סיקור מקיף

ברית מילה ומלחמות הזרע

בתרבויות מסוימות בעולם עדיין מתקיימות מלחמות זרע, כשהסיבה להן היא שליטה. האם גם מנהג ברית המילה גם נחשב לטקטיקה במלחמות זכריות אלו?

צבי עצמון, גלילאו. גליון יולי 2008

תא זרע מפרה ביצית
תא זרע מפרה ביצית

ישנן סוגיות שמסיבות של היסטוריה, מגדר, מסורת או אמונה, ניסיון לבחון אותן בכלים מדעיים מקובלים עלול לשלהב אמוציות. כזו היא, למשל, סוגיית ברית המילה. האם למילת בנים יש – מעבר להיותה מצווה דתית ומסורת המושרשת בתרבויות מסוימות – גם הסבר או ערך רפואי או ביולוגי?

כריסטופר וילסון (Wilson), מהמחלקה לנוירוביולוגיה והתנהגות באוניברסיטת קורנל באיתקה, מדינת ניו-יורק, פרסם בגיליון מאי של כתב-העתEvolution and Human Behavior מאמר שבו הוא מציע פתרון לשאלה מדוע “השחתה של איברי המין הזכריים”, למרות חסרונותיה הברורים, נהוגה בכרבע מתרבויות האדם. וילסון, הכולל במונח “השחתה של איברי המין” גם מילת בנים, מתאר פתרון מתחום “מלחמות הזרע”.

גלדיאטורים קטנים

בשם “מלחמות הזרע” מכונים אמצעים שונים המגבירים את סיכוייו של זכר להפרות את הנקבות, שבקרבתן נמצאים זכרים נוספים, מתחרים. המושג זכה לפרסום רב בעקבות ספרם של רובין בייקר (Baker) ומרק בייליס (Bellis) “Human Sperm Competition”, ובעקבותיו ספרו של בייקר “מלחמות הזרע”. אשכים גדולים המייצרים כמויות אדירות של זרעונים, וזרעונים הפוגעים בזרעונים זרים הם בין הטקטיקות המשמשות ב”מלחמות” אלו.

והנה, טענתו של וילסון היא שהסרת הערלה היא אחד מכלי הנשק במלחמות הזרע. מדובר – כך טוען וילסון – בהקטנת סיכוייהם של מתחרים צעירים להפרות את נשותיו של גבר מבוגר. אכן – נשותיו: לטענת וילסון המילה רווחת יותר בחברות פוליגמיות.

בחברות אנוש מסוימות נהוגות דרכים שונות ל”השחתה של איברי המין הזכריים”, ובמקרים רבים מעשים אלה הם חלק מטקסי ההתבגרות של נערים. למשל, בתרבויות אפריקניות ומיקרונזיות מסוימות נערים עוברים מעיכה והרס של אחד משני אשכיהם. בחברות אנוש באזור האמזונס, בסמואה, בקניה ובקרב האבוריג'ינים באוסטרליה קיים מנהג של חיתוך השופכה (subincision; הכוונה לפתיחת הצינור המוביל שתן וזרע, לאורכו), מה שמקטין בלא ספק את סיכויי ההפריה.

אך נחזור להסרת קפל העור העשיר בקצוות תאי עצב – הערלה, המכסה את העטרה. טענתו של וילסון היא כי סילוק הערלה מקטין את הגירוי המיני, וכך מצמצם את הסיכוי שיחסי מין הנעשים בחופזה, מאחורי גבו של הבעל החוקי והמבוגר, יסתיימו בפליטת זרע ובלידת ילדים שאינם של הבעל.

האמנם המילה מקטינה את עוצמת הגירוי המיני? – אכן, כך טוען הרמב”ם. בספרו הנודע “מורה נבוכים”, פרק מ”ט, כתב: “לדעתי, גם אחד הטעמים למילה למעט את המשגל ולהחליש את האיבר הזה, כדי שימעיט לעשות זאת ויתאפק ככל יכולתו” ובהמשך: “הנזק הגופני הנגרם לאיבר זה הוא המטרה המכוונת […] מתמעטות בעטיה [של המילה] סערת-היצר והתאווה היתרה על הדרוש. אין ספק שהמילה מחלישה את כוח הקישוי ולעתים קרובות ממעיטה את ההנאה, מפני שכאשר מטיפים דם מן האיבר ומסירים את המגן שלו בראשית גדילתו, הוא נחלש בלי ספק”.

הגם שספק אם הרמב”ם הקפיד על קבוצת ביקורת, ושחלק מהטיעון הפיזיולוגי שלו אינו משכנע ביותר, מכל מקום טענתו חדה וברורה: המילה נועדה להקהות הנאה מינית. וילסון יכול, אם כן, למצוא בספרו של הרופא הגאון היהודי בן ימי הביניים עדות מסייעת לטיעונו.

ובימינו – קימברלי פּיין (Payne) ועמיתיה ממכון ריברסייד באוטווה, קנדה, בחנו את מידת הרגישות של איברי הזכרות של 20 גברים נימולים ו-20 גברים בלתי נימולים. בעת שהגברים הנבדקים צפו בסרטים אירוטיים בחנו פיין ועמיתיה את רגישות איברי הזכרות שלהם באמצעות מגע בסיבים עדינים. המסקנה היתה: אין הבדלי רגישות. לעומת זאת, כשרוברט ואן הובה (Van Howe) מאוניברסיטת מישיגן ערך ניסוי דומה ב-163 גברים, ובדק את הרגישות ב-19 נקודות לאורך איבר הזכרות, מצא כי חמש הנקודות הרגישות ביותר נמצאות בחלק המסולק בניתוח המילה.

איך אפשר לבחון ולנסות לאשש תיאוריה זו? וילסון בחן נתונים אנתרופולוגיים שפורסמו על אודות חברות אנוש שונות. והנה, לדבריו מתברר כי בחברות פוליגמיות, של ריבוי נשים, מילה, או פגיעה מסוג אחר באיברי המין הזכריים, נפוצות הרבה יותר (ב-48% מהחברות הפוליגמיות) מאשר בחברות מונוגמיות (רק ב-14% מהן).

וילסון לא התייחס לאפשרות שלפיה הסרת הערלה עשויה לצמצם הידבקות בזיהומים בדרכי השתן ובמחלות מין. מנגד, הוא מציין את הסכנות הכרוכות במילה, במיוחד בתנאים שאינם תנאי רפואה מתקדמת: פגיעות אנטומיות באיבר הזכרות, זיהומים, נמק, איבוד דם. כל אלה הם מחיר שיש למצוא עבורו תמורה. כאמור, התמורה שעליה מצביע וילסון היא מתחום “מלחמות הזרע” בין מבוגרים בעלי נשים לצעירים רווקים, התלויים במידה זו או אחרת במבוגרים, שהם בעלי הנכסים והכוח בחברה.

ארשה לעצמי להעלות שלוש תהיות לגבי הטיעון של וילסון: אם אמנם המילה נעשית כדי למתֵן יצר מיני ולהשהות פליטת זרע בקרב צעירים רווקים בחברה פוליגמית (או פוליגמית במקורה, שהרי בקרב יהודים בימינו פוליגמיה נדירה מאוד), וכך להגן על גברים מבוגרים מגידול ילדים שאינם יוצאי חלציהם, מדוע אין בחברות אלו עידוד של שיכוך היצר באמצעות אוננות? נדמה שדווקא בחברות אלו נהוגות סנקציות קשות כנגד מי ש”משחֵת זרעו”. תהייה מקבילה היא בעניין יחסי מין הומוסקסואליים: נדמה שבעלי נשים צריכים היו לעודד יחסי מין הומוסקסואליים בקרב רווקים, כדי לצמצם, ולו במידת-מה, את סכנת עיבור הנשים על-ידי רווקים מתוסכלים. ולבסוף: אם המניע הוא ניצחון במלחמת הזרע, נדמה שהמילה צריכה היתה להיעשות קרוב לתחילת גיל הבגרות (כפי שהיא אכן נעשית בחברות מסוימות), ולא ימים אחדים לאחר הלידה.

62 תגובות

  1. ברית מילה גורמת לנזק בלתי הפיך לכל החיים
    כל ארגוני הרופאים בעולם קבעו שאין הצדקה רפואית לברית מילה וחלקם אף קוראים לאסור ברית מילה בחוק.
    אפילו משרד הבריאות בישראל לא ממליץ על ברית מילה.
    בישראל עשרות אלפי ילדים שלמים (שלא עברו ברית) ומספרם גדל כל הזמן.

    מידע נוסף כולל מקורות מידע מדוייקים כאן:
    http://www.box.com/s/q4jqvvmc1a9q3rtc42j1

  2. מרי, כמה דיעות קדומות וסטיגמטיות יש בהודעה העלובה שלך.
    נראה שלא פגשת אדם דתי מימייך
    צאי מהבועה שאת חיה בה
    ותתחילי להכיר את מי שחי מסביבך.
    העולם הדתי מורכב מהמון זרמים וגישות שונות. הדברים הרבה יותר מורכבים ממה שאת מציגה.
    אני בטוחה שתוכלי לסגל לעצמך ראייה אחרת, רב מימדית.

