שיטת כימותרפיה משופרת

חוקרים מאוניברסיטה בקליבלנד, אוהיו, פיתחו “טיל מונחה” זעיר לשם טיפול משופר בחולי סרטן.

ניסויים ראשוניים הראו כי תרופה נוגדת סרטן הקשורה באופן רופף לננו-חלקיקי זהב מתחילה להצטבר בתוככי תאים סרטניים בתוך דקות מרגע ההזרקה, וניתנת להפעלה תוך שעתיים לשם טיפול יעיל כנגד המחלה. לאותה התרופה המוזרקת לבדה, לוקח יומיים על-מנת להצטבר ולתקוף את הגידול – אופן טיפול פחות יעיל. ממצאי המחקר פורסמו בכתב-העת המדעי Journal of the American Chemical Society.

הכוונת תרופות נוגדות-סרטן ישירות לגידולים מספקת דרך שבה החולים מקבלים מינון נמוך יותר של החומרים הרעילים, וע”י כך נשמרות הרקמות הבריאות מפני נזק ונמנעות תופעות לוואי חריפות שמהן סובלים המטופלים בשיטות כימותרפיה רגילות.

“אנו מקווים שנוכל להפחית את המינון בפקטור של לפחות 10,” אמר Clemens Burda, פרופסור לכימיה באוניברסיטת Case Western Reserve אשר בקליבלנד, אוהיו, והכותב הראשי של המאמר.

המפתח להצלחה? המדענים חיברו תרופה נוגדת-סרטן ל”טילים מונחים” המורכבים מזהב באמצעות אינטראקציה כימית חלשה המכונה קשר לא-קוולנטי. במולקולות, קשר קוולנטי הוא כעין חבל חזק הדוק וסבוך; וקשר לא-קוולנטי הוא כעין קשר של שרוך נעל, הניתן לפרימה בקלות יחסית.

“לעיתים קרובות, תוספות למערכות כימיות עשויות לשנות את תכונות רכיבי המערכת,” מסביר החוקר. ניסיונות קודמים של החוקר, ושל קבוצות מחקר אחרות, להשתמש בקשרים קוולנטיים בתחום של העברת תרופות, הובילו לסיבוכים ולתוצאות פחות טובות מהצפוי.

החוקרים, אשר הגיעו מתחומים מגוונים, מצאו כי ניתן להשתמש בקשרים לא-קוולנטיים על-מנת לחבר תרופה לציפוי זהב בכדי להימנע מהפרעות הנובעות מכל רכיב ורכיב בנפרד.

לננו-חלקיקי זהב יש שטח-פנים נרחב המאפשר לאחסן בתוכם כמות גדולה של חומרים בשטח קטן. חומרים אלו אינרטיים לגוף האדם והעובי של הם הוא 5 ננומטרים בלבד, הם נעים במהירות במחזור הדם ומסוגלים לחדור דרך קרומיות התאים הסרטניים בקלות ולהצטבר בתוככי הגידולים. ציפוי של פוליאתילן גליקול מחובר הדוקות לננו-חלקיקי הזהב, ומאפשר בכך לפנות אתרים אחרים בתוכם שיוכלו להיקשר לחומרים נוספים.

הציפוי בזהב מספק סביבה שבה נמנעת, באורח פיסיקאלי, הפעילות הרפואית של התרופה נוגדת-הסרטן סיליקון פטאלוציאנין, ובכך נמנעת חשיפה בלתי-רצויה שלה לרקמות בריאות. התרופה, הקשורה באופן רופף לננו-חלקיק הזהב, מתנתקת ממנו בשל התגובה שלה עם הקרומית השומנית של תאי הסרטן. בשלה הבא, התרופה המשוחררת בתוככי הגידול מחסלת את התאים הסרטניים ומכווצת את הגידול. לאחר שחרור התרופה ביעד המתאים, ננו-החלקיקים עוברים דרך הכליות ומורחקים מהגוף תוך שבוע.

1. האם מה שמתואר כאן נכלל בקטגוריה של מה שנקרא “ננו צוללות”?

או שמדובר על טכניקה שונה?

אשמח להסברים, תוֹדה!