סיקור מקיף

שלד 'מכשפה' בת 12 אלף שנה התגלה במערת החילזון בחפירות של ארכיאולוגים מהאוניברסיטה העברית

לצד השלד התגלו גם שרידי 50 צבים, נמר ורגל אדם

מערת חילזון. צילום: האוניברסיטה העברית
מערת חילזון. צילום: האוניברסיטה העברית

ארכיאולוגים מהאוניברסיטה העברית מצאו במערת חילזון שבגליל שלד בן 12 אלף שנה של אישה שעסקה כנראה בשאמאניזם (פעילות דת רוחנית). יחד עם השלד נמצאו בקבר גם מנחות יוצאות דופן: 50 שריוני צב, עצמות אגן הירכיים של נמר וכף רגל של אדם. קבר השאמאנית הוא העתיק והיחיד של שאמאנית שנמצא בכל אזור המזרח התיכון.

הקבר התגלה במהלך חפירות במערת חילזון תחתית בגליל המערבי. בחפירות, שנוהלו על-ידי ד"ר ליאור גרוסמן מהמכון לארכיאולוגיה באוניברסיטה העברית, נתגלה בית קברות נטופי מלפני 12 אלף שנה.

מי היא האישה הקבורה?

הקבר שהתגלה הוא של אישה בת 45 לערך שעצמותיה מעידות כי סבלה מפגמים גופניים מלידה ומזִקנה ועל כך שסבלה מכאבים. מבדיקה של השלד עולה עוד כי לאישה היה מראה מעוות וכי היא כנראה צלעה וגובהה לא עלה על מטר וחצי. האישה נקברה כאשר היא מונחת על צידה בקבר סגלגל שדופנו נבנה מאבנים ומבוץ.

ד"ר גרוסמן ופרופ' אנה בלפר-כהן טוענות כי ייחודיות הקבורה והמאמצים שהושקעו בעיצוב הקבר מעידים על כך שזהו קבר של שאמאנית שלה היה מעמד גבוה במיוחד בקהילה. תפקיד השאמאן הוא תפקיד מפתח בחברה וייעודו לגשר בין ישויות רוחניות לבין פרט או החברה כולה. שאמאנים שימשו בתקופה זאת כשליחים, כמרפאים וכקוסמים. במקרים רבים נקברו השאמאנים יחד עם פריטים אשר העידו על הכוחות הרוחניים שלהם, בעיקר על הקשר עם ישויות מעולם החי שמהם מבקשים השאמאנים עזרה.

מה הן המנחות שהונחו בקבר?

בקבר הונחו פריטים ייחודים שלא נראו בקברים אחרים מתקופה ומתרבות זאת. בנוסף ל-50 שריוני צב, עצם אגן של נמר וכף רגל של אדם, נמצאו בקבר גם עצמות חזיר בר, זנב של פרת בר ועצמות כנפי עיט. האישה כוסתה בקצה כנף העיט בעל הנוצות היפות ביותר ובפרוות דלקים שגולגולותיהם נמצאו מעל הקבורה.

מניתוח של העצמות שנעשה על ידי החוקרת נטלי מונרו, עולה כי עצמות הגחון של הצבים שנמצאו מלמדים כי פירוק הצב נעשה בזמן הקבורה וחלקיהם נזרקו לקבר כחלק מהפעילות הפולחנית. שבירות טיפוסיות של עצמות החזיר שהונחו מתחת לזורעה של האישה מעידות כי מח העצם הוצא מהם קודם. כף הרגל האנושית שהונחה בקבר הייתה שייכת כנראה לאדם בוגר שהיה גדול יותר באופן משמעותי מהאישה הקבורה.

מה היא התרבות הנטופית?

התרבות הנטופית התקיימה בתקופה בה החברה האנושית החלה לעבור לישוב קבע וליצור את המזון ללא תלות במשאבים מזדמנים. שינוי כלכלי זה והעלייה בגודל האוכלוסייה הצריכו ארגון חברתי חדש שהוביל למהפכה תרבותית. הנטופים השאירו אחריהם סימנים ראשונים לשינוי זה באזורינו.