    בהצלחה

  3. טל חנניה:"לעומתך לא משנה ולא מעוות מערכי הלאום שמאז ומעולם ביטאו את הלאום היהודי ,
    אתה זה שפתאום מחליט לשנות באופן קיצוני ורוצה שההגדרה של הלאום היהודי תהיה כמו לא זו שהייתה במשך אלפי שנים!"

    אתה לא משנה ולא מעוות מ"ערכייך" מאום?

    הרי אתה גולש באינטרנט, זה עיוות חולני ומסוכן בעיני רבנייך, אתה מדבר עם חילונים על הא ודא בניגוד לציווי האלוהי הקורא לך לסקול אותם באבנים, ואם נלך מאוחר יותר אל ה"מקלים", אז הצורה היחידה בה אתה מורשה לשוחח עם חילונים היא ע"י החזרתם בתשובה. אינך עושה זאת ועל כך אתה נשפט, גם השפה בה אתה מדבר נאסרה לדיבורי "חול" כיוון שהיא שפת "קודש", ולכן אתה כופר גם בכך. אתה טוען שאין לסקול הומואים – גם בכך אתה פושע לדת וכופר ב"לא יוסיף ולא יפחית" וכן בשלל דברים נלווים.
    אני משערת שגם הולך בתחפושת של "גויים", כגון זו מרוסיה של המאה ה16, גם כאן יש איסור מוחלט ללכת בבגדי "גויים", אני משערת שגם לא היית שולל את זכות ביתך ללמוד, או לצאת את ביתה, או להעיד בבית משפט, ולא היית מוחר אותה בגיל 12 למרבה במחיר.
    על כן, מדוע הינך דורש יחס קונקרטי כלשהו הנוגעת אליך ואל ההלכה היהודית שלך גם יחד? זה דבר והיפככו. יש לך כת משלך.
    הרי אתה לא פחות רפורמי מכל רפורמי אחר כאן, וכמו הרפורמה של האורטודכסיה הנבזית.
    רק שאתה מכחיש כרוני-סדרתי, וזו מחלה ידועה בדתות ובעיקר ביהדות.

  4. סגולה:
    תגובה יפה אבל לדעתי אין בה הצדקה אמיתית לחותם בבשר החי (ועמדת על כך גם בדבריך).
    גם הקשר הין המילה במשמעותה ה"בשרית" למילה המדוברת הוא קצת מלאכותי.
    אני השתמשתי בקשר זה פעם כששאלתי את חברי בבדיחות הדעת:
    "איך מכנים את הפעולה שעושה יהודיה המאלצת את חברה להבטיח לה נישואין בעודם מבלים במיטה?"
    כשהגיבו בהרמת כתפיים אמרתי להם:"היא תןפסת אותו במילה!"

  5. ברית מילה
    מילה [מילים . . . מילים . . .] – חתומה בבשרי – הווה אומר ועושה ! [מקיים ]
    ברית – כרת [ כמו כריתת ענף ] ברית – בכניסה לכל ברית יש ויתור על ענפים עצים אחרים שכריתתם מאפשרת את צמיחת הברית . הברית [בכל משמעות ] הינה הצהרה של התאחדות עם מסר .
    זכר – במשמעות לזכור [ זיכרון ] .
    לכשקם יצרו , יזכור מילתו אלי – בריתו .
    למה חשוב [ עד כדי נתינת סימןסמל גופני ] שהזכר יזכור מילתו ?
    את התשובה לכך כולנו יודעיםחווים על בשרנו, לא כך ?
    חבר שסמכנו עליו ולא עמד במילתו וכו’ . . . כואב מאוד , נכון ?
    ובמיוחד , נוהג הזכר לשכוח מילתו כשקם יצרו , הלא כך ?
    עד כמה חשוב ונכון לאדם לקיים מילותיו .
    בכדי שלא ניפגע , בכדי לשמור עלינו .
    – זו בעייני הכוונה והמשמעות של ברית המילה .
    – הצהרת האחדות עם ההולכים בדרך זו .
    – זהו סמל רב עוצמה של הגנת ההורה [כל הורה] על ילדיו . כי בכך אומר : הולך אני בדרך זו , מילה זו מילה ! נותן תוקף לכל התחייבות , ניתן לסמוך עליי ! ובכך לוקח חלק ביצירת עולם טוב יותר ,גם לילדיו,הדור הבא ומניח את היסוד לדרך חינוכית נכונה .
    כל דבר ניתן לבחור אם לעשות ואיך , משמעותה של אותה בחירה הינה לפעמים בכירע ,
    כי [ידוע לכל ] שבורות [ אי ידיעה ] ,משמעותה בורות [ כבאדמה ] , אליהם אנו נופלים לא פעם , ומשם לומדים ומתפתחים .
    ברור שבחברה מוסרית שאינה דתית יכול להתקיים אותו המוסר והערך גם ללא הסמל החותם בבשר החי , אלא מתוך הבנת הדרך הנכונה והטובה וההליכה בה . זה העיקר . ההליכה בדרך ששומרת עלינו ,על עולמנו ועל עתיד ילדינו .
    ולעניין אחר – מבחינה היסטורית , מדינת ישראל נוסדה אך ורק בגלל שהשואה יצרה את הצורך [ הגלוי לעיין ] לקיומה . עדיין לא תמה נחיצותה , נכון ?
    כן , תהיה ממשלה עולמית אחת , אך , בל נשכח , יש שלב קודם לכך בדרך והוא -התאחדות הגושים ! ניתן לראות את הניצנים לכך בהקמת בעלות הברית כנגד “ציר הרשע” , ואם לדייק היסטורית במונחים של תהליכים , בתחילה היו משפחות אח”כ שבטים קטנים , אח”כ ערים מבוצרות , עבר למדינות , משם למעצמות המאחדות מספר מדינותמחוזות . . . ואנחנו בדרך לגושים . אין לשכוח את הפער בין חלומות למציאות !
    מי שעיניו בכוכבים לא יראה את הבורות מתחת לרגליו .
    ביצירת התאחדות הגושים ,יש צורך בהבנה עמוקה ,של מושגים כמו אחדות וברית ,שיכולות להיווצר , אך ורק על בסיס היכולת לסמוך האחד על השני ,בקיום המילה ובכבוד הדדי לשוני ולמשותף לכולנו ,במכנה המשותף הרחב ביותר .

  6. מה חדש:
    לא הייתה ממשלה כלל עולמית וכנראה שלא תהיה בטווח הקרוב.
    גם על הסרטן עוד לא התגברנו אבל זה לא עושה את הסרטן לדבר חיובי.
    יש לאנושות כל מיני מחלות וטירוף הלאומיות הוא בעיני אחת מהן.
    איך שלא יהיה – אמרתי שאני מודע לטירוף זה ומתאים את צעדי לקיומו.
    לכן אני במדינת ישראל.
    את הזהות היהודית – כפי שאמרתי – נותנים לי האנטישמים (ואולי גם אתה). אני אינני רואה את זהותי ככזו אבל מתמודד עם העובדה שאחרים מזהים אותי כך. אני ריאליסט ולכן אני פועל בהתאם.
    עם זאת – אינני רואה ב"זהות היהודית" ערך – ממש כפי שאינני רואה בסרטן ערך.
    שניהם – מבחינתי – בבחינת רע הכרחי.
    הוויכוח שלי עם טל חניה הוא על ערכים.
    הוויכוח שלי אתך הוא בנושא "על מה התווכחתי עם טל חניה?".

  7. מיכאל

    "האם אי פעם שאלת את עצמך לשם מה נחוצה "זהות יהודית"?
    אתה מאיים באבדנה כאילו יש כאן משהו מקודש אבל מדוע אתה מצפה מאחרים לקדש את זה?"

    השפה העברית היא חלק מהזהות היהודית נכון

    אז בינתים אתה חלק מהזהות היהודית שנחוצה לך.
    בסדר אז את האוטופיה "ממשלה כלל עולמית" נידחה לימות המשיח,

    ובינתיים אף צווחה של מטומטם לא תפקיע ממך את זכויותך.

  8. מיכאל

    יש היום ארבע מדינות ענקיות והם: הודו, סין, ארה"ב, רוסיה
    אף אחת ממדינות אלה לא מעודדת אותי לרצות בעתיד ממשלה כלל עולמית.
    האם האו"מ הצליח? מלחמת קוראה הצליחה?
    לא אהיו קנוניות ,שוחד,מלחמות?

    למעשה הייתה ממשלה כלל עולמית שהחזיקה מעמד אלף שנה, האמפריה הרומית
    אבל היא חלפה מהעולם בגלל הסתעבות, שחיתות

    ייצר לב האדם רע מנעוריו ולכן תמיד אהיו לאומים, דתות , ושפות .

