קלים צ’וריומוב בראיון לאתר הידען: “אני שמח שסוכנות החלל האירופית בחרה בשביט שהייתי שותף לגילויו כמטרה לחללית”

קודם לכן, בהיותו על הבמה אמר צ’וריומוב כי האסטרונומיה היא אחד המדעים החשובים, הן בשל כך שבזכותה יש לנו את לוח השנה והשעון אלא גם לעתיד, לעידן שבו נוכל לנצל משאבים של עצמים אחרים במערכת השמש – הירח, אסטרואידים ושביטים

קלים צ'וריומוב, ממגלי השביט צ'וריומוב-גראסימנקו. צילום: אבי בליזובסקי
קלים צ’וריומוב, ממגלי השביט צ’וריומוב-גראסימנקו. צילום: אבי בליזובסקי

קלים איוונוביץ’ צ’וריומוב התרשם מאוד מההמולה סביבו. כיום הוא פנסיונר, אך ממשיך לנהל מעבדה לכוכבי לכת קטנים באוניברסיטת קייב וכן הוא מנהל הפלנטריום של קייב, ואוקראיני גאה. אנו מביאים את הדברים שאמר על בימת אולם האירועים של סוכנות החלל האירופית בדארמשטט, ובנוסף, הצלחתי לראיין אותו לראיון קצר בסיוע מתורגמנית לשפה האוקראינית.

“היום הוא יום גדול למדעי השביטים ולמדע בכלל ואפילו יירשם בהסטוריה של הציוויליזציה האנושית. שביט זה שכולנו ראינו את הגרעין שלו. התמרונים של רוזטה הייוו שיעור במכניקה שמימית. גילינו (צ’וריומוב ועמיתתו סבטלנה גראמיסנקו) את השביט לפני 45 שנה כאשר השתתפנו במשלחת אסטרונומית של אוניברסיטת קייב לאלמה-אטה (שהיתה בירת קזחסטן א.ב.) אני הייתי המוביל של המשלחת וסבטלנה גראסימנקו (גראסימנקה כלשונו) היתה סטודנטית לתואר ראשון. המורה שלנו היה אסטרונום מפורסם פרופ’ וסיחשייאצקי ( Sergej Konstantinovich Vsekhsvyatskij) באמצעות טלסקופ מיניסקוס, צפינו במספר שביטים השייכים בעיקר למשפחת שביטי צדק. בחמש פלטות צילום שהכנו במהלך התצפית בהם נראה השביט קומסולה גילינו במקרה עצם חדש. היות ואיתרנו את מיקומו המדוייק שלחנו את הקוארדינטות לוועדה האסטרונומית המרכזית לפרופ’ מרדל. חמישה מיקומים בצילומים עוקבים מספיקים כדי לקבוע את המסלול המדוייק. כחודש לאחר מכן, הוא התגלה במקום החזוי לו על פי החישובים. הוא אושר כשביט חדש, וכנהוג במקרה זה הוא קרוי על שם המגלים צ’וריומוב-גאראסימנקו ומספרו הסידורי 67P.”

מדוע לדעתך מדעי החלל ואסטרונומיה בפרט חשובים לחברה האנושית?
“אסטרונומיה היא המדע החשוב ביותר לציוויליזציה האנושית. האסטרונומיה הביא לנו את לוח השנה, את חישובי הזמן , מהו חלקינו ביקום. בעתיד, כאשר לא יהיה לנו מספיק נפט (לרגע הוא לא זכר את המילה OIL באנגלית ואמר ברוסית … נפט). ושאר המשאבים, נוכל למצוא בחלל את המשאבים החסרים. אנחנו נשתמש במשאבי החלל – אסטרואידים, שביטים, הירח את המינרלים השונים. השביטים ישחקו תפקיד חשוב מאוד בהצלת האנושות מפני מחסור במשאבים.”

בראיון קצר לאתר הידען אנו שאולים את צ’וריומוב כיצד זה להיות שותף בגילוי \של שביט שהוא כעת השביט שהידע עליו הוא המפורט ביותר?
“זו שמחה גדולה עבורי כמגלה השביט. אני ושותפתי לגילוי השביט, שהשביט שגילינו עורר עניין והוא כיום מוכר לפרטיו. אני שמח שסוכנות החלל האירופית בחרה בו כמטרה העיקרית. אנחנו חוגגים את התגליות ושמחים שתרמנו לידע האנושי.”

מה תאמר לאסטרונומים צעירים שמחפשים את עתידם בתחום?
אני מאחל לאסטרונומים צעירים – חובבים ומקצוענים הרבה שנים של הנאה ותגליות, ואני רוצה להודות לכל מי שעבד איתי ולכל מי שפעל כדי להגיע לשביט.”.

מה מצבה של תוכנית החלל באוקראינה כיום?
לאחר פירוק ברית המועצות ירשה אוקראינה עשרה מצפים אסטרונומיים וכן תעשיית משגרים בעיקר בעיר הדרומית דנייטרופטרובסק. הטילים שלנו מאוד מוצלחים. אבל התמיכה הממשלתית כיום מאוד מצומצמת. אני מקווה שיהיה שלום שגשוג וחופש ואז אוקראינה תוכל לשגשג גם בתחום החלל.

שותפתו של צ’וריומוב לגילוי השביט, סבטלנה גראסימנקו, היתה בחדר הבקרה של הנחתת פילאה בקלן שבגרמניה, ובראיון לטלוויזיה של סוכנות החלל האירופית היא אמרה כי גילוי השביט לא שינה את חייה או את הקריירה שלה משום שרצתה להיות אסטרונומית עוד קודם לכן. עוד הוסיפה בתשובה לשאלת המנחה מה תגובתה על מראה השביט כפי שהתגלה כאשר רוזטה הגיעה לקרבתו באוגוסט 2014 כי השביט נראה בעיניה כמו מגף.

קלים צ'וריומוב, ממגלי השביט צ'וריומוב-גראסימנקו ועורך אתר הידען אבי בליזובסקי. צולם במצלמה של אבי בליזובסקי
קלים צ’וריומוב, ממגלי השביט צ’וריומוב-גראסימנקו ועורך אתר הידען אבי בליזובסקי. צולם במצלמה של אבי בליזובסקי

נחיתה על השביט – סיקור מיוחד באתר הידען

בהמשך נביא ראיונות נוספים אותם קיימנו במהלך אירועי הנחיתה על השביט במרכז הבקרה של סוכנות החלל האירופית בדארמשטט.