במערה התקיימה לפני 12 אלף שנה פעילות פולחנית ענפה שחרגה מהשגרה הנטופית. בנוסף המיקום של המערה על גבי מצוק ובלב 'אזור הגרעין' של התרבות הנטופית מעיד על חשיבות האתר ועל חשיבות הקבורה. האישה הייתה הראשונה שנקברה באתר ולאחריה נקברו עוד לפחות 27 אנשים במערה.

המאמר המתאר את התגלית התפרסם אתמול בכתב העת היוקרתי למדע Proceeding of the National Academy of Sciences.

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

59 תגובות

  1. עבדו עליכם
    יש שיח חי מסוג Larrea tridentata שגילו 11700 שנה. אין כל ויכוח על גיל זה.
    אה … 11700 זה הרבה יותר משש אלף … זה בטח לא ברור לך.

  2. עבדו עליכם
    מאיפה להם שהיא בת שתים עשרה אלף אם העולם קיים בין 5 ל-6 אלף ?
    הרי יודע שקביעת גיל ממצאים היא תאוריה שנויה במחלוקת.
    גם אלה שתומכים בה מודים שבשורה תחתונה זו תאוריה לא קביעה ודאית.

  3. צריך להכניס ארכאולוגים לחדרים שונים בהם נתנו לילדים להתפרע מעניין לאיזה מסקנות הם יגיעו

  4. הנמר הרג את האישה וכנראה גבר שהרג את הנמר והנמר היה גוסס הוריד לבן אדם רגל
    50 צבים לך תדע איך הגיעו אולי הם אכלו צבים XP
    מה שבטוח! לא שלד של מכשפה!
    שטויות של מישהו עם דימיון

  5. וכולם מוזמנים לבדוק מי הכניס את הילדים למערכת הוויכוחים.
    רמז:
    תגובה 38.
    אגב. אין לי כרגע פתרון ישים אחר אבל פעמים רבות הפקרת ילדים לחסדי החינוך של הוריהם היא פשוט פשע.

  6. קרא, קראתי

    כל עוד הויכוחים וההשמצות הם ביננו לבין עצמינו, ניחא, אבל כאשר משהו מכניס גם את ילדינו למערכת הוויכוחים זה כבר מעשה שלא יעשה.
    כל אחד שיחנך את ילדיו בדרכו – דתי לדת, חילוני לחילוניות, ואדם מיוחד לייחודו. בל ניתיימר להניח שדרכנו בחינוך היא הדרך!
    הדבר היחידי שאנו חייבים לעמוד עליו הוא שהכל יעשה במיסגרת החוק.
    ייתכן בוזון יקר שהייתה לך כוונה טובה אבל זה לא מריח טוב.
    ושלא יהיה לך כל ספק , אני הייתי מחנך את ילדיי שלא להגיב בזילזול כמתרשם מתגובתך.
    אני בטוח שילדיה של הוגין יקרים לה והיא עושה את המיטב למען חינוכם, בדרכה.
    דבר אחד בטוח, הם ייצאו ילדים מיוחדים ולא כמו הסטנדרט, תסכים איתי שגם זה משהו.
    ואסיים בדבריה של אחת דגולה, נכדתי היקרה והאהובה ליה, (בת שנתיים וחצי) שאם הייתה שומעת אותך בוזון היגס, היא הייתה אומרת ש"אתה לא חמוד"!
    יום טוב
    ונא ושמור על פרופורציות
    סבדרמיש יהודה

  7. יחד עם זה,מגיע רגע שאדם צריך לעמוד על שלו למען יישור עיוותים למינם,והנה זה הזמן,ואת כל זאת אני עושה.שאני מייצגת בלמדנות,ובעמל רב,אך גם באתגר רב.וכשאין מבינים לדברי,יש לשאול קונקרטית,או לחכות שדברים ,שאני מייצגת אינה מוכרת וגם אני זרה בה,כשאין מכירים לאישיותי..המגוונת "נשגבים" לבינה לפי,פעליהם ,מראם,והמאגיה הלבנה והשחורה בה השתמשו,כמדרך האינטלגנציה המפותחת

  8. הוגין
    אם את מחנכת את ילדיך לאור דברי ההבל והבורות שאת מפיצה כאן כפי שציינת באחת מתגובותיך כמדומני. הרי שאת שוללת מהם את הזכות לראיה נכונה וקומון סנס פשוט של המציאות דברי ההבל והרוח שלך אינם כלים טובים להתמודדות בעתיד עם האתגרים לאדם שגדל בתרבות המערבית הטכנולוגית. אולי מתאים לתקופת האינקא או המיה אבל הללו חלפו מזמן מן העולם.