  9. מה חדש:
    לא היה שום דבר נכון או תרבותי באמירה "אם היית כן עם עצמך".
    אני כן עם עצמי ועם כולם ולהאשים אותי באי אמירת אמת – אפילו לעצמי – זו חוצפה.
    חוץ מזה לא אישרתי דבר מדבריך. אתה שאלת מדוע אינני עושה מהלכים מסויימים עכשיו מפני שללא שום בסיס הסקת שתפיסת עולמי מחייבת אותי לעשות אותם עכשיו (בשעה שתפיסת עולמי האמיתית אינה מחייבת אותי לנקוט בהם אי פעם! זה הכל תלוי בנסיבות שכרגע אינן מתקיימות).
    שים לב שלא הגבתי עד כה לטענה בדבר השפה. זו טענה כל כך מטופשת שקשה לדמיין. אני מדבר אל קהל מסויים בשפה שבה אני חושב שאצליח להבהיר את עצמי בצורה הטובה ביותר. אינני זקוק לאישורך כדי לדבר בשפה כלשהי.
    משום מה אתה חושב (ברוב חוצפתך) שזכותך לקבוע עבורי מה הייתי צריך לעשות.
    אין לך לא את הנתונים שיש לי על עצמי ולא את יכולת הסקת המסקנות שיש לי אבל זה לא מפריע לך ואתה אינך רואה בזה חוצפה.

  10. מיכאל

    קודם כל התגובה הראשונה הייתה נכונה ולא חצופה,
    אבל אתה השבתה בגסות.
    עובדה שבתגובה שלך אתה מאשר את מה שכתבתי
    בינתיים המצב הנוכחי בעולם הוא של לאומים ושפות רבות .

    אבל בעתיד הייתה רוצה בעולם ממשלה כלל עולמית, לאום כלל עולמי, ושפה כלל עולמית.

  11. מה חדש:
    התגובה הקודמת הייתה לקונית משהו רק בגלל החוצפה של התגובה שבגללה נכתבה.
    אם מישהו רוצה להבין, זה הרי כל כך פשוט!
    העולם היום מחולק לעמים, דתות, מדינות וכו’.
    אין לאף אחד שום אפשרות טכנית לחיות כמו בן אדם מבלי להשתייך לאיזו מדינה.
    מטבע הדברים אני אזרח המדינה הזאת כי “כאן – נולדתי, כאן נולדו לי ילדי, כאן בניתי את ביתי – בשתי ידי וכו'”.
    אף צווחה של מטומטם לא תפקיע ממני את זכויותי.
    מעבר לכך – למרות שהאוטופיה שלי (אגב – בדיוק כמו זו של איינשטיין, הביטלז ורבים אחרים) היא של “ממשלה כלל עולמית”, ברור לי שבשלב הנוכחי – בגלל כל הטירוף השולט בעולם וספציפית בגלל האנטישמיות – אין ליהודי מקום אחר שבו יהיה בטוח.
    מדינת ישראל נוסדה כמקלט ליהודים ואני – במוצאי – יהודי.
    במובן זה – לא אני מגדיר את עצמי כיהודי אלא האנטישמים, והם אינם עושים זאת רק על בסיס דת אלא גם על בסיס מוצא.
    אין זה מקרה שחוק השבות הוא בדיוק תמונת ראי של חוקי נירנברג.
    התנאי בחוק השבות הוא אותו תנאי כמו בחוקי נירנברג אבל בשעה שחוקי נירנברג מצווים להשמיד כאשר התנאי מתקיים – מצווה חוק השבות להציל.

    חוק השבות נוסח בדיוק כדי לענות למטרה שלשמה נוסדה המדינה ואני אזרח המדינה מאותן סיבות.
    אם בשלב כלשהו ירפא המין האנושי מטירופי הדת והלאומיות ימצא לו פתרון טוב בהרבה בדמותה של ממשלה עולמית אבל כל עוד לא נרפא – ובפרט – כל עוד קיימת אנטישמיות – יש (גם לי) צורך במדינת ישראל.
    לכן – לא זו בלבד שאני תומך במדינת ישראל אלא גם שירתתי בצבאה בטח פי 6 מששירתת אתה.

  12. מה חדש:
    קודם כל אני כן עם עצמי. זה המצב וכך כותבים את זה בעברית.
    חוץ מזה 0- קשקשת.

  13. מיכאל

    "האם אי פעם שאלת את עצמך לשם מה נחוצה "זהות יהודית"?"

    "תחושות "זהות" נבדלות לקבוצות בני אדם הן הבסיס לכל המלחמות בעולם."

    עצם זה שאתה כותב פה בעברית סותרת את המשפטים הנ"ל.
    השפה העברית שייכת לעם היהודי .

    אם הייתה כנה אם עצמך הייתה כותב באנגלית שזו שפה בין -לאומית, הייתה מוותר על האזרחות הישראלית שרק מביאה צרות ומכריז על שאתה אזרח העולם.

  14. טל חניה:
    האם אי פעם שאלת את עצמך לשם מה נחוצה "זהות יהודית"?
    אתה מאיים באבדנה כאילו יש כאן משהו מקודש אבל מדוע אתה מצפה מאחרים לקדש את זה?
    תחושות "זהות" נבדלות לקבוצות בני אדם הן הבסיס לכל המלחמות בעולם.
    היהדות שרדה אלפי שנים על חשבון בניה שרובם מתו. האם זה טוב?

    אתה מאשים אחרים בדמגוגיה אבל חוץ מלהטיף "מוסר" (ולא סתם השתמשתי במירכאות!) לא אמרת כלום.

  15. בס"ד
    בכ"ז אגיב לענין הסתירה שהצגת
    אני אומר חיה את חיך כפי שאתה רוצה ואין זה עניני,
    אך מאידך אתה לא יכול לכפות את דעותיך (החלטות שלך בלבד שאתה החלטת!, החלטות הרלוונטיות ללאום שלך) על הלאום של העם שלך
    אני לעומתך לא משנה ולא מעוות מערכי הלאום שמאז ומעולם ביטאו את הלאום היהודי ,
    אתה זה שפתאום מחליט לשנות באופן קיצוני ורוצה שההגדרה של הלאום היהודי תהיה כמו לא זו שהייתה במשך אלפי שנים! אלא לפי רוחך, הדבר ממש מזכיר את אותה מהפכה אזרחית שאהרון ברק ניסה לכפות על המדינה..
    ודרך אגב כל פעם שמדברים על עם היהודי אל תתעלם מהיהודים שיושבים בכל העולם,
    זה שהם לא פה זה לא הופך אותם למי שלא חלק מהעם היהודי , וע"כ גם להם יש חשיבות להחלטות הנוגעות לקיומו של העם יהודי.., בניגוד לאותם ערבים שיושבים בכנסת ובאורח אבסורדי מחליטים מי ראוי להיכלל בחוק השבות! ושאר החלטות.
    ועדין לא ענית על הסתירה ששאלתי,
    עדין לא ברור לי איזו זכות יש לך לכבוש את הארץ הזו לשבת בגוש דן, בזמן שהשם ישראל הוא סתם שם שהונפץ ע"י אחד שכתב את התנ"ך, בזמן שהתנ"ך הוא סתם ספר דמיוני, בזמן שלא ברור מי ומה זה בכלל יהודי!מה זה בכלל ישראל?
    אני מצפה תשובה לשאלות האלו! ולא לברוח מהשאלות ולהתקיף במונחים של כפייה דתית ושנאה לכל הדוסים ואבא שלהם.

  16. בס”ד
    קראתי את הדברים , פשוט אין גבול לרגש ולדמוגגיות הזולה..
    במקום להתחיל לדון וללבן בצורה יסודית מה זה הזהות היהודית מהיכן נובעת הזהות הזו, במקום להתמודד בצורה כנה ואמיתית עם השאלות היותר מביכות ועמוקות שעוסקות בזות היהודית במוסר בכלל, ישר אתם תוקפים אותי כמי שמחזיק בידו M-16 ויורה בכל כופר בתורה.
    דבר נוסף, ולשניכם אני אומר תקשיבו טוב טוב! העם היהודי לא החל מהמאה ה20 הוא עוד הרבה שנים לפני, וכך גם ההסטוריה היהודית והזהות היהודית, אז אנא מכם הפסיקו כבר לקשור את הזהות היהודית באיזו קשר של תשלום מיסים ושירות בצה”ל,כאלו זו הזהות היהודית, מי שיקבע מה זה יהודי זו אותה סמכות שהביאה לעולם את המושג ישראל , את העם הזה שנקרא עם יהודי.
    למען האמת אין הדבר חדש לי, קרה לי כשאני בא עם אדם חילוני בשאלות היותר עמוקות הנוגעות לזהות היהודית ולשאלות של מוסר ישר , לרוב , הוא תוקף בנוסח של כמי שאני אזה קיצוני פנאטי הרוצח הומואים או כפייה דתית וכו’..
    מתי כבא אוכל לפגוש את הבן אדם שבאמת אפשר לדבר איתו על הנושאים האלו בצורה ענינית ועיונית ולא שישפוך עלי את כל הריקושטים הרגשיים שיש לו כל הדוסים שבעולם.
    מספיק כבר לדמגוגיה הזו, תתחילו להבין שבגישה שלכם אנשים כמו אהרון ברק וחבריו לא רואים שום מניעה בביטול הדבר הזה שנקרא מדינה יהודית (שכן מי קובע מה זה יהודי?..) ובקיום מדינת כל אזרחיה, (למה לא?)

