סיקור מקיף

הפתעה בממצאי נחתת השביט פילאה: חומרים אורגניים מורכבים

כתב העת סיינס הקדיש את הגליון האחרון שלו מה-31 ביולי לממצאים שנאספו על ידי החללית רוזטה ונחתת השביט פילאה על קרקע השביט 67P צ’וריומוב-גאראסימנקו

גלעין השביט 67P צ'וריומוב-גאראסימנקו קוטרו 5 ק"מ. צילום: סוכנות החלל האירופית

חומרים אורגניים שטרם נצפו עד כה בשביטים, התגלו על השביט 67P צ’וריומוב-גאראסימנקו מגוון רחב יחסית על פני שטח של גוף שנראה די הומוגני. חומרים אורגניים יוצרים ערמות במקום להתפזר על פני הקרח. ואלו רק מקצת מהממצאים הראשוניים ששידרה החללית פילאה מפני השטח של השביט צ’ורי בשעות הספורות שבהן פעלה ביום הנחיתה בנובמבר 2014.

הממצאים פורסמו בידי אנשי צוות משימת רוזטה, ובהם חוקרים מ-CNRS, אוניברסיטת איקס מרסיי, אוניברסיטת ז’וסף פורייה, אוניברסיטת ניס, UPEC, UPMC, אוניברסיטת פריז-סוד, אוניברסיטת טלוז 3, מכון פול סבאטייה ו-UVSQ, בתמיכת סוכנות החלל הצרפתית CNES. המחקר התפרסם ב-31 ביולי כחלק ממקבץ של שמונה מאמרים בכתב העת סיינס. ממצאים אלו מהשטח מכילים מידע חדש וחושפים כמה הבדלים בהשוואה לתצפיות בשביטים מרחוק ולמודלים תיאורטיים.
הנחתת פילאה ששוגרה מהחללית רוזטה, סיפקה הזדמנות נדירה לבחון את גלעין השביט על פני השטח של גלעין השביו 67P צ’וריומוב-גאראסימנקו (צ’ורי). הנתונים ששידרה החללית שופכים אור על עצמים שמימיים קטנים אלה שגילם מתוארך לתחילת מערכת השמש. הנונים שנאספו בידי מכשירי הנחתת במהלך 63 השעות שבהן איפשרה לה הסוללה לפעול (ב-12-14 בנובמבר 2014), הוסיפו לתצפיות שבוצעו בידי רוזטה עצמה. אפילו נחיתת הקפיצות על השביט היוותה מקור למידע נוסף.

חומרים אורגניים שנצפו לראשונה

25 דקות לאחר המגע הראשוני של פילאה בקרקע השביט, בדק מכשיר COSAC (Cometary Sampling and Composition experiment) את הניתוח הכימי הראשון באמצעות ‘הרחה’,כלומר בחינת החלקיקים שנכנסו באופן פאסיבי למכשיר. החלקיקים הללו הגיעו קרוב לוודאי מענן ה’אבק’ שעלה בשל המגע הראשון של פילאה עם הקרקע. 16 התרכובות שזוהו מחולקות לשישה סוגים של מולקולות אורגניות: אלכוהול, קרבונילים, אמינים, ניטריטים, אמידים ואיזו-ציאנטים). מתוכם ארבעה סוגים התגלו בפעם הראשונה על שביט (methyl isocyanate, acetone, propionaldehyde acetamide.)

חלקיקים הללו הן אוצר של מולקולות החשובות לחיים הן מרכיבות את הסוכרים, חומצות האמינו, בסיסי ה-DNA ועוד) ואולם הנוכחות האפלבחור מבין התגיות הנפוצות ביותרשרית של תרכובות מורכבות אלה לא אושר בוודאות בניתוח הראשוני. בנוסף, כמעט כל המרכיבים שהתגלו הם כולם מבשרים, תוצרים, שילובים או תוצרי לוואי זה של זה, דבר המספק הצצה לתהליכים הכימיים שפעלו בגלעיני שביטים אפילו בימים הראשונים של התכווצות הערפילית הסולארית בימים המאוד מוקדמים של מערכת השמש.