  9. אלולא בדיחות והפחת רוח חיים.בשביל מה ולשם מה חיים ולומדים מדע?
    זאת ישקול כל איש בר-דעת /נבון/וישר באתר .
    הוגין.

  10. היגס בוזון
    גישתך מביישת אך ורק את שממונך,המהלך כהבל פיך.ומאפיל על כל דבר טוב.

    לשרצים אין מקום בעולמי./פגיעה בילדי לא תסולח.

  11. הוגין
    "חוטא לעיקר העיקרים"
    של הבורות רפיות שכלית וקישקושים חסרי שחר.
    על מה לך להגיב קשות ולהתאמץ על שטויות ללא משמעות נטולי שכל והגיון מישהו פרט לך מבין מה את מקשקשת לך שם. מי שעונה לך עונה סתם לשחק אתך ולגרות אותך לעוד בדיחות והפחת רוח. מי את חושבת שהדברים שלך מענינים אותו? אולי באתרים שמקשקשים על שטויות כאלו. אין לאיש כאן מושג מה בכלל את עושה באתר הזה שמבוסס על סדר היגיון וידע אמיתי נרכש. ידע שמאפשר לקדם ליצור דברים פיזיים. מה אפשר ליצור עם השטויות שלך פרט לעוד שטויות?

  12. הוגיו,

    ביקורת היא דבר לגיטימי. אם הייתי צריך למחוק כל עלבון אישי בטוקבקים, לא היו נשארות הרבה הודעות, כולל אלו שלך.

  13. ורועי
    אני מבקשת ממך,לגבי היגס..שים את לשון המאזניים ביושר,
    כי הוא חוטא לעיקר העיקרים ומעוות למקומי-ובכך גורם לתגובותי הקשות.

    הוגין

  14. הוגין
    ציטטה "בלמדנות,ובעמל רב" את מלמדת את ילדיך לבורות ושיממון ודברי הבל חסרי משמעות.
    גם לשטויות דרוש מאמץ כנראה

  15. רועי
    שפתי באתר,כשפתי ויושרי בחיים.ואיני חושבת שאין אדם בחיים בממש שאינו מחבביני ויודע שאני
    משכינה שלום ומרוממת אחרים.זו שפתי,זו,אני.
    יתכן,ונישת האינטרנט בידען,אינה מוכרת וגם אני זרה בה,כשאין מכירים לאישיותי..המגוונת.
    יחד עם זה,מגיע רגע שאדם צריך לעמוד על שלו למען יישור עיוותים למינם,והנה זה הזמן,ואת כל זאת אני עושה.
    אינני דוחה כל יושרה,הנובעת מתבונה ולמען ביקורת בונה,להיפך,אך צריך שתהיה תמונה שלמה יותר לכלל ההיקף
    שאני מייצגת בלמדנות,ובעמל רב,אך גם באתגר רב.וכשאין מבינים לדברי,יש לשאול קונקרטית,או לחכות שדברים יגיעו לבשלותם התבונית.
    אך,ביזיון מכל סוג-אינו מקובל עלי.
    לא קרא שפניתי למישהוא באתר בבוז ובמיוחד אם פנה בכנות ויושר.
    הוגין.

  16. הוגין,

    ראשית, אני שמח שאת מושכת את בני משפחתך לקרוא באתר.

    שנית, אני מודה לך על ההפניה להודעות בכתבה. לא הפניתי תשומת לב ראויה להודעות האחרונות בכתבה זו, וכמה מהן אכן ראויות להימחק. חבל שאת מורידה את האזכור הזה לפסים אישיים, מכיוון שלהזכירך – מחקתי כבר הודעות שיצאו כנגדך בחריפות.

