

    אחוז המוות תינוקות באמריקה הרבה יותר גדול מאשר ביהודים בישראל.

  13. אגב מקריאה של המאמר המקורי, מלבד הרבה תאוריות. (שאותם אין לי יכולת לבחון)
    הנתון האמפירי היחיד הוא שכיחות נמוכה יותר של מוות העריסה של היספנים באמריקה לעומת כלל האוכלוסיה, כאשר מילה פחות שכיחה שם בחצי.
    שזה איך לומר קצת חלש…
    אין אפילו נתון שמראה שבקרב היספנים קיים פער קטן יותר בין מוות בעריסה של זכרים ונקבות.

  14. אבי
    אף אחד לא טוען שאתה צריך לצנזר מאמר על סיכונים במילה. (אולי לא אף אחד, יש כמה דתיים שבכל מקרה יגיבו בקיצוניות, אבל בוא נתעלם מהם)
    אני לרגע לא חושב שאין סיכונים במילה. וראוי שיהיו מאמרים שיבחנו את הסיכונים האלו.
    אבל ממקום מדעי נקי, ולא ממקום של תעמולה זולה שמתאימה יותר למתנגדי חיסונים, תוך הפרכה לאוויר של קנספירציות וטענות שרוב הרופאים משקרים.
    יש חלק גדול בקהילה המדעית שטוען ליתרונות רפואים לתהליך. לא חייבים להסכים, ואפשר גם לדון האם גם בהנחה שהיתרון קיים האם הוא שווה את הסיכונים. (אף אדם הרי לא יגיד שאין סיכון כלל, כל מוהל מודע לסיכון)
    אבל יש דרך לבצע דיון כזה, ניתן לנסות לחזור על הניסויים או לעבור שוב על נתונים. לא מקובל לזלזל במחי יד, לרמוז לקונספירציות חסרות בסיס וכיוצא בזה. (רוב החוקים שבצעו את המחקרים לא היו יהודים או דת אחרת המצווה למול)
    כעורך מדעי לדעתי לפחות עליך לשמור על רמת דיון נאותה.

  15. חבל מאוד שבאתר די מעניין של חדשות מעולם המדע אני מוצא כתבה שנוטפת אנטישמיות ודם יהודי בצורה הכי בוטה והכי מסמרת שיער שאפשר לתאר.
    אני את האתר הזה חוסם במיידי מהמומלצות שלי בגוגל.
    וזה חבל כי אני דווקא די סקרן לחידושים בעולם המדע והטכנולוגיה.
    וואו, כמה ארס ושנאת הדת אפשר להכניס בכתבה אחת?!

  16. ניסים
    מה הבעיה? הוא כבר מת…

    תגיד, לא מפריע לך שגבר מבוגר מצץ לך כשהיית תינוק?
    enyway..
    מה הקטע של דר. אלחייק עם הכוזרים?
    לא בחנתי את דעתו, אבל נראה לי ברור שהאשכנזים הם צאצאים של הכוזרים. לא?
    ישראל?

  17. אני מכיר מקרה של תינוק שמת בין 3 ימים. הרבנים חייבו לבצע בו ברית מילה כדי שייקבר כיהודי.

    לעולם לא אסלח לפרימיטיביים האלה.

  18. אבי בליזובסקי היקר, אתה נופל שוב ושוב קורבן למה שאני יכול רק להגדיר כ"הטרלות" העולם המדעי על-ידי הד"ר ערן אלחייק.
    הד"ר "המכובד" מחזיק בבלוג שנקרא Khazar DNA project בוא הוא מעלה תיאוריות הזויות חסרות שחר מדעי וגם תיאוריות קונספירציה על כך שכל חברות בדיקות הדנא הביתי עשו יד אחת כאילו ליצור מצג שווא על מוצא היהודים האשכנזים.
    מה הקשר בין הדיעות של ד"ר אלחייק לכתבה על ברית מילה? ובכן מדובר כאן בחשיפה מולך של מי האיש. הוא אדם רדוף בשדים ורוחות, קיצוני מאוד בדעותיו, ונותן לאידיאולוגיה שלו ולדעות שלו להכתיב את תוצאות המדע שבו הוא עוסק.
    כנ"ל לגבי האובססיה רבת השנים שלו על ברית המילה – וניתן רק לראות את האמירות החמורות ביותר שלו, שהן אגב אנטישמיות לכל דבר ועניין, כדי להבין שהבנאדם ככל הנראה קצת "מסובב".
    לדוגמה, האמירה שלו שהפרושים סיפקו את ייצריהם באקט מציצת איבר המין, או שכל אדם בעל הגיון בריא הפך לשונא היהדות בשל ברית המילה.
    אני בכלל לא נוגע בכך שמדובר בעלילות שווא (אולי דם?) כנגד הפרושים (=קרי, היהדות הרבנית) כיוון שגם הקראים וגם השומרונים מלים את ילדיהם בגיל 8 ימים. כנראה שלפי אלחייק מוצאם מהיהדות הפרושית.

