ציטטות מוזרות ומדהימות ברשת

ד"ר אהרן קנטורוביץ' מצא יום אחד ציטוטים מספרו, וגילה שהוא בחברה טובה של גדולים המדענים והפילוסופים. הנה ציטוטים נבחרים

אלברט איינשטיין. עשרה ציטוטים
אלברט איינשטיין. עשרה ציטוטים

יום בהיר אחד אני מוצא שתוך הקלדת שמי בגוגל צץ לו קישור לאתר חדש בשם "Strange Wondrous Quotations and Quotes" ואומנם מופיעות שם שתי ציטטות מתוך ספרי Scientific Discovery שיצא בארה"ב ב- 1993 (בהוצאת (State University of New York שניתן אולי לסווגן כפרובוקטיביות.

אתר זה כולל מאגר גדול של ציטטות מוזרות, מדהימות ושנונות, מתוך ספרים, מאמרים, הרצאות וראיונות של מעל לעשרת אלפי אנשים ונשים מארצות רבות ומתקופות שונות העוסקות כמעט בכל הנושאים שניתן לעלות על הדעת. למשל, נושאים מתחומי המדע, האומנות והפילוסופיה, נושאים העוסקים ביצירתיות, גאונות, אושר, שיגעון, ספרות, שירה, תכנות, הגיון, אמת, חוכמה, יופי, בידור ועוד ועוד. אין תשובה באתר על השאלה מיהם האנשים שיזמו את הפרויקט הזה ומיהם אלה שאספו את המספר הגדול של הציטטות. הם היו צריכים לקרוא לשם כך כמות חומר עצומה ולברור מתוכה את הציטטות המתאימות. אתרכז כאן בפילוסופי מדע ובמדענים ואביא מספר דוגמאות בתרגום חופשי.

לא ביצעתי סריקה שיטתית של המאגר הזה אלא חיפשתי שמות של פילוסופים ומדענים המוכרים לי. ואתחיל בפילוסופים. בין הישראלים ניתן למצוא את מרטין בובר ובן-עמי שרפשטיין. הפילוסופים יוסף אגסי, יהושע בר-הילל, ירמיהו יובל, עדי צמח, למשל, אונם מופיעים. בין פילוסופי הטבע היוונים הקדמונים מופיעים, בין השאר, הרקליטווס, תאלס ממילטוס אפלטון, אריסטו ודמוקריטוס. ובין הפילוסופים מהמאות האחרונות: עמנואל קנט, תומס קוהן וקרל פופר.

אתחיל בחמש אמירות של הרקליטוס, מראשוני פילוסופית הטבע ביוון העתיקה:

  1. "הכול זורם ושום דבר אינו מתמיד או נשאר, כל דבר מפנה את מקומו ושום דבר אינו נשאר קבוע," זוהי האמרה המפורסמת שלו הידועה בצורתה המקוצרת: "הכול זורם."
  2. "רק השינוי אינו משתנה."
  3. "העיניים הן עדות יותר מדויקות מאשר האוזניים." כלומר, טוב מראה עיניים ממשמע אוזניים.
  4. "הטבע אוהב להתחבא." באמרה זו השתמשתי כמוטו לפרק הראשון בספרי על הגילוי המדעי שהוזכר לעיל.
  5. "אפילו הישנים (sleepers) הם עובדים ושותפים במה שמתרחש ביקום." ניתן לפרש פסוק זה כמתייחס לתהליכי יצירה וגילוי תת-הכרתיים המתרחשים בזמן השינה.

אמירה של תאלס ממילטוס: "מים הם עקרון, או יסוד, כל הדברים. כל הדברים הם מים." בקיצור: הכל מים (כפי שאצל הרקליטוס הכול זורם). אכן, ליוונים הקדמונים היו "תיאוריות" פשוטות.

אמירה של אפלטון: "אדם חכם מדבר כיוון שיש לו משהו לומר, טיפש – כיוון שהוא רוצה לומר משהו." אמרה זו אומנם מתאימה לא רק למדע או לפילוסופיה, אולם בחרתי להביאה עקב שנינותה. דמוקריטוס, אבי תורת האטומים הקדומה, אומר: "שום דבר לא קיים פרט לאטומים ולחלל הריק . כל השאר הן דעות."

אמירה של עמנואל קנט, לאחר שהופיעו הניצנים הראשונים של המדע כפי שאנו מכירים אותו כיום: "מדע הוא ידע מאורגן. חוכמה היא חיים מאורגנים."

