הרוצח התוודה – אוהב לראות דם
יורם המזרחי
הרוצח התוודה – אוהב לראות דם
————————————-
יוקיאו ימאג'י, יפני בן 23 מאוסקא, נעצר ע"י המשטרה בחשד שרצח שתי אחיות "מפני שרצה לראות דם" ימאג'י שלפני כן הוגדר "חולה נפש, גנב ופורץ צעיר" החל קריירת רצח כשלפני שש שנים הכה למוות אמו בת ה 50 והסביר לשוטרים שהוזעקו ע"י שכנים "הרגתי אותה כדי לראות דם" ההסבר הביא לאישפוזו במוסד סגור , שם אובחן כסיכזופרן. לפני כמה חודשים החליטו רופאי הצעיר "שהוא אינו מהווה סכנה לזולת" וכך שוחרר והתחייב לבלוע מינון יומי של תרופות מייצבות לטיפול בהפרעת אישיות חמורה. עוד הותנה שחרורו של ימאג'י בהבטחה להתייצב, כפי שידרש, לבדיקות פסיכאטריות. ימאגי', שניצל אישפוזו להתרועע עם עבריינים מדיירי המוסד הסגור, למד שיטות פריצה לבתי מגורים ועסקים, שינן כיצד לאתר מטרה-כדאית לפריצה והיכן למכור רכוש גנוב. הקריירה הקצרה של ימאג'י כגנב- חפשי , הסתיימה באופן מחריד, כשבאישון לילה פרץ לדירת מגורים שם נתקל באסוקא אוהרא בת 24 ואחותה שירויו בת 19. הפורץ רצח השתיים בדקירות סכין ולדברי עדים שהתעוררו למשמע צעקות האיימים שעלו מדירת האחיות " הבחור המתין לשוטרים בשלווה, אגב חיוך רחב הצביע על הקרבנות חסרות רוח החיים והושיט ידיו להכבל באזיקים " אחרי שנעצר הועבר ימאג'י לתחנת המשטרה, שם הסביר "הרגתי אותן רק כדי לראות דם" התביעה באוסקא, החליטה להתנגד לבקשת עורך-דין שמונה ע"י בית המשפט " להחזיר החשוד לאשפוז מיידי מפני שמדובר בצעיר חולה נפש שמקומו במוסד סגור" במסיבת עיתונאים הסביר התובע, שלפי שעה הרוצח יוחזק בבית מעצר רגיל על בסיס העובדה שרק זמן קצר לפני כן שוחרר מהמוסד הפסיכאטרי אחרי שהוגדר "צעיר לא מסוכן היכול להקלט מחדש בחברה".
אב שרצח בתו :נכשלתי בחינוך הילדה
—————————————————–
טקאהאשי קאשימורא בן ה 27 מהעיר פוקא, כעס כשהבחין שבתו בת הארבע, שהייתה עסוקה במשחק עם חברותיה, לא שלטה בעצמה וטינפה תחתוניה. הפעוטה , שאמרה שלא הספיקה להגיע בזמן לשרותים, לא שכנעה האב הכעוס, שהחליט להענישה עם גערות, טילטולים ומכות. טקאהאשי התעלם ממחאות האם שניסתה להגן על בתה ומתחינות הילדה והמשיך להתעלל בה עד שנפטרה כתוצאה מפגיעת ראש חמורה . הפרשה עוררה סערה ציבורית, שהביאה גל מחאות, כולל מאות מכתבים ששוגרו למערכות עיתונים או תקשורת- אינטרנט, בלוגים ופורומים. כשהובא לשימוע בבית-משפט, פרץ טקאהשי בבכי ובקול רועד ציטט הגדרות המיוחסות לו, כפי שקרא או שמע ובין השאר ציין " באחד הפורומים כינו אותי מפלצת, ערפד, חיה רעה, שטן, חולה כלבת, שד, מטורף- שטני, קאניבל, עכברוש, נחש ארסי, צבוע, טעות גנטית ופסיכופט מסוכן" טאקהאשי טוען שמבול החרפות "אינו הוגן מפני שבסך הכל נכשלתי בנסיון לחנך בתי כמה חשוב להגיע בזמן לבית-הכסא "
———————————————————————————-
טעות הגהה משנת 1611 סייעה לזהות תנ"ך נדיר
——————————————————————