    אני ממליץ בחום, כדי לא לפגוע ביושרה המקצועית והמדעית של האתר, להפסיק לאלתר לפרסם מאמרים מגוכחים של אלחייק – או לפחות כאשר מפרסמים מאמרים שלו, להבהיר שמדובר במאמרי דיעה בלבד, ללא ערך מדעי כלשהו.
    אבי, בנימה אישית – גם אם אלחייק מאושש ומאשר דיעות שאתה עצמך מסכים איתם, אני חש שיש צורך להתריע מפני ההזיה שנקראת אלחייק – כי כך הוא נתפס בתחום הגנטיקה של אוכלוסיות ברחבי העולם.

  19. מר ערן, אתה מבלבל בין איסורים ביהדות למנהגים , לדעות , לציווי דאורייתא , סברות … תעשה סדר ב"ידע" שלך לפני שאתה כותב על נושא מסויים .
    קצת עלוב שבאתר "ידען " מפרסמים מאמר של מישהו שהידע שלו ביהדות טקסטי ו/או מבולבל .
    לימוד נעים , ערן .

  20. אבי בליזובסקי
    הרבה תגובות פה אולי מתלהמות לשתי הצדדים.
    אבל ברצינות בתור ערוך של אתר מדעי זה נראה לך רציני?
    אני אישית אין לי ילדים ולא החלטתי מה אני יעשה.
    מה שבטוח מאמר כזה לא ישכנע אותי, אני די בטוח שלא היית מפרסם מאמר שכתוב כך לו הנושא היה כל נושא אחר, לקרוא את המאמר הזה היה נשמע יותר כמו מאמר של מתנגדי חיסונים, עם כל החלקים הטובים של קונספירציה חובקת עולם.
    כמו שאני אקח בערבון מוגבל מחקר/מאמר של כותב חרדי (אפילו אם הוא מתהדר בתואר דוקטור) בנושא ברית מילה ככה צריך כנראה להתייחס למאמרים באתר בנושאים כאלו.
    וחבל, כי אתם אמורים להיות "מעל זה" כביכול.
    אם אתה מעלה מאמר כזה שתומך בכזה קלות בקונספירציה שחובקת כל כך הרבה מעולם הרפואה, מאמר שאומר: "אל תשאלו את הרופא, הוא ישקר לכם…" אז למה לא להאמין גם למתנגדי חיסונים? אולי גם כל הסיפור של התחממות גלובלית זה קונספירציה?
    אולי אבולוציה זה סתם המצאה של אתאיסטים? אל תשאלו מומחים לביולוגיה, הם ישקרו לכם…
    באמת, אי אפשר ללגלג על כל הקבוצות האלו ואז להביא מאמר כזה שכולו צחנה של פוזיציה אידיאולוגית.
    ואין לי שום דבר רע נגד האידאולוגיה הזאת, יש לי בעיה נגד שימוש בתואר מדעי ואתר מדעי כדי לקדם אותה.
    אשמח להתייחסות ממך בנושא.

  21. אני רואה קשר ברור בין הכתבה לבין מוות רוחני של הכותב.
    סתם מטומטם

  22. שטויות ועוול, אי אפשר להשוות הברית מילה של בנים, לאסון שהאפריקאים עושים לבנות. מי שרוצה לרדת על היהדות, שיהיה לבריאות. אבל הוא חוטא לאמת. הכרתי כמה מוהלים שביניהם עשו אלפי בריתות מילה. לא היה שום מקרה שתינוק בריא בלי פגם ראשוני במקום המילה, שכלל קרה שום בעיה. אין חובה למצוץ עם הפה את מקום המילה. המוהלים שהכרתי היה להם שיטות אחרות. מי שאין לו ברית מילה ושיש לו יחסים עם נשים יש לו סיכוי הרבה יותר גדול להעביר מחלות. מתחת הערלה לא ניתן להתנקות, מי שנכנס לו גורם מחלה הסיכויים להעביר מחלות הרבה יותר גדולים.

