אסטרואיד קטן יחלוף כ-34 אלף ק"מ מכדור הארץ

האסטרואיד שהתגלה רק לפני כשבוע לא יהווה איום על כדור הארץ אך בנאס"א אומרים כי מעתה והלאה הוא יהיה תחת מעקב

איור זה ממחיש את מעברו של האסטרואיד 2014 RC ב-7 בספטמבר 2014. בעת ההתקרבות הגדולה ביותר, יתקרב האסטרואיד למרחק של כעשירית ממרחקו של הירח. השעות המצויינות באיור הן לפי שעון גריניץ'. איור: נאס"א\קלטק

אסטרואיד קטן, שזכה לכינוי 2014 RC יחלוף בבטחה קרוב מאוד לכדור הארץ היום, ראשון, 7 בספטמבר. נכון לעכשיו, לפי החישובים הוא אמור להגיע לנקודה הקרובה ביותר בשעה 14:18 שעון גריניץ' (17:18 שעון ישראל), כאשר יחלוף מעל ניו זילנד. האסטרונומים מעריכים כי קוטרו של האסטרואיד הוא כ-20 מטרים.

האסטרואיד 2014 RC נתגלה לראשונה בליל ה-31 באוגוסט באמצעות המצפה האוטומטי קטלינה באריזונה, ובנפרד בלילה הבא בידי טלסקופ אוטומטי אחר Pan-STARRS 1 בהוואי. שני המכונים המפעילים את הטלסקופים דיווחו על התצפיות למרכז כוכבי הלכת הזעירים בקיימברידג' מסצ'וסטס. תצפיות מעקב נוספות בידי קטלינה וטלסקופ 2.2 מ' של אוניברסיטת הוואי במאונה קיה אישרו את מסלולו של 2014 RC.

בנקודה הקרובה ביותר יהיה מרחקו של האסטרואיד 2014 RC כעשירית המרחק ממרכז כדור הארץ לירח או כ-40 אלף ק"מ (נטו – 34 אלף ק"מ מעל פני הקרקע). בהירותו הצפויה של אסטרואיד בעת ההתקרבות צפויה להיות 11.5, שלא תאפשר צפיה בעין בלתי מזוינת, ואולם אסטרונומים חובבים בעלי טלסקופים קטנים יוכלו להציץ בהופעה המהירה של האסטרואיד קרוב ארץ זה.

האסטרואיד גם יחלוף בגובה נמוך מזה של לוויני התקשורת ומזג האוויר (36 אלף ק"מ מעל פני השטח של כדור הארץ.) בעוד העצם הזה לא נראה כמאיים על כדור הארץ או על הלווינים, התקרבותו יוצרת הזדמנות לחוקרים לצפות ולחקור את תכונות האסטרואידים.

בעוד 2014 RC לא יפגע בכדור הארץ, מסלולו מביא אותו שוב אל שכונתינו בעתיד. התנועה
העתידית של האסטרואיד תנוטר מקרוב, אך נכון לעכשיו לא ידוע על איום עתידי כלשהו לכדור הארץ, בדומה להתנגשות של אסטרואיד קטן ממנו רק במעט ברוסיה בפברואר 2013.

למנוע את אסון צ'ליאבינסק הבא

לדף האסטרואיד באתר נאס"א

1. הבוקר, בחדשות, שמענו על מטאוריט שנפל במנגואה בירת ניקרגואה. היו כמה וכמה מיקרים שבהם האסטורומית זיהו מטאוריט גדול שיעבור ליד כדור הארץ, ובנפרד נפל עלינו מטאוריט קטן יותר באותו תחום זמנים. להדיוט שכמוני זה נראה כצרור של שברים. את הגדול אנחנו רואים ואת הקטן לא.

2. האם למדינות כמו רוסיה וארה״ב יש ״ כיפת ברזל״ כזו שתוכל למנוע מאסטרואיד כזה או גדולים ממנו בעתיד לפגוע בכדור הארץ?