נעבור כעת לפילוסופים במאה העשרים ונתחיל באמירה של ברטרנד ראסל: "התהליך שהוביל מהאמבה לאדם נראה לפילוסופים באופן ברור כהתקדמות – אולם לא ידוע האם האמבה תסכים לדעה זאת." ראסל דיבר על האדם בכלל ואילו פילוסוף המדע קרל פופר דיבר במיוחד על איינשטיין. כאן אני מרשה לעצמי להוסיף ציטטה שאינה מופיעה באתר הציטטות הנוכחי למרות שהיא יכולה בהחלט להיכנס לקטגוריה של ציטטות מוקצנות ומדהימות. אומר פופר: "מהאמבה עד איינשטיין, גידול הידע דומה תמיד." כוונתו היא לכך שהתהליך האבולוציוני של התפתחות או התקדמות המדע הוא המשך התהליך האבולוציוני בו התפתחו החיים עלי אדמות.

אמירות נוספות של פופר:

  1. "גידול הידע שלנו בא כתוצאה של תהליך הדומה מאוד למה שדרווין קרא 'ברירה טבעית'; כלומר, ברירה טבעית של היפותזות: הידע שלנו מורכב, בכל רגע, מאותן היפותזות שהראו את כושר הסתגלותן (היחסי) בכך ששרדו עד עתה במאבק הקיום: מאבק תחרותי בו מחוסלות ההיפותזות הלא-מתאימות." (מתוך ספרו Objective Knowledge: An Evolutionary Approach).
  2. "מבחנים טובים הורגים תיאוריות פגומות; אנו נשארים בחיים על מנת לנחש שוב." כלומר, אם הצלחנו להפריך תיאוריה באמצעות ניסויים או תצפיות, התיאוריה אינה שורדת, אולם אנו שורדים, יוצרים תיאוריה חדשה על ידי ניחוש (ומעמידים גם אותה למבחן). ומדוע ניחוש? פופר לא האמין באינדוקציה, כלומר בשיטה תקפה ליצירת תיאוריה מתוך העובדות, הוא טען כי המדענים מגיעים לתיאוריות שלהם דרך ניחוש. זו הדרך בה אנו נותרים בחיים ואילו התיאוריות מתות במקומנו. כלומר, הברירה הטבעית פועלת על התיאוריות המדעיות ולא עלינו. זוהי, בקליפת אגוז, משמעות התהליך האבולוציוני במדע על-פי פופר.

נעבור כעת למדענים ונתחיל באמירתו המפרסמת של לואי פסטר "המקרה מעדיף את המוח המוכן." פרשנות אפשרית לאמרה זו היא שהמגלה מוכן לפתרון בעיה מסוימת ונמצא בתהליך דגירה עד שמופיע באופן מקרי רעיון המשלים את התמונה. צ'רלס דרווין על ניסויים במדע:

  1. "אני אוהב ניסויים של טיפשים. אני תמיד מבצע אותם." ועל התחרות בין המינים:
  2. "לא החזק שבמינים הוא השורד, וגם לא האינטליגנטי שבהם, אלא זה המגיב ביותר לשינוי."

אמירות של מקס פלנק שהחל במהפכת הקוונטים: "עקרון פלנק" אומר: "אמת מדעית חדשה אינה מנצחת על-ידי שכנוע המתנגדים לה … אלא כיוון שהמתנגדים לה מתים בסופו של דבר וגדל דור חדש הרגיל כבר אליה." האם הוא מתייחס כאן לרעיון הקוונטים שלו?

מתוך מאתיים שלושים ושבע האמירות של איינשטיין בחרתי אחת עשר ולא כולן מתייחסות ספציפית למדע: 1

  1. "החינוך זה מה שנשאר לאחר שהאדם שכח את כל מה שלמד בבית הספר."
  2. "מעטים האנשים המסוגלים לבטא בקור רוח דעות השונות מאלה של סביבתם החברתית."
  3. "דמיון חשוב יותר מידע."
  4. "המתמטיקה הטהורה היא במובן מסוים השירה של הרעיונות הלוגיים."
  5. "הקריאה, לאחר גיל מסוים, מטה את חשיבתנו מהעיסוקים היצירתיים. כל אדם הקורא יותר מדי והמשתמש במוחו-הוא מעט מדי נגרר להרגלים עצלים של חשיבה."
  6. "המציאות היא רק אשליה, אם כי עיקשת מאוד." (לתשומת ליבם של חובבי תוכניות המציאות בטלוויזיה בימינו).
  7. "במידה שחוקי המתמטיקה מתייחסים למציאות, הם אינם וודאיים; ובמידה שהם וודאיים, הם אינם מתייחסים למציאות."
  8. כל דבר צריך להיעשות פשוט ככל האפשר, אולם לא פשוט יותר." לדעתי, הכוונה כאן היא בעיקר ליצירת תיאוריות מדעיות. התיאוריה של תאלס ממילטוס היא דוגמה לתיאוריה פשוטה מדי. 9) "אם רעיון הוא מלכתחילה לא אבסורדי, אין לו כל סיכוי."
  9. על ניוטון: "הטבע לגביו היה ספר פתוח, שאת אותיותיו הוא יכול היה לקרוא ללא מאמץ."
  10. "ההבדל בין גאונות לטיפשות הוא שלגאונות יש את מגבלותיה."