  23. ערן אלחייק אוטו אנטישמי באיצטלא מדעית. המחקרים שלו לא עומדים בסטנדרטים מדעיים.

  24. בעבר התרשמתי לטובה מכתבות במגזין. חבל שמפרסמים כתבה פסאודו מדעית, שמלאה בתיאוריות קונספירציה על גבול הוצאת הדיבה (מסממים יולדות ומחתימים אותן על הסכמה מדעת?) כשכל הביסוס המדעי לכאורה הוא מאמר "היפותזה" ומאמר אפידמיולוגי קלוש. ברור שמטרת המחבר הינה להפחיד הורים מביצוע ברית מילה באמצעות איום בהתממשות הסיוט הגדול ביותר שלהם, גם אם אין לו ביד דבר מלבד תאוריה.
    אופן הכתיבה מזכיר את הפרוטוקולים של זקני ציון, וזה שישראלי לשעבר כתב את הדברים, לא משנה דבר.
    חבל…

  25. מעניין לראות את התגובות של הדתיים.
    הם תמיד ימציאו פילפולים גסים להסביר מדוע כדאי לבצע מעשה ברברי.
    זה מזכיר לי את טענותיהם שהפרדה של בשר וחלב בריאה ושחזיר אינו בריא.
    שום טענה הגיונית לא תשנה את דעתם כפי ששום טענה לא תשכנע אותם שאין אלוהים!

  26. צריך להבין ולדעת שבעל האתר היה חרדי, ובגלל שלא קיבלו אותו כראש ישיבה הוא נוקם

  27. ברית מילה סממן העיקרי של יהודי,אין אותה אין יהודי,יכול להיות שלרבים זה לא אכפת,שיבוסם להם,כל אחד ילך בדרך שלו.

  28. מה רוצים ממרצה לגנטיקה אבולוציונית הזוי'ה!?
    מעניין.. אם הוא התפתחות אבולוציונית של קוף או של חזיר?

  29. עוכרי ישראל! 😡

    מפסיק לקרוא את האתר הזה! כמה חירטוט!! והעיקר נגד היהדות
    איכס

  30. פסאודו מדע

    הכותב מביא נתונים מדעיים וקושר אליהם בקשר חובבני את עניין המילה

  31. לעזאזל איזה בליל מילים נטול תוכן.
    הבנו, אתה מתנגד לברית מילה, התעללות בחסר ישע וכו וכו.

    אני נימול ומלתי את בני כדי להכניסו לשבט הקטן שלי. הוא בכה ועבר לו. שנתיים אחר כך נסגרה לו דלת על האצבע והוא בכה עוד יותר, ועבר לו.
    אתמול נפל מהאופניים ופצע את ברכיו, בכה מאוד מאוד, ועבר לו.

    רק למה בפורום המתיימר להתקרא "מדעי" מפרסמים מאמר של "מדען" המשתלח כאחרון השטוחניים בקולגות שלו, ומאשים אותם, לא פחות ולא יותר, בעלילת דם חובקת עולם המונעת מבצע כסף?

    ואולי, אם כבר טוענים כאלה טענות כבדות משקל, כדי לצרף אסמכתות ונתונים?

    בכל מקרה ערן, אם אתה באמת מתיימר להיות מדען,
    א. סטטיסטיקה זה כלום ושם דבר. כלי להסקת מסקנות, שבסבירות גבוהה יופרכו בעתיד.
    ב. מחקרים אנתרופולוגים אודות המקור של מנהג מסוים אינם חזות הכל, ולמעשה הם כר פורה להשערות ותו לא. אז חקרו ולא מצאו שמקור הטקס ביהדות. אז מה?
    ג. כמו שכתבת, המאבק בין המתיוונים לבין היהודים נמשך כמה אלפי שנים. חלקנו נשארים יהודים, חלקנו עוברים לשבדיה ומטיפים נגד המנהגים של היהודים. והארץ לעולם עומדת…

    מאחל לך בריאות ואושר, שבוע טוב.

  32. מה יש להתלונן, לא פרסמנו את סודות האטום, פעם המחקרים נטו לצד החיובי והיום לפי המאמר לצד השלילי, תתלונן אם כבר לכתבי העת שפרסמו את המחקרים.