    ולשאלתך,
    כשאמרתי לך להתבגר, התכוונתי לכך בכל הפשטות. אנשים בוגרים מכוונים למטרה מסויימת ופועלים על-מנת להגיע אליה. אנשים לא-בוגרים מכוונים למטרה גם הם, אך אינם מצליחים לפעול לקראתה בצורה יעילה.
    אמרת כבר מספיק פעמים שאת רוצה להחכים ולחנך את כולנו. זוהי אכן מטרה נעלה, אך שימי לב מה יצרת באתר: אווירה של חוסר סבלנות כלפיך, כעס ואפילו תיעוב. את נוקטת בשפה גבוהה-גבוהה בכוונה תחילה, מתנשאת על באי האתר, משתחלת לויכוחים ומעודדת ריבים. ההודעות שלך ארוכות כדי-כך שכמעט ואי אפשר לקרוא אותן, ובוודאי שלא להחכים מהן. בקיצור, את נכשלת בהשגת מטרתך ובגדול. לא הגיע הזמן לשינוי?

    כשביקשתי ממך להתבגר, קיוויתי שתחשבי בעצמך על מטרתך ועל הדרכים להגשימה, ותראי היכן את נופלת בדרך. במקום לעשות כן, בחרת להיפגע ולהשתמש בציניות ובסרקסטיות, וחבל. אני מקווה שדברי – שנאמרו בבוטות, מחוסר ברירה אחרת, אך בכנות – יגרמו לך לחשוב מחדש על מטרתך וכיצד ניתן להשיגה.

    שבוע טוב,

    רועי.

  17. רועי צנזה
    ילדי לומדים בבית הספר.האיש שלי/אבא שלהם/חושב שהם לומדים מאנשים טובים…
    תגובה 20/27 /32 ,שכנראה ,לא היה מקום לצנזרם -כי,לשיקולך המרומם…הישר..
    וההגון-כמורה בוגר מאוד למדע לדור הצעיר,מראה -לאן נושב יושרך.
    היום הראיתי לאיש שלי..ממי ילדי לומדים בבתי-הספר.מי הנציגים המכובדים המשרים..מדע
    לדור הצעיר.
    כמה גולשים מצויים באתר זה???
    מה משקפת מציאות זו??
    הוגין,תתבגרי אמרת..ואני שואלת אותך למען מי ומה.
    אין ילדי יהיו הפקר לאף אחד,ול"משכילים"המעוותים כך את מקומי הטוב,והנשגב ..מ–ה..לא מבינים לרום שאר- רוח איוושתי,איוושתם,והדוגמא הטובה שהם מקבלים בבית,להיות אנושיים וחביבים..עצמאיים,ישרים-ישירים-ואמיתיים.
    הגיע הזמן-שתבדוק גם את שיקולייך..ולאן הם מוטים בנדנדת מאזני הצדק.

  18. הוגין הקרפדה שחורת הזקן
    את האמת לחשוף את המציאות אשר כולם מתכחשים לה. "המלך הוא עירום!"
    כהנת און קמוטת קרנים

  19. ל-32
    הביט במראתו ושיקף צלמו.

    וההיא שמחוץ.. וממך היא הלאה והלאה..ילדת נצח שמיים.תמימה/אצילה ונחמדת..עד למאוד ומאוד..כולה אור יקרות חן וחסד..מלב נשמת כל.

  20. דור:
    הדברים שאמרתי הם בעלי תוכן אבל מכיוון שאין לך כל תוכן להגיב בו עליהם אתה נגרר לגידופים.
    שיבושם לך.
    המשך להאמין שהשפן והארנבת מעלים גירה, שפאי שווה שלש, שקנה הנשימה של הפרה מתפצל לשלשה חלקים שאחד מהם מגיע לכבד, שכינים נוצרות מזיעת אדם ושהעכברים נוצרים מן העפושים ועזוב אותי במנוחה.

  21. נקודה:
    לא אמרתי שבכל ספר הכל חייב להתפרש על אותו מישור אבל ספר שטוען לאמת דווקא צריך להיות כתוב כך שאינו מצריך פירושים.
    דרישה מינימאלית מספר כזה היא שהמילה יום תיצג בכל קום את אותו הדבר.
    כך גם לגבי המילה שנה, לגבי המילים שפן וארנבת ולגבי המילים כן ולא.
    אם אתה בוחר לפרש אותו באורח מסויים – זכותי לפרש אותו אחרת. בכל מקרה ספר הדורש פירושים אינו ספר המתאר את האמת.
    אני מבין שהאמת אינה מעניינת אותך כי אחרת לא היית נגרר להכפשות שברור לך שהן משוללות כל יסוד.
    אני מניח שקראתי הרבה יותר ספרות משקראת אתה ועסקתי ביותר מחשבה כללית משתעסוק אתה כל ימיך.

