סיקור מקיף

הפילוסוף הישראלי פרופסור יוסף אגסי הלך לעולמו סמוך ליום הולדתו ה-95

אגסי נולד וגדל כחרדי ועזב את הדת בגיל ההתבגרות. נחשב לפילוסוף הבכיר בישראל והיה תלמידו של קרל פופר. ביקש לשנות בתעודת הזהות את הלאום מיהודי לישראלי וסורב

פרופ' יוסף אגסי ז"ל. מתוך ויקיפדיה
פרופ’ יוסף אגסי ז”ל. מתוך ויקיפדיה

הפילוסוף הישראלי פרופסור יוסף אגסי הלך לעולמו סמוך ליום הולדתו ה-95.

אגסי למד ב”חדר”, ובהמשך בבית הספר “תחכמוני”, בישיבת מרכז הרב ובסמינר לרבנים אלומה. בגיל ההתבגרות עזב את הדת. הוא שירת בצנחנים ולמד באוניברסיטה העברית בירושלים, שם השלים תואר שני בפיזיקה. בשנות ה-50 למד אגסי לדוקטורט בלונדון סקול אוף אקונומיקס בהנחיית הפילוסוף קרל פופר. מאז הוא חקר ופעל באוניברסיטה העברית.

בשנת 2008 הצטרפו אגסי ואשתו לקבוצת אזרחים ישראלים שהגישה עתירה לבית המשפט בדרישה לשנות את רישום הלאום בתעודת הזהות מ”יהודי” ל”ישראלי”. בית המשפט המחוזי בירושלים דחה את העתירה, וטען כי הסוגיה “אינה שפיטה”. הערעור בפני בית המשפט העליון נדחה גם הוא.

רעייתו יהודית בובר אגסי שנפטרה בשנת 2018 היתה נכדתו של מרטין בובר.

ניר להב מספיד את פרופ’ אגסי:

עכשיו שמעתי על מותו של הפילוסוף יוסף אגסי. הוא כתב את אחד הספרים שהשפיעו עליי בצורה עמוקה וכיוונו את חיי. השם של הספר לא נשמע כמו ספר כה מיוחד, מבוא לפילוסופיה מודרנית של הוצאת האוניברסיטה המשודרת, ובכל זאת, כשקראתי את הספר לפני הרבה שנים, הספר עשה לי מהפכה בראש. בעקבות הספר גיליתי את הקשר ההדוק בין מדע וחברה ואת האחריות החברתית שמוטלת על מדענים. עד אז היה לי ברור שהמציאות עולה על כל דמיון ולכן אני רוצה להיות פיזיקאי כדי לחשוף את סודות המציאות. בנוסף היה לי גם ברור שאני אוהב ללמד ולהראות לאחרים עד כמה המציאות שלנו מדהימה. זאת אומרת שעד אז אני ראיתי במדען כמישהו שתפקידו לחקור ולחנך על חשיבות המדע. בספר אגסי מראה שיש קשר הרבה יותר חזק ממה ששיערתי בין מדע לחברה.

המדע לא התפתח בריק ולא תמיד היה מקובל לחקור את המציאות בצורה חופשית וללא מגבלות חברתיות. נראה שכל פעם שהמין האנושי נזכר בעוצמה האדירה שיש בו דברים מדהימים קורים. זה קרה למשל ביוון העתיקה, קרה שוב ברנסנס ובתקופת הנאורות ואפילו בשנות ה-60 של המאה ה-20. בזכות הרנסנס, המהפכה המדעית והנאורות אנחנו חיים היום בעולם חופשי ופתוח (יחסית) בו מותר לחקור הכל. בספר אגסי מראה שהתפקיד של המדען הוא התפקיד של המורד המהפכן. זה שמצעיד אותנו קדימה בהבנת המציאות תוך כדי שבירה של מה שחשבנו קודם. לא סתם אחד הערכים החשובים במדע הוא ערך הטלת הספק. הספר לימד אותי שבבסיס המדע יש ערכים חשובים כמו ערך האמת, הטלת הספק, והחופש לחקור ולרצות לדעת. לא במקרה אלו גם הערכים שבבסיס התרבות המודרנית כולה.

הערכים המודרניים הם תוצאה של מהפכה מחשבתית, חברתית ומדעית

אגסי מראה איך כל הערכים המודרנים שגדלנו עליהם הם תוצאה של מהפכה מחשבתית, חברתית ומדעית. הספר הראה לי שאסור למדענים להישאר במגדל השן. הם צריכים לקחת אחריות על קידום החברה, להבין את הקשרים בין מדע לחברה ופילוסופיה ולנסות להשפיע ולקדם את התרבות שסביבם.