  33. לפי התורה הקדושה על 3 דברים אמר הקדוש ברוך הוא שהם "אות ביני ובין ישראל לדורותיו"
    שזה גם ראשי תיבות המילה "שבת"
    (ש)בת
    (ב)רית
    (ת)פילין
    אך ורק על 3 הדברים האלו נכתב בתורה הקדושה כי הם אות היא לעולם ביני ובינכם…
    חשוב מאוד להקפיד בהם ולחנך את הקטנים לאהבת השם! ולהיות חלק מעם ישראל – בארץ ישראל היא ארץ הקודש!! (:

  34. אכן מנהג פגאני וברברי שקשה להתקבל על הדעת. היום הסיבה למול את התינוקות הזכרים היא כדי שהילד לא ירגיש יוצא דופן.

  35. להלן תגובותי לנושאים העיקריים שעלו כאן:
    1. השימוש ב"ברית מילה" לעומת "מילה". אני משתמש במושג ברית מילה כפי שהציבור הרחב מבין אותו. חלק גדול מהציבור אינו דתי ובכל זאת מבין את המושג ברית מילה כניתוח שמופרד מההקשר הדתי. מערכת הבריאות מתייחסת ל"ברית מילה" גם כשזה נעשה אצל רופא:
    https://hmc.co.il/operation/%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%AA-%D7%9E%D7%99%D7%9C%D7%94/
    למרות שלפי המשנה, כל עוד לא נעשתה המציצה זו אינה ברית מילה (אני מקווה מאוד שבתי החולים לא מבטיחים עושים את זה, לפחות זה לא כתוב באתר). מחברי התנ"ך כמובן חשבו אחרת. יש הרבה צירופי מילים שהסכום שלהם גדול מהחלקים ובכל זאת משתמשים בהם כי זהו השימוש המקובל. אפשר לומר שגני חיות זה מקום מסוכן כשברור שאין הכוונה לכל גן. אפשר לומר ש"פגע וברח" זה פשע מוסרי, בלי להתכוון ש"פגע" זה פשע מוסרי, זו תאונה, אבל אין פה עניין מוסרי, אז למה לומר "פגע וברח" ולא רק "ברח"? זה אולי יותר מדוייק אבל פוגע בקריאות. בהחלט יש את מי שמקיימים "ברית שלום" – טקס ללא ניתוח (גם כאן אפשר להתווכח על החיבור המשונה של "ברית" ו"שלום").

    2. כמובן שאפשר להסיר את העורלה בלי ניתוח. אפשר גם לשלוף ציפורניים מהגוף בלי ניתוח או לקרוע אוזניים מהגוף בלי ניתוח. אתה מוזמן לתרגל את זה על התינוק שלך ולשאול אותו אם זה עדיף מניתוח.
    3. המאמרים שלי בנושא זמינים לקריאה ב:
    https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fneur.2016.00180/full
    https://www.jctres.com/en/04.201802.005/
    הם מכילים כמעט את כל הלינקים למידע שציינתי. מי שצריך מידע נוסף מוזמן לכתוב לי במייל. עורכים לא אוהבים כתבות מדע פופולארי עם יותר מדי לינקים.
    4. יהודים פלסטינים הם יהודים שחיו בפלסטינה וזה המונח המקובל בספרות המדעית.
    5. התקופה הויקטוריאנית אכן החלה במאה ה-19 ולא כפי שנכתב.
    6. ישו לא כתב את הברית החדשה שחלקיה נכתבו זמן רב אחרי מותו (בהנחה שחי אי פעם) אבל ג'ון 7 (23) מביא את דברי ישו שמקובלים כביקורת על המילה. כמו כן בתומס עונה ישו בחוכמה לשאלה האם המילה הכרחית שאם היא הייתה הכרחית אלוהים היה בורא אותנו נימולים.
    7. ברית מילה היא נושא פוליטי, כלכלי, מיני, רפואי, מדעי, אסתתי ועוד. זו השורה הראשונה בכתבה ועל הקוראים יש להבין שאי אפשר לכסות נושא כמה מורכב בכתבה אחת ובטח לא כשיש לינקים לשני מאמרי שמכסים את רוב המידע. התמקדתי במאמרי בהקשר למוות ובמיוחד מוות בעריסה שמחקרי היו הראשונים להצביע עליו. הבהרתי את הנקודה שזה נושא פוליטי ושנוי במחלוקת גם במחקר, כמו מוצא היהודים, כמו הפלות, כמו מוצא האדם, כמו אבולוציה ולא חסרות דוגמאות.
    8. האם בחברה הערבית יש פחות מוות בעריסה? קשה לדעת. דיאגנוזה של מוות בעריסה ניתנת על ידי פתולוג שלא תמיד זמין. הנתונים אינה נאספים לפי מוצא ההורים אלא לפי כלל האוכלוסייה או קבוצות גזע בארה"ב שם אפשר למצוא את הנתונים על ההיפסניים. המחקר על אוטיזם זמין כאן:
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4530408/
    זה הקישור הראשון שעולה כשמחפשים circumcision, autism.
    9. המחקרים על השפעת המילה באיידס היו מאוד בעייתיים בלשון המעטה. קבוצת המחקר הייתה קטנה מדי, לא הייתה דרך לדעת מי עשה מה ועם מי והתוצאות היו מאוד לא מובקות. שוב פעם, 60% ההגנה מתייחסים לירידה קטנה מאוד בין 1.18 (נימולים שקיבלו איידס) ל 2.49 (לא נימולים שקיבלו איידס) כאשר רוב הנבדקים לא קיבלו איידס. שלושת המחקרים בנושא מאוד דומים ושלושתם הופסקו לפני שהסתיימו. אין פה "הגנה" ובטח שאינה 60%. לעומת זאת קונדומים נותנים הגנה של כמעט 100%.
    10. המהנהיגים החילוניים שהקימו את המדינה היו ציוניים. הציונות ניהלה רומן ארוך שנים עם התנ"ך, היינו לא מאמינים באלוהים אבל מאמינים בתנ"ך שעד היום משמש הצדקה פוליטית להכרעה בנושאים פוליטיים-היסטוריים. כך שלמרות זיקתם החילונית הם החזיקו מעצמם צאצאי העברים/ישראלים.
    11. למרבה הצער יש אנטישמים בכל מקום גם בשבדיה, אבל עדיין הרבה פחות מאשר בישראל מה שמפליא מאוד כי מרבית האוכלוסייה כלל אינה שמית במוצאה.

