סיקור מקיף

עלילות שמשון על חותם נדיר מתל בית-שמש?

חותם אבן שהתגלה בידי חוקרים של אוניברסיטת תל-אביב בתל בית-שמש מתאר ציור של אדם נאבק בחיה דמויית אריה

"חותם אבן מתל בית-שמש עליו חרותות דמות חיה גדולה (אריה?) ודמות אדם השולח יד אל ראשה". קרדיט: רז לדרמן
“חותם אבן מתל בית-שמש עליו חרותות דמות חיה גדולה (אריה?) ודמות אדם השולח יד אל ראשה”. קרדיט: רז לדרמן

חותם חרוטי עשוי אבן, שנמצא בחפירות של המכון לארכיאולוגיה באוניברסיטת תל אביב, שהתקיימו לאחרונה בתל בית-שמש בהנהלת פרופ’ שלמה בונימוביץ וד”ר צבי לדרמן, עשוי לשמש כעדות הקדומה ביותר לסיפורי שמשון מספר שופטים. על החותם, שקוטרו 16 מ”מ, חרותות בדרך מעט סכמטית שתי דמויות: אדם וחיה גדולה בעלת ראש גדול וזנב ארוך. ידו הימנית של האדם, אשר דמותו חרותה בצדו הימני של החותם, שלוחה אל צווארה או ראשה של החיה.

לפי המסופר בפרק י”ד בספר שופטים, פגש שמשון בדרכו אל משתה חתונתו עם נערה פלשתית מתמנה אשר בעמק השורק מעט מערבה לתל בית-שמש, “כפיר אריות שואג לקראתו. ותצלח עליו רוח ה’ וישסעהו כשסע הגדי ומאומה אין בידו”… גוויית האריה והדבש שנוצר בה על-יד נחיל דבורים שימשו לאחר מכן כנושא לחידה הנודעת “מהאוכל יצא מאכל ומעז יצא מתוק” שחד שמשון למרעיו הפלשתים. השגת פתרון החידה במעשה תרמית בעזרת אשתו הטריה היוותה את הסיבה לתחילת מאבקו הממושך בפלשתים שהסתיים במותו ההרואי במקדש הפלשתי בעזה. לדעתו של פרופ’ בונימוביץ, “אם נכונה ההשערה שעל החותם מתל בית-שמש מתוארים שמשון והאריה, הרי שהממצא הנדיר, שנתגלה במהלך החפירות בשכבה מתקופת הברזל הקדומה (תקופה המקבילה לתיאור המקראי של סיפורי שמשון), מחבר לראשונה בתולדות המחקר בין הסיפור המקראי ובין ממצא ארכיאולוגי ממשי”.

מכלול פולחני ייחודי

בנוסף על החותם,נחשף בחפירות בתל בית-שמש מכלול ארכיטקטוני פולחני, שכדוגמתו לא נתגלתה עד כה בארץ, אף הוא מתקופת הברזל הקדומה (המאה ה-11 לפנה”ס), טרם ימי הקמת המלוכה בישראל. תולדות המכלול משקפות היטב את קורותיה הסוערות של בית-שמש הקדומה שנגזרו ממיקומה בגבול בין שלוש ישויות אתניות-פוליטיות: כנענים, פלשתים וישראלים.

"מבנה פולחני מתקופת הברזל הקדומה (תקופת השופטים) בתל בית-שמש. קרדיט: Dale Manor
“מבנה פולחני מתקופת הברזל הקדומה (תקופת השופטים) בתל בית-שמש. קרדיט: Dale Manor

ד”ר לדרמן, אשר בדק ותיעד את המבנים, מציין כי למכלול פולחני מיוחד זה שני מרכיבים עיקריים: אולם בנוי היטב שבו נערכו פעולות הפולחן ולידו התנשא מבנה עגול ששימש כבמת פולחן מוגבהת. בתוך האולם נתגלו שני מתקנים העשויים מאבני גיר ענקיות ועגולות שסותתו בצורה שיצרה בכל אבן שקערורית מעגלית שבמרכזה ספלול מוגבה, וכן מרזב לניקוז הנוזל שנמסך על האבן. מתקן שלישי, מעין שולחן שטוח, בנוי מלוח אבן דולומיט שהובא לאתר ממרגלות הרי יהודה המצויים מזרחה לבית-שמש. ליד אבן זו נמצא ריכוז חריג של עצמות בעלי חיים ואפשר ששימשה לשחיטתם. על רצפת המבנה נמצאו שברי כלי-חרס הכוללים קובעות וגביעים ועליהם דגמי עיטור צבעוניים במסורת הקדרות הכנענית.

