סיקור מקיף

ארכיאולוגים מאוניברסיטת תל אביב חשפו כי אדם מודרני שהתגורר במערת קסם לפני 400-200 אלף שנים פיתח טכנולוגיות מודרניות לתקופתם

בעקבות התגלית שפורסמה לפני כשנה על הימצאות אדם מודרני (הומו סאפיינס) בתקופה מוקדמת כל כך בישראל, התברר כי אדם מודרני זה השתמש באש, יצר להבים וסכינים מתוחכמים מאבן צור לחיתוך הבשר והקדיש מקום נפרד במערה לכל פעילות, דבר המעיד על התנהגות מודרנית בתקופה מוקדמת בהרבה ממה שסברו עד כה 

תמונה של להבי צור במערת קסם צילום: פבל שרגו/המכון לארכיאולוגיה אוניברסיטת תל-אביב
תמונה של להבי צור במערת קסם צילום: פבל שרגו/המכון לארכיאולוגיה אוניברסיטת תל-אביב

מערת קסם ליד ראש העין, בה חשפו ארכיאולוגים מאוניברסיטת תל-אביב לפני כשנה שרידים המעידים על על הימצאותו של אדם מודרני (הומו סאפיינס) בישראל כבר לפני כ-400 אלף שנה, ממשיכה לספק ממצאים מעניינים אותם פרסמו החוקרים בכתב העת האמריקני לאבולוציה של האדם Journal of Human Evolution.

החוקרים, פרופ’ אבי גופר, ד”ר רן ברקאי וד”ר רון שימלמיץ מהחוג לארכיאולוגיה ותרבויות המזרח הקדום, גילו באותה מערה שרידים של מפעל עתיק לייצור סכינים ששימש את יושביה, וכן גילו סימנים לסדר וארגון במערה שהתבטא בהקצאת איזורים מיוחדים לפעילויות שונות כגון חיתוך בשר וצריכתו מסביב למדורה מרכזית ועיבוד עורות.

החוקרים מצאו במערה אלפי סכינים שנראו כאילו יצאו מקו ייצור אחד. הסכינים שימשו בעיקר לחיתוך בשר הציד ב”מטבח” של המערה, האיזור ששימש להכנת המזון.

“תהליך ייצור הסכינים החל בבחירה מושכלת של חומרי הגלם. בני האדם שחיו במערה אספו את חומרי הגלם מפני השטח או כרו אותם מתחת לפני האדמה. הם חיפשו גושים ספציפיים של אבן צור שיתאימו לטכנולוגית ייצור להבי הסכינים, מסביר ד”ר ברקאי. “כאשר היה ברשותם גוש החומר הם השתמשו בשיטות ובטכנולוגיות יעילות לייצר את הלהבים הרצויים, עבודה שדרשה הפעלת מכות מבוקרות על האבן שלקחה בחשבון את מבנה האבן ותכונותיה המכאניות. למרבית הסכינים היו צלע אחת חדה המשמשת לחיתוך וצלע קהה ששימשה לאחיזה בידיים אנושיות. “הלהבים הם תוצר של קו ייצור מתוכנן היטב”, אומר ד”ר ברקאי, “כל מרכיב של ייצור הלהבים, מבחירת חומרי הגלם ועד אופן הייצור עצמו מצביע על ייצור מתוחכם.”

לדברי פרופ’ גופר מדובר בהוכחה נוספת לכך שבני האדם שחיו במערת קסם מבטאים יסודות של מה שמכונה בספרות התנהגות מודרנית. “כעת אנו יודעים מעט יותר על תרבותם של בני התרבות העמודית, שפרחה במהלך התקופה הפליאוליתית הקדומה – לפני 200-400 אלף שנים באיזורים בהן שוכנות כיום ישראל, ירדן סוריה ולבנון.” אומר פרופ’ גופר. “במשך שנים רבות קשרו ארכיאולוגים ייצור להבים שיטתי לתקופה הפליאוליתית המאוחרת באירופה, לפני 30-40 אלף שנה, ולאדם מטיפוס הומו סאפיינס ולתופעות כגון ציורי המערות.