מגיה אלמוני, שערך ואישר להדפסה עותק נדיר של תנ"ך אנגלי מתרגום המלך גיימ'ז, לא יכל לשער שטעות מקרית בשנת 1611 בהגהת זכר או נקבה, תהיה ביום מהימים "תעודת יוקרתית" שתאפשר זהוי מדוייק של עותק נדיר, שערכו לפחות ארבע מאות אלף דולר. התנ"ך הישן והמצהיב, נח במשך עשרות שנים בכספת המסמכים הנדירים של אוניברסיטאת מאניטובה שבמערב קנדה, לשם התגלגל אחרי שבשנת 1905 נתרם לאחד הקולג'ים מהם התפתחה האוניברסיטה הגדולה. עותק התנ"ך, בכריכת עור ועץ מפוארת , זוהה רק בימים אלה "כספר נדיר ביותר" ומייד עורר עניין בין אספנים ומכוני מחקר. הספרן הראשי הסביר שמדובר בתנ"ך מאחת הסדרות הראשונות של תרגום המלך גיימ'ז, שהוא הנוסח האנגלי המקובל ביותר. התנ"ך זוהה באופן מדוייק בגלל הגדרה שגויה "הוא" במקום "היא" שנפלה בהדפסת אחד מעמודי מגילת רות "אחרי שקראתי מאמר מקצועי על עותקים בודדים שיצאו עם טעוית דפוס , שלמעט ספר אחד הוחזרו לתיקון, החלטתי לבדוק התנ"ך שלנו ונדהמתי לקרוא המילה "הוא" המופיעה במקום "היא" כך אמר הספרן הנרגש. האוניברסיטה פנתה למומחים העוסקים בעותקי תנ"ך נדירים והופתעה לשמוע שערך העותק שלהם עומד על ארבע מאות אלף דולר לפחות. פירסום הפרשה בעיתונות, הביא לגל התענינות רחב. כעת מאפשרת הספריה לעיין בתנ"ך כשעל המעונינים להרשם מראש , ללבוש כפפות שמטרתן למנוע מגע חומצתי עם הדפים העתיקים ולעיין רק בנוכחות נציג הספריה. סטודנטים שלא התרגשו מהגלוי, אמרו שעל רקע צמצום תקציב הספריה, כדאי למכור העותק הנדיר, כדי להעשיר הספריה עם ספרים וכתבי עת חיוניים וחדשים.
—————————————————————–
גופת הבלש עוכבה במהלך הלוויתו
——————————————-
גופת מפקח משטרה דרום-אפריקאי בן שלשים ושלוש, ששרת במיחלק בילוש כמומחה חקירת פשעים מיוחדים, נלקחה במפתיע ע"י שוטרים שהגיעו להלוויתו. מאות אבלים ובהם קרובי משפחה , ידידים ושוטרים רבים, נדהמו כשטקס ההלוויה הופסק והגופה הלבושה חליפה חדשה, כולל עניבת משי ונעליים מבהיקות -הועמסה על רכב משטרה והוסעה למכון הפתלוגי משם שוחררה רק יומיים לפני כן. הקצין שפיקד על מה שהוגדר בתקשורת המקומית "פשיטה על מת" התנצל בפני האלמנה והסביר שאחרי שקבל הוראה דחופה לעכב הגופה, הוא לא הצליח להגיע בזמן לבית- ההלוויות. ההחלטה למנוע קבורה נבעה מבחינה חוזרת של נתונים רפואיים שערך פתלוג, שככל הנראה לא היה שלם עם החלטתו לסווג מות הבלש "כמוות טבעי תוצאת מחלת עצבים גנטית" אלמנת המפקח, שנישאה לו מעט יותר משנה לפני שנפטר בבית-החולים, סיפרה שאחרי "החרמת הגופה" הופיעו בביתה שוטרי המחלקה לחקירת פשעים חמורים מצויידים בצוו חיפוש מקיף שאגב חיפוש והחרמת תרופות, חמרי נקוי וכימקלים "הפכו הבית לחזיון מהפכה ואי סדר" דובר המשטרה הסביר שהפתלוג מצא ראיות לכאורה, שמחלת העצבים ההיקפית, שפגעה בעיקר בגפיים "לא היתה ארוע גנטי אלא תוצאת הרעלה שיטתית וממושכת כנראה מגע עם רעל על בסיס כספית " סימני המחלה, שכעת הוגדרה הרעלה, הופיעו כשנתיים לפני שהמפקח התחתן עובדה שפסלה אפשרות שהרעל, שטרם זוהה באופן מדוייק, הוחדר לגופו ע"י רעיתו הצעירה. החקירה מתמקדת בשני בתי-חולים ומרפאות שם טיפלו במפקח. בין השאר נמצא שסימני ההרעלה בלטו באופן מיוחד בכל פעם שנמצא באשפוז ובדרך כ לל דעכו בתוך יום עד יומיים. זמן קצר לפני שהבלש נפטר, הוא הגיע בכוחות עצמו לבית החולים , אושפז להסתכלות ובתוך שעות נפטר. החוקר הממונה על תיק ההרעלה העיר בינתיים "שמדובר בתעלומה נוסח סיפורי אגתא כריסטי" הפתלוג מסרב למסור הגופה להלוויה ואמר שהבלש ישוחרר לדרכו האחרונה רק אחרי שיהיה ניתן לסגור החקירה ולקבוע מעבר לכל ספק מה או מי הרג את המומחה לחקירת פשעים מיוחדים.
