גלגולה של מנורת המקדש עד לחנוכיה של היום
לרגל חג החנוכה, מעניין לדעת כי בין אם נפלה המנורה בידי הרומאים, בין אם הותכה בחום הנורא שניתז עם שריפת האתר המקדשי או נותצה ונבזזה,
לרגל חג החנוכה, מעניין לדעת כי בין אם נפלה המנורה בידי הרומאים, בין אם הותכה בחום הנורא שניתז עם שריפת האתר המקדשי או נותצה ונבזזה,
הכוהנים ביקשו להשתתף באימוני הגוף ותרגיליו, ולא לשמש בחזקת צופים בלבד
עם הספקנים – האמוניסטיים, הדבקים באמונתם, אין לי כל ויכוח, שהרי אני והם כמותנו כקווים המקבילים. עם ה"מאמינים" ב"תורתי" אמשיך ואפתח את התיאוריה הבאה. עם
יוסף בן מתיתיהו היה דמות מפתח בתקופת המרד הגדול. באוטוביוגרפיה שלו, חיי יוסף, הוא מדגיש את היותו נצר למשפחת כוהנים מהמכובדות ביותר
הזיקה בין הפעילות הפולחנית והגופנית היתה ידועה בתרבויות הקדומות והחברה הישראלית-יהודאית לא היתה שונה כלל ועיקר מתופעה זו. הכהונה היתה צריכה, במידה מסויימת, להפגין מול
נפילת הגליל הביאה לירושלים את קבוצות הקנאים הבורחות מהרומאים הישר מן הצפון. התרכזותן בירושלים היתה מלווה בתחושת מסר אדיר של המלחמה האפוקליפטית, האסכאטולוגית – ה"טובים"
בכל מקרה ראוי להדגיש את הזיקה בין הכהונה לנבואה, לחוכמת הנסתר ולפיענוח סימנים כלשהם, מה שהעמיד את הכהונה בדרגה נישאת מעל שאר הציבור לאורך התקופה
את המרד יוזם בן למשפחת הכהונה הגדולה ואף מעמיד עצמו בראש ההתקוממות, אם כי מעשיו היו בתחום המקדש בלבד. נראה על פניו שאווירת הקנאות שהחלה
חלק אינטגראלי מעבודת הפולחן בעולם הקדום, כזה שהתחבר לטקסי הקרבת הקרבנות היה השימוש בכלים מוסיקליים.
והפעם הגענו בסקירה ההסטורית של היחסים בין מוסד הכהונה ומוסד המלוכה ביהודה של ימי בית שני להורקנוס, הדמות הטראגית בסיפורנו
לקראת סופה של שושלת החשמונאים, מתחיל כרסום במעמדה של הכהונה, עם העברתה לידי הפרושים בשל העובדה ששלומציון שירשה את המלוכה, לא יכלה לכהן ככוהנת גדולה
בניו של מתיתיהו הפכו לכוהנים גדולים. האם ממשיכי השושלת לאחר יהודה המקבי גם המשיכו את רוח המרד? לא בטוח
הרשימה הנידונה אמורה להיות גולת הכותרת של הסדרה מכיוון שהיא טומנת בחובה גישה חדשנית ומקורית למרד המקבים מתוך נקודת מוצאה של הכהונה
בסקירה זו אנו מגיעים לתקופה הסלואקית -תקופת אנטיוכוס וכיצד התנהלו העניינים בבית המקדש במעבר לשלטון החדש לאחר כיבוש יהודה מידי בית תלמי וכיצד גרמו התככים
ההסדרים שהעלו את הכהונה למעמד העליון ביהודה בתקופה הפרסית החזיקו מעמד כל עוד תפקדה הכהונה לשביעות רצונה הפוליטית והכלכלית של השליטה החדשה
כתוצאה מהצהרת כורש ממריא ונוסק מעמד הכהונה, שממירה בהדרגה את ההנהגה הממלכתית שאיפיינה את יהודה עד הכיבוש הבבלי וחורבן הבית
רשימה ראשונה בנושא השתלשלות מעמד הכהונה ביהודה