  17. ברית מילה זאת מצוה מהתורה שקיימת מעל 3000 שנה !
    לפני מספר שנים גילו שלתינוק שנולד בלידה רגילה – ביום השמיני רמת חומרי הקרישה בדם היא מקסימלית !

    באפריקה כחלק מטיפול מונע במחלות מין – גם מסירים את העורלה

  18. שלום ל"אנוכי/ת"הוירטואלית שלנו.
    הנושא של המאמר היה ה"מילה",וכל המשתמע מכך,על כן מראש ציינתי,שאין זו שיחה לבנות..אינך יכול לגעת בדבר,שאין לך הנסיון בו.
    כאשר,ציינת שטרם הגעת גם ליישום זה בשטח,ברור היה לי,שכל הדברים יפים ואוטפיים
    עד שמגיע רגע האמת בממש,ותובנה נעלה ממחשבות "שחשבת"לפני כן,מכתיבות לך את
    ההחלטה,מה גם ,שלעניין זה יהיה השותף הנוסף שלך,שיחד ,סביר להניח יהיה לכם שכל
    יותר משוקלל,בנוסף,כמובן לילוד ,שיבוא לעולם..את הגשר חוצים,כאשר מגיעים אליו.

    בנוסף לזה,"מילים",וה"מילה"-יוצאת הפועל של רעיון ומחשבה הן המנהלות אחרי הכל
    את חיינו,ומה שאתה הוגה ואומר הוא,שיהיה,בחייך הפרטיים,אלא אם כן,הנך מחליף ומשפר
    לתצורות הלך מחשבותייך,ולפיכך משנה גם לשיפור אורח חייך.

    ומדוע שאלתיך,לגבי הכינוי שנתת לעצמך??אם באמת ובתמים יש לך רצון נכון לחלוק את
    חייך עם עוד עלם חן..ב,"אנוכי"-אין הרבה אם בכלל מקום להרמוניה עם מישהו אחר
    ולבטח לא היית רוצה שהוא יכנה לעצמו בשם זה…חישבי על זה.

    אם נראה,שנפגעתי,הפגיעה שחשתי היתה דוקא,בשם היהודי היקר חנן,שאיכשהו "נשאב"
    לפורום,ודבריו חסרי התובנה העמוקה של אורי,גרמו לו להגיב.
    האיש פנה באורח רוח,באנושיות,ואף הראה כבוד אדם. -הוא גם ציין שהוא חי בשכנות
    לחילונים,וניכר עליו ,שהוא איש שלום אמת אמיתי.
    כפי, שאמרתי בהזדמנות אחרת פה באתר,אי הידיעה של הדקויות השולטות עלינו בחיים
    אינה פוטרת אף לא אחד,מהתוצאות,גם אם לא תמיד רואים לתוצאות באופן המיידי.
    תגובתו,שלוחת הרסן של אורי,הוכיחה במקרה זה לחוסר בשלות..כן גם תגובתך-גם אם
    אידיאולוגית.
    ויהודה היקר-ברור שלא סתם השבת מיידית!אמר מישהו יהודי!ומייד קפצת כמו חייל
    הנקרא לפקודה בשמו.
    מדוע לא הגבתי מיידית??כי הבנתי מה קורה כאן..ואכן אמרת את דברייך,שאולי לוחצים
    על רבים מאיתנו במהות העניין-ולהסתכלות התוצאתית..אך כפי שקורה פה לא פעם
    שמת את כל הבייצים בסל אחד..ודוקא על אחד הטובים שכאילו-בצד שמנגד..

    ועוד עניין,ישנם הנושאים -האישויים הנוגעים לכולנו ולכל העמים,לישראל כעם הורה,של
    לפחות שלוש דתות..(לפחות! 9 )..רציתי לא לפרט יותר אבל ה9 ישתלט ולא רצה להמחק..אם כך מחוייב יותר מכולם ,למרות שהדתיים עצמם או ברובם טרם מבינים לעניין
    וחלקם אף לוקים בסוג של גזענות-עיוורת בשלב זה,לתפקידם החשוב,יש שיודעים,אך
    שותקים לעת עתה..גם לא כל אחד בשל לקבל את הריקושטות הרצות פה באתר ובמקומות
    אחרים.
    העיקרים שציין היום רועי,בתגובה למאמר אחר,אכן נוגעים במהותם ,לעיקרנו ,,אך יש עוד
    המון מה להבין,ולשם כך אנו חיים—ובחרתם בחיים!!אנשים החיים נכון ומיטיב,מקדשים
    וחיים גם את המתים!
    טוב,אמרתי יותר מידי,ביי.

  19. הוגין ומונין..של אודין..
    יקריתי,
    רודפת שלום אנוכי-יש היקראו לזה פציפיסטית
    דבר ההולך רבות יד ביד עם הגנה על זכויות בע"ח (ובכללן -אנחנו- בני האנוש-ואפילו הרכים שבנו שאך נולדו)
    אך בדבר אחד אני בטוחה והוא שעל פניו -בך- אינני נלחמת!!!
    מדוע אם כן נפגעת כ"כ מדבריי?
    לא כל שכן כאשר הם נכתבו כמענה לאחיינו האחרים למיקלדת?

    אינני צעירה כפי שהיית חושבת- גם אם מובגרת עדיין לא אחשב
    אך מדוע אין מקום לדיון בדעות נחרצות יותר? ומדוע עיניין זה קשור לגיל / חוסר ניסיון?
    התכתבותי התנהלה בעיקר מול מילותיו של המגיב אורי
    והרי הוא מחזיק בדעות דומות לשלי ואף הכריז -דומני- על היותו גבר נשוי..
    (וחשבון פשוט הובילני כרגע לתובנה כי הינו אף בן גילי)

    אני כשלעצמי דוקא התענגתי על מקרא תגובותייך המיסתוריות וסגנון כתיבתך היחודי
    ואם קוראייך לא צלחו בזיהוי חדוותך התמידית הסופר סטקאטואית
    הרי שאת ככל הנראה פוסחת על נעימתי הצינית -וזאת כידוע רצינות הטבולה בהומור חד ..

    באשר להפגנת דעותי-שלעיניי הינן דוקא הומניות- ולא מפגעות,
    הרי שלמילה "אנוכית" כפי שרימזת- אין ולו קשר קל אליהן !

    סופ"ש מרנין לך
    ובאמת
    כל טוב
    אנוכי.

  20. לאנוכית בחבורה,
    מותר לשאול מדוע נתת לעצמך,פה באתר את הכינוי,הלזה??
    נראה לי על-פניו שמהלכת פה השפעה כלשהי,מדבקת..
    ואולי באמת הגיע שעתי לפרוש…
    חוץ מזה,ניכר גם שאת צעירה מאוד,לפי תגובותייך המלאות בדגלים נטולי נסיון…
    אך לא נחסוך לך,חס וחלילה,את ההתנסות,החוויה,ועוד כמה וכמה ..שעורים בדרך.
    כל טוב.לוחמת…במי בדיוק???

  21. עיקר שכחתי!
    בהיותי צימחונית לוחמת זכויות בע"ח
    הרי שאני מיחלת ליום בו שחיטה "כשרה" לא תוכשר או תאושר בחוק יותר!
    (ואגב -שומרי כשרות יטענו כי זו השחיטה הכי "הומנית"..)

  22. אורי
    תודה לך על מילות התמיכה
    ובמיוחד על נקודות המופת שהעלת אתה עצמך
    אכן מנהגים מהוללים המה שתודה לשם יתברך נכחדו מהלך הרוח הישראלי/יהודי
    (וכל עוד בת.ז. שלי מופיע שם הלאום "יהודי" הרי שאין לי אלא להכיר בעצמי יהודיה חילונית -באין דבר שכזה לאום ישראלי-אלא אם כן אדם הינו ערבי לדוגמא..-מילים אלה אגב נאמרות בתגובה לאותו רועי שטען כי יש להבדיל בין יהודי-קריא שם כולל גם ליהדות התפוצות ולישראלי-שם המגדיר אזרח שומר חוק במדינה קטנה זו.)

    אכן כחובבת מוסיקה אין שמחה ממני כי מותר לי לשיר
    כ"פאג האג" אין שמחה ממני על כך שחד מיניים אינם נידונים למוות
    וכציירת הרי שאני עושה לי תמונות רבות -ורובן ככולן עוסקות בפולחן הערצה לדמות האדם!