  36. פסאודו מדען. בלי להכנס לשאלה אם המילה טובה או רעה, כי אין לי מושג, הסקת המסקנות שלך מזכירה מדע סובייטי. תביא מחקר שמשווה בין גברים נימולים ללא נימולים. בגלל שיש יותר אוטיסטים בנים, ויש יותר מוות בעריסה לבנים אז סימן שזה בגלל הברית מילה??

  37. מילה כמו שצריך עם פריעה ומציצה זה מיליה כל המשחקים האחרים מיותרים לחלוטין
    במחיר של חיים ומוות לא נבטל את המילה האמיתית

  38. מי שלא טוב לו ביהדות מוזמן להתנצר .. יש הברית החדשה תנסו רק אל תפריעו לקיים ואל תצרו פילוג כדי לאבד את היהדות בכלל .

  39. מי שלא טוב לו ביהדות מוזמן להתנצר .. יש הברית החדשה תנסו רק אל תפריעו לקיים ואל תצרו פילוג כדי לאבד את היהדות בכלל .

  40. מישהו צריך להתלונן על האתר הזה, המילים שנרשמו שם בכותרת זה לא תקין ועוד לאתר מטופש שמתיימר להיות מדעי, כל ארגוני הבריאות הגדולים בעולם ומחקרים רבים וחזקים מוכיחים את הטועלת שיש בברית מילה

  41. כתבה מגמתית, שלא מזכירה את המחלות הרבות שבאות דווקא בעורלה, והעורלה אינה אותו נרתיק שיש לחיות אלה מעוצבבת רבות, והיום ניתן להסיר עורלה ללא ניתוח! עם התקן מיוחד, או בהרדמה מקומית!

  42. גילוי נאות- לא מלתי את בני.
    המאמר הזה מלא ברטוריקה וסיפורי מעשיות ודל בנתונים ואסמכתאות, כנראה הכותב למד את הפתגם האמריקאי "fight fire with fire". המחקרים והנתונים הגולמיים קיימים, גם אם קשה למצוא אותם- אין סיבה לצורת הכתיבה המזלזלת הזו. לכל הפחות יש לשלב קישורים למקורות המידע ולמחקרים. הייתי מצפה למצוא מאמר בסגנון הזה במחנה השני.
    השורה התחתונה היא- מדובר בניתוח מיותר, מוכח סטטיסטית ומחקרית שיש בו סיכוי גבוה לנזקים לטווח קצר ולנזקים קבועים, והוכח מחקרית שהוא גורם לטראומה אצל העוללים המושחתים (עד עכשיו לא הבנתי למה נקודה זו דורשת מחקר, זה מובן מאליו). כל היתרונות שנקשרו בו הופרכו כבר לפני עשורים. יאללה, מספיק.