תלמידי פיזיקה רבים יסכימו לדברים הבאים של פיזיקאי החלקיקים בעל הלשון החדה ריצ'רד פיינמן: "עבור אלה הרוצים הוכחה לכך שהפיזיקאים הם אנושיים, ההוכחה היא באידיוטיות של כל היחידות השונות בהן הם משתמשים למדידת אנרגיה."

אמירה של הפיזיקאי היפני הידוע (מגלה החלקיקים הקרויים "מזונים") היידקי יוקאווה: "אלו החוקרים עולם בלתי ידוע להם הם נוסעים ללא מפה; המפה היא תוצאת המחקר. מיקום היעד אינו ידוע להם, והדרך הישירה המובילה אליו עדיין לא נסללה." אמרה זו מצביעה על כך שהמחקר המדעי אינו מתנהל על-פי שיטה בדוקה, כפי שחלק מפילוסופי המדע גורסים. המחקר המדעי אינו שיטתי וגילויים רבים נעשים בצורה אקראית-סרנדיפית. ואומנם הדבר בלט במיוחד בשנות הארבעים והחמישים של המאה הקודמת. כאשר בפיזיקת החלקיקים בה פעל יוקאווה לא שלטה תיאוריה אחת מקובלת.

ציטוטים מפי סטיבן ויינברג שפעל בתקופה מאוחרת יותר, כאשר כבר שלטה בכיפה בפיזיקת החלקיקים תיאוריה אחת, "המודל הסטנדרטי":

  1. "המאמץ להבין את היקום הוא אחד מהדברים הספורים המעלים את החיים האנושיים מעט מעל לרמת הקומדיה, ונותן להם מעט חסד של טרגדיה."
  2. "ככל שהיקום נראה יותר ניתן להבנה, הוא נראה גם יותר כחסר טעם ותכלית."

ונקנח בשתי ציטטות על החלל. יורי גגרין, האדם הראשון שהגיע לחלל, מדווח לנו משם: "אינני רואה שום אלוהים כאן." והאסטרופיזיקאי הידוע פרד הויל: "החלל אינו רחוק בכלל. זו רק שעה נהיגה אם מכוניתך הייתה יכולה לנסוע ישר למעלה."

אהרן קנטורוביץ' חוקר בביה"ס לפיזיקה ואסטרונומיה באוניברסיטת תל אביב ועמית של המרכז לפילוסופיה של המדע באוניברסיטת פיטסבורג

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

140 תגובות

  1. "אני יודע שאינני יודע"זו עוד דרך מתוחכמת לצאת בכבוד נקי או מפוקפק מתסבוכת
    וגם להשמע חכם באותה ההזדמנות..:)בחוגי המערב ה"אינטלקטואלים" עד היום זה עבד..
    הסיני רק "שם את הדברים על השולחן" ומילא פיו המחוייך באורז ..
    בקיצור: הפרדוקס .

  2. כשאפלטון רשם את דברי סוקרטס הוא בוודאי הקשיב אבל אז הוא רשם את דברי סוקרטס שדיבר ולכן לפי המשפט הסיני לא ידע.
    כאשר סוקרטס רשם את מחשבותיו הוא – הוא בעצם דיבר וגם אז – טוען המשפט הסיני – לא ידע.
    איך שלא יהיה – כך עולה מן המשפט הסיני – כל דבר רשום – ובפרט המשפט הסיני עצמו – הוא תוצאה של חוסר ידיעה.

  3. כאשר סוקרטס דיבר אפלטון רשם..
    בדיבר שותף האגו, ברישום מקויימת הנצחה ומימד של התעלות-קשב עמוק(אפקט של דחיית סיפוקים).*לא כן,האינטרנט שהוא משהו אחר,כיוון שהוא מיידי..יותר מידי מיידי ל+ ול-.

  4. גם כתיבה היא סוג של דיבור.
    כפי שציינתי במאמרי "הדיבר הראשון", הדיבור הוא בעיקר עניין שבמוח.
    מי שמדבר בשפת הסימנים עדיין מדבר למרות שפיו סגור וכך גם אם הסימנים משורבטים על נייר.