    ואסיים באגב נוסף- גם הוא כמענה לקיטרוגיו של המגיב רועי
    ההפרדה במילותי שלי בין מנהג ומסורת (בניגוד למשוואתך שלך אורי) נעשתה בכונה לטענת הלז כי מנהג הינו אחד ממרכיבי מסורת -מטריית מנהגים שכזו-המאחדת/מיחדת קבוצה זו או אחרת של אנשים.

  23. אנוכי (ת), אכן נקודה יפה העלת לגבי אי הבילעדיות של היהודות על ברית המילה.

    רציתי להזכיר עוד כמה מסורות יהודיות (מסורת=מנהג) שנפתרנו מהם עם השנים מבלי שאיבדנו את זהותנו היהודית. חלקם עתיקות יותר וחלקם פחות.
    1. קיפוח ואי שיוויון לנשים. האישה בתנ"ך וגם אח"כ היא פחותת מעמד, למשל כלא קשירה למתן עדות. לפחות ברמה ההצהרתית זה כבר לא מתקיים בחברה החילונית היהודית. טענה זו כמובן אינה כוללת את החלק החרד של העם.
    2. דיני עונשין מעוותים. למשל, סקילה של גבר/אישה שלא היו נאמנים לבני זוגם. דוגמא נוספת היא דין מוות להומוסקסואלים.
    3. איסור על שירת נשים.
    4. ריבוי נשים (ותודה לרבנו גרשום).
    5. איסור על עשית פסלים (אני מזכיר: "לא תעשה לך פסל ומסכה").

    אומנם דנו עד כה בברית המילה אך יש עוד הרבה מה לתקן. דוגמא כאובה, שאני בטוח כי לא תחזיק עוד הרבה זמן, היא השחיטה הכשרה. בזמננו מקובל להתחשב בסבלה של החיה, גם אם אנו אוכלים אותה בסוף. לכן רוח הזמן תכתיב את שינוי שיטת השחיטה המקובלת (שאינה אחת הדרכים הנעימות למות). אני בחרתי בנתיים להמנע ככל הניתן ממאכל בשר (לא כולל דגים…).

    אורי

  24. כיון שהינני א-דתית בצורה מוחלטת וגורפתת שום טיעון “אלוהי” לא יתפוס מקומו בשיקוליי
    באשר לטיעונים חברתיים.. מה אמרתם בעצם?
    בין “פאדיחות” בשירותי הבנים בכיתה א’ להטלת מום בגופו של רך בן שמונה ימים-
    רובנו יבחר באפשרות השניה???
    ההשתגענו סופית?
    שמחתי לקרוא שאותו מגיב בשם אורי שותף לדעתי-כי ההורה הוא שעל כתיפיו מונחת האחריות ללמד את הילד כי כל שוני בינו לבין חבריו לגן המשחקים
    ממשקפיים (אבו ארבע) דרך צבע שער (ג’ינג’י חלוד) וכלה ב-אפילו רחמנא ליצלן- בהיותו בעל עורלה (!) אינו בשום צורה סיבה לריגשות נחיתות !!!!
    אלו הייתי אם -או אם וכאשר אהפוך כזאת
    לא הייתי שמה את בורות החברה לפני בריאותו של תינוקי הרך שאך לפני שמונה ימים נפרד מגופי שלי !!!!
    האם יש מקום לטעון כי המנהג-בהיותו “מלחמת זרע” נובע דוקא מן המקום בו זכרים בוגרים -ובזאת נכלל אבי התינוק עצמו- מרגישים מאוימים מהיות הרך הנולד שלם באיבריו בעוד הם בעלי מום -ועל כן הינם ששים להטילו גם באותו חסר ישע לפני שיקום עליהם זרג בריא ושלם מעורר קנאה(ת פין) ?
    זה המקום לצין כי כאשה (אשר גם דנה בנושא עם חברותיה לנשק) הדעה הגורפת הינה
    כי זרג נימול הינו מצודד פי עשרות מונים -מן הפן האסטתי- מחברו שאינו נימול
    ואף על פי כן
    את השיקול לבחור ב”ניתוח פלסטי” בכדי שה-גירל/בוי-פרנד של בני ימשכו אליו יותר
    אשאיר לגבר גבר עצמו -בדיוק כפי שאשאיר בידיו את השיקול עם לבצע הסרת שער מן הגב בלייזר !
    ישנו גם הטיעון כי בגיל בוגר יותר קשה התהליך (ויושם דגש ל המילה קשה)
    שכן הגבר מודע לכאב ולמשמעותו, ואף נתקל בבעית הזקפה (כפי שרימזתי קודם) שאינה נשלטת גם בזמן בו היה מעדיף שאיברו יותר ללא גרויים מיותרים..
    ומצד שני
    אוכל לטעון כי את התהליך בגיל בוגר בחר הגבר בעצמו והיה מודע להשלכות
    והינו מסוגל להתמודד איתן
    הליך המילה בגיל בוגר יבוצע כניתוח בבית חולים ע”י רופא בתנאים הולמים
    ולא ע”י איזה רייבה עם איזמל על שולחן באמצע מסיבע עם כל מיני בולסיי רבע עוף ובורקס החגים מסביב…
    מה גם שאין שום הוכחה לכך שהרך אינו זוכר את טראומת המילה -נהפוכו- סמוכה אני ובטוחה כי מיני זרמים פרואידיאניים יטענו כי זהו זיכרון מודחק אשר יצלק את נפשו של הגברבר לכל החיים!!!
    כיצד הוריו שאמונים על הגנתו ורווחתו מסרו אותו לקצב אשר לנגד עיניהם ממש הטיל מום בזכריותו???
    הרי גם ביצר חייתי מולד (ולא דרך פסיכולוגיה קוגניטיבית) איבר זה מקושר ישירות להישרדותו !!- והינה סגרנו שוב מעגל עם הדעה שרעיון זה נובע ממלחמות זרע פנים שיבטיות…

    ורק בכדי לטפל גם בנושא ה”מסורת” המגדירה את המבנה ה”שיבטי” שבלעדיה נהיה ככל ה”גויים”…
    מנהגים רבים וטובים שלא לאמר מסורות שלמות נכחדו או נותרו בתוקף בקבוצות קטנות בדלניות בלבד כיון שהקדמה דרשה/הוכיחה אחרת
    כאדם נוסטלגי מטבעי רבות הפעמים בהם אני מצרה על העבר הנאיבי שלא ישוב..
    מדהים (!!!) כיצד דוקא קיצוץ איבר מינו של תינוק בן שמונת ימיו חסר ישע
    הינו המנהג ב-ה-הידיעה
    שעליו תקום ותפול האמפריה היהודית
    (במיוחד בהיותו גם מנהג מוסלמי-והלא אלו הם הראשונים באויבינו הקמים לכלותנו)
    ומה עם העובדה כי ישנם אנשים מכל הדתות והזרמים המבצעים מילה בגילאים שונים מפני שיקולים בריאותיים/אסטתיים? ושבטים אפריקאים הרואים בטקסים כגון אלה הוכחת גבריות דוקא?
    דומני שבעיקר הפחד של אדם להודות בפני עצמו שההליך אשר ביצע בילדיו / בוצע בו עצמו הינו ברברי וסאדיסטי הוא שעומד בבסיס השרדות מנהג זה!

  25. אורי,
    בוקר טוב…

    מה ההבבדל בין יהודי לישראלי? ונשאל אחרת, יהודי שלא גר בארץ, האם הוא צריך לעשות צבא ומילואים? לשלם מס הכנסה נוסף גם למדינת ישראל?
    בנוסף אמרת:
    "אינני אומר שהמסורות הישנות הן בהכרח לא חשובות אך הם אינן חקוקות בסלע ובהחלט ניתנות לשינוי, הכל בהתאם לרוח התקופה."

    הגדרת מסורת לפי ויקיפדיה:
    "מסורת היא ערכי התרבות המועברים מדור לדור: מנהגים, טקסים, דעות ואמונות שעוברים מדור לדור בקבוצה או בחברה מסוימת. לרוב המסורת מהווה למעשה את הבסיס להגדרה של הקבוצה, הן כלפי חוץ והן כלפי פנים."

    כלומר אין לך יכולת יום אחד לבוא ולשנות מסורת. כאשר אתה אומר שמסורת ניתנת לשינוי כראות עייניך, אתה סותר את עצמך. לדעתי אתה מתכוונן למנהג, ואת זה יש לך זכות לשנות בדיוק כמו לרב עובדיה.

    ועוד הערה נוספת, נכון שאם נשנה את זה העם היהודי לא ייקרוס, והשמש לא תשקע במזרח, אבל אנחנו כעם נאבד משהו מהזהות הלאומית שלנו. משהו שמבדיל אותנו משאר העמים, משהו שמאחד אותנו, ובסופו של דבר לא יהיה הבדל בין יהודי לשאר הגויים. אולי זה לטובה, אני אישית חושב שלא.