  43. שלחתי לכותב את תגובתי
    (בין הראשונות)
    ונעניתי כי :
    ״ההתיחסות לברית-מילה היא
    כי זה המושג שמבין רוב הציבור״
    ועל פי רוב התגובות מסתבר כי הוא צודק,
    שכן רב הסיכוי כי אילו היה משמיט
    את המושג ״ברית״ מהמאמר
    (למעט אולי הסבר על ההבדל בעברית
    בין המושגים ברית ל מילה)
    היו נמנעות או לפחות שונות
    חלק גדול מהתגובות המתלהמות
    וחלקן שנגועות ובבורות.
    היתכן כי גם ה״מרצה לגנטיקה״
    שטרח לכתוב ״ברית-מילה״
    נגוע באותן תכונות ?

  44. מכל האפשרויות הקיימות דווקא דרך הזין החלטתם לכרות ברית עם אלוהים

  45. המילה מסמלת את הברית בין העם למפלצת הספגטי המעופפת
    והדם מסמל את הרוטב

    לכול מעשה אפשר לשכתב סיבה שונה, שוני מהעמים האחרים

  46. כמות העיוותים והזיופים שנוטפת מה'מאמר' גורמת לי לוותר על הרעיון של לנסות להבין את העמדה שלו.
    שלל 'חידושים' ו'טענות היסטוריות' ללא שום ציון וללא נסיון להתמודד עם עובדות.

    דווקא בעבר היו כותבים כאן פחות הזוי, אבל להוריד לרמה אפס בשביל קצת רייטינג.. חבל.. ציפיתי מכם ליותר..

  47. איזה ערך מדעי יש לכתבה זו? גיבוב של מילים ,בילדותי קראנו לכתיבה כזו קשקוש בלבוש. מסקנה אישית הסקתי ממאמר זה : לכתב כדי להתייעץ עם מומחה ממש ממש טוב בתחום הפסיכולוגיה ושחרור מכעסים. שיפתור קודם את בעיותיו שלו לפני שינסה לתקן את העולם.

  48. העם בחברה הערבית יש פחות מוות בעריסה?
    נכון שמוסלמים מלים אבל רק בגיל מאוחר,
    כי נשמע שכל הטענה על מוות בעריסה נשענת על האוכלוסיה ההיספנית באמריקה לעומת הלבנים (שגם הם לא מלים ב100 אחוז).
    זה נשמע מאוד לא רציני.
    למעשה השאלה היא לא האם מתים פחות אלא האם יש שיוויון בין מוות של תנוקות זכרים ונקבות באוכלוסיה ההיספנית. וגם את זה אני לא רואה שהבאת נתון כזה.
    אתה זורק הפחדות בלי באמת מחקר שמגבה אותם לגבי אוטיזים, למעשה נראה שאתה מחליט להאשים כל תופעה ששכיחה יותר אצל בנים. לא הצגת שום מחקר שבחברות לא נימולות אוטיזים נפוץ באופן שווה בין בנים לבנות, אני די בטוח גם שזה לא נכון.
    אני מרגיש שאתה לא מקיים מדע טהור. בתכלס אתה נשמע דומה מאוד למתנגדי חוסונים. אולי חלק מהדברים שאתה כותב נכונים, אבל ההוספה של הרבה דברים מעוותים לא מאפשרת לקחת שום דבר שאתה אומר ברצינות, עם כל הכבוד לדוקטורט בגנטיקה.

  49. הצרוף "יהודים פלסטינים" שיש לו הקשר פוליטי ואינה הגכדרה מדעית, מעלה את החשש שאולי גם היתר אינו בדיוק מדעי. זה לא אומר שהוא לא נכון, אלא שיש לבדוק זאת. דא עקא, המאמר אינו מגובה בנתונים שהתקבלו ממחקרים. לכן, על מה הוא מבוסס? לכן אי אפשר לבדוק את הבסיסי העובדתי עליו המאמר מבוסס.
    לשון אחר; אין לו שום ערך מדעי.

  50. 'דוקטור' אלחייק איבד את כל סמכותו ואמינותו בכתבה האנטישמית הזה. פשוט ממציא שטויות מהתחלה עד הסוף, שיעשה יותר שיעורי בית לפני שמפרסם 'עובדות' שקריות.