לדבריו, במת הפולחן הסמוכה למבנה הוגבהה מעליו באופן מלאכותי על-ידי קיר תמך מסיבי ונבנתה בחלקה החיצוני אך ורק מחלוקי נחל גדולים שיצרו מבנה עגול שקוטרו כשלושה מטרים. המבנה המאסיבי מולא כולו באבני שדה ויצר במה מוגבהת אשר רק חלקה התחתון נותר על עמדו.מתוך הצורך בתיעוד מפורט ומדוקדק אשר יאפשר הן ניתוח מטרולוגי עתידי והן המחשה היקפית, נסרק מבנה מיוחד זה, כמו גם אולם הפולחן הסמוך לו, בטכנולוגיה חדשנית, אשר נוסתה כאן לראשונה בישראל, באמצעות מכשיר סריקת לייזר תלת-מימדית.

“מבנה הפולחן חרב” מוסיף ד”ר לדרמן, “ובבדיקות של שכבות הקרקע אשר הצטברו מעליו, שערכה במכון ויצמן שותפתנו למחקר הד”ר שואן בּיוּבֶּל מקנדה, נתברר כי הן תוצר של מכלאה לבעלי חיים שכנראה הוקמה כדי למחות את זכר מקום הפולחן”. לאחר מכן שוב חל שינוי מהותי בתפקוד האזור הפולחני ותושבי בית-שמש שבו לפקוד את במת הפולחן העגולה שנותרה על כנה והקימו בסמוך לה פינות בישול רבות, כנראה בהקשר לפעילות הפולחן המחודשת, שבמהלכה כנראה עלו משפחות לרגל למקום לחגוג ולסעוד.

פרופ’ בונימוביץ מסביר, כי התיישבות המהגרים הפלשתיים– שמוצאם מהאזור הים האגאי – בקרב האוכלוסייה הכנענית של דרום מישור החוף והשפלה, הביאה לשינויים דרמטיים באזורים אלה ולצמיחתו של גבול פוליטי ותרבותי בין הישויות הללו. בית-שמש מהווה דוגמה מאירת עיניים להתנגדותה של האוכלוסייה המקומית ממוצא כנעני ששכנה בפריפריה של פלשת לצרוך פריטי תרבות חומרית פלשתית או לאמץ את מנהגי האכילה והשתייה הפלשתיים. כך, למשל, בדיקת כ-20 אלף עצמות בעלי-חיים מבית-שמש הראתה כי תושבי האתר חדלו לחלוטין לאכול בשר חזיר, וזאת בניגוד לשכניהם הפלשתיים שצרכו בשר זה בכמות גדולה מאוד.

“סיפורי המקרא אודות שמשון ותיאור שיבת ארון הברית מפלשת לבית-שמש לאחר שבייתו על-ידי הפלשתים, מוסיפים נופך אגדי לתהליך החברתי שבו חידדו שתי קבוצות עוינות זו לזו את זהותן האחת לעומת השנייה, בדומה למתרחש כיום באזורי גבול רבים” מסכם פרופ’ בונימוביץ.

על רקע זה מתבארים השינויים בתפקודו של מקום הפולחן שנחשף הקיץ בתל בית-שמש. נראה שהמבנה נהרס בידי הפלשתים שביקשו למחות כליל את זכרו. ואולם, האתר שב לפעילות, והפולחן במקום נמשך עד לשלהי המאה העשירית לפנה”ס עת הפכה בית-שמש לעיר מינהל של ממלכת יהודה.

 

37 תגובות

  1. אין עם שאין לו מיתולוגיה, ובמידה והיסטורית היא חסרה אז היא מומצאת ומותאמת לרוח התקופה (למשל, ארה”ב עם מיתולוגיית גיבורי העל המוגזמת שלה). השאלות אם סיפור שמשון התרחש או לא, אם מקורו במיתולוגייה יוונית או מיתולוגיה שכנה אחרת הן לא רלוונטיות משום שגם אם מדובר באגדה, שמעצם הגדרתה יש בה יסוד דימיון, הרי האגדה הזו ק ד ו מ ה להרבה אמיתות “מוחלטות” וודאיות ולכן זו לא בושה לבנות בסיס איתן של פולקלור, מסורת ויסוד להתבססותנו כאן.