  26. לטל חניה,

    תגובתו של יהודה בהחלט מספיקה. אני הוסיף כמה הערות קצרות:
    1. מומלץ לקחת כמה נשימות עמוקות לפני שמגיבים.
    2. נרגעת? יופי, כעת חפש איפה יש הטפה בדברי.
    3. לא מצאת… הסיבה היא שאני מתאר את השקפת *עולמי* (שאני מאמין כי הרבה חילונים שותפים לה) ואני מסביר למה *אני* רואה את עצמי כיהודי. שים לב! לא שאלתי אותך (כי אתה לא רלוונטי) אלא הסברתי את דעותי.
    4. אחרי שכבר אמרתי שאני לא מאמין באלוהים – זו המשמעות של ‘אטאיסט’ – האם אתה באמת חושב שאני אחרד ממילים כמו כופר?!
    5. מכיוון שלא הטפתי ואני מרגיש דיי נוח בעורי (כולל השיוך שלי לעם היהודי – עם שאין לך עליו חזקה) נשאלת השאלה: מי מאיתנו מרגיש לא בנוח. התשובה די ברורה.
    6. דיי ברור לי למה אתה המום. האפשרות שחילוני מסוגל לתפיסת עולם קוהרנטית שאינה מבטלת את העם היהודי, אך לא נזקקת לאלוהים בדרך, בוודאי קשה לך. לא נורע, אתה תתרגל.
    7. אם בסתירות עסקינן: שים לב ששילבת באותו משפט את הפסוקיות “זכותך לחיות כמו שבא לך” ו – “אך אנא ממך אל תמציא הגדרות חדשות למי הוא יהודי”; אני מקווה שאתה רואה את הסתירה.

    אורי

  27. שלום יהודי דתי יקר

    תרצה או לא תרצה קיים כאן בארץ ישראל רוב של אנשים יהודים שמגדירים את עצמם חילונים. ההגדרה שלי מי הוא יהודי לא ניתנה ע"י ספרים מלפני 4000 שנה , בשבילי יהודי הוא כל אחד שהנאצים רצו להכניס למשרפות, תתפלא, בשבילי יהודי הוא גם אחד שרק אביו יהודי, כזה שאתה ושכמותך עם הרבנות שלך מסוגלים למרר לו את החיים. בשבילי יהודי הוא אחד שרק הסבא שלו יהודי אבל מוכן לתרום למדינה ולשרת אותה .
    ולגביי שאר דבריך, למה אתה לא מסוגל לדייק?, היכן ראית שביטלנו את התנך?
    אתה, מתגאה בכל הכתוב בתורה, האם באמת כל הכתוב ממלא אותנו בגאווה?
    השמדת העם של עמלק, נשים וילדים מקובלת עליך?, עלי לא!!!
    ואדם שנוצר כחד מיני, הומו, גם אותו צריך להרוג?
    והשבת שלך, בה אתה ממרר את חייך החל משלוש שעות תפילה בבוקר, וכלה במכירה של הפרשות השונות במקרא, זאת השבת?, אנשים ששואלים אם מותר לחתוך נייר טואלט, ויפסעו לפעמים ק"מ רבים העיקר שלא להפעיל את מכוניתם, זאת המנוחה של השבת?
    מחלל שבת מות יומת מקובל עליך?, עלי לא ולא!!
    הלא אם רק ינתן לכם, אתם תציבו מקלעים בכביש החוף ותקצרו את כל הנוסעים בשבת!
    ומה עם השרות בצהל? למה רובכם לא משרת בצהל , למה?, דמכם אדום משלי??
    חוץ מזה, רחמנות לראות את שכמותך מגמגמים בניסיונם להסביר את השואה.
    עוד לא שכחתי את הרבנים הקיצונים שהורו לשבת שבעה על כל מי שעלה לארץ לפני השואה, כי הרי רק המשיח זכותו להשיבנו לארץ.

    אני אדם חילוני גאה. גאה בספר הספרים אבל מספיק מוסרי לקחת ממנו רק כללים כגון -כבד את אביך ואת אימך, ולזרוק את ההוראה על השמדת עם העמלק. ואני גאה בשאול המלך המסרב להשמיד את ילדיי העמלקים וסולד משמואל הנביא הכופה עליו לעשות זאת.

    ולגבי קיומו או אי קיומו של אלוהים, אחרי השואה, באמת לא איכפת לי ממנו. אם אחרי אלפיים שנות סבל הוא עדין לא נח ודואג שיושמדו לנו עוד שישה מיליונים, אז, אני מעדיף להאמין שהוא לא קיים מאשר שהוא קיים וישב בשקט בשואה.

    לך וחייה את חייך כפי שאתה רוצה ואל תכפה עלי את דעתך.

    לילה טוב
    סבדרמיש יהודה
    הרוב החילוני השקט

  28. בס”ד
    שלום יהודי,
    איני מכיר אותך ובטעות או שלא ..הגעתי לאתר
    אני קראתי את הדברים, ואני די המום מהסתירות אשר חבויות בתוך הדברים שנכתבו.ז”א זה נראה לי מספיק מכובד ואינטליגנטי לכתוב” תשמעו מסורת יהודית זה נחמד אבל זה לא בשבילי, פשוט לא מתאים”.
    אבל מה בעצם כתבת? כתבת כאילו כזה על איזה זן של זרם יהודי חילוני אידואלוגי (שממש לא קיים כציבור חילוני גדול רק מספר מועט של חילוניים חושבים בדיוק כמוך) שבא ואמר תנ”ך, ה’ לא קיים בכלל.
    ואחרי שאתה אומר שזה לא קיים, אתה חש איזשוהוא אי נוחות כי בכ”ז אתה יהודי ואז אתה טוען אני מאמין במה שמתאים לרוח הזמן, ומה זה בדיוק מה שמתאים לרוח הזמן?הרי גם הרפורמים חיים ע”פ רוח הזמן ולא כופרים,
    (לפחות חלקם) עוד אבסורד, נניח מצוות מוסריות אשר יותר נאמר קרובות למוסר שהאדם מבין כגון:לשון הרע גילוי עריות(לפחות חלקם) מצוות שמירת שבת שהייתה מאז ומעולם סמל ועמוד מרכזי בחיים וגם בתפיסה המוסרית של האדם היהודי, אלו בעיניך לא רלוונטית אבל איזשהוא אקט שלכל הדעות נראה אלילי-פרימטיבי הלא ברית מילה הוא אכן רלוונטי , כאילו, זה זועק! מה ההיגיון? אלא מה אם נקרא לילד בשמו האמיתי – במקום להתאים את העולם הערכים היהודי לזמן (כפי שאתה טוען)אתה פשוט מתאים אותו לנוחות שלך וזה כבר סיפור אחר וזו זכותך, אך להטיף לאיזושהוא זרםיהודי חדש שמעולם לא היה ואין כזה (כזרם שהוא הרוב) ולהגיד שיש תנועה של אנשים כזו- זה פשוט לא נכון, אני מכיר ואני חי במחיצת אחי החילונים ברובו של היום והרוב שומרים באופן סמלי מצוות בצורה כזו או אחרת ע”פ הנוחות שלהם אך מעולם לא שמעתי מאותו רוב שהם משמיטים את התנ”ך/ה’ בצורה טוטלית שכזו ואח”כ גאים ומאמינים בזהות היהודית שלהם, ז”א לא שיש בעיה לכפור ולהיות יהודי שכן יהודי הוא מי שאימו יהודיה, אך מבחינת הרעיון שבדבר אתה פשוט כופר במקום שממנו נולד מה שאתה מעיד עליו-, עם יהודי
    ואח”כ אתה אומר שאני מאמין בחיה הזאת אשר נקראת עם יהודי. ועוד דבר לגבי נושא של מיסים וכו’ אתה ראוי להערכה על אזרחות טובה אך מכאן ועד לכרוך את הזהות היהודית באזרחות טובה על פני עולם הערכים והמוסר היהודי שעיצבו במשך 4000 שנה ועדין מעצבים את העם היהודי, נראה לך דבר שברור ואפשר לעשות סתם כזה ע”פ החלטה שרירותית שלך?.. כאלו סתם יהודים מסרו את נפשם במשך אלפי שנות גלות רק בשביל לא להמיר את זהותם הלאומית ועכשיו מגיע כבודו ומחליט בצורה רשמית במה הגדרה של יהודי תלוייה.. ישנם ערבים ודרוזים שהם אזרחים טובים, האם הם יותר יהודים מאיזה נניח אדם יהודי שחי באירופה?
    מי שמך להגדיר במה תלויה בזהות היהודית?
    תשאל אותי ולמה שאני אחליט? אז זהו שאנילא מחליט ולא משנה לפחות ברמה בעקרונית אני הולך כמו שהעם שלנו הלך תמיד לאורך כל הדורות ואם אני משנה אני מודה שזה מפני שקשה לי אך לעולם לא אעשה מהדבר אידאולוגיה.
    זכותך לחיות כמו שבא לך , (ואם אתה שואל אותי אני הראשון שאצביע למפלגה שתבטל את החוקים הדתיים, שכן מבחינתי היהדות היא לאום ולא דת ז”א מה שאתה רואה דת אני רואה לאום)
    אך אנא ממך אל תמציא הגדרות חדשות למי הוא יהודי או במה כרוכה הזהות היהודית ואל תחליט באופן שרירותי איזה מעשה יהודי ואיזה אינו כבר יהודי
    אין לך דבר שמפורר את הלאום היהודי כמו אותן הגדרות סוביקטיביות (אשר כפי שטענתי רוב החילונים לא מאמינים באותן דעות)
    יום טוב, יהודי