  22. מה חדש:
    מה פתאום החלטת לדבר על השפה?
    נראה לך שאינני שולט בעברית?
    אינני רוצה לדבר ערבית כי דווקא שפה זו אינה מוכרת לי.
    שפה אולי משקפת תרבות אבל אינה קובעת תרבות. אין לי ספק שאפשר לקיים תרבות מערבית עם שפה ערבית אבל, כאמור, מה זה חשוב ומה זה שייך לעניין?
    אתה רוצה שאשאל אותך אם אתה רוצה להחליף מכונית או בית?
    האם בכלל לא הבנת מה אמרתי?
    אם לא הבנת – אולי אתה רוצה שנעבור לשפה שאתה מבין?

  23. למיכאל היקר.
    אני לא בא לעורר ויכוח אלא רק להסביר דברים שקיבלתי מרבותי, כך שלא אגיב על דברי הבלע שלך כלפי ספרי קדשינו. תגובתך רק מוכיחה שאין לך דברים וטענות בעלות תוכן.
    ובעניין השפה.
    פשוט וברור שיש דברים בעולם הזה שהם מעבר להבנתו של האדם. אחד מן הדברים הללו הוא מהותה של "האלוקות" (תקרא לזה כך או בשם אחר, "אנרגיות" וכו'…). אנחנו יכולים לתפוס, להבין ולתאר רק דברים שמושגים בחוש. לכן, יש מושג בחז"ל שנקרא "דברה תורה בלשון בני אדם". לכן אנחנו מוצאים את סיפורי התנ"ך כתובים בצורה שכתובים, אך כמו שכבר הדגשתי לעיל, זה רק כדי לשבר את האוזן. כך מקובלנו מחז"ל, ש"מעשה בראשית" הוא בכלל סתרי תורה הפנימיים והחבויים ביותר, וסיפור הבריאה שמתואר בספר בראשית כתוב בצורה סתומה ביותר ("ויאמר אלוקים יהיה אור, ויהי אור" אני מכיר אור שבא מהשמש, לא אור אחר! מה זה "יהי אור" בכלל? וכן על זו הדרך. הדברים נכתבו כדי לתת לנו איזה שהוא מושג ולו הקלוש ביותר, וגם זה בקושי רב, על כך שיש בורא ומנהיג לבירה).

  24. די.קי:שיערב לך עיוורונך המגשש באופלך המסריח.הנך היצור הרחוק ביותר מכל אמת עלי אדמות .
    יהיו חלומותיך כפלצות עיוותך.-וכצלך הרקוב.-כלהב חד ימיסך.מידה מול מידה!

  25. מיכאל,
    התפיסה שלך שגויה מיסודה, והיא גם מראה שאינך עוסק בעניני ספרות ומחשבה כללית.
    אין זה נכון לומר שבספר או סיפור מסויים הכל חייב להתפרש על אותו מישור.

  26. אין לי מה להגיד חוץ מזה שסוף סוף לdk (יש קשר לקוף בנינטנדו?) היה את האמת לחשוף את המציאות אשר כולם מתכחשים לה. "המלך הוא עירום!"

  27. רועי
    החס על אכזרים סופו שיתאכזר לרחמנים-שומרי רוחו/כנשמת אפו../ואם כליל כל ..

  28. מה חדש,

    כתוצאה מספאם, יש מילים מסויימות שמביאות לכך שהתגובה תצטרך אוטומטית לחכות לאישור. כנראה שהתגובה שלך הכילה אותן. בכל מקרה, אישרתי את ההודעה וסליחה על העיכוב.

  29. להנהלת האתר,
    אני מכבד את כל התרבויות כולל היהודית והערבית.
    אז למה התגובה שלי ממתינה לאישור?