  5. הוגין:
    כמעט כל הציטוטים מעניינים אבל הפתגם הסיני הזה? ….
    מכיוון שמי שאמר אותו דיבר – מן הסתם – בדיוק כאשר אמר אותו – הרי שבעשותו זאת העיד על עצמו שלא ידע על מה הוא מדבר.

  6. *אנו טובעים במידע וצמאים לידע-רוטרפורד רוג'רס
    *ידע אינו מלמד את האדם להיות חכם-הרקלייטוס
    *היודעים אינם מדברים:
    המדברים אינם יודעים.-פתגם סיני.
    *מהו הטוב בעולמנו?הידיעה:
    והרע? אי הידיעה!-סוקרטס
    *אם אתה חושב שהשכלה היא יקרה,נסה את הבורות-אלמוני.
    *טיפשות היא לאדם לחשוב שהוא יודע,את אשר אינו יודע.-סוקרטס
    *מעולם לא הנחתי לבית הספר להפריע להשכלתי.-מרק טווין.
    ***
    *אנשים רגילים חושבים על הדברים המופלאים והבלתי רגילים:גאונים חושבים על הדברים הרגילים.-אלברט הבארד
    *מוחו של האדם הוא מכשיר מופלא.הוא מתחיל בעבודתו מרגע שאדם מתעורר במיטתו,ומפסיק ברגע שהאדם מגיע לעבודתו.-רוברט פרוסט.
    *הגורל מתקן את הדברים שהשכל אינו מצליח.-לה רושפוקו.
    *האינטלקטואל הוא אדם שמשתמש ביותר מלים משצריך,כדי לומר לנו יותר ממה שהוא יודע.-אייזנהאור.

  7. לאבי,

    אני בטוח שאם תרצה להקים פה פורום מסודר אנשים יריבו בשביל לנהל את זה, אפילו בהתנדבות.

  8. הוגין אודין וכו' באשר לתגובות האחרונות שלך

    שתי בקשות. האחת היא לכתוב בשפה שאני אבין, אין לי את הלוקסוס הזה ללכת לחפש במילון העברי-אודיני (שאין לי) למה התכוונת. שנית, מכיוון שאת טוענת לכוחות על ואינך יכולה להוכיח את זה (כי אין כוחות כאלה), את מעליבה את האינטלגנטים שבין הקוראים (יש כאלה, תתפלאי).

    בשל כך הדיונים הופכים לדיונים לא רלוונטיים ואפילו כותב מאמר זה פנה אלי הבוקר ושאל למה התגובות לא מתקשרות בכלל לנושא הכתבה. הוא סבר שיוכל לענות לתגובות כאלה אבל לא הצליח למצוא אותם בין כל הדיונים ביניכם.

    אשמח אם תקטעי את חוט הויכוחים הללו, תחזרו כולכם, גם יהודה וגם מיכאל, להגיב לכתבות הרלוונטיות. אם יש צורך ויימצא מתנדב שיתחזק נוכל לפתוח פורום, ואז יהיו בו כלים הרבה יותר משוכללים לקיום דיון ושרשור.

  9. אריה
    יהודה השכיל להשיב תשובה לפרטי פרטים כולל שמו של מיכאל אנדה -יוצר הספר.
    ואולי כבר מצאת את הקישור באתר.
    לגבי דמיון-אין יש מאין וכל דבר והכל מהכל מעורר ומגרה ומאתגר את עולם הדמיון היוצר,אלא שיש צינורות רבים והקשר הפנימי הישיר ועולם זיקות המושרה ומשרה בין כולנו.
    אין מספיקה רק האינטואיציה.ולא מספיק רק מתמטיקה..הכל פשוט הכל,תלוי גם באמביציה אימתנית לרצות להתחבר הכי נכון לנכון והגבוה ..שאינו רק לעצמו בלבד,אלא מסכת כלל.ואיש ללבו יתחבר,כי הדמיון קשור ללב האומן שבתוכנו.ה"אריה"-השמש של אפולון הארכאי שבתוך האטום.

  10. הוגין:
    מעולם לא השבתי כאוטומט ואין לי כל בעייה להמשיך בכך. למעשה אין לי כל דרך אחרת.
    אני אמשיך לעמוד על משמר האמת ואמשיך להוקיע את השקר וכלל לא חשוב לי אם מישהו יקרא לשקר הזה בכל מיני שמות אחרים לקישוט.

  11. הוגין
    באחת התגובות לכתבה אחרת שאלתי אם יהודה או מישהו אחר יודע מיהו פלקור. האם התקבלה תשובה?
    או במלים אחרות – האם מגיבי האתר הם עתירי דמיון בין שבא מתוכם ובין שנקלט על ידם מבחוץ.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן