במהלך הערב (ג’, 11.11.14) אישרו מהנדסי הבקרה של סוכנות החלל האירופית להמשיך בהכנות לשיגורה של הנחתת פילאה מתוך רוזטה בתשע בבוקר ולנחיתתה על השביט 67P צ’וריומוב-גארסימנקו אחר הצהרים
אמש, שלישי, בשעה שמונה בערב שעון מרכז אירופה, הכריזה סוכנות החלל האירופית באירוע שהתקיים במרכז הבקרה של סוכנות החלל האירופית בדארמשטט שבגרמניה, כי ההחלטה הראשונה במסלול שנועד לאשר סופית את נחיתת החללית פילאה על השביט 67P צ’וריומוב-גארסימנקו. עוד שתי צמתי החלטה צפויים הלילה בשעה אחת ובשעה שתיים וחצי אחר חצות שעון אירופה (02:00, 03:30 שעון ישראל), ולבסוף האישור הסופי יינתן בסביבות השעה תשע בבוקר. פאולו פר, מנהל מרכז הבקרה של סוכנות החלל האירופית, מסר לעיתונאים שהגיעו לאירועי הנחיתה במרכז הבקרה של סוכנות החלל האירופית בדארמשטאט, גרמניה, כי הבדיקה הראשונה היתה כדי לוודא שהחלליות נמצאות במסלול הנכון ובמהירות הנכונה, כדי שלא יקרה חלילה מצב שבו פילאה תצא אך תחטיא את השביט. בדיקות הלילה יכלול סקירה של מערכות פילאה ושל מערכת הניתוק מרוזטה. בשבע בבוקר צפוי להינתן האישור הסופי ואם כל ארבע הבדיקות יעברו בשלום, תינתן ההוראה לנתק את פילאה במסלול עקיף שיביא אותה בתוך שבע שעות אל קרקע גרעין השביט לראשונה בהסטוריה. בינתיים צפויה רוזטה להגביה את מסלולה כדי שתוכל להימצא זמן רב יותר מעל נקודת הנחיתה ולשמש כתחנת ממסר. אם לא ינתן האישור, ההזדמנות הבאה תהיה בעוד שבועיים כאשר רוזטה שוב תהיה באותה נקודה מעל השביט כמו היום (לוקח לרוזטה שבועיים להקיף את השביט). מספר דוברים סיכמו את שנת 2014 בחייה של רוזטה, שבתחילתה התעוררה מתרדמת של שלוש שנים, ולאחר מכן ערכה תמרונים כדי להתקרב לשביט ולהכנס למסלול סביבו בתחילת יוני. ביולי ובאוגוסט היא התקרבה מספיק כדי לאתר בתצלומיה מספר אתרים פוטנציאלים לנחיתה, עד שלבסוף נבחרה נקודה על ‘ראש ברווז’ – החלק הקטן יותר של הגרעין.
“תארו לעצמכם שלפני שנה לא ידענו אפילו איך השביט נראה, והיינו חייבים לעבוד בלוח זמנים דחוס. פעולות דומות, למשל הנחתת חללית על מאדים נעשו בתכנון של שנים רבות מראש, דבר שהוסיף לסיבוכיות של המשימה. תוסיפו לכך את פער הזמנים בן עשרים הדקות בין השידור מהחללית לבין קליטתו בכדור הארץ (השביט ורוזטה מרוחקים 500 מיליון קילומטרים מכדור הארץ, מעבר למסלול מאדים), דבר שנותן למהנדסים מעט מאוד חלונות לתקן טעויות ניווט, אם יהיו כאלה”.
נמשיך ונדווח מהשטח במהלך היום. הנחיתה עצמה תבוקר ממרכז בקרה של סוכנות החלל הגרמנית DLR בקלן, שאחראית על בנייתה ותפעולה של פילאה, ובמרכז בקרה נוסף בטולוז.
ראו גם:
חלום של 25 שנה מתגשם – ראיון עם פרופ’ עקיבא בר-נון, ממציעי הרעיון לשגר חללית לשביט