  30. מיכאל,

    שפה משקפת תרבות במידה רבה.
    כל הערבים במזרח התיכון פחות או יותר בעלי אותה תרבות.
    הייתה רוצה שנדבר ערבית ונחייה בתרבות מזרחית.

  31. מה חדש:
    ממש לא אכפת לי באיזו שפה נדבר כל עוד שומרים על משמעות המילים ולא מתחילים "לפרש" אותן רק מפני שרואים שמה שכתוב שטותי.
    כשרואים שטויות כתובות צריך לומר שאלו שטויות ולא להחליט שמעכשיו – רק כדי שהשטויות תראינה נכונות, תשמש המילה לילה כתחליף למילה יום.
    מה לא ברור כאן?

  32. מיכאל,
    לגבי התגובה לפני אחרונה מסכים אתך בהחלט.

    "להמציא את השפה העברית מחדש רק כדי שהשטויות הכתובות בספרי הקודש לא תיראינה כה שטותיות."

    באיזו שפה הייתה רוצה שנדבר במדינת ישראל, אולי ערבית?

  33. דור:
    אני מכיר, כמובן, את הטענה המתחמקת הזאת.
    כמובן שאטפשר גם לטעון ששנות חייו של מתושלח לא היו שנים, שהארנבת אינה ארנבת, ובכלל, להמציא את השפה העברית מחדש רק כדי שהשטויות הכתובות בספרי הקודש לא תיראינה כה שטותיות.
    כמובן שבאותה הזדמנות גם אומרים שמי שכתב את הדברים היה די אידיוט כיוון שלא ידע לבטא את עצמו באופן מובן אבל לכל אחד ברור שכל הגישה הזאת אינה אלא התחמקות מן המציאות והמציאות היא שכתבי הקודש אינם קדושים כלל.

  34. הוגין:
    את מדברת שטויות אבל אין לי כח מכיוון שטיפש יכול לזרוק למים אבן שמאה חכמים לא יצלחו להוציא ואת זורקת אבנים ללא הרף ואני רק אחד.

  35. לדור,
    "יכול להיות מאוד שהיו עוד יצורים לפני האדם, אך אדם תבוני שיודע את בוראו ויכול לחקור את מפעלי האלו-ה בעולם, נברא לפני 5769 שנים."
    איפה נוצר אותו אדם תבוני? האם הוא אחד יחיד? אינדיאנים, אבורג'ינים, סינים ויפנים הם לא אנשים תבוניים?

  36. למיכאל.

    אין שום בעיה להוסיף עוד 6 ימים.
    אך אין בזה כדי לסתור את הממצאים שגיל העולם הוא מליוני שנים, שכן סיפור הבריאה הכתוב בספר בראשית הוא סתום וחתום, ואי אפשר להבינו ע"פ הפשט (כך ש"ששה ימים" אינם בהכרח 6 ימים שלנו). זאת ועוד, המושג "בריאה" הוא מושג שדי אי אפשר להגדיר אותו באמת (!!!), כיוון שהאדם הוא נברא ולא בורא, והאדם יכול לתאר דברים רק ע"פ מושגים שלו (כדוגמת יחזקאל וישעיהו, שראו "מראות אלוקים" ותיארו את זה ע"פ מושגים אנושיים, רק בכדי לשבר את האוזן).
    היהדות מתעסקת באדם וב"עניין האלוקי" (כהגדרת ריה"ל) שבאדם. לכן המניין שלנו מתחיל מבריאת האדם, מפני שזה מה שרלוונטי לנו (קחו למשל לדוגמה, הסטוריון שחוקר את התפתחות האומנות. הוא יחתוך את ההסטוריה ע"פ תקופות אומנות, וישים את העניין האומנותי במרכז ציר הזמן שלו. אנחנו מונים ע"פ שנות אדם מפני שהאדם הוא מרכז ציר הזמן שלנו). יכול להיות מאוד שהיו עוד יצורים לפני האדם, אך אדם תבוני שיודע את בוראו ויכול לחקור את מפעלי האלו-ה בעולם, נברא לפני 5769 שנים.