  29. ליהודה,

    גם אני רואה את עצמי כבן העם היהודי ואף התחתנתי ברבנות. דרך אגב, לא היתה לי ממש ברירה ואולי אף הייתי בוחר אחרת אם הייתה ברירה. למרות זאת אני חילוני גמור ואטאיסט מוחלט. הדרך בה אני בוחר להיות חלק מהעם היהודי אינה דרך המסורות, ובוודאי יש שיאמרו כי אני איני יהודי שכן אני אוכל חזיר/לא צם ביום כיפור/אוכל חמץ בפסח/לא שומר על השבת – דברים שאני אכן עושה – אז למה אנו דנים דווקא בברית המילה?!
    נשאלת השאלה, למה אחרי הכל אני רואה את עצמי כיהודי? (כלומר כבן העם היהודי – ולא בן הדת היהודית)
    התשובה שלי היא פשוטה – אני יהודי כי אני מתפקד כחלק אינטגרלי מהעם בישראל. כלומר, אני עושה מילואים, נשאר בארץ, משלם מיסים, משתתף בחגים הלאומיים, לומד את ההיסטוריה, וכו. היהדות שלי אינה נגזרת מקיום או אי קיום המסורות היהודיות הישנות. אינני אומר שהמסורות הישנות הן בהכרח לא חשובות אך הם אינן חקוקות בסלע ובהחלט ניתנות לשינוי, הכל בהתאם לרוח התקופה. בוודאי יהיו כאלו (למשל, דתיים) שלא יסטו אפילו מעט מהכתובים אך לנו, הרוב החילוני, מותר לבחון את המסורות הישנות ולהתאימם לערכינו המודרנים. המילה היא דוגמא טובה לכך. אם פעם מספיק היה לנו שמצות המילה כתובה בתורה אז היום זה כבר לא מספיק. בני, גם אם לא אמול אותו, יהיה חלק מהעם והוא יקבל חינוך כזה.

    בקשר לעניין ה"חריגות" – גם הראשון שפתח מסעדה לא כשרה היה חריג, אך ראה, העם היהודי לא קרס גם כאשר רבים לא אוכלים כשר.

    אורי

    נ"ב התעלמתי מהערתך בקשר לחברך המוסלמי. אדם מוסלמי הוא אדם דתי ולכן דעתו ומנהגיו אינם רלוונטים לדיון שלנו (שלי…). אנו הרי דנים בהתנהגותו של האדם החילוני.

  30. תגובה לאלי שכתב "זה אתר של כופרים שמנסים להשמיד את עם ישראל". הוא משתייך כנראה לחוזרים תשובה שהם בורים מעיקרם, ובניגוד לדתיים מלדה, הם בורים גם ביהדות, בהלכה, במסורת ובמקורות.
    הוא ציטט מאמר חז"ל ובכלל לא ברור מדוע ציטט אותו. בנוסף הוא ציטט אותו בהמון שגיאות. להלן הציטוט הנכון.
    "אבר קטן יש באדם, משביעו רעב, מרעיבו שבע" (סנהדרין ק"ז, ע"ב)

  31. להוגין
    האם אינך קוונטוס מהחודש הקודם?
    עפ"י חיבתך היתרה לנקודות ופסיקים.
    זהו שבמילה קוצצים את הנקודה פסיק
    כנראה כדי להמעיט בבילבולים ופילפולים
    שהמילים יהיו פשוטות ושלמות

  32. לאורי

    קראתי שוב ושוב את תגובתך, ומוזר, אף על פי שאני מסכים עם כל הערותיך, אני עדין דבק בדעתי שטוב עשיתי שמלתי את בני.
    מה הסיבה? האם זה כדי לרצות את הורי שודאי שרצו במילה?, האם זה כי אני מייחס חשיבות רבה יותר לעובדה שלא להוציא את בני מכלל הילדים הנימולים?
    לרגע חשבתי שהתשובה הייתה יכולה להינתן ע”י בני, הרי אני יכול לשאול אותו אם הוא היה מעדיף שלא אמול אותו?, אבל .. אני יכול לשאול גם את עצמי אם הייתי מעדיף שלא ימולו אותי?. זכורה לי תקופה בילדותי, שכילד שקרא על השואה, כעסתי על המילה שגרמה להמון יהודים להתגלות, ולמות. אבל כיום אני יודע שאני גאה להיות בן לעם היהודי ואם זה היה כרוך במילה אז לא נורא.
    הדוגמא שהבאת אורי, לגבי חיילים לא נימולים, היא לא דוגמא טובה כי אני מדבר על ילדים.
    ייתכן שברוסיה, שבה הרוב הם גויים לא נימולים , הייתי גם אני נימנע למול את בני, פשוט שלא אהיה חריג.
    ואולי זה נותן לי את הסיבה למה כן לימול? האם הכלל:- “ברומא התנהג כרומאי” לא צריך לתפוס כאן?
    אני יודע מה זה להיות חריג. הבט כמה תוקפים אותי בגלל אמונתי (הכנה)ברעיון הפושינג גרביטי והיקום הפשוט, הרי היה יותר פשוט לישר קו עם המוסכם ולחיות בשקט ובשלווה., אלא מה, שאני מוכן לשאת בתוצאות של חריגותי, אבל האם אני חייב לסבך את בני בחריגות עד שהוא יגדל ויחליט בעצמו?
    ודרך אגב, אף על פי שאנחנו חילונים, אנחנו עדין מעדיפים להתחתן ברבנות (רובנו בכל אופן), וההחלטה היא בידנו, אז איך תסביר את זה?
    ודרך אגב, כידוע לכם גם בני דודינו המוסלמים מלים את בניהם.
    ובכן, את הבעיה הזאת העלתי (כבר מזמן) בשיחה עם ידיד שלי, יוסף, מוסלמי אדוק, שאף עלה לרגל למכה (חאג’). יוסף מל את בניו כשהיו תינוקות. שאלתי אותו:- הרי תורתך מאפשרת לך לימול אותם גם בגיל יותר מאוחר אז למה לא תיתן להם להחליט? תשובתו הייתה:- “למה שהם יסבלו כשהם נערים צעירים אם אפשר לעשות זאת כשהם תינוקות?. אני מאמין שמעבר לתשובתו זו הוא היה מעדיף שהם לא יהיו חריגים בחברה המוסלמית בה הם נימצאים.

    לסיום, מעניין יהיה לעשות מחקר בנושא זה בקרב צעירים חילונים ולשאול לדעתם על המילה, האם טוב עשו שמלו אותם ואם הם מתכוננים למול את בניהם.

    יום טוב
    סבדרמיש יהודה

  33. ליהודה,
    לא ציפיתי לתגובה חשוכה כזו ממך… לגופו של עניין: גם אם יש יתרונות בברית המילה (נדון בהם עוד רגע) ישנם גם חסרונות. למשל, תקלות במהלך הביצוע המילה, זיהומים אח"כ, עיוותים של אבר המין (ראיתי במו עיני כאלו!), פגיעה בהנאה, אי סיכוך הנרתיק ביחסי המין, וכו. בקשר ל"יתרונות", ישנם שניים עיקריים עליהם מדובר: שיפור בהיגיינה ומקובלות חברתית (אני מתעלם מההיבט המסורתי/דתי שלא רלוונטי אלי). לגבי היתרון הראשון אני מפקפק בחשיבותו בחברה המודרנית בה מקפידים על היגיינה בן כה וכה. בקשר למקובלות חברתית… ובכן, לכל ילד יש מאפיינים אשר מבדילים אותו מחבריו וזו אחריותי כהורה ללמדו לקבל את השוני ולא לראות בו חיסרון. יותר מכך, האם עלי לחתוך בבשרו של ילדי רק כי זה מקובל חברתית?! מדובר פה בתהליך בלתי הפיך! אם בני ירצה למול את עצמו אז הרשות נתונה בידו וזו תהיה החלטתו הבלעדית.

    אוסיף ואומר, שאני מאמין כי אם העורלה היתה מיותרת אז האבולוציה היתה כבר מעלימה אותה.

    דרך אגב, כחייל שעשה טירונות לפני כ-15 שנים ראיתי, כבר אז, בנים רבים ללא מילה ולכן התופעה אינה עד כדי כך חריגה (גם היא נפוצה יותר אצל הרוסים).

  34. אלי,
    חבל ששכחתם במגזר הדתי,את קולה של הרוח…
    והחטא ,הגדול ביותר,שהפכתם את קולה ,לא נעים להגיד,לערווה.
    אם כן,לא פלא ,שקמו,מתנגדים ומתנגדות,מכל הזרמים.
    וזו,התוצאה,שאתה ואחרים רואים היום,
    צר לנו על כולכם.