  51. משועמם
    בתורה פעם ראשונה זה כתוב
    צו ומסורת עם ישראל מדורי דורות
    אותה העתיקו אי אלו….

  52. עוד חדשן מבולבל המנסה להצטרף לעילית הרקובה של האנטי-יהדות…אילו היה כותב בזכות הברית מילה הייתה האוניברסיטה השבדית האנטי ישרטלית על גבול האנטישמיות הפסיכית מפטרת אותו. הודות לכתבה אנטי יהודית ואולי עוד מאמר שיציג את הקשר בין ברית מילה לרצחנות של חיילי גבעתי כנגד טרוריסטים ערבים יעניק לו גם קתדרה…מבולבל שופע מילים בנוסח ה PC העריץ והגזען…

  53. כבר אמרו לפני.מאמר מגמתי מעוות את האמת.שקר, בקיצור ביזבוז זמן.

  54. כמה אנטישמיות. מבחיל.
    תמיד היהודים היו הכי אנטישמים ומובילי השנאה בעולם נגד תורת ישראל הקדושה. אין טעם להגיד לך להתבייש כי איבדת את הבושה.

  55. ראיתי את כותרת המאמר ומיד דילגתי למדור התגובות .
    זו אנטישמיות החוזרת על עצמה מידי פעם בצורות שונות .
    ואם יהודי סולד ממסורת זו , יכול הוא להתנצר ואז יוכל
    ליהנות מבשר חזיר ולשמוע עוגב בבתי הצלוב ,
    אינני רוצה להזכיר גורל ילדיו .

  56. חחחחחחחחחחחחח

    למה נראה לך שאתה יכול להפסיק משהו אחרי אלפי שנים של דכוי ורדיפות???

    ברית מילה תמיד היתה בעם ישראל ותמיד תהיה. על אפך ועל חמתך.

    וגם הנכדים שלך יעשו ברית מילה גאסבינענאך

  57. אחרי שהבנתי שהיו "יהודים פלסטינים" נוכחתי לדעת ש" ישו התנגד למילה", והתחדשו לי עוד כמה וכמה שטויות ובדותות בהמשך. עם כל זה, עדיין חיכיתי ל"מחקר מדעי" כלשהו שיאשר את הקשר הנטען בין מילה ל"מוות בעריסה", אולי בכל זאת יצא משהו מבזבוז הזמן על קריאת ה"מאמר". אבל נאדה. גם בסוף ה"מאמר" לא קיבלתי את זה, למרות המובטח מכותרת המשנה של המאמר ה"מדעי" שפורסם באתר המבקש להיות עתון מקוון ל"מדע" פופולארי. כל מה שסופק בתור ראיות להשערה המפוקפקת והזדונית במאמר התעמולה העלוב הזה היו כמה "סימנים" כלליים אודות תופעת המוות העריסה, שיוחסו באופן די שרירותי למילה, בלי שום ראיה לקשר סיבתי אמיתי וכמובן בלי שום איזכור של מחקר כלשהו בנושא. באופן לא מקרי, המאמר גם גימד את התועלות הרפואיות המיוחסות למילה. הסתבר שכותב המאמר הוא אולי מרצה כלשהו למשהו (בשוודיה), אבל כותב מפוקפק והזוי, המשתמש ברטוריקה ובאסוציאציות ההולמות ספרות אנטישמית ידועה (ובשוודיה יש לא מעט כאלה, ביניהם יהודים ישראלים, חלק מהם שונאי מדינת ישראל מובהקים, ביניהם כאלה שהביטוי "יהודים פלסטינאים" הוא חלק מהמילון המושגי שלהם).
    הבעיה שלי אינה כל כך עם מחבר המאמר, הטיעון שלו הוא כה חלש וסגנונו כה דוחה עד שאינו אמור להעסיק יותר מדי אנשים רציניים. הבעיה שלי היא בעיקר עם המערכת של העיתון המקוון הזה, שפרסמה את מאמר התעמולה הזה. המערכת צריכה להחליט אם רצונה לנהל עיתון מדעי, או לפרסם מאמרי תעמולה אידיאולוגיים כמו זה שלפנינו, החוטא גם ברטוריקה ובאסוציאציות המצויות בספרות אנטישמית.