  2. יותר מדי דומה הסיפור לסיפור על הרקולס מן המיתולוגיה היוונית מתגבר על האריה מנמיאה במסגרת 12 המשימות שהוטלו עליו ע”י הרה. כנראה שהפלישתים הביאו איתם את המתוס הזה מן הים האגאי והיהודאים עשו לו עיבוד מקומי

  3. “רבי” נחמן מצרן.

    א. באותם ימים היו כלי נשק לרוב. לפי התנ”ך, הכלים הללו לא היו בידיים של ישראלים.
    ב. הבעיה עם שמשון הגיבור היא לגבי כוחות העל שהיו לו.
    ג. הטבעת הזו לא מציינת שם, ויותר מכך, היא לא מתארת שיסוע של אריה.
    ד. כל הממצאים של בני אדם מ10,000 השנים האחרונות מתארים ביולוגיה דומה לזו שלנו ולכן היכולות הפיסיות צריכות להיות קרובות. גם אם “יצר ההשרדות” היה חזק יותר הוא לא אמור להיות כה חזק כדי שתוכל לקרוא שריר של חיה בידיים חשופות. תנסה בבקשה לקרוע סטייק בידיים חשופות ותבין איזו מטלה קשה זו.

  4. ‘רבה’לה’
    אתה הרי מאמין שבמקום ללכת לצבא, אפשר להתפלל.. אולי שמשון הגיבור בעצם התנדנד בישיבה כל היום, וזה מה שהרג את האריה בעצם..

    (אך! איזה גאון אני..!)

  5. לא ברור מדוע כלכך קשה להאמין שהייתה דמות “שמשון הגיבור”
    אז הוא ניצח אריה ,בזמנו היו צריכים לדעת לשרוד ולסמך יותר על הידיים ולא היה נשק ,לכן יצר ההישרדות היה חזק יותר בייחוד כלפי הטבע הפראי מסביבם.
    בעבר חיו אנשים שונים ביניהם גם שמשון הגיבור,מה כל כך חריג פה?

  6. יובל

    בניסוי בבוקר הציגו בפני המשתתפים אירוע מסוים ( כולם ראו אותו הדבר באותו זמן),בתיאורים של האירוע ע”י המשתתפים היה שוני משמעותי. ניסוי נוסף הראה שהזיכרון שלנו מאוד לא מדויק והמוח משלים מתקן אוטומטית חלקים שחסרים או פגומים בזיכרון. לזה נוסיף חלומות ואגדות.
    כדאי לקרוא על מלחמת ששת הימים או יום כיפור בספרי ההיסטוריה של מצריים או סוריה מול אלו ששלנו. ויותר מזה, ישנו גם שוני לא קטן בין סופרים ישראלים בכותבם על אותם האירועים.

    ניקח לדוגמה מה שהיום ברגע זה כשהכול טרי יחסית וברור ,
    קצב,
    יש הסוברים והכותבים:
    הוא לא עשה דבר
    הוא עשה אבל בהסכמה
    פרס תמן לו מלכודת
    הוא אכן עשה ואשם
    לא היו דברים מעולם
    ועוד

    רבין:
    פרס רצח אותו
    אמיר עשה זאת על דעתו
    אמיר נשלח ע”י פלג קיצוני
    ירו על רבין כדורי סרק
    רבין נרצח ברחבה
    רבין נרצח ברכב
    הוא נרצח בהנחיית ארה”ב
    ועוד

  7. “רבי” נחמן מצרן, מצעו חותם אחד. יכול להיות שזו החותמת של אותו מגדל כלבים תיאורטי שהצעתי. כמו שאבי ציין, מדובר על סיפור שולי. ושוב, כל מה שיש זה איש ששולח יד לחיה לכיוון הראש של חיה גדולה. אני אעשה ניסוי, אעלה את התמונה לאתר נייטרלי, אציין שמדובר על איש וחיה, ונראה מה אנשים חושבים שהם רואים.