“מדובר בהצצה לחיי היום יום של אנשי המערה בתקופה קדומה ביותר. בני התרבות העמודית במערת קסם השתמשו באש באופן יומיומי, ויש גם עדויות לחלוקת שטחים לפעילויות השונות שנעשו בתוך המערה ולכל פעולה הוקדש מקום ספציפי. כך למשל, החיות שניצודו והובאו אל המערה בותרו בעזרת סכיני הצור באזורים ספציפיים במערה ולאחר מכן, נצלו והבשר חולק בין יושבי המערה , ואילו עיבוד העורות נעשה באזור אחר של המערה, מסכם פרופ’ גופר.

20 תגובות

  1. נראה לי שיש אי הבנה בקשר לכמות הסכינים.
    מה שמיוחד במערת קסם הוא שהיא נמצאת במקום מאוד אסטרטגי מבחינת מקורות מזון והיא היתה פעילה כ200,000 שנה ברציפות.
    תחשבו על הסכינים החדות אבל הפשוטות והזולות שיש בכל בית ומשמשות למשל לחיתוך סלט. כשהן מתקהות פשוט זורקים אותן וקונים סכין חדשה. אם במשך 200,000 שנה תשליכו סכינים משומשות ליד הבית, לארכיאולוגים של המאה ה-2021 יהיה אוצר ענק של סכינים לחקור אותו…

    סכיני צור קטנות מלאו בדיוק את התפקיד הזה בימי קדם. צור נמצא בארץ ישראל, כלומר במרחק הליכה של כמה ימים לכל היותר. סכינים יקרות היו עשויות אובסידיאן מיובא מן המקומות המעטים בהם הוא מצוי ואותם לא מוצאים בכמויות אלא בקרבת מקום כרייתם.

  2. הומוקונפוסיוס

    סחר חליפין בסכינים , שיושבי המערה התמחו בייצורם, נראה סביר יותר מהחלופות שאתה מציע. סחר חליפין לא מצריך שום אינטליגנציה מיוחדת.
    החיים של ההומינידים לפני 200,000 שנה היו קשים, המזון היה קשה להשגה וכן הביגוד ושאר אמצעי המחיה. לכן לא סביר שיושבי המערה יבזבזו זמן יקר על מנת לייצר סכינים ללא תיגמול כלכלי, טקסים והתקשטות הם מנהגים אפשריים רק בחברה שאין לה בעיות כלכליות מעיקות.

  3. נראה שהממצאים לא מספיקים עלמנת להכריז על מהפכה בתערוך האבולוציה של הספיינס המודרני.

    אם כך, אולי לא כדאי להכריז מהר מידי על מהפכה בתפיסת הארגון החברתי של בני הדודים, כמו מסחר מאורגן בן 200אלף שנים.
    המצאות אלפי סכינים באתר, עשויה לנבוע ממנהג של ייצור בילתי פוסק של סכינים. יתכן שזו היתה חובתם, טיכסיהם, או המפתח לשרידתם של מסתתי האבנים שבחבורה.
    (לדוגמא)

  4. המימצא היחיד שנראה לי מעניין הוא שבמנהרת קסם, בתקופה האמורה, היה קיים בית מלאכה לייצור סכינים אבן.

    מכיוון שכמות הסכינים הייתה מעל ומעבר לצרכים של החמולה או השבט שגרו במינהרה, זה מצביע על אפשרות שכבר באותה תקופה היה מצב של סחר חליפין: יושבי המערה ייצרו סכינים אותם מכרו לאנשים אחרים. השאלה היא מה התמורה שהם קיבלו: תמורה במזון בעייתית כי מזון אינו מחזיק מעמד זמן רב, עורות מחזיקים זמן רב אבל כמה עורות צריכים יושבי המערה, אולי קיבלו כלי אבן מסוגים אחרים.

    אפשרות פחות בטוחה היא שלצד בית המלאכה לייצור סכינים היו בתי מלאכה לעיבוד צייד (ביתור הצייד ושימור מזון, פשיטת עורות וכדומה).

    הטענה שהסכינים “הצטברו” אלפי שנים לא סבירה. שכן אין שום אינטרס למישהו להקים מוזיאון של חפצי העבר: סכין שהתבלתה מושלכת לאשפה מחוץ למערה או שהיא מושלכת במערה לערימת פסולת ואחר כך מסולקת החוצה.

    אשר לטענה על קדמוניות הספיינס ספיינס (לפני 200-400 אלף שנים), זו כנראה שטות. לא מדובר כנראה בספיינס ספיינס שהיה קיים לכל המוקדם לפני 150 אלף שנה. יותר סביר שיושבי המערה היו מיני ספיינס קדומים יותר (למשל ניאדרטלים או ספיינס ארכאי) שהיו קיימים כבר לפני 400 שנה.