בדיוק פרסמתי סדרת מאמרים תחת הכותרת קיצור תולדות המערב – הערכים של העולם המודרני (ראו קישור לשני החלקים בתחתית מאמר זה), על הקשרים הללו ועל הערכים של המערב והעידן המודרני. על הקשר בין המהפכה המדעית, הרנסנס, הדמוקרטיה והליברליזם וקידמה. ואיך בגלל שאין מספיק חינוך לערכים עלו נוצר מצב בו מרבית המדענים לא מודעים אפילו לקשר החזק שיש בינם לבין החברה. ולא רק מדענים, באופן כללי, רובינו פשוט לא מכירים את העומק הערכי של העידן המודרני. במצב כזה ברור למה העולם המערבי נמצא במשבר עמוק ואיך נוצר המצב ההזוי בו פופוליסטים יכולים כה בקלות לסלף את העובדות כדי לבצע הפיכה שלטונית שתחליש את הדמוקרטיה ותפגע בזכויות של כולנו. הפוסט מבוסס בעצם על ספרו של יוסף אגסי והנה עכשיו בעיתוי נורא, מסתבר שהוא נפטר.

יהי זיכרו ברוך. לפחות הרעיונות שלו ישארו איתנו.

נ.ב.

הייתה לי הזכות להיפגש איתו מספר פעמים ואפילו לארח אותו באירוע תיקון שבועות בסימן רוחניות חילונית שהפקתי בשנת 2013 בסינמטק תל אביב .

עוד בנושא באתר הידען:

6 תגובות

  1. עידן קריסת הקונספציות הגיע
    מקריסת הקונספציה הביטחונית של נתניהו
    אל קריסת הקונספציה המדעית של ניוטון

    כשהתותחים רועמים המוזות שותקות.
    מאמר זה מיועד לדיון החל משעה 6 אחרי המלחמה.

    רעיון כוח המשיכה נמסר לעולם על ידי ניוטון לפני 330 שנים.
    ניוטון האמין שיש כוח מסתורי פלאי הבוקע ממעמקי כדור הארץ, ושכל תפקידו הוא להפיל למטה חפצים שהתחלקו לנו מהידיים. כוח מסתורי שכזה מביא את הקורא אל עולם האגדות ,והדמיון מעניק לכוח זה דמות של שד חביב בלתי נראה.
    לשד הזה העניק ניוטון את השם המרגיע “כוח משיכה”.

    למרבה הפלא ניוטון סחף אחריו מאמינים רבים ברעיון כוח המשיכה, וכך התחילה חקירה מדעית מוזרה של המציאות הפיזיקלית, עם פיזיקה של שדים ורוחות.

    מדוע המציא ניוטון את הרעיון ההזוי של כוח משיכה.
    ניוטון לא ידע כי חפצים שהתחלקו לנו מהיד נופלים מעצמם, ובכך הם מקיימים חוק טבע פיזיקלי פלאי , והוא חוק שימור הכמות של אנרגיה. חוק השימור הזה התקבל במדע רק לפני 170 שנים, וברור שניוטון לא ידע על קיומו.

    ומאחר שניוטון לא ידע שחפצים נופלים מעצמם, ולא ידע על קיומו חוק שימור הכמות של אנרגיה, הוא המציא את רעיון כוח המשיכה. הרעיון המטורף הזה החזיק מעמד 160 שנים בכל תוכניות הלימוד הרשמיות של פיזיקה, וכך נוצרה ביצה מדעית
    סמיכה ועכורה, שמנעה כל אפשרות להכיר את מבנה היקום האמיתי.

    את הביצה המדעית העכורה של ניוטון, ביטלה המציאות הפיזיקלית שגילתה לעולם את קיומו של חוק כמותי פלאי, והוא שימור הכמות של אנרגיה.

    איך חוק שימור הכמות של אנרגיה, מבטל את הרעיון של כוח משיכה.
    כדי להרים אבן גדולה מעל פני האדמה לגובה 1 מטר, צריך להתאמץ ולהתעייף, וכמות העייפות הזו מייצגת כמות של אנרגיה.
    אם נשחרר את האבן הזו מגובה של 1 מטר , היא תיפול מעצמה למטה במהירות מתגברת, ומכת הפגיעה שלה באדמה. תציג בדיוק את אותה כמות אנרגיה שהייתה דרושה, כדי להרים את האבן לגובה של 1 מטר.

    המציאות הפיזיקלית היא פלאית ופועלת מעצמה, והיא שלימדה את המדענים על קיומו של חוק טבע פיזיקלי חשוב – חוק שימור הכמות של אנרגיה.

    יש הרבה סוגים של אנרגיה, והם יכולים להתחלף זה בזה, על פי חוק שימור כמותי. המציאות הפיזיקלית פועלת מעצמה , על פי חוקים פלאיים הטבועים בה, וחוקרים סקרנים של המציאות הפיזיקלית ,התחילו לגלות את החוקים הללו.
    חוק שימור הכמות של אנרגיה שהתגלה לפני 170 שנים מבטל לחלוטין את הפיזיקה של ניוטון הנזקקת לכוח משיכה – והוא מוכיח כי חפצים שהתחלקו לנו מהידיים- נופלים מעצמם, ואין במציאות הפיזיקלית שד מסתורי שמפיל אותם למטה..