  37. מיכאל
    אין לך שמץ מושג כמה מאושרת אנוכי שב-19-8-1990 רשמתי במשרד הפנים בתל-אביב
    שלנו כהוספה לשמי(באופן סמלי-כמאגי ולבן) את השם "מיקה-מיכאלה",שכן אם אחד ,שכמותך הנושא שם "מי-כאל"היה ממשיך כך,כפי שאתה מתבטא כאן ,כמקטרג על כל דבר המקודש לעם י.ש.ר.א.ל המחוייב במילתו (מילה=מחשבה יוצרת)לאומות העולם באור ולא בחושך .היינו נכנסים למלחמת עולם שלישית בממש.
    די לכולנו במלחמות!!והשקט והשלום הנאור עומד ותלוי בתמצית לב יושבי עם ישראל המאגד בתוכו את כל הגנים של עמי העולם(תאמין או לא ,זו עובדה!!!)אין צורך להיות דתי פאנט לצורך אותה הידיעה.אלא למידה רחבה ,מושכלת,וראש פתוח וערכי!!!!כולם נושאי שמות,גנים,שאר -רוח,פוטנציאלים חבויים ונגלים,בני אמא ואבא,סבא וסבתא וילדי שושלות נצח עצום.אין שם בעולם כולו,שאין לו ערך ותכלית.אין פרט בעולם כולו שאין לו משמעות תכלילית ותכלתית. ככלים/פריטים/המצאות/פטנטים/עצמים/וכל שבטבע העצום/ותמימות.
    דבריך,מעידים על שקידה ללא לאות לקיטרוג!!!הינך מצל על לב המדע,שאחר הכל ולפני הכל מטרתו הנשגבת :חקר וידע!!!!ושאלות מבורכות!!

    הוגין:לשוחרי חוכמה וחירות אמיתית בלבד!!!

  38. הוגין:
    אין לזלזל בשום היבט אבל יש לדעת להבחין בין אמת לשקר.
    "ידע" של טענות שקריות אינו מועיל במאומה ויכול אפילו להזיק.

    דור:
    ומה הבעיה להוסיף למניין היהדות מבריאת האדם עוד ששה ימים כדי לקבל את מניין היהדות מבריאת העולם?

  39. כמה תוספות והבהרות להרחבה ומחשבה:
    א. בעניין התוספת שציין שי הארכיאולוג.לפי כל זרמי התורות התיאוסופיות לפיצוליהם(אנתרפוסופיה,אקרופוליס החדשה,ושאר מסדרי חקר תורות הפנים-האיזוטרים.מדובר על נפילת אטלנטיס האגדית לפני 12-11 אלף שנה.שממנה נותר היבשת "פוסידון".ממנה התפצלו ונדדו(בדרכים "מוזרות"ושוות התייחסות מושכלת ,אף בעניין זה)למצרים,לאיזור המזרח(אור-כשדים,תרבות שומרית.ועוד..כפי שרבים מצויים בסיפורת הרבה)ושם ,מאחר ונחשבו "נשגבים" לבינה לפי,פעליהם ,מראם,והמאגיה הלבנה והשחורה בה השתמשו,כמדרך האינטלגנציה המפותחת יחסית,שלהם,דאז,נחשבו הם ל"אלים",חלקם השתמשו בכוחותיהם לצרכי שליטה ב"בורים"מהם..וללא מביני העניין ומכאן החלה שרשרת /סאגה אגדית והסטורית
    ארוכה.
    כל המיתולוגיה היוונית,אף היא לקוחה מביקורו של הומרוס במצרים (ראו ספרים בנידון).
    יש בי "עצלות"להרחיב לשאר..אך נתתי רמיזה למעוניינים לחקור בעניין ובהקשרים.
    ולדור:יש הרבה בדברך.ואין שונה האישו העוסק היום בנסיון ליצירת בינות מלאכותיות ורובוטים מאותו "מעשה בריאת האדם"על-ידי ה"אלים"-שזה ברבוי-"האלוהים"..לכל המבין עברית פשוטה.,וכמו מעשה "הגולם מפראג"הידוע בסיפורת..
    וליודעי חוכמה וסוד בתורה-ובשאר"התנ"ך כל עניין עולמות ב"טרם"..ידועים ואינם חסויים כלל לכל המבקש חוכמה וידע.
    איך ומה וכיצד משתמשים לתועלת הכלל בכל ההשכלות למינהן,זהו כבר אישו הנוגע לערכיות/מוסרי יסוד/בשלות בשימוש לנכון האישי ולמען תכלית הכל.
    אז,כעיקרון,כל המזלזל בידע ,ולא חשוב כבר מהו:מזלזל בעצם עצמו-הגשמתו-וממש ממש
    בז לרוחו-כנשמת אפו-ולנצחיותו(בכל צורה פוטנציאלית ..לפי שעת רצון עליון-המתנהלים אחר הכל על פי חוקיות יקום-טבע /שמיים/מים/חכם)
    כל האישויים הנידונים כאן:אינם שוללים את תורת האבולוציה,שמשמעה בעברית פשוטה:"התפתחות" המתגלגלת ומשתרשרת בדרכים רבות של סוגיות /צורות/וזרמי הבנות שונות וחלוקות על-ידי הזרמים השונים ולפי מידת תפיסותיהם המושכלות או הסכלות,או החסרות ידע לכלל היקף ההיבטים..והניתנות לגישור כלל הגישות .
    ולכן,אשרי הצמאים ללמוד.באמת ,ושאינם מזלזלים בשום היבט,גם אם נשמע,"מצוץ"מאי שם.
    הוגין.