  8. זוכר את השיר, זכור היטב. חיפשתיהו ביוטיוב ולא מצאתיהו. חיפושי הניב במקומו את הפנינה היפהפיה הזאת:
    http://www.youtube.com/watch?v=-Iu8FXeC2BM

    אורי אבנרי סיפר פעם בטרוניה רבה איך כל הזמרות שבצעו את שירו החטיאו את כװנתו. הוא התכװן שישירו “♫ שו-הו-הו-הו-עליו של שמשון ♫” ולחקות בזה את יללת השועלים, אך כל הזמרות שרו “♪ שועלה-אה-אה-אב של שמשון ♪” 🙂

  9. יתכן כי דמותו של שמשון, נלקחה מן התרבות הפלשתית שמקורה באיי הים האגאי והותאמה על ידי הסופר המקראי למציאות עברית. שמשון הוא בן שבט דן, ולפי ממצאים (שנמצאו, למשל, בידי הארכיאולוג יגאל ידין) נמצא כי שבט דן הוא אחד מגויי הים שהיה מקורב לפלשתים. הדמיון בין סיפור שמשון לסיפור הראקלס מן המיתולוגיה היוונית, עם כל היסודות המיתולוגיים היוונים האחרים הנלווים אליו, הינו גדול מכדי להיחשב צרוף מקרים בלבד. את שמשון, איש גדול וחזק הגובר בעזרת לחי חמור על אלף איש במשך אחר צהרים אחד, אפשר להשוות רק לאחד האלים. כזה היה הראקלס אשר אף נהפך להיות אל. את הולדת שמשון באורח פלאי אפשר להשוות להולדת הראקלס מאישה שהרתה לאל זאוס באורח נסי. כמו הראקלס, גם שמשון מתואר כהר אדם חמום מח אשר ברגע אחד של כעס הוא מטיל חורבן על סביבתו. גם יחוס כוחו של שמשון לשערותיו מתאים ליסודות מיתולוגיים: במיתולוגיה היונית מסופר על מלך בשם ניסוס (“סי[מ]סון”, בשיכול אותיות), אשר כל עוד לא נגזז תלתל מסוים אחד בשערו אי אפשר היה לכבוש את ארצו. התלתל נגזז לבסוף, בנסיבות רומנטיות, והממלכה נכבשה. גם לסיפור הריגת האריה ומציאת הדבש בנבלתו יש מקבילה בסיפורו של אריסטאוס.

  10. אבי
    המאמר מעניין ביותר אולם המשפט שכתב אחד הקוראים “התנ”ך הוא אמיתי ונצחי ולכן התנ”ך אינו זקוק לשום הוכחה” , לא ישתנה , ומאמיניו לא יזוזו מדרכם, אבל כפי שאני מכיר אותך אתה תמשיך לשכנע להסביר
    גם כשאתה יודע בפרוש שזה דו שיח בין חרשים.

    לדעתי אתה פועל במקרה זה, מתוך איזה דחף שלא קשור לאתר המתיימר לקרב את הקהל לעולם המדע והמחקר. חוץ מהמאמינים, כולם מבינים שהם חושבים ופועלים ומגיבים מתוך עיוורון מוחלט. אבל אתה ממשיך וממשיך בדו שיח אתם, ללא הגיון ללא מטרה סתם.

  11. מי מכיר את השיר:

    בין כרמי תמנתה

    במשעול הצר,

    פוסע לו שמשון

    פוסע ושר…

  12. אבי, זו אמנם אינה הוכחה חותכת, אבל זוהי הוכחה. מצד שני, המדע נוגד כמעט כל סיפור מהתנ”ך.
    מעניין מי כתב התנ”ך… (אני מניח שלא מדובר באיזה בן אדם עם דמיון פורה, כי איזה אינטרס יהיה לו לכתוב ספר בן למעלה מ-1000 עמודים?)

    בעניין החותם – ייתכן כי מישהו יצר את החותם כדי לחזק את הסיפור התנ”כי על שמשון.

  13. מדובר בחותם מהתקופה הטרום ישראלית סביר להניח שזו דמותו של גלגמש מהמיתולוגיה הבבלית

  14. אני חושב שהצלחתי להבין את משמעות המשפט, ביחזקאל (ספר יחזקאל, לז, א-יד)
    “חזון העצמות היבשות” זה פשוט , נבואתו של קשיש

  15. אוי ואבוי אם כולנו נחזור בתשובה מלאה. מי יפרנס אותנו? הרי יש גבול למקצועות הממוצאים של החרדים כגון אומרי תהילים, שוחטים, מוהלים, באבות.
    הרי כל המקצועות הללו אינם מקצועות יצרניים, זה בניגוד לפעם שהיו אנשים כמו רבי יוחנן הסנדלר או רבי עקיבא שהיה רועה צאן.
    וכנראה שאתה לא מבין שזה שיש סיפור ושמישהו צייר חותם על פיו זה לא אומר כלום על אמיתותו.
    וחוץ מזה הסיפור על האריה הוא רק אחד הסיפורים המשניים בתולדותיו של שמשון, מדוע אין אזכורים למשל להפלת שערי עזה? זה דבר קצת יותר חשוב.