  5. נראה לי שהחיפזון מן השטן.
    שוחחתי עם יואל רק מאוניברסיטת תל אביב והוא שולל את מסקנות המחקר הראשוני מכל וכל.
    לטענתו מבנה השיניים מעיד על כך שכלל לא מדובר בהומו סאפיינס אלא בניאנדרתאלים או במין כלשהו בענף שלהם אחרי שהתפצלו מן הענף שהתפתח להומו סאפיינס.

  6. לגבי מספר הסכינים התשובה יכולה להיות שהמערה שימשה דורות רבים של הומואים (זה נשמע רע ???….) וידוע כי במערות שכנו הומואים ברצף של מאות ואלפי שנים. במערות בכרמל נמצאו ממצאים של אוכלוסיות ממועדים שונים בהבדלים של הרבה מאד שנים. זה יכול להסביר את אלפי הסכינים. בנוסף ייתכן שזה גם המקום בו נזרקו הסכינים שנפל פגם בייצורם או שסיימו את תפקידם וכיו”ב.

  7. אולי הם היו אנשים מאוד סטריליים,
    ולוקח הרבה זמן לנקות שאריות-מעיים מאבן, וגם לא רצו לערבב דם של חיה אחת עם חיה אחרת (אמונה דתית חסרת שחר, נניח)
    אז בערב אחד, 4 אנשים חותכים 100 חיות, קטנות כגדולות, עם 400 סכינים.
    אולי אנחנו לא רואים את ההבדלים בין הסכינים (כמו שכל הסינים נראים אותו דבר) עדיין, ולכל קבוצת סכינים התמחות משלה.
    למחרת הנשים היו יוצאות לשטוף את הסכינים בנהר…

    ואולי זה בכלל נורמלי, וכמעט בכל מקום שבו נמצאו כלי אבן מסותתים – הם נמצאו בכמויות אדירות? ובגלל זה החוקרים לא טרחו לתת על כך את הדעת.

  8. למה רק לוק מקבל במייל? זה PDF סודי?

    נגיד
    hayadan. org.il/files/2011/pdf43503.pdf
    יהיה נפלא

    אולי יש שם אלפים בתור עונש למישהו. כמו שבארט כותב 1000 פעם על הלוח, ומישהו ימצא את הלוח 200 אלף שנה אחר כך

  9. האוניברסיטה מפרסמת שוב ידיעה כוזבת על הומו-ספיינס בן 400 אלף שנה שלא מבוססת על המחקר המצוטט. מי שיחזור לכתבת הידען מ25.12.10 שקישורה בסוף הכתבה הנוכחית ימצא בתגובות השלמות ותיקונים שנופו מהודעת האוניברסיטה.
    המחקר ההוא מבוסס על ממצא של 4 שינים שאחת מהן עשויה להיות מספיינס או מניאנדרטל או ממין קרוב אחר, ולכל היותר בן 300 אלף שנים.
    אני מעתיק כאן את תמציות ההסברים שהביאו החוקרים במאמר המקורי, שאינם מתיישבים כלל עם הודעות הפופולריות של האוניברסיטה:
    1. האוכלוסיה שהשירה שינים במערה שייכת למין הומו ארכאי של דרום מערב אסיה, ולמרות קשיים מסויימים הם מאמינים שאוכלוסיה זאת קרובה לאוכלוסיית סחול קפזה.
    2. התפתחות ארוכת טווח של אוכלוסיה ניאנדרטאלית במערב אסיה, והתפתחות של תת מין ניאנדרטאלי מקומי.
    3. יותר ממין הומו יחיד מיוצג בדוגמאות המערה.
    הסבר נוסף למציאות שן הדומה לשיני ספיינס יכול להיות שמדובר בתהליך התפתחות של השינים במין שאילו ראינו את כולו היינו מזהים אותו נניח כארקטוס. לא כל התכונות של מין מתפתחות בבת אחת. בעיקרו של דבר עולה כאן תהייה על שאלה מרכזית לגבי תיאורית האבולוציה: כיוון שהממצא הבטוח העתיק ביותר של ספיינס הוא בן 160 אלף שנים מאתיופיה.
    מכאן, אם באמת השן הנ”ל ספיינסית, האם התפתח ספיינס פעמיים (לפחות)? ההגירה מישראל לאתיופיה אפשרית, אבל אין ממצאים כאלה לגבי התקופה הקדומה ההיא. התיאוריה המקובלת של האבולוציה טוענת שתכונה “נושאת ייתרון” שהתפתחה ביחיד כלשהו תתפשט משום ייתרונה באוכלוסיה הכללית, ולמעשה אין התיאוריה הזאת מאפשרת התפתחות מקבילה אלא מעדיפה טענה שמרחק מייצר מינים נפרדים.
    אני מעדיף גישה אחרת. כל יחיד הוא “ממוצע” של שני יחידים קודמים, והוא נושא מספר ניכר של מוטאציות. בסיכום רב דורי, כל יחיד הוא “ממוצע” של כלל חברי המין. כך לא מקרה מוטאציוני יחיד מפרנס את השינויים בכל המין, ולא מנועה יצירה מקבילה וגם, במקרים של פגישה בין קבוצות מרוחקות מבוטלים ההפרשים בין הקבוצות, על ידי יצירת “ממוצעים” חדשים..