גוש של חומרים אורגניים ראשוניים

מצלמת מכשיר CIVA rared and Visible Analyser) חשפה כי פני השטח באיזור הנחיתה הסופי של פילאה מורכב מגושים כהים שהם ככל הנראה גרעינים גדולים העשויים מאותן תרכובות אורגניות. מכיוון שהחומר השביטי כמעט שלא השתנה מאז היווצרותו, משמעות הדבר היא שבשלב מוקדם בהסטוריה של מערכת השמש כבר התגבשו גושים של תרכובות כימיות ויצרו גרעינים, ולא היו שם רק כמולקולות קטנות הכלואות בקרח כפי שחשבו עד כה. שחרורם של גלעינים אלה אל האוקיאנוס הפלנטרי יכול היה להוביל להיווצרות החיים.

 

פני השטח השונים מסתירים את ההרכב הפנימי הכמעט הומוגני של השביט

מכשיר ה – COSAC זיהה מספר גדול של תרכובות חנקן אך לא גילה כל תרכובות גופרית, בניגוד למה שראה מכשיר רוזינה המותקן על רוזטה, בצילום מהחלל. הדבר יכול להיות מוסבר בהבדלים בהרכב הכימי בתלות באיזור שנדגם.

בנוסף, היה קשה למדוד את התכונות המכאניות של הגופרית על פני השטח מעמדת הנחיתה של פילאה. הנחתת נגעה תחילה על פני השטח באיזור המכונה אגילקיה, ולאחר מכן קפצה כמה פעמים לפני שהגיעה לאיזור אבידוס, מקום נחיתתה הסופית. מהירותה של פילאה והנתונים שנאספו במכשיריה הראו כי אגילקיה מורכב מחומרים מגורענים בעומק של לפחות עשרים סנטימטרים, בעוד פני השטח של אבדיוס קשים.
מצד שני, פנימו של השביט נראה יותר הומוגני מאשר חזו המודלים. ניסוי המכ”מ CONSERT (Comet Nucleus Sounding Experiment by Radio wave Transmission) מספק לראשונה הזדמנות לחקור את ההרכב הפנימי של גלעין שביט. זמן החזר האותות ועוצמתם כאשר הם חודרים שרך החלק העליון של ה”ראש” (השביט מורכב משני כדורים גדולים, הקטן שבהם נקרא ראש), הראה כי איזור זה של גלעין השביט הומוגני בקנה מידה של עשרות מטרים. נתונים אלה מאשרים כי התכונות החשמליות של האבק שבגלעין השביט עשוי בעיקר מתרכובות פחמן אלו.
ניסוי CIVA-P (P עבור פנורמה) המורכב משבעה מיקרו מצלמות צילם תמונה פנורמית (360°) של אתר הנחיתה של פילאה. הצילום הראה כי סדקים שנצפו בקנה מידה גדול על ידי רוזטה קיימים גם בקנה המידה המילימטרי. סדקים אלה נגרמים בשל לחץ חום, בשל הבדלי הטמפרטורות הגדולים על השביט כאשר הוא מקיף את השמש.

מידע על מיקומה ומצבה של פילאה

התמונה הפנורמית, שבה רגל האנטנה נראית במקומה, גם חושפת את מיקומה של פילאה. היא נחה בבור שגודלו בערך כגודל הנחתת כשהיא שוכבת על צידה (כאשר שתי רגליים מתוך השלוש נמצאות במגע עם הקרקע), והיא מוקפת בקירות צוקים המפריעים לה לקלוט את אור השמש וליצור תקשורת עם רוזטה.

בשלוש הזדמנויות שונות שבהן היה קו ראיה ישיר בין רוזטה ובין פילה הצליח מכשיר ה-CONSERT לקבוע את האיזור (בטווח של 150 על 15 מטרים) שבו פילאה ממוקמת. הדבר הקל על שיחזור מסעה של הנחתת מאגילקיה לאתר הנחיתה הסופי אבדיוס. לאחר מכן באמצעות מדידת האותות שחדרו דרך גלעין השביט הצליח מכשיר הקונסרט להפחית את אי הוודאות באשר למיקומה של פילאה בגבול עם איזור המכונה הטמלהיט, לרצועה של 21 מטרים על 34 מטרים.
עם ארבעה מאמרים נוספים שפורסמו, העוסקים לדוגמה בתכונות המגנטיות ובהולכת החום על צ’ורי), ממצאים ראשוניים אלה שנאספו על קרקע השביט משפרים משמעותית את הבנתנו על אודות הגופים הקטנים הללו במערכת השמש.

להודעה באתר מכון CNRS

 

חיתה על השביט – סיקור מיוחד באתר הידען

12 תגובות

  1. האם זו הפעם הראשונה שמוצאים חומרים אורגניים בחלל או שכבר נמצאו ועכשיו זו הפתעה כי אלו נמצאו על גבי שביט?

  2. לעורכי האתר – למה שלא תעיפו את הדוסים מכאן ותפסיקו לפרסם את תגובותיהם?
    אתם משקיעים את הנשמה כדי להנגיש מידע מדעי לציבור ובמקום זאת משמשים במה לחוליגנים דתיים.
    די לנו מהם. זמן להסיר את הכפפות במאבק כנגד הפנטיות הדתית המחשיכה עלינו את עולמינו.

  3. להרצל,
    תודה, קראתי את ספריו, אבל בכל מקרה אין זה משנה מי כתב מה והפירוש של מי יפה יותר. בסופו של דבר צריך להסתכל על ההיסטוריה ממבט יותר עמוק ורציונאלי ולא לקבוע עובדות כמו “דת שקר”. למה היהדות היא נכונה ודתות אחרות לא? כי כתוב בספר? נוח לנו לחשוב שהיהדות נכונה מכיוון שהיא מטיבה היתנו. אנחנו עם נבחר, יש מי ששומר עלינו, יש הסבר למה אנחנו פה ואיך צריכים כולם להתנהג.. כמו שאמרתי, את היהדות אפשר לפרש איך שרוצים גם אם כתוב 6000 שנה ועובדה שעושים זאת. אפשר לדון עד בלי סוף בתיאולוגיה אבל דבר אחד אין לה, זה קשר למציאות. להאמין במבול, מלאכים ושדים, נחש מדבר, מקבל שהופך לנחש, ים נחצה לשניים, קסמים וניסים מופלאים, קורבנות בשביל אלוהים הכל יכול שעוקב אחרינו ואכפת לו אם תנוח בשבת כי בשבת הוא נח. אין קשר בין המציאות לסיפורי מעשיות לא משנה כמה תנסה להפוך את זה ולכתוב מילים יפות ופרשנויות עתיקות

  4. לקופסאות: אני ממליץ לשניכם לקרא את ספרו של מיכה גודמן: “סודותיו של מורה נבוכים”. אחר כך תקראו את מורה נבוכים עצמו ושוב את ספרו של גודמן. יעזור לכם לסדר את המחשבות ולהבין את היהדות.
    ובקצרה למי שאין לו זמן: הרמב”ם אומר בספרו “מורה נבוכים” שיש לקבל את הדעה המדעית בקשר לבריאת העולם ולא לקחת את סיפור הבריאה בתורה כפשוטו. הנימוק הוא שהכתוב בתורה נכתב לאנשים בערים על מנת לסבר את אזנם. הרמב”ם נותן דוגמאות – למשל שכאשר כתוב בתורה “ויאמר אלוהים” אין להסיק מזה כי לאלוהים יש פה (וראות, ומיתרי קול), כי הרי אלוהים נמצא מחוץ ליקום ואינו עשוי מחומר. ולגבי הדעה המדעית על בריאת העולם – הרמב”ם כותב כי עדיין אין מספיק הוכחות (בזמנו, בערך 1200) להבין כיצד נוצר העולם.

    ולאבי בליזובסקי – אני לא מבין איך אדון “אוי לנו….” הצליח להכניס כאן את הגיגיו במקום שמיועד לתגובות.

  5. קופסא
    א. היהדות שוללת את בריאת העולם לפני מיליארדי שנים . ומי שאומר כך וסובר להתאים תאוריות מדעיות לאמת התורה טועה ומטעה.
    על פי היהדות העולם נברא לפני 5775 שנה בדיוק לא פחות ולא יותר
    ב. היהדות אינה אוחזת מתאורית האבולוציה. וכנל מי שמנסה למצא איזה סברות בנידון טועה ומטעה.
    ג. לגבי חיים על כוכבים אחרים אין סתירה ביהדות. להיפך מי שאומר שאין חיים רק ממעיט מיכולתו של הבורא. ומגביל אותו.בדיוק כפי שמנסים להגבילו ביכולתו לברא יקום שלם בתוך ששה ימים. או מנסים להגביל ביכולתו לברא אדם בעל בחירה כהרף עיין.
    אין לי כל מטרה לתרץ את זה שבתורה מפרשים לפני מאות שנים. כותבים שיש חיים על כוכבים זה מצדיק את התורה כלפי המדע.. אין לתורת ישראל שום צורך להצטדק. רק הבעיה היא כשמנסים להשוותה לדתות שקריות כמו הנצרות …וחבל

  6. למחוץ לקופסא,
    היהדות לעולם לא אמרה ולא התקרבה להגיד שיש חיים מחוץ לכדור הארץ, כמו שהיא לא התקרבה להזכיר את האבולוציה או שהעולם לא נוצר לפני 6000 שנה. מה שאתה אומר נקרא בפסיכולוגיה הטיית חכמה בדיעבד. אחת הסברות שבשירת דבורה המקום ששמו מרוז הוא כוכב לכת מאוכלס? אפשר לפרש כל פסוק וכל מגילה איך שרוצים, אבל זה לא מצביע על אפשרות שהיהדות לא שוללת חיים בכוכבים אחרים. חז”ל הם לא התנ”ך, הם פרשנים, בדיוק כמו שחכמים רבים ניסו לפרש את אליס בארץ הפלאות. כמובן שאפשר להגיד שאלה עולמות רוחניים. אפשר גם להגיד שזה מטפורה לארצות. מכיוון שאתה קורא ומגיב כאן אני סבור שאתה יודע מה זה אומר כשאי אפשר להפריך תאוריה בכלל. היהדות לא שוללת את המפץ הגדול היא לא שוללת שיש כוכבים אחרים מאוכלסים והיא לא שוללת שקיימים יצורים החיים בלב האדמה. היא גם לא שוללת שהעולם קיים חמישים מיליארד שנה, היא פשוט ניתנת לפירוש איך שרוצים. ללא ספק הספר המושלם.

  7. להרצל
    כאשר הינך אומר “הדתות למיניהן” אני תקווה שאינך כולל את היהדות..כיוון שהיהדות אינה מתעלמת מאפשרות של חיים על כוכבים אחרים..בשירת דבורה לדוגמא מזכירה דבורה מקום ששמו מרוז.. אחת הסברות אומרת שזהו שם של כוכב ..ועל כוכב זה ישנם תושבים..(ראה שם) כמו כן חזל אומרים שהקב”ה עתיד להנחיל לכל צדיק וצדיק 310 (ש”י) עולמות. אמנם אפשר לומר שאלו עולמות רוחניים אך אין זה סותר את האפשרות להנחיל לכל צדיק כוכבים.. השכל הישר אומר שאם מדובר בכוכבים אז אין זה לחינם.. אלה מקומות בעלי סבירות היכולת להתיישבות.. כך שהתנאים המתאימים לחיים נמצאים על אותם כוכבים..
    חבל מאוד.. אך מה אפשר לעשות כאשר לוקחים דת שיש בה סממנים של עובדי כוכבים ומזלות. ומשליכים זאת על דת ישראל

  8. הפתעה גדולה רק למי שבהשפעת הדתות למינהן חושב שהחיים ייחודיים לכדור הארץ. השבוע האפיפיור טרח לחזור ולהזכיר למאמיניו כי לפי התורה (אלוהים אמר) יש חיים רק על פני כדור הארץ כדי שלא יחטאו בהרהורים רחוקים מהדוגמה.
    אז לדעתי (לא המצאתי את הרעיון – היו לפני) היו חיים על כוכבי לכת ליד כוכבים שהתפוצצו לפני שמערכת השמש שלנו נוצרה. החומרים האורגניים התפזרו עם הפיצוץ ובהווצרות מערכת השמש חלקם הגיעו לאזור השביטים. כנראה גם הגיעו חידקים למינהם.

