מענק לפרופ' שפרלינג מהאונ' העברית ולפרופ' סטאם מאונ' קנטקי לחקר השמנת יתר

המחקר הוגדר כפורץ דרך ועשוי לסייע בפיתוח תרופות למחלות גנטיות כגון השמנת יתר

פרופ' רות שפרלינג

חוקרת מהאוניברסיטה העברית זכתה לאחרונה במענק של הקרן הדו-לאומית למדע ארה"ב ישראל (BSF) על מחקרה בתחום הגנטיקה. המענק ניתן במסגרת תוכנית חדשה של הקרן שנועדה לעודד ולקדם מחקרים פורצי דרך שבכוחם לשנות את פני המדע על ידי שינוי פרדיגמה או גילוי אפיק מחקר חדש לחלוטין (Transformative Science Program).

השנה ניתנו שני מענקים אשר אחד מהם, בסכום של 300,000 דולר, הוענק לפרופ' רות שפרלינג מהמכון למדעי החיים באוניברסיטה העברית ולעמיתה פרופ' סטפן סטאם (Stamm Stefan) מאוניברסיטת קנטאקי על הצעת מחקר שמטרתה לבחון את תפקידן של מולקולות RNA קטנות בתהליך שבו מפוענח ומוצא אל הפועל המידע הגנטי שדרוש לקיומם של החיים.

מידע גנטי זה, שמכתיב את התהליכים שמתרחשים בכל תא חי ואת הבקרה עליהם, מוצפן במולקולות DNA שנמצאות בכל אחד מתאי האורגניזם השלם. במהלך חיי התא מתורגם מידע זה למולקולות של חלבונים, ואלה מביאים לידי ביטוי את המידע המוצפן ומקיימים בכך את חיי התא ואת תפקודו בהתפתחות האורגניזם.

תהליך העברת המידע מה-DNA לחלבון נעשה בתיווכן של מולקולות שנקראות RNA-שליח שהן העתקים כמעט מושלמים של מולקולות ה-DNA . לשם כך עליהן לעבור תהליכי עיבוד כימיים בתוך גרעין התא, ואלה מכשירים אותן לשמש כתבנית לייצור החלבונים בציטופלסמה שמחוץ לגרעין. לאחרונה התגלה סוג חדש של מולקולות RNA שאף הן נוצרות כעותקים של DNA, אולם הן קצרות מאד ואינן מכילות אינפורמציה לייצור של חלבונים. לעומת זאת מיוחס להן תפקיד חשוב בבקרה ובקואורדינציה של ייצור החלבונים בציטופלסמה.

הנחת היסוד של המחקר היא שלמולקולות RNA קטנות יש תפקיד קריטי בבקרה שמתרחשת בגרעין התא על תהליך העתקת ה-DNA ל-RNA שליח ועל עיבודו של זה לפני מעברו לציטופלסמה לשם תרגומו לחלבון. אימותה של הנחה זו, כפי שצפוי מתוצאות המחקר, עשויה לשנות את ההנחה הרווחת על פיה הבקרה על הביטוי הגנטי בגרעין התא נעשית בעיקר על ידי חלבונים.

המחקר יתמקד בתאי מוח ובקולטנים שמווסתים את התיאבון ואת עיבוד המזון. מחד גיסא, עשויות תוצאות המחקר לשפוך אור על האופן בו מתרחשת הבקרה על ביטוי המידע הגנטי. מאידך, יש בהן כדי  לסייע בפיתוח תרופות למחלות גנטיות שונות, כגון השמנת יתר. אם תתאמת השערת המחקר של החוקרים, הממצאים עשויים לסמל את תחילתו של עידן חדש בתחום הביולוגיה המולקולרית, לפתוח אפיקי מחקר חדשים בנוגע לתפקידן של מולקולות RNA קטנות ולהעמיק את הידע הקיים אודות החומר הגנטי והאופן בו הוא בא לידי ביטוי באורגניזמים שונים.