  35. זה אתר של כופרים שמנסים להשמיד את עם ישראל

    בזכות המילה נגאלו אבותינו ממצרים

    חוץ מהעובדות שמילה מועילה מבחינה רפואית יש דברים שאני לא יכולים להבין ולגבי הפסיקה האחרונה אמרו חכמים" "איבר קטן יש לו לאדם מרעיבו משביעו ומשביעו מרעיבו" כמה שזה נכון מניסיון

  36. לאורי
    רק עם אחד יהיה מוכן לקבל את ילדיך ללא שום היסוס וזה עם ישראל.
    ברגע שתחליט שלא לעשות ברית מילה לילדיך, אתה תכניס אותם מגיל צעיר לעימות עם הממסד הדתי (לפחות) של העם הזה. וזה דבר שלא הייתי ממליץ לך לעשות.
    כך שהשאלה אם ברית המילה מיותרת או לא, לא שייכת לעיניין ועדיף שתימול את בניך למען נוחיותם. אל תעשה אותם שונים מחבריהם שימררו להם את החיים בטענה שהם גויים.
    ודרך אגב, אני לא חושב שברית המילה מיותר, ומאמין שיש בזה תועלת בריאותית.

    יום טוב
    סבדרמיש יהודה

  37. ראשית אומר שאני לא בעד ברית מילה (יתכן ולא העשה אותה לבניי בעתיד).
    נמשיך, כניראה שיש עדויות חזקות לכך שבסביבה לא היגיינית ברית מילה מקטינה סיכוי למעבר מחלות מין. לכן, גבר שיש לו מספר נשים מקטין ע"י ברית המילה את הסיכוי להעביר מחלות מין בינהן. זה ניראה לי הסבר מוצלח יותר לתופעה שמתוארת בכתבה.

    בקשר להאם כדאי או לא כדאי לעשות ברית מילה: אני מתחזק מכך שרובם המוחלט של גברברי כדו"א אינם עושי ברית מילה ורואה בכך עדות למיותרותה.

    –just my two cents

  38. יש ויש. בחברה היוונית ההומו-סקסואליות היתה דרך חיים מקובלת ואף נערצת, כמו גם בחברות אחרות. קשה לעשות את ההכללה שהומופוביה היתה בכל החברות מאז ומתמיד.

  39. הנימוק ההומפובי רק מחזק את עצם היות ההומופוביה בחברה אפילו מלפני 5000 שנה, יש דברים שהגברים פוחדים ממנו כבר משחר הימים כמו גם מעורלה.
    ההוכחה לאבולוציה מול עניינו – עדיין מתנהגים כמו קופים…

  40. למאמה הוגין
    אט אט מוסר המיסתורין מעליך.
    בתחילה שאלנו את עצמנו :- בן או בת. ובכן בת.
    וכעת לגביי הגיל הרי מדובר כאן באימא לילדים מה שנותן לנו מרווח קטן של שנים, משהוא שבין 20 ל 60., וזו כבר התקדמות גדולה.
    הייתי אולי מצליח לנתח יותר אבל שעת הלילה המאוחרת והמושג המיסתורי"סופר סטקאטו", בלמו אותי בניסיונותיי, לא נורא.
    העיקר שנחייך תמיד ושיהיה לנו ולכל המגיבים באתר
    סוף שבוע נחמד.

    לילה טוב
    סבדרמיש יהודה

  41. אה..ולמתן,אם כבר הצצתי..והחכמתי..
    פשוט הוא הדבר,ולא רציתי,לגעת בטראומות,שאתם הבנים,יתכן וסוחבים אחריכם,
    מגיל שמונה ימים..תמימים.
    אבל אכן,נזכרתי כמובן,ואיך לא.?שישנן גם בנות,בשבטים מסויימים באפריקה,אם אינני
    טועה,שבהגיען לפירקן,מואלצות לעבור תהליך דומה,רחמנא ליצן,וזה ממש לא מטעמי,השבחת הזרע…

  42. נמח:
    אינני חושב שנקודה התייחס בדברי למאמר.
    לדעתי הוא הגיב על תגובה אחרת אבל אולי לא.

    איך שלא יהיה, אני חושב שמותר לבני אדם לשאול את עצמם אם מה שאתה רוצה לעשות לבנך אינו התעללות ובמסגרת שאלה זו אולי אפילו לחשוב שיש למנוע ממך לבצע זאת.

    האם היית מסכים לכך שתקום במדינה קבוצה של אנשים שתאמץ לעצמה (בשם דת שימציאו לשם כך) את המנהג לכרות את לשונם של ילדיה?

    לכן, שאלה יותר נכונה היא לא "מה הכותב רוצה ממך?" אלא "מה אתה רוצה מילדיך ובאיזו זכות?"

    עכשיו, אל נא תבינו אותי שלא כהלכה – גם אני מלתי את בני אבל האמת היא שעשיתי זאת ברגשות מעורבים כאשר השיקולים היו הנזק הגופני על אחת מכפות המאזניים וקשיי קליטה בחברה רדופת שדים על הכף השניה

  43. יהודה היקר

    ניכר,שטרם קלטת את חדוותי התמידית,אך העיקר,שילדי,אישי,וכלל המכירים לערכי
    בחיים,קלטו זאת מזמן.
    מאחלת לך,וברצינות,להיות שמח ,חכם תמידי,ו -לא מיין..בלבד,חס.
    אבל ,בכל מקרה,תודה,על ההתייחסות,הנחמדת.
    ובאשר..לפירושך,לגימגומי??טרם הבינות ,כנראה,שאני סופר-סטאקטו,בדיבורי…

  44. הוגין היקרה

    ההתרגשות והגימגום הניראים בתגובתך, מובנים.
    אז בשעתך הקשה, מיזגי לך טיפ טיפה של יין , כך תוכלי להעריך אם זה עוזר לתינוקותינו הקדושים או לפחות להזדהות אתם בשעתם הקשה.

    כל טוב וחלומות… נעימים!
    אוהבים אותך
    סבדרמיש יהודה

  45. אני מסכים עם נקודה בכל מילה
    כנראה שהכותב לא רוצה למול את בנו- זו זכותו
    אבל מה הוא רוצה ממני????

  46. הוגין:
    מכיוון שעל פי דברייך אפשר לחשוב גם אחרת אני חייב להדגיש שאת היין יוצקים לפי התינוק ולא לשום מקום אחר 🙂

  47. זוהי כתבה,לדיון,לבנים בלבד,עם כל המשתמע.

    ,בהצלחה לכם,בנים יקרים מאוד

    ואגב,סליחה שמקומי,דוחף אפו,שוב…ידוע,שב"טקס"..המוכר…להשבחת..הזרע..
    יוצק ה,"רייבי-או,ה"מוהל"..מעט..יין..לשיכוך..הכאב..
    ככה,ממש ,ממש,..מהצד,הצדדי..יש קשר כלשהו לעניינינו??באתר???.
    טוב, ביי,ביי,,,,

  48. מזה זה? (במבטא גששי חזק)
    הפיסקה האחרונה לא כלכך במקומה – נראה כאילו הכותב בא להגן על מילתו או על העם היהודי ומנהגיו… עםעל אמונה אין מה להתווכח: אתה מאמין=>תחתוך; לא מאמין – אל תחתוך (או שתחתוך כי כולם מסביבך חותכים).

    1. היהודים לא התחילו לחתוך עכשיו אלא לפני כמה שנים, וסביר להניח (למרות שאני לא יכול להוכיח) שהמקור הוא קדום אפילו ליהדות
    2. טיעון ההומואים נראה לי כמו לשלול את טיעון ההסוואה של הזיקית ע”י הטיעון שהיא לא משנה את צורתה בהתאם לסביבה (אלא אם הסביבה היא גלגל של טרקטור)
    3. אחד היתרונות של האדם זו האפשרות לצאת מהכאן ועכשיו ולהבין עבר עתיד וכו’

    דעה אישית זה אחלה אבל הטיעונים פה, איך לומר, קצת מעליבים

  49. דר ארנון:
    בלי שום קשר לכתבה שהרעיון הכללי שבה נראה לי דחוק אבל אין לי מושג, התיאור שלך את השפעת הברית נראה לי מופרך ביותר.
    המשך את רעיונך עוד קצת ותגיע למסקנה שצריך לכרות את כל האבר כדי שקצות העצבים יהיו עוד יותר קרובים. כמו כן תשפר גם את יכולת המישוש אם תכרות את הידיים.
    כמובן שזה בלתי הגיוני וזה גם לא מסתדר עם מבנה מערכת העצבים אבל לא זה המקום והזמן לפרט.
    אגב, "דר" הוא שמך הפרטי או שם משפחתך?

  50. בדיוק הפוך
    במספר מחקרים נתגלה ממצא הפוך הסרת הערלה מגדילה את הגרוי המיני היות וקצות העצבים יותר קרובים לפני השטח.
    מענין על איזה מחקר מסתמך וילסון ?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.