    ומה מסתבר ? שכבר 170 שנים מלמדים באוניברסיטאות את הפיזיקה של ניוטון, ולא קם אפילו מורה אחד וזעק ” אין כוח משיכה, והפיזיקה של ניוטון אינה נכונה”
    יש להדגיש כי ניוטון לא ידע שהפיזיקה שלו אינה נכונה, אבל כבר לפני 170 שנה, ידעו מורי הפיזיקה על קיומו של חוק שימור האנרגיה המבטל את רעיון כוח המשיכה , אך הם פחדו מהמאמינים ברעיון כוח המשיכה , ולא סיפרו זאת לתלמידיהם .

    170 השנים האומללות האלה של פחד , הפיקו שגיאות נוראיות בתפיסת מושג החומר ומבנה היקום, והמושגים של חומר חלקיקי אפל ואנרגיה אפלה, מעידים על כך.

    עתה הגיע עידן קריסת הקונספציות, וזה הזמן לעבור לפיזיקה אחרת ,המבוססת על חוקים פלאיים הטבועים במציאות הפיזיקלית . זוהי הפיזיקה האמיתית, והיא מופיעה בספר מהפכני – הנושא את השם – “מסע הקסם של עצבר על כנפי הידיעה הטבעית”

    ספר זה מתנגש עם כל התורות הפיזיקליות שפותחו ב 150 השנים האחרונות, והוא מציג לעולם פיזיקה חדשה, וגם גיאומטריה חדשה של מעגלים.
    בפיזיקה החדשה החומר הוא רציף ואין לו כוח משיכה, וכוכבי היקום נעים במסלולים בורגיים במרחב מלא בזמן פסיבי.

    זמן פסיבי הוא סוג חדש של זמן הקיים ממש במציאות הפיזיקלית, כאשר הזמן המוכר לכולנו קיים רק בתודעת האדם, והוא נעלם ברגע שחושבים עליו.
    לכן השם המתאים לו הוא זמן אקטיבי.

    א.עצבר

  2. רק עכשיו נתוודעתי אל מותו. אחד מהאנשים החשובים ביותר שגדלו כאן. מה שנשאר הוא רק לקרוא את כתביו ולהאזין להרצאותיו (והשתתפויותיו בפאנלים השונים) ביוטיוב.

  3. עכשיו הוא מגלה את הגיהנום. ושיש נשמה וחיים לאחר המוות.ושהוא לא יכול לתקן את השטויות שהוא עשה ודיבר.ש.ר.י

  4. אחד ויחיד ובלי לפגוע באף אחד משכיל וחכם.. אחרי לכתו אפשר לסגור את ארון הספרים.

  5. לא ארחיב כאן כדי שלא להעמיס על הקורא עוד מידע, אבל גם לא אמנע מהכותרת.
    בבסיס דברי הוא “האדם החרד” בשוליו נגע כבר אדלר. מצוקה הדוחפת אותו לזרועות “אין קיום” כאלוהים. ליצירת כוח על וירטואלי כדי שיציג פתרונות. כך יצר האדם את מגוון האלים ומיצירתם עבר להשתעבדות להם.
    למרות שהמדע המוצא מדי יום אלפי תשובות לקיום היקום אינו מסוגל להתמודד עם אותה חרדת קיום ומוותר בנוחיות ובקלילות עליו בתמורה לתשובות מוכתבות מן הדת החולשת על כ – 6 מתוך שמונת מיליארדי-האנשים המאכלסים את 20 האחוזים של האדמה.
    “בהגיעך אל האמת, עליך להתחיל לחפש אותה שוב כי היא כבר איננה נמצאת שם” אמר פרויד וצידקתו הכה עמוקה לא הרחיבה כי כדיברי ד”ר פרוינד, אחד המרצים שלי בפסיכולוגיה, “רוב האנושות דגנרטית” כלומר; מפגרת ביכולת ההיבט הרגשי שלה והגישה אליה. קל לו לאדם להרוג אדם אחר יותר מאשר לפרק את המרכיבים הרגשיים של אהבה, שנאה, ואפילו מהות הקיום. מהות הקיום הפיזי כאכילה, עשיית צרכים, קיום יחסי-מין הם כהישג בכף ידו ולכן אינו דורש ממנו מאמץ יתר וכך נוח לאדם יותר ובכך מוותר על מרבית רגשותיו שהם תוצר התפתחותו הפיזית ומייצר התפתחות ריגשית כתופעת לוואי. הסינפסות במוחו אינן מוגבלות ויוצרות מציאות משלהן בעצמאות חסרת גבולות. עצמאות שמחד גיסא מפתחת את המדע ומקדמת את האדם, אך מאידך גיסא יוצרת בו כאוס איתו אינו מסוגל כמעט להתמודד ואת זה הדת מנצלת ומתרגמת לעושק נפשי וכתוצאה מכך לעושק כלכלי.
    כך נוצרות לנו מדינות דת וירטואליות בדמות הנצרות, האיסלם והיהדות המנצלות את “אפקט החרדה” לרווחת האליטות הכלכליות שבהן ומצמצמות את “האדם הרגשי” יותר ויותר. היות ואין לה רצון ב”כלי-עבודה” לתיקון חיי הפרט היא נוקטת בדיכויו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.