נאס”א בחרה בלוקהיד מרטין ספייס לבניית הטיל שיחזיר את הדגימות הראשונות ממאדים

האיור הזה מראה הדמיה של קבוצת רובוטים עתידיים שעובדים ביחד כדי להוביל בחזרה דגימות מפני המאדים שנאספו על ידי רכב המאדים פרסבירנס של נאס"א. קרדיט: NASA/ESA/JPL-Caltech
האיור הזה מראה הדמיה של קבוצת רובוטים עתידיים שעובדים ביחד כדי להוביל בחזרה דגימות מפני המאדים שנאספו על ידי רכב המאדים פרסבירנס של נאס”א. קרדיט: NASA/ESA/JPL-Caltech

נאס”א העניקה חוזה ללוקהיד מרטין ספייס מליטלטון, קולורדו לבניית רכב הטיפוס ממאדים (MAV), טיל קטן וקל לשיגור דגימות סלעים, משקעים ואטמוספרה מפני הכוכב האדום. החוזה מקרב את נאס”א בעוד שלב לטיסה הלוך וחזור הרובוטית הראשונה להבאת דגימות בביטחה לכדור הארץ באמצעות התוכנית להחזרת דגימות ממאדים.

“המיזם פורץ הדרך הזה יעורר השראה בעולם כשמשימת הטיסה הלוך וחזור הרובוטית הראשונה תחזיר דגימה מכוכב לכת אחר – צעד משמעותי שבסופו של דבר יעזור לשלוח את האסטרונאוטים הראשונים למאדים”, אמר מנהל נאס”א ביל נלסון. “ההשקעה של אמריקה בתוכנית שלנו להחזרת דגימות ממאדים תגשים יעד בעדיפות עליונה בתחום המדעים הפלנטריים ותפגין את המחויבות שלנו לשותפויות גלובליות, שתבטיח שנאס”א תישאר מובילה בחקר וגילוי”.

“ה-MAV, שיהיה הטיל הראשון שישוגר מכוכב אחר, הוא חלק קריטי במבצע להחזרת דגימות שנאספו על ידי הרכב פרסבירנס של נאס”א והבאתן לארץ למחקר מתקדם. נחתת הבאת הדגימות של נאס”א, חלק חשוב אחר של המבצע, תיקח את MAV לפני המאדים, ותנחת ליד או בתוך מכתש ג’זרו כדי לאסוף את הדגימות ששמר פרסבירנס. הדגימות יוחזרו לנחתת, שתשמש כפלטפורמת השיגור של MAV. אחרי שמכל הדגימות יאובטח בתוכו, MAV ישוגר.

האיור הזה מראה הדמיה איך רכב הטיפוס ממאדים של נאס"א, שנושא מבחנות המכילות דגימות של סלעים וקרקע, יכול להיות משוגר מפני המאדים באחד השלבים של משימת החזרת הדגימות ממאדים. קרדיט: NASA/JPL-Caltech
האיור הזה מראה הדמיה איך רכב הטיפוס ממאדים של נאס”א, שנושא מבחנות המכילות דגימות של סלעים וקרקע, יכול להיות משוגר מפני המאדים באחד השלבים של משימת החזרת הדגימות ממאדים. קרדיט: NASA/JPL-Caltech

אחרי שיגיע למסלול סביב המאדים, המכל יילכד על ידי מקפת ההחזרה לארץ של סוכנות החלל האירופית המצוידת במטעד מערכת הלכידה, הכלה והחזרה של נאס”א. החללית תביא את הדגימות לארץ באופן בטוח ומאובטח בתחילת עד אמצע שנות השלושים.

“ההתחייבות לגבי רכב הטיפוס ממאדים היא שלב מוקדם ומוחשי בגיבוש הפרטים של הפרויקט השאפתני הזה לא רק לנחות על המאדים, אלא גם להמריא ממנו”, אמר תומס זרבקן, סגן המנהל למדע במטה של נאס”א בוושינגטון. “אנחנו מתקרבים לסוף השלב הקונספטואלי של המשימה הזאת של החזרת הדגימות ממאדים, וכל החלקים משתלבים כדי להביא הביתה את הדגימות הראשונות מכוכב אחר. כשהן יהיו בכדור הארץ, אפשר יהיה לחקור אותן באמצעות הכלים הכי מתקדמים שמסובך מדי לשגר לחלל”.