  40. ל"תהילים נגד טילים" לסבדרמיש

    תיקון טעות קטנה. בתנ"ך לא כתוב בשום מקום מהו גיל העולם.אנחנו גם לא יודעים מהו גיל העולם.
    אם תעיינו בספר הכוזרי, מאמר ראשון פסקה מז', תראו שהמניין של היהדות (5769 שנים ליתר דיוק) אינו מבריאת העולם אלא מבריאת האדם.

  41. ממצאים מרתקים, קשה להאמין שהשקעה כל כך מרובה ואקזוטית בקבורה היא לא משמעותית ואכן שמאניזם זאת אפשרות ריאלית. מעניין לציין שישנם הקבלות אתנוגרפיות רבות שבהם השאמאן של TRIBE/BAND הוא גם מנהיג השבט.
    – בכתב העת BAR שיצא לאחונה ישנה כתבה על המקדש שתהגלה שנחשב לקדום בעולם לפני 12,000 שנים האם מקריות הדבר או שתקופת המעבר בין הנאטופית לניאוליתית הייתה רוויה בהתעוררות רוחנית והרצון להתחבר לישויות נעלות יותר
    – חבל שלא מציינים בכתבה ואין צילומים או איורים של סוגי המיקורליתים שנמצאו בשכבה המדוברת

  42. לתהילים נגד טילים
    מילא מדע אתה לא יודע אבל גם תנך לא?
    על פי התנך העולם קיים כ 5700 שנה ולא כמו שכתבת.
    לילה טוב
    סבדרמיש יהודה

  43. כנראה שגם הבקיאות שלך בתנך ובתהילים המקודשים דלה ורעועה..אז תמשיך ללמוד.
    ואל תתקע נשק מיותר במקום.רוצים שקט לשם שינוי.

  44. שטויות – העולם קיים לפי התנ"ך רק כ-5200 שנה.
    הכתבה הזאת היא בדיה של הכופרים

  45. תא אפור הסטורי/ומיכאל.

    מרתק!וכל הכבוד למימצאי האוניברסיטה העברית.(אוהבת אותכם-גם מרחוק.)

    ולענין הגליל ההסטורי בכלל ומשפחתי בממש,אכן יסודות הארץ אנו מלפני 107 שנה.
    מקימי בית-גן,תל-יוסף…ועוד ועוד..כה לחי .גאה כולי בשושלתי הברוכה והיקרה.

    הכל קשור בכל הקשור…לקשר רב תכליתי ורב פליאה,קסמים..ואפילו "מקודש..ומכושף..

    הוגין: התמימה,מהסיפור שלא נגמר.

  46. והרי לכם המעיין ממנו שואבת הוגין וכו' את חזיונותיה.
    אין ספק : הקשר של היהודים לארץ החל הרבה לאחר טווית הקשר האמיתי של הוגין למניחי מורשתה הטמונים במערות הגליל.
    יש לה זכויות בארץ הזאת !!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן