קביעת מבנה חלבון תסייע בריפוי איידס

המעבדה הפיסיקלית הלאומית של בריטניה מעורבת במיזם משותף המסייע בהבנה טובה יותר של מבנה חלבון נגיף האיידס, הבנה אשר תוכל להוביל לפיתוח תרופות חדשניות.

תרשים סכמטי של HIV
במאי 2010, צוות המיזם, שבו נכללים מומחי ביוטכנולוגיה מהמעבדה הלאומית, מאוניברסיטת אדינבורו (סקוטלנד) וממרכז המחקר של IBM, פרסם חלק מממצאי המחקר בכתב-העת המדעי Journal of Physical Chemistry B.

המחקר נועד לפתור מחלוקת לגביי המבנה של חלק מחלבון הנגיף HIV. צוות המחקר מציג מבנה מוגדר של החלבון, שהתקבל באמצעות שיטות ניסיוניות והדמיות מחשב. חשוב לדעת מהו המבנה המדויק של חלבוני נגיפים כך שחוקרים המפתחים תרופות כנגד המחלה יוכלו לאתר נקודות תורפה בנגיף וע”י כך לפתח טיפולים טובים יותר לאדם.

החוקרת Eleonora Cerasoli אומרת: “במחקר זה התמקדנו בחלק מנגיף ה- HIV המסייע לו להתמזג עם, ובשלב הבא להדביק, תאים בריאים בתוככי גוף האדם. ע”י אימות המבנה של מקטע זעיר, אך משמעותי זה של חלבון הנגיף HIV-1 אנו מסייעים לשפוך יותר אור לגביי מנגנון ההדבקה שלו. אנו מקווים כי מחקר נוסף בתחום זה יוביל להבנה מלאה לגביי מנגנון הפעילות המדויק שלו, ובעקבות כך, לפיתוח טיפולים טובים יותר כנגד מחלת האיידס.”

בכדי להמשיך את מאמציהם בהבנת יחסי-הגומלין שבין תאים אנושיים לבין חלבוני נגיף ה- HIV, צוות המחקר ישתמש גם במאיץ חלקיקים ייחודי. התובנות שתופקנה מממצאים אלו תוכלנה לקדם את השלבים הבאים בתכנון תרופות יעיל ובניצול מסחרי שלהן.

מחקר זה הינו התשומה הראשונה של ניסויים שונים שמבצע צוות מחקר זה לגביי מערכות מודל ביו-רפואיות חשובות. על-כן, ההיקף הכללי הוא מעבר להבנת מבנה נגיף ה- HIV בלבד. הצוות עובד על קביעת יחסי המבנה-פעילות אשר יקדמו גם את ההבנה והטיפול במחלות אחרות, כגון אלצהיימר.

הידיעה ממכון המחקר