הערכה באשר לסיבה לשיבושים: Philae נחתה, ושוב המריאה ונחתה בנקודה אחרת

כך מסביר מנהל הנחיתה בסוכנות החלל האירופית, סטפן אולמק, במסיבת עיתונאים לסיום היום הארוך שבו ליוויתי ביחד עם מאות עיתונאים נוספים את ההכנות לנחיתה, ואת הנחיתה הבעייתית משהו של פילאה על השביט 67P צ’וריומוב גרסימנקו

מנהל הנחיתה סטפן אולמק ומנהל התפעול של סוכנות החלל האירופית פאולו פרי במסיבת עיתונאים לסיכום אירועי נחיתת PHILAE על השביט 67P במרכז הבקרה  של סוכנות החלל האירופית בדארמשטאט. 12.11.14. צילום: אבי בליזובסקנ

מנהל הנחיתה סטפן אולמק ומנהל התפעול של סוכנות החלל האירופית פאולו פרי השתתפו הערב במסיבת עיתונאים שנדחתה מספר פעמים, לספר על מצבה של הנחתת פילאה (Philae lander) על גלעין השביט 67P צ’וריומוב גרסימנקו, כשבע שעות לאחר ששוגרה מהחללית רוזטה אליה היתה צמודה במשך למעלה מעשור.

תחילה הסביר אולמק כי לנחות על גרעין של שביט הוא עניין מסובך. “קשה להסביר כי איננו יודעים עדיין בוודאות מה אירע במהלך הנחיתה. לפי האותות שקיבלנו החללית נחתה. קיבלנו גם נתונים ראשונים מהנחתת – הן נתונים תחזוקתיים והן נתונים מדעיים. מה שאנו יודעים זה שהעוגנים לא נתפסו, כלומר אינם מעוגנים לקרקע.”
“כעת אנו מנסים להעריך את המצב. אם Philae נחתה ב”ארגז חול” רך הכל בסדר. בדקנו את הנתונים, זה מעניין אך איננו מבינים לעומק מה קרה שם. בכל זאת יש לנו כמה רעיונות. יש לנו תנודות בשידור הרדיו, השידור חוזר תמיד אחרי ניתוק קל. המצלמות השונות על הנחתת העבירו צילומים ראשונים והמדענים יעבדו אותם ויפרסמו אותם בהמשך.”
“חלק מהנתונים הללו מעידים על כך שכנראה הנחתת נחתה ואז המריאה שוב, לאט לאט כי הנחיתה תוכננה כך שמרבית האנרגיה מהפגיעה בקרקע תיספג. בשעתיים הראשונות חווינו תנודות לא רק בשידור הרדיו אלא גם בייצור האנרגיה מקולטי השמש. דבר שניתן לפרש אותו כנחיתה ושיגור. אחרי שעתיים השיבוש בייצור האנרגיה פסק, ונשארנו רק עם התקלות בשידור הרדיו, כך שיתכן שהערב לא נחתנו פעם אחת אלא פעמיים.”
“כרגע אין לנו קשר עם הנחתת, משום שרוזטה שקעה מתחת לאופק מנקודת ראותה. במהלך הלילה נפעיל רק את מכשיר ה-CONSERT. בבוקר כשהקשר התחדש נוריד את הנתונים שהמכשיר יאסוף במהלך תקופת הניתוק. אז גם נדע מה עלה בגורלה של פילאה, לכל היותר היא נמצאת במיקום אחר מזה שנחתה בו ולהמשיך בפעילות המדעית. כאמור כרגע אלו השערות”.
פאולו פרי: “אנשים מכל שלושת המרכזים נועדים יחדיו כדי לנסות לפענח את כל הסימנים להבין מה התרחש. הנתונים שלנו היו שהנחתת נחתה קרוב מאוד למרכז אליפסת הטעות בפעם הראשונה. איבדנו את קשר הרדיו מוקדם מהצפוי, אבל רוזטה שקעה מתחת לאופק ואם יש אופק עם הרים וגבעות, היא עלולה לשקוע מוקדם יותר. ”
“מהצד שלנו, העבודה נעשתה, ואנו בוחנים את הנתונים.” סיכם פרי.

מנכ”ל סוכנות החלל האירופית, ז’אן ז’אק דרדין אמר כי למרות התקלות מדובר במבצע מוצלח ביותר, ובחיוך הוסיף “אני שמח להודיע ש-PHILAE נחתה על השביט הנכון.”

כתבות אחרונות