סיקור מקיף

עדכון: התקבל אות מהנחתת. מנהל מבצע הנחיתה של החללית פילאה לאתר הידען: אחד ממכלי הגז שנועד לסייע בנחיתה לא נפתח אך אנו בטוחים שהנחיתה על השביט תהיה חלקה

במהלך הבוקר נתנו מנהלי הבקרה של סוכנות החלל האירופית אישור סופי להפרדת הנחתת פילאה מרוזטה הבוקר והנחתתה על השביט אחר הצהרים

מנהל מבצע הנחיתה של החללית פילאה על שביט בשיחה לאתר הידען: אחד ממכלי הגז שנועד לסייע בנחיתה לא נפתח אך אנו בטוחים שגם בלעדיו הנחיתה תהיה חלקה. צילום: אבי בליזובסקי
מנהל מבצע הנחיתה של החללית פילאה על שביט בשיחה לאתר הידען: אחד ממכלי הגז שנועד לסייע בנחיתה לא נפתח אך אנו בטוחים שגם בלעדיו הנחיתה תהיה חלקה. צילום: אבי בליזובסקי

עדכון לשעה 13:15 שעון ישראל. לפני כעשר דקות, בשעה 13:06 שעון ישראל עברה משימת הנחתת החללית על השביט כאשר רוזטה, המשמשת כתחנת ממסר, שידרה הודעה כי קלטה את האות הראשון מהחללית פילאה. פאולו פרי מסר מחדר הבקרה: “קיבלנו אות מהנחתת ואנחנו יכולים לעקוב אחריה ולבחון את מהירותה וכיוונה, אנחנו נמשיך בכך בחמש השעות הקרובות עד לנחיתה.

עדכון לשעה 11:00 – ההפרדה בין החללית רוזטה לנחתת פילאה, מחיאות כפיים סוערות בחדר הבקרה באולם שבו מתכנסים העיתונאים בדארמשטט.

9:00 הבוקר בשעה שמונה שעון מרכז אירופה (תשע שעון ישראל) ניתן האישור הסופי לביצוע פעולות הפרדת הנחתת פילאה מהחללית רוזטה בשעה תשע (עשר שעון ישראל) לקראת נחיתתה בשעה 17:00 שעון מרכז אירופה (18:00 שעון ישראל) על השביט 67P צ’וריומוב-גארסימנקו. כך הודיעה סוכנות החלל האירופית לפני דקות אחדות.

לילה מתוח עבר על מהנדסי סוכנות החלל האירופית במרכז הבקרה של הסוכנות בדארמשטאט העוסקים בתמרון החללית רוזטה, בחדר הבקרה של הנחתת פילאה במתקן של סוכנות החלל הגרמנית DLR בקלן, ובמרכז המכשירים המדעיים והניווט של סוכנות החלל הצרפתית CNES בטולוז – המקום שבו יאסף וינותח המידע שמגיע מהנחתת בימים הקרובים.
סטפן אולמק (STEFAN ULMEC), מנהל פרויקט פילאה ב-DLR והאחראי על הנחיתה שלה על השביט הוסיף כי כל הפקודות נמצאות במחשב החללית: “הלילה היה עמוס מאוד בחדר הבקרה של רוזטה כאן בדארמשטאט ובמרכז הבקרה של פיאלאה בקלן. המהנדסים היו צריכים להתמודד עם תקלת קוד, אבל כעת הכל בסדר. ”
בשיחה עם אתר הידען אמר אולמק: “המצב של החלליות כרגע הוא GO, ואנחנו עומדים להיפרד מרוזטה כמתוכנן. יש בעיה עם אחד ממכלי הגז של מנועי הנחיתה של פילאה. במהלך הלילה גילינו שהוא לא נפתח. תפקידו של המנוע הספציפי הזה הוא למנוע את קפיצת החללית בחזרה בעת הנחיתה. אנו בטוחים שנוכל לנחות בהצלחה למרות הכל.”
“התנאים לא קלים, אנחנו צריכים להנחית את פילאה בטווח של קילומטר אחד מנקודת הנחיתה המתוכננת, ויש שם תצורות דמויות סלעים גדולים, יש שם צוקים שעלולים לסכן את הנחתת והיא גם עלולה לנחות במדרון תלול ולהחליק.”
הידען: מהו טווח הביטחון שנטלתם כדי לבצע נחיתה רכה?
אולמק: “הנחתת יכולה להתמודד בקלות עם מדרון בזווית של 30 מעלות אבל אם יהיה מדרון תלול יותר או אם היא תפגע באיזשהו סלע, הדבר עלול לפגוע ביכולתה לפעול.”

פאולו פרי, מנהל מרכז הבקרה של סוכנות החלל האירופית אמר הבוקר כי לפני כחצי שעה (שבע וחצי בבוקר) החלו מנהלי הבקרה תמרון של רוזטה בדארמשטט בתמרון החללית כדי שתתקרב לשביט כך שההפרדה של פילאה תתבצע בנקודה קרובה יחסית לשביט 67P צ’וריומוב-גארסימנקו ומיד לאחר מכן תתרחק רוזטה מהשביט למסלול בו יהיה לה קו ראיה עם אתר הנחיתה של פילאה, כדי שתוכל לקלוט את שידוריה במשך כמה שעות לאחר הנחיתה.

לדברי פרי, במהלך הלילה נרשמו כמה תקלות בתהליך, ואחד מצמתי ההחלטה של הלילה נדחה בשעה.

“אנו מתמודדים עם האתגר הכרוך בלטוס לראשונה סביב שביט בסביבה לא מוכרת. אנו לומדים לטוס בסביבה תוך כדי תנועה. אנחנו צריכים להתאים את אופן הפעילות שלנו לתנאים המשתנים (יותר ויותר גז ואבק נפלטים מהשביט אל תוך ההילה וזנב השביט ככל שהוא יתקרב לשמש והם כבר משפיעים על רוזטה והם ישפיעו בהמשך היום על פילאה. על כוכב לכת קל מאוד לנווט, איננו יודעים מהי עוצמת וריכוז החומרים המרחפים סביב גלעין השביט. עם זאת, הכל הולך יותר חלק ממה שציפינו בזכות האנשים הטובים שעובדים פה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.