  58. יפה אמרת, הרי יהודים נטבחו, נרצחו, עונו, בגלל מעשה כביכול פגני וברברי, כנראה שיש סיבה שהיא מעל הטבע האנושי, שנית היהודים מאז אברהם אבינו נימולו, וגם ישמעאל נימול, הסרת העורלה היא אקט שבא לשתף את הגוף החומרי בקדושת הנשמה(לתת לו מקום), בגיל 13 מוסרת עורלת הלב, מעשה זה נעשה דבקה באיבר הקדוש בגוף שאחראי על המשך החיים.

  59. "מילה" היא הסרת העורלה, והיא קיימת בקרב עמים רבים. "ברית מילה" יש רק ליהודים, כאן המילה מסמלת את הברית בין העם לאלוהיו.
    כשמדברים על הניתוח ללא ההקשר היהודי, זאת "מילה", לא "ברית מילה".

  60. למה המנהיגים החילונים שהקימו את מדינת ישראל לא אסרו על קיום מילה.

  61. מרתק ומבחיל בו זמנית. המקור הפגני של המילה הוא מן המפורסמות. קטע מעניין במיוחד בספר יהושוע מספר כיצד לאחר שמל יהושוע את בני ישראל הוא יצר הר של עורלות אשר מבאישות וכשעולה בהן רקב ורימה, מגיע הקב"ה ומתענג על הצחנה העולה מהר העורלות.
    גילוי נאות: אני אתאיסט גמור שלא הצליח להתגבר על הטימטום העצמי הזה והבאתי את שני בני בברית אברהם אבינו הדמיוני. מדוע עניין המילה כל-כך חזק למרות כל הידוע לנו עליו? אינני יודע.

  62. מדהים ביותר. מכל עשרות הסיבות לחשיבות המאמר אציין אחת שלדעתי יש להתמודד אתה בכל הרצינות.
    מה מידת האמינות של מאמרים וכותבים המציגים כך את עמדתם בנושאים כה גורליים. נראה לי שהכותב מציג בפנינו בעיה פרטית המגלמת תרבות מעוותת ואולי אף שיקרית שכולנו טובעים בה ואין לנו כל יכולת להתמודד אתה. אנחנו פשוט חיים בעיוורון המונע כל אפשרות לפרוץ מתוך העיוות הזה.
    האם "ברית המילה" כאקסימה ליהודי (ולא רק להם) היא כמו "האדמה השטוחה" לדורות עברו??

  63. כמה הערות על המחקר האנטישמי שלך:
    1. התקופה הויקטוריאנית- החצי השני של המאה ה19 ולא המאה ה18.
    2.ישו לא התנגד למילה.
    3. ההדבקה בקבוצת הנימולים שהבאת כדוגמא, נמוכה ב50% ולא ב100% מהקבוצה השניה.

  64. לפני שאתה כותב שטויות אנטישמיות, הנה מספר הערות:
    1.התקופה הויקטוריאנית-החצי השני של המאה ה-19.
    2.ישו לא התנגד למילה.
    3.על-פי הסטטיסטיקה שהבאת כדוגמא-ההדבקה בקבוצת הנימולים נמוכה ב50% ולא 100%.

  65. הבילבול מתחיל בכותרת ,
    ״ברית המילה: הניתוח….״
    וממשיך לאורך המאמר כאשר הכותב מתיחס
    פעם ל״ברית-מילה״ ופעם למילה,
    בילבול שכן
    למרות שהחיתוך נפוץ בחברות ואוכלוסיות רבות לצרכים , טקסים וסימנים רבים
    רק אצל היהודים המילה מסמלת ברית עם אלוהים,
    לכן כאשר כתוב :
    ״קבע שאין הוכחה מדעית שברית -המילה גרמה למוות״ .
    בהמשך כתוב :
    ״המוות מעולם היה כרוך בברית מילה ״
    בהמשך כתוב : ״בעד ונגד ברית-המילה״
    ואחר כך :
    ״מאשרת את התהליך של ברית-המילה״
    ועוד: ״אין ויכוח שלברית מילה …״,
    מאחר וברוב המשפטים הכוונה למילה
    ואין קשר ל ברית, ראוי היה להקפיד
    ולהבדיל בין ניתוח
    (שעדיין יש וויכוחים על תועלתו)
    לבין טקס שמציין ברית …

  66. צודק, נמשכתי לקרוא את הכתבה הזו משום שאני מלא רגשי אשם על שמלתי את בניי.
    הגיע הזמן לשים את המנהג הזה מאחורינו ולפדות את הטלת המום שבמילה בצדקה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן