ניו הוריזונס “טלפנה הביתה” להודיע ששרדה את המעבר ליד פלוטו * התמונות יגיעו בטפטוף בשנה וחצי הקרובות

בין המברכים היה גם האטסרופיזיקאי סטיבן הוקינג. הנשיא אובמה צייץ בטוויטר

אנשי צוות ניו הוריזונס חוגגגים לאחר קבלת האישור שהיא השלימה בהצלחה את המעבר לידפלוטו במרכז התפעול של המשימה במעבדה לפיזיקה יישומית באוניברסיטת ג'ונס הופקינס במרילנד. צילום: NASA/Bill Ingalls
אנשי צוות ניו הוריזונס (חוגגגים לאחר קבלת האישור שהיא השלימה בהצלחה את המעבר לידפלוטו במרכז התפעול של המשימה במעבדה לפיזיקה יישומית באוניברסיטת ג’ונס הופקינס במרילנד. צילום: NASA/Bill Ingalls

השיחה שכולם ציפו לה הגיעה. החללית ניו הוריוזנס (New Horizons) “טלפנה” הביתה מעט לאחר השעה תשע בערב שעון החוף המזרחי אתמול (ג’) – (04:00 היום שעון ישראל) וסיפרה לאנשי הצוות ולעולם כי השלימה את ההישג ההיסטורי של המעבר הראשון ליד פלוטו.

ה”שיחה” המתוכנתת מראש היא למעשה סדרה בת 15 דקות של מסרי סטטוס המשודרים למרכז הבקרה במעבדה לפיזיקה יישומית באוניברסיטת ג’ונס הופקינס במרילנד, באמצעות רשת החלל העמוק של נאס”א. האותות הללו חתמו נתק של 21 שעות, שנועדה לאפשר לה להוציא מקסימום נתונים ולא לשדרם לכדור הארץ עד לאחר המעבר ליד פלוטו.

בשל המרחק העצום – 5 מיליארד קילומטרים, נדרשים לאותות ארבעה וחצי שעות להגיע לכדור הארץ אפילו שהם נעים במהירות האור. בשל ‘מהירות הגלישה’ האיטית של החללית (2 קילוביט לשניה) יידרשו 16 חודשים כדי להוריד את הנתונים המדעיים שנאספים ברגעים אלה על ידי החללית והאוצר שייאסף במשימה זו ייחקר עוד עשורים רבים.

עם הגיעה הדיווחים על הצלחת המעבר צייץ נשיא ארה”ב ברק אובמה בטוויטר: “פלוטו זכה למבקר הראשון שלו. תודה לנאס”א. זהו יום גדול לתגליות בחלל ולמובילות של ארה”ב”.

“אני יודע שהיום נתנו השראה לדור שלם של סקרנים בזכות ההצלחה הגדולה הזו, ואנו מצפים לתגליות שעדיין יגיעו” אמר מנהל נאס”א צ’ארלס בולדן. “זהו הישג הסטורי למדענים ולתגליות. שוב העלינו את הרף של הפוטנציאל האנושי.”

“עם טיסת מעבר מוצלחת זו אנו חוגגים את אירוע השיא בעידן הזהב של חקר מערכת השמש” אומר ג’ון גרונספילד, עוזר מנהל נאס”א למשימות מדעיות במטה הסוכנות בוושינגטון. בעוד אירוע הסטורי זה עדיין לא נחשף – מכיוון שהתמונות מפלוטו צריכות עדיין להגיע – העידן החדש של התגליות במערכת השמש רק מתחיל. חלליות נאס”א יחשפו את מסתורי מאדים, צדק, אירופה (ירחו של צדק) ועולמות אחרים המקיפים את השמש בשנים הקרובות.

פלוטו הוא העצם הראשון בחגורת קויפר שזוכה לביקור של חללית מכדור הארץ. ניו הוריזונס תמשיך בהתקדמותה עמוק לתוך חגורת קויפר, שם שומרים העצמים הסובבים שם רמזים קפואים לתהליך היווצרותה של מערכת השמש.

“ניו הוריזונס צועדת בעקבות משימות מחקר מצליחות שהרחיקו לקצה מערכת השמש: מרינר, פיוניר ווויאג’ר”, אומר החוקר הראשי במשימת ניו הוריזונס אלן סטרן ממכון ‘המחקר דרום מערב בבולדר, קולורדו. ניו הוריזונס משלימה את העידן הראשון של חלליות מחקר פלנטרית שנמשך חמישים שנה ויזכר לנצח במורשת של זמננו.”,
“בשם כולנו כאן במעבדה לפיזיקה יישומית באוניברסיטת ג’ונס הופקינס, אני מבקש לברך את צוות ניו הוריזונס על ההקדשה, המיומנות, היצירתיות וההדגמה שהראו כיצד להשיג הישג הסטורי זה.” אומר מנהל ה-APL ראלף סמל. אנו גאים להיות חלק מצוות מדהים של מדענים, מהנדסים ומומחי משימה מכל ארה”ב שעבדו ללא ליאות כדי להבטיח את ההצלחה של משימה זו.”

בין המברכים (אף שעשה זאת באמצעות וידאו) הוא פרופ’ סטיבן הוקינג שאמר: “התגליות של ניו הוריזונס עשויים לעזור לנו להבין טוב יותר כיצד נוצרה מערכת השמש.”
“אנו מגלים את מערכת השמש מפני שאנו בני אדם ואנו רוצים לדעת. אני מקווה שפלוטו יעזור לנו במסע זה. אני אתבונן בו מקרוב ואני מקווה שגם אתם”, אמר וכיוון לקהל המאזינים לסרטון מכל רחבי העולם