  9. הרבה צרות שיש לנו בגלל שאנחנו לא מכבדים את [הצניעות] ומנהגי ירושלם ועכשיו נבלה נעשתה בישראל: ידוע שכבר 150 שנה ע”פ מנהגי ירושלים חתונה עם מתופף בלבד – בגלל חלום… העיר ירושלים ידועה במנהגיה המיוחדים, המוזכרים עוד במשנה ובגמרא, שברובם שמורים לבני ירושלים בלבד, וחושפים את ייחודה של העיר. מקורם של המנהגים מתייחס לתקופת הבית השני והדורות הראשונים שלאחר חורבן הבית. חלק מן המנהגים הפך במשך השנים לנחלת כלל עם ישראל, המצפה בכל יום לגאולה ובניין בית המקדש השלישי. אם הזדמנתם לחתונה ירושלמית אשכנזית, בוודאי יצא לכם לראות את ה”פויקער” (=מתופף ביידיש) בפעולה. בחתונות אלו, לא תמצאו להקת מנגנים, גיטרות וחצוצרות, והן מתנהלות בליווי תופים וזמרים בלבד. הסיפור העומד מאחורי המנהג, מרתק: באמצע המאה ה-19 (בשנים תרכ”ה-תרכ”ו) הפילה מגיפת כולירה פתאומית חללים רבים בירושלים. הרב מאיר אויערבאך מקאליש, אב בית דין הקהילה האשכנזית בירושלים, ערך שאלת חלום וכתב על פיסת קלף את השאלה, אותה הניח מתחת למראשותיו. בחצות הלילה, התעורר לפתע הרב מאיר משנתו וראה מול עיניו את הפסוק: “דומה דודי לצבי או לעופר איילים, הנה זה עומד אחר כותלנו משגיח מן החלונות מציץ מן החרכים”.

    הרב מאיר הלך להתייעץ עם רבו, המקובל רבי רפאל ידידיה אבולעפיה ז”ל שהיה בקיא בחכמת הנסתר, שהסביר לו כי הכותל המערבי תובע את עלבונו; כאשר בית המקדש עומד בחורבנו, שמחתו של אדם מישראל אינה יכולה להיות שלמה בעת נישואי צאצאיו, ואילו בני ירושלים עורכים חתונות בליווי כלי זמר ונגנים! ולכן נגזרה גזירת המוות, ובשר הקהילה הותר כאיילות השדה. מתוקף תפקידו כאב”ד הקהילה, כינס הרב מאיר את בית הדין והכריז כי מעתה יקבלו על עצמם בני ירושלים שבעת שמחת חתן וכלה לא יושמעו כלי זמר. מסופר כי המגפה נעצרה מספר ימים אחר כך.

    ועכשיו חילול שם שמים נוראה ואיום נעשתה בירושלם ע”י משפחת יסולובסקי מרמת שלמה: מזלזלים במנהג ירושלים שלא לנגן בכלי זמר בחתונות “בירושלים יש תקנה קדומה משנת תרכ”ה שלא לנגן בכלי זמר בחתונה, ועי’ ס’ שלמת חיים ח”א סי’ עז בשם מהרי”ל דיסקין ע”פ שבת קי כשנסתלק רב גזרו למעט בשמחת חתן וכלה, ובירושלים רואים תמיד חורבן ביהמ”ק לפניהם” והתקנה נתקנה עקב מגיפה שהיתה אז ובכו”כ ספרים הביאוהו כמקור לכך שבעיה”ק ירושלם אין כלי זמרים בחתונות מפני גזירה שגזרו בגלל מגיפה וכו’.

    וחייבים לבכות על מעשה נבלה שנעשה באולמי “בסנטר 1” ע”י משפחת יסולובסקי רח’ חזון איש, רמת שלמה, ירושלם עיה”ק, שעשו חתונה עם כלי זמר ותזמורת רגיל בירושלם, ואע”פ שמיחו שם במקום כמה משופרי דירושלם משום שלא מצאו שום היתר לכלי זמר בחתונה בירושלם עיה”ק, המשפחה דווקא המשיכו לנגן בכלי זמר ,אע”פ שנאסר בירושלם מדורי דורות תזמורת בחתונה, שומו שמים, או לאותה בושה וכלימה, לבני תורה משפחת יסולובסקי מפלג “שטיינמן” בני ברק העמליקים המשומדים,”עושים מעשה זִמְרִי ומבקש שכר כְּפִינְחָס” ערב רב ועמלק בפועל.

    נבלה נעשתה בישראל, וחייבים למחות על חילול השם ברבים והיו שם רבנים ושתקו ולא מחו רבנן ש”מ דניחה ליה רבנן, שומו שמים, ומי יודע אחרי חילול השם איזה מזל יהיה לחתן וכלה אחרי שנבלה נעשתה בישראל בחתונתם ר”ל. ובמקום חילול השם אין חולקין כבוד לרב…

  10. מישהו יודע אם ניתן לפקוד על פליאה לשנות מיקום?
    אם לא, האם בסופו של דבר ינתק הקשר לתמיד? או שהקירבה לשמש יכולה לשנות קצת את המיקום של הגשוש על ידי פרצי גזים ושינויים בקרקע?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.