  16. מקס

    זה כבר עולם אחר תחום אחר, נראה לי שפרס נובל יקבל אדם שיצליח לפענוח את התעלומה הנקראת “אמונה עיוורת” בשלב זה כל מה שאתה אומר ומסביר ורומז מיותר לחלוטין, צריך להשתדל לא להידבק או להיגרר, אחרת אנחנו, מתוך איזו אמונה עיוורת, נחשוב שניתן לשכנע את זה שאמונתו עיוורת בעניין הנוגד לאמונתו.

  17. למרות האפיקורסיות בכל מה שכתוב בתנ”ך
    יאמר לזכותו של אבי שהוא הביא את הכתבה הזו לפה
    ואכן תואם לסיפורי שמשון מבחינת מיקום וזמן ולא היו טורחים לתבוע חותם מטבע אם לא היתה לו משמעות מעבר למאלף כלבים .
    מדהים לאט לאט חוזרים למקורות , בורא עולם מכוון אותנו לתשובה מלאה ,שגם החלשים באמונה יתחזקו

  18. למר קורא, אין לך בעיה עם סיפורי שמשון ? חיסול של 1000 איש עם לחי חמור ? לו סופר שם על חיסול 1000 פלישתים עם מא”ג או 0.5 ההיתי מבין.

  19. קורא
    יש אנשים , שלכל מידע המגיע אליהם כסיפור, אם זה בכתב או בע”פ (כמו, פסק דין,ספר היסטוריה, תורה, קוראן, מאמר בעיתון, רומן,דוח ,מכתב) הם מצמידים לו, את המילה, יתכן.

    אם תבין זאת, לא תשאל שאלות שבעיניי אותם האנשים, שייכות לעולם הילדים והפעוטות.

  20. אז סתם שמתם כותרת מפוצצת, אדם ששולח יד לכיוון חיה גדולה. הנה קישור לאתר שמסביר איך לשלוח ידיים לחיות גדולות. http://www.the-parenting-magazine.com/pets-for-kids/dog-petting-the-right-and-the-wrong-way-to-do-it/. לי זה נראה הרבה יותר הגיוני שזה חותם של מגדל כלבים מאשר תיאור של קרב. שיסוע אגב, זה יותר דומה לקריע לשניים מאשר שבירת מפרקת (מה שאני הייתי עושה אם הייתי שולח יד לראש של חיה שאני רוצה ויכול להרוג אותה).

  21. אבי כלומר היה אדם שניצח אריה כך גם אתה אומר

    אז כל הבעיה היא האם קראו לו שמשון או לא

    בתנך מסופר שאדם כלשהו שניצח אריה ובנוסף יש לו עוד סיפור עם פלישתים

    ואז בא אדם וכתב את זה בספר בתקופה מתאימה והספר שולב בתנך …

    במקרה היה אדם שניצח אריה ובמקרה נכתב על כך בתנך עוד לפניי שמשהו חשב שיש כזו טבעת

    למה כל כך קשה לך לומר יכול להיות שהסיפור נכון ? למה צריך כל כך להתפתל?

    אם יש אבן משוננת שלא בדרך הטבע ויש תיאוריה על אדם לפני כך וכך שנים שהשתמש בכזו אבן

    אז מיד שמואים אבן כזו זו הוכחה ואותה תאוריה

    מה שונה פה? חוץ מהביעה שאדם מסרב להאמין בתנך שיאז זה יגרום לו בעיה בכל תפיסת העולם שלו ?

  22. כמובן זה אומר שהסיפור היה מוכר בעת הכנת החותם, זה לא אומר בהכרח שהוא אמיתי, יתכן שהיה מקרה של אדם שניצח אריה ששולב בסיפורו של שמשון בידי כותבי התנך מסיבות חינוכיות או ספרותיות.

  23. וואו .. מאתגר .. אז שימשון אכן מאומת ! לא יאמן ממש אתמול קראתי להנאתי את שופטים ..חח !

    מדהים

  24. וואו .. מאתגר .. אז שימשון אכן מאומת ! לא יאמן ממש אתמול קראתי להנאתי את שופטים ..חח !

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.