—————————————————————————————————————————-
בבורונדי -רק עצי חג-מולד מלאכותיים, או מיובאים
———————————————————-
ממשלת בורונדי אישרה תקנת חירום של רשות הייעור הממלכתית, האוסרת הצבת "עצי חג מולד" בגלל העובדה שבכל עונת חג נכרתים או ניזוקים כמאה אלף עצים. דובר הרשות אמר שבשנים האחרונות עלה היקף הנזק הנגרם ליער הטבעי, מממוצע של שלשה עד ארבע אחוז בשנה לממוצע של בין שמונה לעשרה אחוזים משטחי היער. האיסור המקיף מאשר לכרות רק כמה עצים המיועדים לקישוט קתדרלות. האיסור חל על מבני ציבור ומוסדות , עסקים ובתים פרטיים כאחד. פקחי הרשות והמשטרה הלאומית פתחו מספר תיקי חקירה נגד מפירי הצו ובמקרים שונים של גלוי עץ- חג מקושט, נמנעו מנקיטת צעדים משפטיים, אחרי שבעלי עץ זה או אחר הוכיחו שמדובר בעץ מיובא. הרשות עודדה רבים להציב עצי חג מלאכותיים, המיוצרים מחמרים סינטטים או קרטון, שאלפים מהם יובאו בדחיפות מסין וויאטנאם. מומחה שימור איכות הסביבה מטעם האו"ם, הסביר שהיער הטבעי של בורונדי עומד בסכנת הכחדה לא רק בגלל נוהג כריתת עצי חג-מולד, אלא גם כתוצאה מנזקי מלחמת האזרחים שהשתוללה בשנות התשעים. רבבות פליטים, או לוחמי גרילה, כרתו עצים לצורך הסקה או מדורות בישול ואפילו מדורות ענק שנועדו לשריפת גוויות נרצחים. הממשלה אומרת שיותר משלש מאות אלף מאזרחי בורונדי וכשמונה מאות אלף מאזרחי המדינה השכנה רואנדה -מצאו מותם במהלך המלחמה, שהיתה מארועי הזוועה היותר בולטים של סוף המאה העשרים.
——————————————————————————
הקרב על כבוד החצאית הסקוטית
—————————————–
בית הספר התיכון של ג'קסון מיסורי, עלה לכותרות אחרי שהמנהל אסר על אחד התלמידים להופיע בנשף הסיום לבוש חצאית"קילט" KILT סקוטית. נתן וורמק, כוכב נבחרת הפוט-בול של בית- הספר, עמד ללבוש החצאית שלו וכך להשתתף בנשף "הפרום" PROM המסכם תקופת הנעורים ומציין מעבר לבגרות. "הפרום" המוכר מעשרות מחזות, רומנים וסרטים אמריקאים העוסקים במתבגרים, הוא אחד הארועים היותר חשובים בחיי צעירות וצעירי ארצות הברית. בין שיאי "הפרום" ובמרכזו, נמצא נשף ריקודים בו משתתפים הגברברים כשהם לובשים חליפות טקסידו שחורות ונועלים נעלי לכה נוצצות בעוד הצעירות לובשות שמלות נשף, בד"כ עם מחשוף צנוע, כתפיים גלויות ולפעמים כפפות תחרה, ביריות וסנדלי סטילטו.
וורמק, שמוצא משפחתו במהגרים סקוטים שהגיעו בשלהי המאה ה18 למיסורי, אומר שמאז שראה את "ברייבהארט" BRAVEHEART סרטו עטור הפרסים של מל גיבסון, העוסק במרד סקוטי נגד הכתר האנגלי, הוא החל לחקור תולדות משפחתו ומלבד חצאית קילט ועוד חלקי "ביגוד וקישוט מחייב" למשל כומתה, חגורה מיוחדת עם תיק בט ן , אבזמים, יריעות שכמיה, גרביים צבעוניות, נעליים שטוחות וכן סכין הנקרא "דירק" התקוע בגרב, הוא מצא דגם משבצות ופסי "טארטן" שצבעיהם מסמלים "הקלאן" שהיא קבוצת המשפחה המוגדלת, שבמקור היתה מעין "חמולה סקוטית" או קבוצה שבטית.
מנהל בית-הספר לא התרשם מהלהבותו העדתית של וורמק והכריז "מכנסיים או הביתה" הפרשה "זלגה" לתקשורת ועוררה הד ציבורי, כולל יוזמות יוצאי סקוטלנד הפועלים להגישת עצומות ותביעות לאפשר בעתיד להופיע "לפרום" גם בביגוד אתני. רשות החינוך האזורית ומשרד מושל מיסורי תומכים במנהל ומסבירים " שאם תפרץ חומת הפרום תהפוך המסורת למעין נשף מסיכות" בינתיים מהדהד הסיפור בפזורה הסקוטית הגדולה של צפון-אמריקה, אוסטרליה וניו-זילנד וכבר נמצא מי שכותב תסריט לסדרת טלוויזיה, שבמרכזה צעיר ממוצא סקוטי, המגלה עברו ולומד לנגן בחמת חלילים. כמקובל בארצות-הברית, מולדת הסיפורים הגדולים מהחיים. , גם בעניין "הקילט" השמיים -גבול.