  10. במחשבה שניה אני תוהה האם האדם אז היה מודרני בהשוואה לאנשים החיים היום באותה סביבה ?

  11. ממצאים פלאונטולוגים שנתמכים ע’י ממצאים גנטיים מראים כי “היציאה מאפריקה”
    של ההומו ספינס החלה לפני פחות מ 200אלף שנים , אז איך הגיע לארץ זמן כפול קודם ?
    הסוג הומו החל ליצר כלים לפני מעט פחות מ שני מליוני שנים – הומו הביליס (האדם המיומן),
    הראשון שעזב את אפריקה היה ה הומו ארקטוס – הזקוף .
    האדם הזקוף ידע לעשות כלים ועל פי ממצאים פלאונטולוגים (וארכאולוגים) התקיים באסיה
    עד לפני כ חצי מליון שנים …..
    אז אולי הממצאים שייכים ל זקוף ?

  12. כבר לא מאמין לכותרות, אפילו לא של הידען וזה מבחינתי עצוב וסדין אדום לידען.

    אנא עורך יקר נסה לשלב קישור למאמר המקור בכל ידיעה שלכם, הרי הקוראים של האתר הם קוראים אינטלגטים וסקרנים, וישמחו לקריאת המשך.

  13. תהייה נוספת.
    עד עתה, לפי מיטב ידיעתי, המחשבה המקובלת הייתה שההומו ספיאנס ספיאנס קיים מזה כמאתיים אלף שנה; האם עכשיו חושבים שהוא קיים כבר כארבע מאות אלף שנה?

  14. הממצא התפרסם לפני שנה ועורר בזמנו הרבה רעש שמשום מה דעך כמו שבא. יש במחקר הזה הרבה שאלות מפליאות ובראשן קיומו של אדם מודרני מלפני 400 אלף שנה.
    בכתבה הנוכחית כתוב כי נמצאו אלפי סכינים לחיתוך בשר. אני תוהה מה עשו עם אלפי סכינים ואיזו אוכלוסיה צריכה אלפי סכינים. בדרך כלל קבוצות אנושיות הכילו 20-100 פרטים. הציידים שמביאים את המזון יכולים להכניס אותו למערה ואז יש צורך באדם אחד או שניים לחיתוך הבשר.
    אלפי סכינים “דורשים” אלפי בני אדם. האם זה אומר שכבר אז התחיל מסחר ענף בין קבוצות? קשה להאמין. ואולי מדובר בבית מטבחיים גדול שבו עיבדו בשר ועורות באופן תעשייתי? גם זה קשה להאמין כי הדבר דורש קיום של אוכלוסיה גדולה מאוד וצפופה – מה שאמור להראות עוד ממצאים לכך בשטח.

    מה שהכי מדליק נורה אדומה הוא ההתיחסות הדלה ביותר אל המחקר הזה בעולם במשך השנה האחרונה. אני לא מבין באנטרופולוגיה, לצערי, אבל יש מי שמבינים. ממצא כזה היה אמור לשנות את התפיסה של ההסטוריה האנושית לחלוטין. בינתיים לא ראיתי שיש התיחסות גדולה לכך.

    נמשיך לעקוב. מאחל לחוקרים שנה טובה ופורייה עם מחקר מעניין ומעשיר.
    בברכה,
    עמי בכר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.